Thumbnail
Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ

Πολυτεχνείου 6, 10433 Αθήνα

τηλ.: 210-5243434, fax: 210-5228231

e-mail: [email protected]

http://www.p-e-f.gr

Οι απόψεις της ΠΕΦ για τα θέματα εξετάσεων στο μάθημα των  Λατινικών

Θεωρητικής Κατεύθυνσης

στις Απολυτήριες Εξετάσεις της Γ΄ τάξης Ημερησίου Γενικού Λυκείου

29 Μαΐου 2013

Τα προς μετάφραση κείμενα  προέρχονται από τις διδακτικές ενότητες XXXVII και XLII του σχολικού εγχειριδίου. Είναι γνωστά και διδαγμένα και δεν έχουν ιδιαίτερες μεταφραστικές απαιτήσεις.

Οι γραμματικές παρατηρήσεις κινούνται στην παραδοσιακή πρακτική των τελευταίων ετών. Οι συντακτικές, κλιμακούμενης δυσκολίες, είναι γενικά βατές.  Η  Γ1β  άσκηση έχει μικρό βαθμό δυσκολίας. Οι ασκήσεις Γ1γ και Γ2γ απαιτούν επαρκή προετοιμασία των υποψηφίων.

Η περίπλοκη διατύπωση των παρατηρήσεων (γραμματικών και συντακτικών) δεν διευκολύνουν τους υποψηφίους. 

 Οι υποψήφιοι των εσπερινών λυκείων εξετάστηκαν στα ίδια κείμενα και στις ίδιες γραμματικές ασκήσεις, οι συντακτικές όμως ασκήσεις ήταν διαφοροποιημένες και πιο απλές.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

Ενδεικτικές απαντήσεις

Β1: Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις και φράσεις:

bellis civilibus

bellum civile

miserius

miserrimum

ipsa

ipsum

victores

victoribus

ferociores

feroci

tales

talis

exitus

exitu

iis

earum

auxilio

auxilium

auctoritatem

auctoritas

multi

plus

hunc

huic

castra

castrorum

stultum

stultam

Μονάδες  15

B2. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθέναν από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους:

reddit

reddidisti

sint

sunto

cogantur

cogeretur

fiant

faciendum

velit

vult

obsequatur

obsequentur

parta sit

peperisti

animadvertissem

animadversum/

animadversu

dicerent

dixerint

intellego

intellexisse

pervenerit

perveniebatis

intendit

intende

videat

vidissemus

fateatur

fatebuntur

Μονάδες  15

Γ1α. Να γίνει πλήρης συντακτική αναγνώριση των παρακάτω τύπων:

miserius: κατηγορούμενο στο υποκείμενο nilil, λόγω του (εννοούμενου) συνδετικού ρήματος est

ferociores:  κατηγορούμενο στο αντικείμενο victores λόγω του ρ. reddit

bellorum: γενική υποκειμενική από το exitus

 iis: αντικείμενο σε δοτική του ρ.obsequatur

 id: υποκείμενο του απαρεμφάτου factum esse (ετεροπροσωπία)

fore: ειδικό απαρέμφατο αντικείμενο στο ρ. intellego

coniurationem: υποκείμενο επί ετεροπροσωπίας στο απαρέμφατο esse factam

Μονάδες 7

Γ1β. «in bellis civilibus»: να αντικατασταθεί ο επιθετικός προσδιορισμός με δευτερεύουσα πρόταση.

Η πρόταση είναι αναφορική προσδιοριστική: «in bellis quae civilia sunt»

Μονάδες 3

Γ1γ. « Bellorum enimparta sit»:  Να μετατρέψετε το ευθύ λόγο σε πλάγιο με εξάρτηση από τη φράση «Cicero scripsit»

Cicero scripsit bellorum (enim) civilium exitus tales esse semper, ut non solum ea fierent, quae vellet victor, sed etiam ut victor obsequeretur iis, quorum auxilio victoria parta esset.

Μονάδες 5

Γ2α.   «etiamsi natura tales non sint»: να αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης (μονάδα 1) και να δικαιολογήσετε την έγκλιση και τον χρόνο εκφοράς της (μονάδες 2)

·        το είδος της πρότασης: δευτερεύουσα επιρρηματική παραχωρητική πρόταση η οποία εκφράζει μια υποθετική κατάσταση, που, και αν δεχθούμε ότι αληθεύει, δεν αναιρεί το περιεχόμενο της κύριας πρότασης.

·        δικαιολόγηση της έγκλισης και του χρόνου εκφοράς: εκφέρεται με υποτακτική, γιατί εκφράζει μια υποθετική κατάσταση. Η υποτακτική είναι χρόνου ενεστώτα, γιατί εξαρτάται από το  cogantur το οποίο  είναι  αρκτικός χρόνος και εκφράζει το σύγχρονο στο παρόν.

Μονάδες 3

·        Γ2β. «quae velit victor»: να αναγνωρίσετε το είδος της πρότασης (μονάδα 1), να δικαιολογήσετε την έγκλιση και το χρόνο εκφοράς της (μονάδες 2) και να δηλώσετε το συντακτικό της ρόλο (μονάδες 1).

·        Το είδος της πρότασης:  δευτερεύουσα αναφορική

·        Δικαιολόγηση της έγκλισης και του χρόνου εκφοράς:  εισάγεται με την αναφορική αντωνυμία quae, εκφέρεται με υποτακτική καθ’ έλξη από την επιρρηματική συμπερασματική ut non solum ea fiant, η υποτακτική είναι χρόνου ενεστώτα, γιατί εξαρτάται από ρήμα αρκτικού χρόνου (fiant) και εκφράζει το σύγχρονο στο παρόν.

·         Συντακτικό ρόλος: είναι αναφορική προσδιοριστική πρόταση στο ea

Γ2γ. «Nunc intellego…stultum fore»:

·        Να εντοπίσετε τον εξαρτημένο υποθετικό λόγο(μονάδα 1): Υπόθεση: si iste in Manliana castra pervenerit (si + υποτακτική παρακειμένου) Απόδοση: το ειδικό απαρέμφατο fore

·        να τον μετατρέψετε σε ανεξάρτητο (μονάδες 4):

ΥΠΟΘΕΣΗ: si iste in Manliana castra pervenerit (οριστική συντελεσμένου μέλλοντα)

ΑΠΟΔΟΣΗ: nemo tam stultus erit (οριστική μέλλοντα)

·        να τον χαρακτηρίσετε ως προς το είδος του (μονάδα 1): Είναι Α΄ είδους και εκφράζει ανοικτή υπόθεση στο παρόν/μέλλον

·        να σχηματίσετε υποθετικό λόγο που να δηλώνει υπόθεση δυνατή ή πιθανή στο παρόν-μέλλον (μονάδες 2)

·        si iste in Manliana castra perveniat, nemo tam stultus sit (Υπόθεση: si + υποτ ενεστώτα, Απόδοση: υποτακτική ενεστώτα)

Από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων

 

Ειδήσεις, θέματα και λύσεις για Πανελλήνιες 2024 - Βάσεις εισαγωγής

Μηχανογραφικό 2024: Αφιέρωμα στα τμήματα Πληροφορικής των δημόσιων ΑΕΙ

Σχολές έως 15.000 μόρια με επαγγελματικές ευκαιρίες

Μηχανογραφικό: Διαφοροποιήσεις στις επιλογές των υποψηφίων και επιλογές που εκπλήσσουν

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

daskala
ΑΣΕΠ: Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί πρέπει να κάνουν δύο αιτήσεις για τους νέους πίνακες: μία στο ΑΣΕΠ και μία στο ΟΠΣΥΔ
Οι 58 + 7 ειδικότητες που συμμετέχουν
ΑΣΕΠ: Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί πρέπει να κάνουν δύο αιτήσεις για τους νέους πίνακες: μία στο ΑΣΕΠ και μία στο ΟΠΣΥΔ
περιπολικό, δρόμος, άνθρωποι
Συναγερμός στην Κυψέλη: Εξαφανίστηκε 13χρονο αγοράκι
Οποιοσδήποτε έχει κάποια πληροφορία, παρακαλείται να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με «Το Χαμόγελο του Παιδιού» όλο το 24ωρο, στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή για...
Συναγερμός στην Κυψέλη: Εξαφανίστηκε 13χρονο αγοράκι