Σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων και τη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής προωθεί η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, η οποία παρουσίασε τις βασικές πτυχές του νέου συστήματος στο υπουργικό συμβούλιο το πρωί της Παρασκευής (22 Δεκεμβρίου).
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά, πρόθεση του υπουργείου Παιδείας είναι οι προωθούμενες αλλαγές να ισχύσουν από τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2021, παρά τις ιδιαιτερότητες της φετινής χρονιάς και με δεδομένη την πολύμηνη απουσία των μαθητών από τις σχολικές αίθουσες.
Ελάχιστη βάση εισαγωγής ανά επιστημονικό πεδίο
Η βασική αλλαγή, που αυξάνει τον προβληματισμό και το άγχος όλων των υποψηφίων, καθώς είναι πιθανό να ισχύσει από τη φετινή χρονιά, αφορά τη διαμόρφωση της βάσης εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανά επιστημονικό πεδίο.
Άλλωστε, η εφαρμογή μιας «οριζόντιας» βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ («βάση του 10») που θα ισχύσει για όλα τα τμήματα απορρίφθηκε από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στο πλαίσιο της επεξεργασίας του νομοσχεδίου για την επαγγελματική εκπαίδευση. Αντιθέτως, προκρίθηκε ένα «ελαστικό» σύστημα για τη διαμόρφωση βάσεων, που ενδέχεται να επηρεάσει τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2021.
Συγκεκριμένα, ως βάση εισαγωγής για κάθε επιστημονικό πεδίο ξεχωριστά θα ορίζεται ο μέσος όρος της βαθμολογίας που θα συγκεντρώσουν οι υποψήφιοι του κάθε πεδίου συνολικά.
Παράδειγμα: Αν στο πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών ο Μέσος Όρος όλων των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις είναι τα 14.000 μόρια, αυτή θα είναι και η βάση εισαγωγής για τις σχολές του εν λόγω πεδίου. Αντίστοιχα, αν π.χ στο επιστημονικό Πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών ο μέσος όρος των επιδόσεων ανέρχεται στο 9, τότε ο συγκεκριμένος βαθμός θα λειτουργεί ως η ελάχιστη βάση εισαγωγής.
Συμπλήρωση μηχανογραφικού σε «δύο δόσεις»
Σε δύο φάσεις θα πραγματοποιείται η συμπλήρωση μηχανογραφικού δελτίου των υποψηφίων, κατά την οποία θα δηλώνουν τις σχολές και τα πανεπιστήμια της προτίμησής τους.
Συγκεκριμένα, κατά την πρώτη φάση θα δίνεται η δυνατότητα για περιορισμένο αριθμό επιλογών σχολών. Ο ακριβής αριθμός δεν έχει προσδιοριστεί, ωστόσο σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα οι μαθητές θα μπορούν να δηλώσουν 10 με 15 τμήματα. Η Α΄φάση συμπλήρωσης μηχανογραφικών θα γίνεται αμέσως μετά την ολοκλήρωση των εξετάσεων και την έκδοση των αποτελεσμάτων. Στόχος είναι το «πρώτο κύμα» εισακτέων να γνωρίζει το τμήμα εισαγωγής του ήδη από τον Ιούλιο.
Στη συνέχεια, μόλις ανακοινωθούν τα αποτελέσματα της Α΄φάσης και γίνει γνωστό ποιοι πέρασαν στη σχολή της αρεσκείας τους, θα ξεκινάει η Β΄φάση συμπλήρωσης μηχανογραφικών. Σε αυτό το στάδιο, θα δίνεται μεγαλύτερο περιθώριο επιλογών για σχολές, για όσους υποψήφιους δεν κατάφεραν να περάσουν στο τμήμα της αρχικής τους επιλογής. Με την ολοκλήρωση της Β΄φάσης, το σύνολο των υποψηφίων θα γνωρίζει αν πέρασε σε κάποιο τμήμα ΑΕΙ μέχρι το τέλος Αυγούστου.
Γίνεται σαφές πως η διαδικασία λειτουργεί ως «φίλτρο», καθώς οι περιζήτητες σχολές, που συγκεντρώνουν τις πιο υψηλές βάσεις εισαγωγής θα «εξαντλούνται» κατά την Α΄φάση συμπλήρωσης μηχανογραφικών, ενώ οι πιο «αδύναμες» σχολές θα τεθούν στη διάθεση των υποψηφίων που δεν «έπιασαν» την επιθυμητή βαθμολογία σε πρώτο χρόνο.
Τα ΑΕΙ διαμορφώνουν από κοινού τη βάση εισαγωγής
Επιπλέον, αναμένεται να δοθεί η δυνατότητα σε κάθε σχολή ή τμήμα να προτείνει την αύξηση ή τη μείωση της βάσης εισαγωγής για τους εισακτέους σε αυτήν. Πρόταση που έγινε δεκτή από τους Πρυτάνεις.
Το ποσοστό όμως του κατά πόσο ένα τμήμα θα μπορεί να επηρεάζει τη βάση εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν έχει ακόμη καθοριστεί, αν και φαίνεται πως θα είναι αυξημένο, καθώς οι σχολές θα μπορούν να καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό τον αριθμό των εισακτέων, ιδιαίτερα εκείνες με μεγάλη ζήτηση, ασχέτως βαθμολογίας.
Κεραμέως: Δεν επηρεάζεται η προετοιμασία των υποψηφίων από τις αλλαγές
Σε συνέντευξή της στο Newsbomb, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, απαντώντας στις αντιδράσεις για σαρωτικές αλλαγές μεσούσης της σχολικής χρονιάς και με τους μαθητές μακριά από τις τάξεις, εκτίμησε πως οι προωθούμενες αλλαγές δεν επηρεάζουν την προσπάθεια των μαθητών της Γ Λυκείου γιατί... επιδρούν μετά την έκδοση αποτελεσμάτων :
«Αξίζει να σημειωθεί ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζουν επ’ ουδενί την προετοιμασία των υποψηφίων στις Πανελλαδικές εξετάσεις καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους, αλλά επιδρούν μόνο μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων σχετικά με την κατάταξη των υποψηφίων στα πανεπιστημιακά τμήματα προτίμησής τους», δήλωσε χαρακτηριστικά.
«Παράθυρο» για μείωση της ύλης
Παράλληλα, η Ν. Κεραμέως δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με το ΙΕΠ να προχωρήσουν σε μια λελογισμένη μείωση της ύλης.
«Κατά το διάστημα αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων, στο σύνολο της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης η εκπαιδευτική διαδικασία και η κάλυψη της ύλης προχωρούν μέσω σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Ωστόσο, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τίποτε δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία καθώς και τη σχολική ζωή και αλληλεπίδραση [...] Όταν επανέλθουμε στη φυσική τάξη, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής θα εξεταστεί το κατά πόσο οποιαδήποτε πτυχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας χρειάζεται προσαρμογή», ανέφερε σχετικά.
Άλλωστε, το ενδεχόμενο μείωσης της ύλης είχε εξαγγείλει και ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Γιάννης Αντωνίου, σε συνέντευξη στην εφημερίδα «Τα Νέα»: «Τη μείωση της ύλης τη σκεφτόμαστε ήδη και προετοιμαζόμαστε», ενώ σύμφωνα με Τα Νέα, η πρόταση που θα κατατεθεί επί του θέματος θα είναι συνάρτηση του χρονικού διαστήματος κατά το οποίο θα παραμείνουν τελικά κλειστά τα σχολεία το οποίο σήμερα δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί.
Υπενθυμίζεται, άλλωστε, ότι σε αντίστοιχη απόφαση προχώρησε το υπουργείο Παιδείας για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2020, με μείωση της ύλης κατά 30% σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα.
Μητσοτάκης: Στο πνεύμα των προεκλογικών δεσμεύσεων της ΝΔ οι αλλαγές
Στην υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων της ΝΔ αναφέρθηκε η Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου.
«Υπενθυμίζω ότι η καθιέρωση της βάσης εισαγωγής αποτελούσε και προεκλογικη δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας καθώς εξασφαλίζει ένα στοιχειώδες επίπεδο γνώσεων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ . Επίσης η πρόβλεψη για μικρότερο αριθμό τμημάτων που θα επιλέγουν οι υποψήφιοι στα (σ.σ.αρχικά) μηχανογραφικά, κατευθύνει τα νεα παιδια σσε τμήματα όπου πραγματικά επιθυμούν να σπουδάσουν. Υπενθυμίζω εδώ ότι ποσοστό 30% των εισαγομένων στα Πανεπιστήμια δεν αποφοιτά ποτέ», ανέφερε σχετικά.
Το χρονοδιάγραμμα των αλλαγών
Η εφημερίδα «Το Βήμα» παρουσιάζει συνοπτικά το χρονοδιάγραμμα των αλλαγών, όπως θα ανακοινωθούν στους επόμενους μήνες.
Τον Ιανουάριο, το υπουργείο Παιδείας θα ανακοινώσει το ελάχιστο και το μέγιστο ποσοστό που μπορεί να επιλέξει ένα τμήμα για τον προσδιορισμό της ελάχιστης βάσης εισαγωγής. Πιθανότατα αυτά θα είναι 70% και 120% με βάση τον μέσο όρο των πανελλαδικών επιδόσεων ανά κατεύθυνση, που όμως θα γίνει γνωστός το καλοκαίρι και μετά τις εξετάσεις.
Τον Φεβρουάριο, θα ανακοινώσει τον αριθμό εισακτέων ανά τμήμα και ανά πανεπιστήμιο. Μια πρόταση είναι να είναι ο αριθμός αυτός μειωμένος, μια άλλη να αφεθεί το σύστημα να «επανεκκινήσει» μόνο του με την εφαρμογή της νέας βάσης εισαγωγής, που εκ των πραγμάτων θα μειώσει τον αριθμό των υποψηφίων για τα ΑΕΙ. Η δεύτερη πρόταση δε είναι και η πιθανότερη, καθώς η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι προφανές ότι δεν θέλει να δεχθεί το πολιτικό κόστος της μείωσης του αριθμού των εισακτέων σε μια χρονιά που έχει ουσιαστικά εκπαιδευτικά «χαθεί» από τις παρενέργειες της πανδημίας, της περιορισμένης εκπαιδευτικής προετοιμασίας κ.λπ.
Τον Μάρτιο, τα πανεπιστημιακά τμήματα θα αποφασίσουν το ποσοστό που θα προσδιορίζει την ελάχιστη βάση εισαγωγής σε αυτά.
Τον Ιούλιο, την ημέρα ανακοίνωσης των μορίων κάθε υποψηφίου, το υπουργείο θα ανακοινώσει ταυτόχρονα και την ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε τμήμα. Ετσι, οι μαθητές όταν δηλώσουν τις προτιμήσεις τους στο μηχανογραφικό, θα γνωρίζουν ποια είναι η ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε τμήμα, άρα θα γνωρίζουν ποια τμήματα δεν μπορούν να δηλώσουν.
Βάσεις: Για τα τμήματα που εντάσσονται σε διαφορετικά επιστημονικά πεδία, η ελάχιστη βάση εισαγωγής θα είναι η μικρότερη από τα επιστημονικά πεδία αυτά.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη