Κυριάκος Πιερρακάκης
INTIME NEWS/ΖΑΧΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Οι δηλώσεις Πιερρακάκης για Πανελλαδικές εξετάσεις, Γ' Λυκείου, Πανεπιστήμια, Ωνάσεια Σχολεία και Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών

Για το ενδεχόμενο κατάργησης των Πανελλαδικών εξετάσεων, για το αν έχει ακυρωθεί η Γ΄ Λυκείου λόγω των Πανελλαδικών, για το «γιατί δεν φτιάχνετε πρώτα τα δημόσια Πανεπιστήμια πριν ανοίξετε τα ιδιωτικά», τα Ωνάσεια Σχολεία και την Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών μίλησε σε συνέντευξή του στο «ΒΗΜΑ Talks» ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης.

Η συνέντευξη Πιερρακάκη στο «Βήμα»

Θα καταργηθούν οι Πανελλαδικές;

Αν είχαμε λάβει μια τέτοια τελεσίδικη απόφαση θα την είχα ήδη ανακοινώσει. Είναι δεδομένο ότι οι πανελλαδικές είναι ένα κεκτημένο 60 ετών, κυρίως, επειδή έχουν το αδιάβλητο στον πυρήνα τους. Γνωρίζουμε όμως ότι έχουν και αδυναμίες, όπως η ανάγκη των ελληνικών οικογενειών να προσφεύγουν στα φροντιστήρια, δαπανώντας μεγάλο κομμάτι του οικογενειακού προϋπολογισμού, ειδικά στην Γ΄ Λυκείου. Ή το γεγονός πως πολλά παιδιά να λένε ότι αισθάνονται τη ζωή τους να κρίνεται από ένα μικρό αριθμό εξετάσεων. Γι’ αυτό και έχουμε πει ότι υπάρχει μια διάσταση μεταρρύθμισης, το Εθνικό Απολυτήριο, που επιθυμούμε ν’ ανοίξουμε. Όμως είμαι θιασώτης της άποψης ότι αυτά τα κάνεις με στέρεα βήματα και όταν είναι απολύτως ολοκληρωμένες οι προτάσεις. Σ’ αυτή τη φάση έχουμε ανοίξει μια σειρά από άλλες αλλαγές, οι οποίες είναι από ένα νόμο που παρουσίασα πρόσφατα στο υπουργικό συμβούλιο, στον πυρήνα του οποίου βρίσκεται η ενίσχυση του ρόλου των διευθυντών των σχολείων και η αλλαγή της θεσμικής αρχιτεκτονικής της διοίκησης του σχολείου. Και μια σειρά από αλλαγές, όπως τα πρότυπα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, η εισαγωγή του διεθνούς απολυτηρίου στη δημόσια εκπαίδευση και πολλά άλλα, που αθροιζόμενα έχουν σαν στόχο να μπορέσουμε να πετύχουμε ένα πολύ καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα.

 Η Γ΄ Λυκείου όμως είναι σαν να έχει ακυρωθεί, λόγω των Πανελλαδικών;

Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο. Το αδύναμο στοιχείο είναι ότι συχνά παίρνουμε το τελικό αποτέλεσμα του σχολείου, που είναι η συμμετοχή στις εξετάσεις αυτές, και κάνουμε το λεγόμενο reverse engineering στην εκπαίδευση. Ξεκινάμε δηλαδή από αυτό και γυρνάμε πίσω σ’ όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Τα τελευταία χρόνια προσπαθούμε, ως κυβέρνηση, αυτό να το αντιστρέψουμε. Έχουμε εντάξει τα εργαστήρια δεξιοτήτων στην εκπαίδευση. Αρχές της σχολικής χρονιάς του 2026 θα έχουμε αλλάξει τα βιβλία. Θα έχουμε πολλαπλό βιβλίο σε πολλές τάξεις -ένα εργαλείο ενάντια στην απομνημόνευση που αφορά περισσότερο στην κριτική. Γίνονται αλλαγές που θα οδηγήσουν σ’ ένα πιο ενδιαφέρον σχολείο. Αλλάζουμε την πληροφορική, βάζουμε λογοτεχνικά βιβλία. Μπαίνει ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός με απευθείας συμβουλευτική στην Α’ Λυκείου. Ένα απ’ τα πράγματα που με ικανοποιεί είναι το πόσο ευεργετικά έχουν δράσει οι διαδραστικοί πίνακες. Είναι ωραίο να μπορείς να κάνεις λελογισμένη χρήση της τεχνολογίας. Καταργήσαμε τα κινητά στα σχολεία -το μέτρο έχει αποδώσει, αλλά θέλουμε την τεχνολογία στο σχολείο με τον έξυπνο σταθμισμένο τρόπο και αυτός είναι ο διαδραστικός πίνακας. Οι εκπαιδευτικοί μας έχουν μεράκι και νομίζω ότι πρέπει να τους δώσουμε μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας από αυτούς που έχουν ήδη. Γι’ αυτό και ενισχύουμε αρχικά τους διευθυντές.

Λένε, «γιατί δεν φτιάχνετε πρώτα τα δημόσια Πανεπιστήμια πριν ανοίξετε τα ιδιωτικά»; 

Ο αντίλογος αυτός είναι εντελώς προσχηματικός. Πρωτίστως θα πω ότι φτιάχνουμε τα δημόσια Πανεπιστήμια. Είναι η ναυαρχίδα της στρατηγικής κι αυτό αντανακλάται και στην αύξηση της χρηματοδότησης κατά 50% απ’ το ‘19 σε ό,τι αφορά στον κρατικό προϋπολογισμό, συν την όποια αύξηση προκύψει απ’ το Ταμείο Ανάκαμψης και τα αθροιστικά ευρωπαϊκά διαρθρωτικά κονδύλια. Μιλάμε για αρκετά δισεκατομμύρια. Καταλήξαμε να είμαστε η μόνη χώρα που είχε αυτή την τεχνητή απαγόρευση στην θεσμική της αρχιτεκτονική, λες και έχουμε κάτι να φοβόμαστε. Η λογική του κλειστού συστήματος των συνόρων, μας οδήγησε σήμερα στον διεθνή εξαιρετισμό του πώς έχουμε καταλάβει την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τους εαυτούς μας. Αυτό αντανακλά μια ευρύτερη φιλοσοφία. Στην εκπαίδευση, τις τελευταίες δεκαετίες, υψώθηκαν όλα τα πολιτικά ταμπού της μεταπολίτευσης, όλες οι πολιτικές διαχωριστικές γραμμές. Τείναμε να επαναλαμβάνουμε διαχωριστικές γραμμές του ‘70 και του ‘80 με το λεξιλόγιο του ‘70 και του ’80, έχοντας την αυταπάτη ότι αν εμείς μείνουμε ακίνητοι, θα μείνει και η παγκόσμια πραγματικότητα. Ήμουν πριν από λίγες μέρες στο Συμβούλιο Υπουργών στη Βαρσοβία κι έβλεπα γύρω μου μια πόλη, μια χώρα, που αναπτύσσεται ραγδαία. Έχουμε προχωρήσει κι εμείς φυσικά, αλλά πρέπει κάπου να καταλάβουμε ότι η εποχή της αυταρέσκειάς μας έχει παρέλθει. Ο μόνος τρόπος για να μπορέσει η χώρα ν’ αναπτυχθεί σε οποιονδήποτε τομέα είναι να φύγει μπροστά.

Πάμε στα πρότυπα Δημόσια Σχολεία του Ιδρύματος Ωνάση…

Η πρωτοβουλία ήταν του Ιδρύματος Ωνάση. Κάναμε συζήτηση και, όπως σ’ όλες τις γόνιμες συνεργασίες, επήλθε ώσμωση. Κρατώ πολλά θετικά. Καταρχάς είναι πολύ σπουδαίο ν’ αναβιώσει η κουλτούρα των δωρητών στη χώρα μας. Το κράτος έχει τον πιο σημαντικό ρόλο να παίξει, αλλά δεν μπορούμε να έχουμε μονοπώλιο πρωτοβουλιών. Πρέπει να μπορείς να γεννάς πρωτοβουλίες, απ’ τον ιδιωτικό τομέα, απ’ τα κοινωφελή ιδρύματα, απ’ τον κάθε πολίτη. Οπότε εδώ έχουμε ένα πετυχημένο παράδειγμα, την παρέμβαση που έχει κάνει το Ίδρυμα Ωνάση στο χώρο της υγείας. Πήραμε αυτό το μοντέλο, και πάμε να το εφαρμόσουμε και στην παιδεία, δημιουργώντας ένα νέο τύπο σχολείου που αντλεί συστατικά απ’τα πρότυπα. Εχουμε κάνει και κάποιες αλλαγές. Τα παιδιά που θα φοιτούν σ’ αυτά τα σχολεία θα μπαίνουν με εξετάσεις και θα είναι ντόπια σε ποσοστό 40-60%. Γιατί η λογική της παρέμβασης του Ιδρύματος είναι να πάμε σε ευάλωτες περιοχές, σε περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και να τις στηρίξει. Είναι μια δωρεά 160 εκατομμυρίων ευρώ. Το πρόγραμμα σπουδών είναι το πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας.

Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών: Σε ποιο στάδιο βρίσκεται;

Σύντομα θα βρίσκεται σε διαβούλευση, ίσως και την επόμενη εβδομάδα. Είμαστε στην ολοκλήρωσή της.

Βρέθηκε ο επικεφαλής;

Δεν πρόκειται να μπούμε σ’ αυτό ακόμα. Πρώτα θα ψηφίσουμε το νομοσχέδιο. Μετά θα οριστεί το πρόσωπο που θα είναι πρόεδρος της σχολής. Ύστερα ο στόχος είναι να έρθει ένας αριθμός καθηγητών που θα γίνουν καθηγητές της σχολής και βήμα-βήμα να γίνει αυτοδιοίκητο Πανεπιστήμιο. Ακολουθούμε το μοντέλο της Καλών Τεχνών.

Τι θέλει ν’ αφήσει πίσω του ένας υπουργός Παιδείας; 

Υπάρχει ο στόχος, υπάρχουν και τα μέσα. Συνήθως οι υπουργοί Παιδείας ασχολούνται περισσότερο με τα μέσα επίτευξης του στόχου, τις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις που θέλουν να κάνουν. Ο στόχος των συστημάτων παιδείας πρέπει να είναι να απελευθερώνει ο κάθε μαθητής, το κάθε παιδί, την καλύτερη εκδοχή του εαυτού του. Το πώς ένα εκπαιδευτικό σύστημα το πετυχαίνει αυτό, είναι μια συζήτηση που περιλαμβάνει να έχεις κάνει μια διάγνωση του τι πάει στραβά, ποια είναι τα προβλήματα και ποιες οι δυνατότητες που έχει το εκπαιδευτικό σου σύστημα και να παρεμβαίνει σ’ αυτές. Γι’ αυτό κι εμείς έχουμε κάνει μια σειρά από αλλαγές. Κάποιες έχουν ήδη γίνει, κάποιες έχουν δρομολογηθεί. Συνολικά νομίζω ότι οδηγούν προς ένα καλύτερο σημείο ισορροπίας από αυτό που έχουμε παραλάβει. Είτε μιλάμε για το σχολείο όπου πρέπει ν’ αλλάξουν πράγματα -απ’ τις σχολικές υποδομές μέχρι τα βιβλία, είτε για τα πανεπιστήμια που το βασικό διακύβευμα είναι η διεθνοποίηση και το άνοιγμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στον κόσμο, κάτι που δεν είχε επιτευχθεί για πολλά χρόνια στην Ελλάδα. Στόχος μας είναι να ρίξουμε τα τείχη και να περάσουμε από μια εποχή αυταρέσκειας σε μια εποχή περιέργειας. Και να προσπαθήσουμε να βελτιώσουμε και τους εαυτούς μας και το σύστημα στο οποίο βρισκόμαστε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/02

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

anoia_722019.jpeg
Τα απίστευτα σημάδια πρώιμης άνοιας που δεν αφορούν την μνήμη
5 απροσδόκητα πρώιμα σημάδια άνοιας, που θα μπορούσαν να υποδεικνύουν γνωστική εξασθένηση πριν καν γίνουν εμφανή τα προβλήματα μνήμης
Τα απίστευτα σημάδια πρώιμης άνοιας που δεν αφορούν την μνήμη