Aνοιχτή επιστολή προς τους γονείς των μαθητών μας και τους συμπολίτες μας...
Aγαπητοί γονείς και μαθητές,
Αγαπητοί συμπολίτες,
Η εποχή που μεγαλώσαμε δεν υπάρχει πια. Δημόσια αγαθά όπως η παιδεία, η υγεία, το περιβάλλον, οι δημόσιες υπηρεσίες, ο εθνικός πλούτος, πλήττονται συνέχεια και η ελληνική κοινωνία έρχεται κάθε τόσο αντιμέτωπη με όλο και μεγαλύτερα οικονομικά βάρη, δυσβάσταχτα οικονομικά και φορομπηχτικά μέτρα, “ξεπούλημα” - ιδιωτικοποιήσεις του εθνικού πλούτου και διάλυση του παραγωγικού ιστού και των παραγωγικών δυνάμεων της χώρας.
Τα προβλήματα στον χώρο της παιδείας :
Ειδικότερα ο χώρος της παιδείας συνεχίζει να αντιμετωπίζει πολλά και σοβαρά προβλήματα. Η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης βρίσκεται στο αρνητικό ποσοστό του 2,8% του ΑΕΠ, αρνητικό ρεκόρ που συνεχίζει να κατέχει η χώρα μας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα της παιδείας σήμερα είναι η έλλειψη μόνιμων μαζικών διορισμών τα τελευταία 6 “μνημονιακά” χρόνια, γεγονός που οδηγεί σε εργασιακή ομηρεία χιλιάδες συναδέλφους και τις οικογένειές τους. Τα κενά που παρουσιάστηκαν φέτος σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης ήταν περίπου 23.000 και η χρονιά τελείωσε χωρίς να έχουν καλυφθεί 1500 περίπου από αυτά. Η υποχρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών επιπλέον, δημιουργεί πλήθος πρόσθετα προβλήματα στη λειτουργία σχολικών μονάδων σε όλη την επικράτεια και ιδιαίτερα στα νησιά που οι ανάγκες πολλές φορές είναι περισσότερες και πιο άμεσες. Γενικότερα το εκπαιδευτικό σύστημα εξακολουθεί διατηρεί έναν σκληρό ταξικό χαρακτήρα, που επιτείνουν επιπρόσθετα οι ελλείψεις εκπαιδευτικών σε δομές ειδικής αγωγής, ενισχυτικής διδασκαλίας, πρόσθετης διδακτικής στήριξης και τμημάτων υποδοχής και η παιδεία έχει πάψει προ πολλού να είναι ένα ουσιαστικά δημόσιο και δωρεάν αγαθό.
Τα ειδικότερα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε τη χρονιά που διανύουμε στο νησί:
Συγκεκριμένα η φετινή σχολική χρονιά ήταν και την εκπαιδευτική κοινότητα του νησιού μία από τις χειρότερες και δυσκολότερες των τελευταίων ετών. Από την αρχή της χρονιάς απουσίαζε περίπου το 45% της δύναμης των καθηγητών που θα έπρεπε να υπηρετεί στο νησί (25 κενά...), θέσεις που άργησαν πολύ να καλυφθούν από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, για άλλη μια φορά. Ενδεικτικά μέχρι και τον Δεκέμβρη δεν υπήρχαν καθηγητές για μαθήματα πανελλαδικώς εξεταζόμενα σε Λύκειο και ΕΠΑΛ. Στο Γυμνάσιο και τις αρχές του Οκτώβρη περίπου υπήρχαν συνολικά 14 καθηγητές για 14 τμήματα (!), ενώ μέχρι και το Δεκέμβρη απουσίαζαν από το σχολείο πολλές και βασικές ειδικότητες εκπαιδευτικών. (φιλόλογοι, μαθηματικοί, φυσικοί, μουσικός...).
Η στενότητα και η ανεπάρκεια σχολικών κτιρίων και χώρων συνεχίζει να δημιουργεί αρκετά προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων και ερωτηματικά σχετικά με την καταλληλότητα σχολικών χωρών στις σχολικές μονάδες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του νησιού. Για άλλη μιαι φορά επισημαίνουμε ότι υπάρχει άμεση και ουσιαστική ανάγκη για την ανέγερση νέων αιθουσών στο Γυμνάσιο Μυκόνου, ακόμα περισσότερο ίσως πλέον για έναν δεύτερο Γυμνάσιο, ανάγκη για δημιουργία ενός κλειστού γυμναστηρίου και για ανέγερση αιθουσών για το ΕΠΑΛ Μυκόνου, το οποίο βέβαια συνεχίζει να παραμένει “διχοτομημένο” (αλλού στεγάζονται οι αίθουσες των μαθημάτων και αλλού τα εργαστήρια) και να αντιμετωπίζει αρκετά λειτουργικά προβλήματα γι αυτό το λόγο.
Οι αλλαγές που έρχονται στον χώρο της παιδείας και ο ρόλος τους:
Όσον αφορά τώρα στις αλλαγές στον χώρος της παιδείας, στην πλειοψηφία τους δυστυχώς έχουν για άλλη μια φορά συγκεκριμένη λογική και συγκεκριμένη κατεύθυνση. Οι πρώτες αλλαγές στα ωρολόγια και αναλυτικά προγράμματα των σχολείων (στα μαθήματα και στις ώρες που διδάσκονται δηλαδή) έχουν σκοπό να περιορίσουν τις θέσεις εργαζόμενων εκπαιδευτικών στα σχολεία (άρα να περιορίσουν τα κενά ή καλύτερα να τα “κρύψουν κάτω από το χαλί”) και κατ επέκταση να μειώσουν τις απαιτούμενες δαπάνες για την παιδεία.
Οι αλλαγές στον χώρο της παιδείας και συγκεκριμένα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προκύπτουν από τον εθνικό διάλογο που προηγήθηκε (τετρατάξιο γυμνάσιο και διτάξιο λύκειο) δημιουργούν πολλά ερωτηματικά για τον τρόπο που θα υλοποιηθούν, αλλά και για τους πραγματικούς στόχους και τον χαρακτήρα αυτών των αλλαγών. Οι μεγάλες ελλείψεις και η ανεπάρκεια σχολικών και κτιριακών υποδομών είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, αλλά και το ενδεχόμενο κλείσιμο πολλών λυκείων και η τηλεκπαίδευση (εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, χωρίς τη φυσική παρουσία εκπαιδευτικού) σε περίπτωση που δεν υπάρχει ικανός αριθμός μαθητών σε κάποια μαθήματα στο λύκειο, κατάσταση που προβλέπεται ιδιαίτερα για τα νησιά, είναι προοπτικές που δυσχεραίνουν μάλλον κατά πολύ τις μαθησιακές συνθήκες παρά φέρνουν βελτίωση σε ο,τιδήποτε που αφορά στην εκπαίδευση των μαθητών και των παιδιών μας.
Αγαπητοί γονείς και συμπολίτες, η χρονιά που έρχεται θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τον χώρο της παιδείας. Γι αυτό και σας καλούμε για άλλη μια φορά να σταθείτε δίπλα μας και να συνδράμετε τον αγώνα μας για ένα πραγματικά δημόσιο σχολείο χωρίς ελλείψεις και προβλήματα, ένα σχολείο που θα στέκεται αρωγός και άξιος συμπαραστάστης στον αγώνα των παιδιών μας, αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας για αληθινή – ουσιαστική μόρφωση, εργασία και αξιοπρέπεια.
Δημήτρης Παπαδημητρίου, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Α΄ ΕΛΜΕ Κυκλάδων
Κώστας Ραμπαλάκος, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Α΄ ΕΛΜΕ Κυκλάδων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη