πανελλήνιες 2021 μαθητής εξετάσεις
Πανελλήνιες-πανελλαδικές 2021: Ενδεικτικές απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας από τα εκπαιδευτήρια «Νέα Παιδεία»

Με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας έκαναν «ποδαρικό» οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων, ενώ αύριο θα πάρουν τη σκυτάλη οι υποψήφιοι των Επαγγελματικών Λυκείων.

Οι υποψήφιοι κλήθηκαν να επεξεργαστούν το άρθρο του ημερήσιου τύπου με τίτλο «Το αύριο δεν είναι πια αδιαπέραστο πέπλο», ενώ τους δόθηκε και κείμενο του Νίκου Γκάτσου, «Κείμενα της νεότερης λογοτεχνίας (και απόψεις για την ποίηση), Γ. Σπανός κ.ά, 1987».

Το θέμα της έκθεσης ήταν οι δεξιότητες και τα εφόδια για το μέλλον.

Οι απαντήσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Ενδεικτικές απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας έδωσε ο τομέας Νέων Ελληνικών των εκπαιδευτηρίων «Νέα Παιδεία»:

ΘΕΜΑ Α.

Νοηματικό κέντρο: Απόψεις μαθητών για το επαγγελματικό τους μέλλον

Θεματικά κέντρα:

Απόψεις 1ου Μαθητή:

ΘΚ1: (πρόταση) Επαγγελματικός προσανατολισμός από το Γυμνάσιο.

ΘΚ2: (αιτιολόγηση) Η έλλειψή του οδηγεί τους μαθητές να επιλέγουν επαγγέλματα που θεωρούνται δημοφιλή με αποτέλεσμα τον κορεσμό τους.

Απόψεις 2ης Μαθήτριας:

ΘΚ3: (διαπίστωση) Ο κορεσμός και οι παθογένειες της αγοράς εργασίας περιορίζουν τα επαγγελματικά όνειρα των μαθητών και τις ευκαιρίες για επαγγελματική ανέλιξη.

ΘΚ4: (αποτέλεσμα) Οι νέοι αναγκάζονται να ασκήσουν επαγγέλματα που δεν επιθυμούν ή να μεταναστεύσουν στο εξωτερικό.

ΘΕΜΑ Β1.

[α] Σωστό

[β] Σωστό

[γ] Λάθος

[δ] Σωστό

[ε] Λάθος

ΘΕΜΑ Β2.

[α] Κυριολεκτικός τίτλος: Πώς βλέπουν το επαγγελματικό μέλλον τους οι νέοι / Το επαγγελματικό μέλλον των νέων || Μεταφορικός τίτλος: Η επαγγελματική αποκατάσταση: ένα δυστοπικό τοπίο / Οι σπουδές σε ασπρόμαυρο φόντο

[β] Με τη χρήση των στατιστικών στοιχείων στο «Κείμενο 1», ο συντάκτης του άρθρου επιδιώκει να αναδείξει το ποσοστό των απόψεων σχετικά με το πώς βλέπουν το μέλλον το 2025 «περίπου χίλιοι πρωτοπόροι» στην έρευνα του Pew Research Center και να δείξουν πως ένα μεγαλύτερο ποσοστό (47%) είναι απαισιόδοξο για το μέλλον συγκριτικά με τους αισιόδοξους, που κατέχουν το 39%. Με την παράθεση των στατιστικών στοιχείων ως τεκμηρίων, ο πομπός προσδίδει αντικειμενικότητα στην άποψη του, αφού τα στοιχεία αυτά αποτελούν προϊόντα μιας λογικής επεξεργασίας ερωτηματολογίου (επίκληση στη λογική) και αποβλέπει στην ενίσχυση της αξιοπιστίας/ εγκυρότητας του και επομένως πειστικότητα (στην πειθώ). Με την εκτεταμένη χρήση μαρτυριών (αυθεντικές απόψεις μαθητών) στο «Κείμενο 2», οι οποίες αποτελούν λογικά μέσα πειθούς, επιδιώκει να δείξει ποικίλες όψεις των μαθητικών ανησυχιών και να αναδείξει την ανασφάλεια τους για το μέλλον της επαγγελματικής τους αποκατάστασης. Ταυτόχρονα, το ύφος γίνεται βιωματικό και οικείο.

ΘΕΜΑ Β3.

Για να ευαισθητοποιήσει τις/τους αναγνώστριες/ες η συντάκτρια του «Κειμένου 1» στην ανάγκη του ανθρώπου να οραματίζεται ένα καλύτερο μέλλον στην τελευταία παράγραφο, επιλέγει:

Έντονα μεταφορικό λόγο: Ολόκληρη η παράγραφος χαρακτηρίζεται από έντονα μεταφορική γλώσσα («αδιαπέραστο πέπλο», «πεδίο εκκόλαψης προσδοκιών», «ανάσα της προσμονής») με την οποία προσδίδει ποιητικότητα και γλαφυρότητα στον λόγο καθώς και συναισθηματική χροιά. Με τον τρόπο αυτό καλλιεργεί το κατάλληλο συναισθηματικό κλίμα, ώστε να αισθανθεί ο αναγνώστης αυτήν την ανάγκη.

Χρήση του α΄ ρηματικού προσώπου πληθυντικού αριθμού (π.χ. «να φανταστούμε»): Επιτυγχάνει την οικειότητα με τον δέκτη, αφού η χρήση αυτού του προσώπου προσδίδει συλλογικότητα στην άποψη ότι είναι κοινή επιδίωξη των ανθρώπων να φαντάζονται  έναν καλύτερο κόσμο.

Ρητορικό ερώτημα: Αναδεικνύει τον προβληματισμό και το αδιέξοδο της στάσης απέναντι στο μέλλον, προσδίδοντας ζωηρότητα στον λόγο και κεντρίζοντας το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

ΘΕΜΑ Γ.

Τα παιδιά που ζουν στον Σείριο δακρύζουν και βάζουν μια έγνοια στην καρδιά τους καθώς αντιλαμβάνονται πως σε αντίθεση με τη δική τους μακάρια ζωή, η ζωή στο μακρινό αστέρι της γης είναι γεμάτη έγνοιες, πολέμους αλλά και όνειρα για ένα καλύτερο μέλλον. Το θέμα του ποιήματος έτσι δομείται πάνω σε μία αντίθεση  ανάμεσα στις δύο πρώτες και στις δύο τελευταίες στροφές του («ποτέ δε βάλαν έγνοια…και βάλαν… /μιαν έγνοια», «δεν είδαν πολέμους και θανάτους» vs «του σύμπαντος αρρώστια και πληγή»). Τα παιδία που δεν έμαθαν την δυστυχία σε ένα τέλειο κόσμο επιδεικνύουν μια ειλικρινή έγνοια και ενσυναίσθηση για τους ανθρώπους που δυστυχούν. Με μία μεταφορά καταδεικνύεται το ενδιαφέρον τους, καθώς «παιδεύουν» το μυαλό τους να μάθουν, ακόμα και για όσα δεν τους αγγίζουν ακόμα. Με το σχήμα του κύκλου (βλ. «Στον Σείριο…», 1η και 4η στροφή) τονίζεται η σκληρή αυτή συνειδητοποίησή τους και ευαισθησία και η ειλικρινής συμπόνια γι’ αυτούς. Παράλληλα όμως υποβόσκει και μια επιθυμία και μια  κρυφή φλόγα μέσα τους, καθώς επιζητούν και τα ίδια να κυνηγούν και να παλεύουν για τα όνειρα και να «κεντάνε με συνθήματα τους τοίχους».

Ενδεικτικά: α. Δε θα ήμουν ικανοποιημένος αν ζούσα σε μία τέτοια μακάρια ζωή καθώς θα γνώριζα πως δεν είναι εφικτό να ζουν όλοι οι άνθρωποι αυτήν την ευτυχία. Θα προσπαθούσα, όπως τα παιδιά του Σείριου να βοηθήσω να γίνει όλος ο κόσμος καλύτερος. β. Θα ήμουν ικανοποιημένος, γιατί δε θα γνώριζα τη δυστυχία αυτού του κόσμου.

ΘΕΜΑ Δ.

Δεδομένο (ανησυχίες για το μέλλον): Κοινωνικές και φυλετικές ανισότητες, μαζική επιτήρηση για λόγους ασφάλειας, ανελευθερίες, αυταρχισμός, ψηφιακό έγκλημα, παραπληροφόρηση & προπαγάνδα, κοινωνική πόλωση, ρητορική του μίσους, διενέξεις κρατών, ανορθολογισμός, απώλεια θέσεων εργασίας.

Απάντηση 1 (εφόδια των νέων):

Γνώσεις

Δεξιότητες (διαχείριση πληροφοριών, συνεργατικό πνεύμα, δημιουργικότητα και καινοτομία, ενσυναίσθηση κτλ.)

Αξίες (οικουμενική/ δημοκρατική/ οικολογική συνείδηση)

Απάντηση 2 (δράσεις των νέων για βελτίωση του κόσμου)

Προσωπική ανάπτυξη

Χρήση των ψηφιακών μέσων επικοινωνίας για ενημέρωση, διάλογο, συντονισμό δράσης γύρω από παγκόσμια και τοπικά προβλήματα, καταγγελία πολιτικών που ευνοούν τις ανισότητες, τη ρητορική του μίσους κτλ.

Συμμετοχή στη διαχείριση των κοινών υποθέσεων (εκλογικές διαδικασίες, στήριξη ΜΚΟ κτλ.).

Δείτε εδώ τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Δείτε εδώ τις απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Δείτε εδώ τις εκτιμήσεις για τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

amfitheatro.jpeg
Έγιναν 108 τα Τμήματα ΑΕΙ που μαζί με το πτυχίο παραχωρούν και μεταπτυχιακό τίτλο!
Έγιναν 108 τα τμήματα που απονέμουν ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master)
Έγιναν 108 τα Τμήματα ΑΕΙ που μαζί με το πτυχίο παραχωρούν και μεταπτυχιακό τίτλο!
Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Εύβοιας
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα
ΟΙΕΛΕ: Η επιχειρηματική ελευθερία υποχωρεί μπροστά σε θεμελιώδη ατομικά δικαιώματα όπως είναι η ελευθερία λόγου και έκφρασης αλλά και διεκδίκησης...
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα