πανελλήνιες
ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ/INTIME NEWS
Τι πρέπει να προσέξουν αύριο οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών - Έργα και συγγραφείς που εξετάστηκαν στα Αρχαία Ελληνικά σε προηγούμενες Πανελλήνιες εξετάσεις

Για την εξέταση του μαθήματος «Αρχαία Ελληνικά» της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών, ισχύουν τα εξής στις φετινές Πανελλήνιες Εξετάσεις:

1. Δίνονται στους/στις υποψηφίους/ες αποσπάσματα διδαγμένου κειμένου από το πρωτότυπο 12-20 στίχων με νοηματική συνοχή και παράλληλο κείμενο στη Νέα Ελληνική από την αρχαία ή νεότερη γραμματεία, ελληνική ή παγκόσμια, και τους ζητείται να απαντήσουν σε:

i) Μία (1) ερώτηση κατανόησης με την οποία ζητείται να αποκωδικοποιήσουν σημεία του κειμένου από το πρωτότυπο και να αντλήσουν βασικές πληροφορίες που εντοπίζονται στο κείμενο. Η ερώτηση μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα με τη μορφή ερωτήσεων κλειστού τύπου (σωστού ή λάθους, πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, συμπλήρωσης κενών κ.λπ.) ή ανοικτού τύπου.

ii) Δύο (2) ερωτήσεις ερμηνευτικές

    • Η πρώτη αναφέρεται σε ιδέες/αξίες/προβλήματα, σε στάσεις/ήθος/χαρακτήρα των προσώπων, στο ιστορικό/ κοινωνικό/πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής του έργου, στη δομή/σύνθεση του κειμένου, σε υφολογικά/αισθητικά θέματα, με βάση το διδαγμένο από το πρωτότυπο κείμενο. –
    • Η δεύτερη αναφέρεται στο παράλληλο κείμενο σε συσχετισμό με το παραπάνω εξεταζόμενο κείμενο από το πρωτότυπο.

iii) Μία (1) ερώτηση κλειστού τύπου που αναφέρεται στο γραμματειακό είδος στο οποίο ανήκει το κείμενο από το πρωτότυπο, στον συγγραφέα ή στο έργο του.

iv) Μία (1) ερώτηση λεξιλογική-σημασιολογική (σύνδεση λέξεων αρχαίας και νέας, διατήρηση ή αλλαγή της σημασίας τους, οικογένειες ομόρριζων λέξεων, απλών ή σύνθετων, συνώνυμα, αντώνυμα).

2. Δίνεται, επίσης, αδίδακτο πεζό κείμενο αττικής διαλέκτου 12-20 στίχων στερεότυπης έκδοσης με νοηματική συνοχή. Στο αδίδακτο κείμενο προτάσσεται σύντομο σχετικό εισαγωγικό σημείωμα, μέσω του οποίου δίνονται εξωκειμενικές πληροφορίες, απαραίτητες για την κατανόηση του κειμένου. Οι μαθητές/-τριες καλούνται:

i) Να μεταφράσουν στα νέα ελληνικά μέρος του κειμένου από οκτώ έως δέκα (8-10) στίχους.

ii) Να απαντήσουν σε μια (1) ερώτηση κατανόησης που αναφέρεται στον νοηματικό άξονα του κειμένου.

iii) Να απαντήσουν σε μία (1) ερώτηση γραμματικής, η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα.

iv. Να απαντήσουν σε μία (1) ερώτηση συντακτικού (π.χ. αναγνώριση λέξεων/φράσεων/προτάσεων/άλλων δομικών στοιχείων του κειμένου, μετασχηματισμός μέρους του κειμένου ως προς τη δομολειτουργική του διάσταση), η οποία μπορεί να αναλύεται σε δύο υποερωτήματα.

Κάθε ζητούμενη ερώτηση-δραστηριότητα που τίθεται για το διδαγμένο ή το παράλληλο ή το αδίδακτο κείμενο βαθμολογείται με δέκα (10) μονάδες της εκατοντάβαθμης κλίμακας. Η μετάφραση του αδίδακτου κειμένου βαθμολογείται με είκοσι (20) μονάδες. Για την εξέταση των παραπάνω θεμάτων, τόσο στο διδαγμένο όσο και στο αδίδακτο κείμενο, κρίνεται σκόπιμο να αξιοποιείται ποικιλία τύπων ερωτήσεων.

Έργα και συγγραφείς που εξετάστηκαν στα Αρχαία Ελληνικά σε προηγούμενες Πανελλήνιες εξετάσεις

2023: Πλάτωνας, Θεάγης, 121, b1-d6 (ed. OXFORD CLASSICAL TEXTS)

2022: Θουκυδίδης Α121, 1-4 (ed. OXFORD CLASSICAL TEXTS)

2021: Ξενοφών, Απολογία Σωκράτους, 31-34, (ed. E.C. Marchant, OXFORD CLASSICAL TEXTS)

2020: Ξενοφών, Πόροι V, 11-13, (OXFORD CLASSICAL TEXTS)

2019: Ξενοφών, Κυνηγετικός, 13.1-5 (έκδ. του E.C. Marchant)

2018: Αριστοτέλους Ρητορική, Α ́ 1-2 (έκδ. του R. Kassel)

2017: Ισοκράτους, Φίλιππος, 26-27 (έκδ. Τeubner)

2016: Πλάτωνος Εὐθύδημος 289d8-290a4

2015: Θουκυδίδου Ἱστορίαι Α. 15. 1-2 (εκδ. Teubner)

2014: ’Ισοκράτους Ἀρχίδαμος, 103-105

2013: Θουκυδίδου Ἱστοριῶν Ζ 28

2012: Θουκυδίδου Ἱστοριῶν VII, 61

2011: Ξενοφῶντος Συμπόσιον Ι, 11-12

2010: Ξενοφῶντος Ἀπομνημονεύματα Βιβλίο ∆, κεφ. VIII, § 8-9

2009: Θουκυδίδου Ιστοριών Ε 115

2008: Λυσίου, Κατὰ Ἀλκιβιάδου Α 144, 46-47

2007: Ξενοφώντος Συμπόσιον 2.10

2006: Λυκούργου Κατά Λεωκράτους 20 83-84

2005: Ξενοφώντος Απομνημονεύματα Α,6,14

2004: Ξενοφώντος Απομνημονεύματα ∆. ΙV.16

2003: ∆ημοσθένης κατά Μειδίου (169 - 170)

2002: ∆ημοσθένης κατά Μειδίου (169 - 170)

2001: Ξενοφωντος, Ελληνικα Α΄ (γ΄) 8-10

2000: 'Ισοκράτους Νικοκλῆς, 27-28

 

Μαρία Καμά

Κλασική Φιλόλογος – Διδακτολόγος MSc

Καθηγήτρια 2ου ΓΕΛ Νεάπολης Θεσσαλονίκης  

Ειδήσεις, θέματα και λύσεις για Πανελλήνιες 2024 - Βάσεις εισαγωγής

Μηχανογραφικό: Διαφοροποιήσεις στις επιλογές των υποψηφίων και επιλογές που εκπλήσσουν

Βάσεις εισαγωγής: Πτώση σε Πολυτεχνεία και Νομικές αλλά οι Ιατρικές

Φτιάξε σωστά το Μηχανογραφικό σου με την βοήθεια των πιο εξειδικευμένων συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού

Τι σημαίνει η φράση «οι καιροί ου μενετοί»;

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα