Ανοιχτή επιστολή προς τον αναπληρωτή υπουργό της Παιδείας
Άποψη για την Επιλογή των Στελεχών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
του Ρίζου Σπυρίδωνα, δασκάλου Ειδικής Εκπαίδευσης, Δρ. του Πανεπιστημίου Αθηνών
Αγαπητέ κύριε αναπληρωτή υπουργέ της Παιδείας
Στην υπουργική τροπολογία η οποία τροποποιεί τα άρθρα του νόμου 3848/10 (Α΄ 71) για την Επιλογή των Στελεχών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, θα ήθελα να επισημάνω ότι ίσως η πιο κρίσιμη παράμετρος, η οποία διαφοροποιεί κατ΄ ουσία είναι η χρήση του όρου διδακτική υπηρεσία στην αποτίμηση της υπηρεσιακής κατάστασης.
Σε μια, χειρουργικού τύπου νομοθετική «τομή», που στο μέλλον νομοτελειακά, κατά την άποψή μου, θα ακολουθείται από τις πληγές των τραυμάτων της, προτάσσεται ο όρος διδακτική υπηρεσία αντί για τον μέχρι πρότινος όρο εκπαιδευτική υπηρεσία. Κατά συνέπεια, ένας/μία εκπαιδευτικός ο/η οποίος/α έλαβε νομίμως άδεια υπηρεσιακής εκπαίδευσης, προδήλως να αδικείται κατά τη μοριοδότηση.
Και ακόμη κι αν αναγνωρίσω ως ευλόγως θεμιτή αυτή την αλλαγή, όμως ερωτώ, γιατί και με ποια κοινή λογική ή έστω σημειολογικού ύφους «συνέπεια» λογίζεται, ως διδακτική υπηρεσία η θητεία π.χ. των σχολικών συμβούλων, ενώ, η περίοδος εκπόνησης ερευνητικής εργασίας σε πεδίο της παιδαγωγικής επιστήμης με άδεια υπηρεσιακής εκπαίδευσης όχι; Οι σχολικοί σύμβουλοι ασκούν διδακτικό ή μήπως καθοδηγητικό-συμβουλευτικό έργο;
Πρόκειται για επιλεκτική νομοθέτηση, η όποια σε συνδυασμό με την αποψίλωση των «τυπικών» προσόντων -κυρίως στο σημείο της ταυτόχρονης κατοχής διδακτορικού και μεταπτυχιακού τίτλου- διαγράφει μια διττή στόχευση, που μου είναι λίγο δύσκολο να την εννοήσω απλώς ως προχειρότητα ή αδεξιότητα.
Συζητώντας με φίλους και γνωστούς, μέλη και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ η απίστευτη απάντηση, που πήρα είναι ότι μεταπτυχιακά και διδακτορικά κάνουν οι «έχοντες» και «κατέχοντες» και οι εκάστοτε «αρεστοί». Κύριε αναπληρωτή υπουργέ της Παιδείας δηλώνω ευθαρσώς, ότι ουδέποτε ανήκα ή ανήκω σε αυτές τις δύο κατηγορίες. Γνωρίζω φυσικά, για τις περιώνυμες πανεπιστημιακές «φάμπρικες» και τα πριμοδοτούμενα μεταπτυχιακά των «ημετέρων», που πιθανόν και καλώς να θέλετε να αποδυναμώσετε. Έχω όμως την αίσθηση, ότι η επιλογή ενός ισοπεδωτικού και άνευ όρων αποκλεισμού δεν είναι ο κατάλληλος τρόπος για να το επιτύχετε. Το μεταπτυχιακό μου με τίτλο «Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα» και κατεύθυνση την Ειδική Αγωγή στο ΤΕΑΠΗ Αθηνών -που εσείς μοριοδοτείτε με 0, καθότι διατηρώ την ατυχία να έχω κάνει επιπλέον και διδακτορική διατριβή-, αποτελεί ένα πρόγραμμα με σοβαρά κριτήρια επιλογής και απαιτητικό επίπεδο σπουδών. Μήπως, για το υπόλοιπο της εκπαιδευτικής μου υπηρεσίας πρέπει να απολογούμαι ή και να αισθάνομαι άσχημα γι΄ αυτή μου την επιλογή; Λυπάμαι, αλλά ειλικρινά δε θα το κάνω…
Επικαλούμενος της μακρόχρονης «αριστερής» πολιτικής μου θεώρησης, που δεν μου επιτρέπει να νομιμοποιώ την όποια λογική του «δύο μέτρα και δύο σταθμά», την κατά περίσταση βούληση, τις τυφλές «εξοντώσεις» και την άκριτη αποδοχή βαρύγδουπων ρητορειών, καθώς και της συνειδητής προτίμησής μου, προ τετραετίας, να συνεχίσω να διδάσκω στην τάξη, παρά να επιλεγώ ως διευθυντής και να εμπλακώ στην επικείμενη, φαιδρή διαδικασία «ποσοστιαίας» αξιολόγησης συναδέλφων, σήμερα και στην περίοδο της «πρώτης φορά αριστερά» δηλώνω εμφανώς έκπληκτος, μπερδεμένος, αδαής και ενίοτε θυμωμένος…
Υστερόγραφο 1: Προς άρση ευλογοφανών παρεξηγήσεων οι σκέψεις, που εκφράζω, σε καμιά περίπτωση δεν εκπορεύονται από προσωπική εμπάθεια ή από κάποιου είδους διακαή πόθο να γίνω ο ίδιος διευθυντής σε κάποιο σχολείο, τουναντίον. Επιπλέον, θα έλεγα ότι βλέπω με θετική κι όχι απορριπτική ματιά την πρόταση αντικατάστασης της συνέντευξης με τη γνωμοδότηση του συλλόγου διδασκόντων, αλλά ειλικρινά δεν κατανοώ τη σκοπιμότητα της μιας ή των κατ΄ επίφαση δύο επιλογών.
«Το σύστημα εκλογής κατά αντιπαράθεση, κύριε Υπουργέ, συγκριτικά, δηλαδή, είναι άδικο. Και να σας πω γιατί είναι άδικο. Καταρχήν, το βάζετε ότι θα είναι σε δύο σχολικές, το πολύ, μονάδες. Θεωρώ ότι θα πρέπει να είναι για όλο το ΠΥΣΠΕ ή ΠΥΣΔΕ, νομίζω ότι θα πρέπει να είναι σε όποιες και όσες θέσεις επιθυμεί στο ΠΥΣΔΕ ή ΠΥΣΠΕ. Αν για παράδειγμα, σε μια σχολική μονάδα υπάρχει ένας μοναδικός υποψήφιος με 20 μόρια αντικειμενικά, αυτός θα επιλεγεί για διευθυντής. Ενώ σε ένα άλλο σχολείο που να έχει τέσσερις υποψήφιους, με 30 αντικειμενικά ο καθένας, οι τρεις από τους τέσσερις θα απορριφθούν. Εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα επιθυμούσαν να είναι υποψήφιοι θα κάνουν πίσω, είτε από εκτίμηση στο πρόσωπό του τωρινού Διευθυντή, είτε επειδή δεν θέλουν να έρθουν σε αντιπαράθεση μαζί του ή με άλλους συναδέλφους κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας. Δηλαδή, όταν βάζουμε τον εκπαιδευτικό ανάμεσα σε τρεις να διαλέγει, στον άλλον, θα βάλει 0. Όταν επιλέγω τον ένα στον άλλο βάζω 0 και νομίζω ότι αυτή δεν είναι η σωστή αξιολόγηση.» (Απόσπασμα από την τοποθέτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Α' Θεσσαλονίκης Γιάννη Αμανατίδη στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κατά την επεξεργασία και εξέταση του Σ/Ν του ΥΠΟΠΑΙΘ «Επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» τη Δευτέρα 4/5/2015).
Υστερόγραφο 2: «Τα μνημονιακά χρόνια οι εκπαιδευτικοί κατασυκοφαντήθηκαν υιοθετήθηκαν ακραίοι χαρακτηρισμοί μας είπαν ανίκανους τεμπέληδες κ.λπ. Στην πραγματικότητα προσπαθούσαν να τρομοκρατήσουν τους εκπαιδευτικούς με στόχο την υποταγή τους στις μνημονιακές πολιτικές.» (Απόσπασμα από την ομιλία του Δημήτρη Μπαξεβανάκη, εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, επί του Σχεδίου Νόμου για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση).
Δεν μπορείτε να φανταστείτε κύριε αναπληρωτή υπουργέ της Παιδείας, πόσο πολύ συμφωνώ και συντάσσομαι με την παραπάνω άποψη. Από την άλλη όμως δεν μπορώ να αμελήσω, ότι ο εφαρμοστής της εν λόγω τρομοκράτησης και κατασυκοφάντησης των εκπαιδευτικών και της υιοθέτησης των ακραίων αυτών χαρακτηρισμών στη δική μου Εκπαιδευτική Περιφέρεια, αυτή της Αττικής, διάγει σήμερα αγαστό βίο σχολικού συμβούλου με τις επίσημες ευλογίες της δικής σας κυβέρνησης.
Γράψου στο Newsletter του Carrefour και κέρδισε δωροεπιταγές αξίας 2.000€
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη