Με την παρούσα επιστολή παραθέτουμε τα σχόλιά μας για το από 3-6-2015 κείμενο διαμαρτυρίας κάποιων εκπαιδευτικών, που όπως επισημαίνουν οι ίδιοι «θίχτηκαν» από τη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων.
Μολονότι οι ίδιοι δεν επεξηγούν επακριβώς με ποιο τρόπο η συγκεκριμένη διαδικασία έβλαψε τα έννομα συμφέροντά τους, εικάζεται από τα συμφραζόμενα του κειμένου ότι πρόκειται για εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι έλαβαν μέρος στη διαδικασία των εθελοντικών μετατάξεων και τελικώς δεν μετατάχθηκαν μέσω της διαδικασίας των υποχρεωτικών μετατάξεων, είτε γιατί δεν έλαβαν μέρος σε αυτήν είτε γιατί η Διοίκηση δεν ικανοποίησε το αίτημά τους.
Ανεξάρτητα πάντως από τα κίνητρα που τους οδήγησαν στη σύνταξη του εν λόγω κειμένου διαμαρτυρίας, έχουμε να κάνουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις επί των ζητημάτων που θέτουν:
Α. Ως προς τις εθελοντικές μετατάξεις.
Καταρχάς, στο κείμενο διαμαρτυρίας επισημαίνεται ότι η διαδικασία των εθελοντικών μετατάξεων διακόπηκε, χωρίς να ακυρωθεί επίσημα. Σύμφωνα με τη νομολογία, η Διοίκηση μπορεί, οποτεδήποτε πριν την τελείωση διοικητικής πράξης, (στην προκειμένη περίπτωση πριν την τελείωση της διαδικασίας των «εθελοντικών» μετατάξεων), να μην προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες (υπογραφή ή/και δημοσίευση) για την έκδοσή της (ΣτΕ 654/1986, 3811/1987) και η εξαφάνισή της με νεότερη πράξη (εν προκειμένω με τη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων) έχει την έννοια διαπίστωσης της απόλυτης ακυρότητάς της (ΣτΕ 672/1976).
Επομένως, σύμφωνα με την προαναφερθείσα νομολογία, η ολοκλήρωση της διαδικασίας των υποχρεωτικών μετατάξεων, με την έκδοση και τη δημοσίευση των προβλεπόμενων διοικητικών πράξεων, ακύρωσε de facto την προγενέστερη και μη τελειωθείσα διαδικασία των εθελοντικών μετατάξεων.
Ωστόσο για λόγους δεοντολογίας όφειλε το Υπουργείο Παιδείας να αποσαφηνίσει ότι η διαδικασία των εθελοντικών μετατάξεων ακυρώνεται από τη μεταγενέστερη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων.
Εννοείται δε ότι μετά την εν λόγω ακύρωση της διαδικασίας των εθελοντικών μετατάξεων ΔΕΝ ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ η μεταγενέστερη χρήση καθ’ οιονδήποτε τρόπο πτυχών της ή δεδομένων που συλλέχθηκαν όσο διήρκεσε.
Σε κάθε περίπτωση δεν υπήρχε κανενός είδους απαγόρευση συμμετοχής ούτε και νομικό κώλυμα για όσους είχαν συμμετάσχει στη διαδικασία των εθελοντικών μετατάξεων ώστε να συμμετάσχουν και στη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων και ουδέποτε το Υπουργείο τους απέτρεψε να συμμετάσχουν.
Μάλιστα πρέπει να επισημανθεί ότι το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε την υπ’ αριθ.111967/13-8-2013 υπουργική απόφαση και το εγχειρίδιο χρήσης «ηλεκτρονικού συστήματος αιτήσεων μετατάξεων εκπαιδευτικών», όπου αναφέρεται ότι δικαίωμα συμμετοχής στη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων είχε το σύνολο των εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ05, ΠΕ06, ΠΕ07, ΠΕ08, ΠΕ11,ΠΕ13,ΠΕ16,ΠΕ19-20,ΠΕ32.
Φρονούμε όμως, ότι αρκετοί πλεονάζοντες εκπαιδευτικοί δεν συμμετείχαν συνειδητά στη νέα διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων, φοβούμενοι μήπως τελικά τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας ή μήπως μεταταχθούν σε περιοχές άσχετες με τις δηλώσεις προτίμησής τους.
Β. Ως προς τη διακριτική ευχέρεια της Διοίκησης.
Πράγματι η Διοίκηση δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να μεταταχθεί κάποιος εκπαιδευτικός σε άλλη θέση εκτός των δύο επιλογών του. Από τις διατάξεις του Ν.4172/2013 προκύπτει με σαφήνεια ότι οι αιτούντες είχαν το δικαίωμα να υποβάλλουν αίτηση προτίμησης, αλλά ότι μετατάσσονται υποχρεωτικά στις οριζόμενες, με διαπιστωτική πράξη του Υπουργού, θέσεις διοικητικού ή εκπαιδευτικού προσωπικού.
Επομένως η Διοίκηση είχε τη διακριτική ευχέρεια να μετατάξει τους αιτούντες εκπαιδευτικούς όπου είχε υπηρεσιακές ανάγκες, συνεκτιμώντας τις δηλώσεις προτιμήσεώς τους.
Το γεγονός ότι τελικώς η Διοίκηση μετέταξε το σύνολο των αιτούντων εκπαιδευτικών σε μία από τις δύο επιλογές τους και όχι σε άλλη θέση εκτός των δύο επιλογών τους, δεν συνιστά παράνομη πράξη, δεδομένου ότι είχε τη διακριτική ευχέρεια από το νόμο (Ν.4172/2013) να το πράξει.
Γ. Ως προς τις αιτήσεις προτίμησης.
Σχετικά με τις αιτήσεις προτίμησης πρέπει καταρχάς να επισημανθεί ότι στο πεδίο δήλωσης της οργανικής θέσης δεν ανέγραφε «περιοχή όπου υπηρετείς» όπως διατείνονται οι φερόμενοι ως «θιγόμενοι» εκπαιδευτικοί, αλλά επί λέξει ανέγραφε «Δ/νση Β/θμιας Οργανικής Θέσης», οπότε είναι σαφές ότι οι αιτούντες όφειλαν να συμπληρώσουν τη Δ/νση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπου είχαν οργανική θέση (ασχέτως εάν είχαν οργανική θέση ή όχι σε συγκεκριμένη σχολική μονάδα) και όχι τη Δ/νση όπου τυχόν ήταν αποσπασμένοι.
Για του λόγου το αληθές παρατίθεται παρακάτω το υπόδειγμα της αίτησης προτίμησης που υφίσταται στο εγχειρίδιο χρήσης «ηλεκτρονικού συστήματος αιτήσεων μετατάξεων εκπαιδευτικών»:
Γενικώς, όπως ήδη έχουμε επισημάνει, στις περιπτώσεις όπου δηλώθηκαν από αιτούντες εκπαιδευτικούς προδήλως ανακριβή στοιχεία (π.χ. εφόσον δήλωσαν κάτοχοι πτυχίων που δεν κατείχαν, ή δήλωσαν ψευδή στοιχεία ως προς την οικογενειακή τους κατάσταση κ.α.), στοιχειοθετείται η ανάκληση των πράξεων μετάταξης μόνο των συγκεκριμένων εκπαιδευτικών για λόγους νομιμότητας.
Επίσης ήδη έχουμε επιχειρηματολογήσει πολλές φορές ότι η συλλήβδην ανάκληση όλων των μετατάξεων δεν είναι νόμιμη, με πρόσχημα τις τυχόν μεμονωμένες ανακριβείς αιτήσεις προτίμησης.
Δ. Ως προς τη δημοσιοποίηση των μορίων.
Αναφέρεται ακόμη ότι δεν δημοσιοποιήθηκαν τα μόρια των εκπαιδευτικών που πήραν μετάταξη. Όπως έχουμε πολλές φορές επισημάνει, ο Ν.4172/2013 προέβλεπε τη σύνταξη αξιολογικού πίνακα κατάταξης (μορίων), χωρίς όμως να επιτάσσει τη δημοσίευσή του.
Προφανώς για λόγους αποτροπής εκδήλωσης δυσπιστίας ως προς τη διαδικασία θα έπρεπε να είχε δημοσιοποιηθεί, όπως γίνεται στην περίπτωση των μεταθέσεων, αλλά η μη δημοσίευσή του δεν θέτει επ’ ουδενί ζήτημα ακυρότητας των διοικητικών πράξεων των μετατάξεων.
Ε. Ως προς τα κριτήρια των μετατάξεων και δηλωθέντων προτιμήσεων.
Στο κείμενο διαμαρτυρίας, τίθεται επίσης εκ νέου το ζήτημα ότι οι μετατάξεις δεν έγιναν αποκλειστικά βάσει των μορίων των αιτούντων αλλά και με κριτήριο το ΠΥΣΔΕ όπου ανήκαν, με αποτέλεσμα πολλοί εκπαιδευτικοί να μεταταχθούν στη δεύτερη επιλογή τους και άλλοι να προηγηθούν συναδέλφων τους με περισσότερα μόρια, επειδή δήλωσαν να μεταταχθούν στο ΠΥΣΠΕ του νομού ή της περιφέρειας, όπου υπηρετούσαν.
Σχετικά με το ζήτημα αυτό, όπως ήδη έχουμε αναφέρει σε παλαιότερη επιστολή μας, το ίδιο το Υπουργείο με το πρόσφατο υπ’ αριθ. 38422/Ε1/
9-3-2015 έγγραφό του, υποστηρίζει ότι η Διοίκηση στο πλαίσιο της υποχρεωτικότητας της μετάταξης και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον είχε τη διακριτική ευχέρεια να μετατάξει τους αιτούντες σε μία εκ των δύο επιλογών τους, δεδομένου ότι ο νόμος δεν προέβλεπε ιεραρχική σχέση μεταξύ της 1ης και 2ης προτίμησης και σε συνάρτηση με τα κενά που υπήρχαν στις δηλωθείσες περιοχές μετάταξης.
Το ανωτέρω έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας αναφέρεται σε ad hoc περίπτωση και το απόσπασμα δε που ακολουθεί είναι απόλυτα διαφωτιστικό και διαλύει κάθε αμφιβολία για την πραγματική θέση της ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΗΓΕΣΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα:
« …… στο πλαίσιο της υποχρεωτικότητας των μετατάξεων αυτών και προκειμένου να υπάρξει στο γενικότερο σύνολο η όσο το δυνατόν μικρότερη μετακίνηση εκπαιδευτικών, μετατάχθηκαν κατά προτεραιότητα όσοι αιτήθηκαν μετάταξης εντός της ιδίας αντίστοιχης Διεύθυνσης, ουσιαστικά από τη μια βαθμίδα στην άλλη βαθμίδα εκπαίδευσης.
Ο εν λόγω εκπαιδευτικός δήλωσε στην αίτηση προτίμησής του την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού …. που ήταν αντίστοιχη της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που ανήκε και επομένως μετατάχτηκε σε αυτήν κατά προτεραιότητα.
Επίσης ο ισχυρισμός του ότι η μετάταξή του είναι παράνομη επειδή έγινε κατά παράβαση ουσιώδους διάταξης νόμου με αποτέλεσμα να μην μεταταχθεί στην πρώτη του επιλογή που ήταν η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης … αλλά στην δεύτερη επιλογή του δεν ευσταθεί, επειδή από τη διατύπωση της παραγράφου 11 του άρθρου 82 του Ν. 4172/2013, δεν συνάγεται ότι οι δηλωθείσες εκ μέρους των εκπαιδευτικών προς μετάταξη προτιμήσεις δηλώθηκαν ιεραρχικά, με την έννοια της 1ης, 2ης κ.λ.π. επιλογής, έτσι ώστε η πρώτη επιλογή να αποκλείει τη δεύτερη και επομένως δεν προκύπτει από την εφαρμογή της διάταξης της παρ. 11 του άρθρου 82 του Ν. 4172/2013 επιτακτική υποχρέωση της διοίκησης να εκδώσει διοικητική πράξη που να μετατάσσει τον εκπαιδευτικό στην πρώτη του προτίμηση αντί της δεύτερης.
Επομένως η διοίκηση ενήργησε νομίμως και μετέταξε στο πλαίσιο της διακριτικής της ευχέρειας, τον προαναφερόμενο εκπαιδευτικό, σε μία εκ των δύο επιλογών του με βάση το συνολικό αριθμό μορίων του και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, δηλαδή την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, καθώς και τα πραγματικά οργανικά κενά που υπήρξαν στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης προτίμησης του αιτούντος ……. ».
Όσοι εκ των μεταταγμένων θεώρησαν ότι θίγεται το έννομο συμφέρον τους από την επιλογή αυτή της Διοίκησης είχαν τη δυνατότητα να προσφύγουν εμπροθέσμως είτε με ένσταση (διοικητική προσφυγή) είτε με αίτηση ακυρώσεως εντός της νομίμου προθεσμίας.
Η τυχόν ικανοποίηση του εκάστοτε προσφεύγοντα ως προς το αίτημά του, είτε από το Υπουργείο είτε από τα αρμόδια δικαστήρια, αφορά αποκλειστικά τη συγκεκριμένη προσωπική του περίπτωση και μόνο. Επομένως ΔΕΝ μπορεί να τύχει γενικευμένης εφαρμογής σε όλους τους μεταταγμένους και αφορά αποκλειστικά όσους ατομικά εμπροθέσμως έχουν προσφύγει και εφόσον έχει εκδοθεί ευνοϊκή απόφαση για την περίπτωσή τους.
ΣΤ. Ως προς τον προσδιορισμό των κενών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και των πλεονασμάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Ακόμη επισημαίνεται ότι σε κάποιες περιπτώσεις διενεργήθηκαν μετατάξεις σε ΠΥΣΠΕ, όπου η σχετική διαπιστωτική πράξη δεν προέβλεπε κενά, και ότι μετατάχθηκαν εκπαιδευτικοί από περιοχές ΠΥΣΔΕ όπου η εν λόγω διαπιστωτική πράξη δεν προέβλεπε πλεονάσματα.
Επ’ αυτού επισημαίνεται ότι, το Υπουργείο Παιδείας αρχικώς προσδιόρισε τα κενά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και τα πλεονάσματα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με την υπ’ αριθ. 111966/Δ2/13-8-2013 διαπιστωτική πράξη, όπως τροποποιήθηκε την επόμενη ημέρα με την υπ’ αριθ. 113311/Δ2/14-8-2013 διαπιστωτική πράξη.
Εν συνεχεία, κατά την επαλήθευση των υπηρεσιακών αναγκών εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας, προσδιορίστηκαν συμπληρωματικά πλεονάσματα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και συμπληρωματικά κενά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με τη δεύτερη διαπιστωτική πράξη υπ’ αριθ. 144049/Δ2/7-10-2013.
Εξάλλου και στην υπ’ αριθ. 111967/Δ2/13-8-2013 υπουργική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, με την οποία καθορίστηκε ο αριθμός των θέσεων για μετάταξη εκπαιδευτικών από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, αναφέρονταν ότι οι μετατασσόμενοι εκπαιδευτικοί δύνανται να προσεγγίσουν τον αριθμό των οριζομένων θέσεων, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο μεταγενέστερης αναθεώρησης του αριθμού των μετατασσόμενων εκπαιδευτικών, ανά Δ/νση Εκπαίδευσης και κλάδο, κατά την επαλήθευση των υπηρεσιακών αναγκών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Συγκεκριμένα στην εν λόγω απόφαση αναφέρονται τα εξής:
«Αποφασίζουμε:
1. Οι εκπαιδευτικοί που μετατάσσονται υποχρεωτικά
Α) σε θέσεις εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ανά Περιφέρεια και Διεύθυνση Εκπαίδευσης, κλάδο ή ειδικότητα και
Β) ανά Φορέα σε κενές ή σε συνιστώμενες με την πράξη μετάταξης θέσεις διοικητικού προσωπικού, συναφούς ή μη κλάδου της ίδιας κατηγορίας, με ταυτόχρονη κατάργηση ισάριθμων κενών ή κενούμενων, εφόσον δεν υπάρχουν, οργανικών θέσεων
της αυτής, ανώτερης ή και κατώτερης κατηγορίας, δύνανται να προσεγγίσουν τον κάτωθι αριθμό ανά Περιφέρεια και Διεύθυνση Εκπαίδευσης, κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα»…
Ακολουθεί το αυτούσιο κείμενο της εν λόγω υπουργικής απόφασης, ώστε να μην τίθεται θέμα αμφισβήτησης του προαναφερθέντος αποσπάσματος :
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ----- ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Π/ΘΜΙΑΣ ΚΑΙ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ----- Ταχ. Δ/νση: Α. Παπανδρέου 37 Τ.Κ. – Πόλη:151 80 Μαρούσι Ιστοσελίδα: www.minedu.gov.gr Τηλέφωνο: 210 3442120 210 3442124 210 3442271 FAX: 210 344-2365
|
|
Να διατηρηθεί μέχρι: Βαθμός Ασφαλείας: ΑΝΑΡΤΗΤΕΑ ΑΔΑ: Μαρούσι , 13 -08-2013 Αριθ.Πρωτ.: 111967/Δ2 |
|
ΑΠΟΦΑΣΗ
| |
|
|
Α Π Ο Φ Α Σ Η
ΘΕΜΑ : «Καθορισμός αριθμού θέσεων για μετάταξη εκπαιδευτικών Δ.Ε. στην Π.Ε. και σε Διοικητικές θέσεις φορέων του Υ.ΠΑΙ.Θ»
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Έχοντας υπόψη:
Τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 82 του ν. 4172/2013 «Κ.Φ.Ε., Διαθεσιμότητα, ΟΤΑ, Φάρμακα, Προσωρινή διαταγή, Εργατικές διαφορές, Δημοτική Αστυνομία» (Α’ 167), όπως συμπληρώθηκε με τo άρθρο 73, παρ 1,2 του ν.4174/2013 (Α’ 170),
Την υπ’ αριθμ. 111966/Δ2/13-8-2013 διαπιστωτική πράξη του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων
Τις διατάξεις του ν.1566/1985 (Α’ 167), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,
Τις διατάξεις του ν. 3848/2010 (Α` 71),
Την αριθμ. 90595/ΣΤ5/5-7-2013 (ΦΕΚ 1667 τ.Β/05-07-2013) κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων «Καθορισμός αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων, Κωνσταντίνο Γκιουλέκα και Συμεών Κεδίκογλου».
Αποφασίζουμε
Οι εκπαιδευτικοί που μετατάσσονται υποχρεωτικά
Α) σε θέσεις εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ανά Περιφέρεια και Διεύθυνση Εκπαίδευσης, κλάδο ή ειδικότητα και
Β) ανά Φορέα σε κενές ή σε συνιστώμενες με την πράξη μετάταξης θέσεις διοικητικού προσωπικού, συναφούς ή μη κλάδου της ίδιας κατηγορίας, με ταυτόχρονη κατάργηση ισάριθμων κενών ή κενούμενων, εφόσον δεν υπάρχουν, οργανικών θέσεων της αυτής, ανώτερης ή και κατώτερης κατηγορίας, δύνανται να προσεγγίσουν τον κάτωθι αριθμό ανά Περιφέρεια και Διεύθυνση Εκπαίδευσης, κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ
Ο αριθμός των εκπαιδευτικών που μετατάσσονται υποχρεωτικά σε θέσεις εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ανά διεύθυνση εκπαίδευσης, κλάδο ή ειδικότητα ανά περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης είναι
…………………
2. Οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν σε κατηγορίες, κλάδους και ειδικότητες συναφείς με τις θέσεις που προβλέπονται στην παράγραφο 1 ανά Περιφερειακή Διευθυνση Εκπαιδευσης και σε κατηγορίες με τις θέσεις της παραγράφου 2 ανά Περιφερειακή Διευθυνση Εκπαίδευσης, καλούνται από την 14-8-2013 έως και την 23-8-2013, να υποβάλουν σχετική αίτηση προτίμησης, προκειμένου να συνταχθούν οι αξιολογικοί πίνακες βάσει των οποίων θα πραγματοποιηθούν οι υποχρεωτικές μετατάξεις.
3. Οι αιτήσεις προτίμησης υποβάλλονται ηλεκτρονικά σε ειδικά διαμορφωμένη για το σκοπό αυτό ηλεκτρονική σελίδα http://teachers.exams.minedu.gov.gr του Υ.ΠΑΙ.Θ.. Παράλληλα με την αίτηση προτίμησης οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί συμπληρώνουν και τα στοιχεία που λαμβάνονται υπόψη για την μοριοδότησή τους και την κατάταξή τους σε αξιολογικούς πίνακες.
4. Τα μόρια δηλώνουν μέσω των, κατά την προηγούμενη παράγραφο, ηλεκτρονικών αιτήσεων αφορούν τα κάτωθι:
α) τη συνολική τους προϋπηρεσία,
β) τους οικογενειακούς λόγους,
γ) τις συνθήκες διαβίωσης στις έδρες των σχολείων που υπηρέτησαν,
δ) την κατοχή επιπλέον πτυχίων,
ε) την κατοχή μεταπτυχιακών και
στ) την κατοχή διδακτορικών.
Η μοριοδότηση των τριών πρώτων κριτηρίων γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 16 του π.δ. 50/1996 (Α` 45), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
Η δήλωση των ανωτέρω στοιχείων επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης και σε περίπτωση που διαπιστωθεί ανακρίβεια ή αναλήθεια ο εκπαιδευτικός διώκεται πειθαρχικά.
5. Οι εκπαιδευτικοί που θα υποβάλουν αίτηση προτίμησης έχουν την υποχρέωση να επισκεφθούν την διεύθυνση εκπαίδευσης της οργανικής τους θέσης για να δηλώσουν τον αριθμό πρωτοκόλλου της ηλεκτρονικής αιτήσεως. Οι Δ/νσεις θα καταγράψουν τον αριθμό πρωτοκόλλου των αιτούντων και θα ελέγξουν την ταυτοπροσωπία τους.
.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Εσωτερική Διανομή:
1. Γραφείο Υπουργού
2. Γραφείο Υφυπουργού
3. Γραφείο Γεν. Γραμματέα
4. Γεν. Δ/νση Διοίκησης Προσ/κού Π.Ε. & Δ.Ε.
5. Δ/νση Διοικητικού, Τμήματα Α,Β
5. Γραφείο Τύπου
6. Δ/νση Λειτ/κής Ανάπτυξης Πληρ/κών Συστ/των
Ως εκ τούτου, μετά τον προσδιορισμό των συμπληρωματικών πλεονασμάτων και κενών με τη δεύτερη διαπιστωτική πράξη υπ’ αριθ. 144049/Δ2/7-10-2013, εκδόθηκε και η υπ’ αριθ. 144051/Δ1/8-10-2013 υπουργική απόφαση με την οποία επαυξήθηκε ο αριθμός των θέσεων για μετάταξη εκπαιδευτικών από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ως προς τις αιτιάσεις δε εάν δικαιούνταν όλοι οι εκπαιδευτικοί να υποβάλλουν αίτηση μετάταξης, ή εάν θα έπρεπε κάποιες αιτήσεις να αποκλειστούν a priori με βάσει τα προσδιορισθέντα κενά και πλεονάσματα, επισημαίνουμε τα ακόλουθα:
Όπως προκύπτει από το κείμενο της ανωτέρω υπ’ αριθ.111967/13-8-2013 υπουργικής απόφασης, η οποία απηύθυνε πρόσκληση στους εκπαιδευτικούς να συμμετάσχουν στη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων, δικαίωμα συμμετοχής είχαν όλοι οι εκπαιδευτικοί εφόσον ανήκαν σε κλάδους συναφείς με τις θέσεις που όριζε η εν λόγω υπουργική απόφαση ανά Περιφερειακή Δ/νση.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τα χωρία της προαναφερθείσας απόφασης :
«Ο αριθμός των εκπαιδευτικών που μετατάσσονται υποχρεωτικά σε θέσεις εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση ανά διεύθυνση εκπαίδευσης, κλάδο ή ειδικότητα ανά περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης είναι» και
«οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν σε κατηγορίες, κλάδους και ειδικότητες συναφείς με τις θέσεις που προβλέπονται στην παράγραφο 1 ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης και σε κατηγορίες με τις θέσεις της παραγράφου 2 ανά Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης καλούνται από την 14-8-2013 έως και την 23-8-2013, να υποβάλουν σχετική αίτηση προτίμησης».
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι μοναδική προϋπόθεση έγκυρης συμμετοχής ήταν να υφίστανται θέσεις για τον κλάδο του αιτούντος εκπαιδευτικού (π.χ. ΠΕ Πληροφορικής) στις Δ/νσεις της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, όπου δήλωνε ότι επιθυμούσε να μεταταχθεί.
Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι στην εν λόγω υπουργική απόφαση δεν τίθετο ρητά και κατηγορηματικά οποιασδήποτε μορφής απαγόρευση για την υποβολή σχετικής αίτησης από ενδιαφερόμενο για μετάταξη, προερχόμενο από περιοχή που δεν εμφάνιζε πλεόνασμα στην ειδικότητά του ή προς περιοχή που δεν εμφάνιζε κενά στην ειδικότητά του, με τη λογική της κατά το δυνατόν διευρυμένης συμμετοχής των συγκεκριμένων ειδικοτήτων εκπαιδευτικών στη μνημονιακή διαδικασία της κινητικότητας-μετατάξεων.
Σε κάθε περίπτωση, υπό τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις, δεν μπορεί να θεωρηθεί παράνομη καμία υποβληθείσα αίτηση μετάταξης στο πλαίσιο του Ν.4172/2013 από συναδέλφους εκπαιδευτικούς.
Ζ. Ως προς τις ενστάσεις.
Συμπληρωματικά, επισημαίνεται ότι λόγω των ενστάσεων που ικανοποιήθηκαν, τελικώς δεν τηρήθηκαν τα αρχικώς ορισθέντα κενά και πλεονάσματα των δύο διαπιστωτικών πράξεων στις επόμενες φάσεις των μετατάξεων.
Εκτιμούμε, ότι αρχικώς η Διοίκηση διενήργησε τις μετατάξεις σε μία από δύο επιλογές των αιτούντων στο πλαίσιο της διακριτικής της ευχέρειας και με γνώμονα τις υπηρεσιακές ανάγκες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δεδομένου ότι ο νόμος δεν προέβλεπε ιεραρχική σχέση μεταξύ της 1ης και 2ης προτίμησης, όπως επισημαίνει το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας με το πρόσφατο υπ’ αριθ.38422/Ε1/9-3-2015 έγγραφό του.
Εν συνεχεία, εξετάζοντας τις ενστάσεις, προέβη σε ανακατατάξεις τροποποιώντας ορισμένες πράξεις μετατάξεων ή ανακαλώντας κάποιες εξ αυτών κατόπιν αίτησης των ίδιων των μεταταχθέντων εκπαιδευτικών.
Μέσω των εν λόγω ανακλήσεων και τροποποιήσεων, αναπόφευκτα προέκυψαν κενά και πλεονάσματα που καλύφθηκαν από άλλους εκπαιδευτικούς που είχαν υποβάλει αίτηση μετάταξης. Εξάλλου με την πρώτη φάση των μετατάξεων δεν καλύφθηκαν όλα τα κενά που όριζαν οι προαναφερθείσες διαπιστωτικές πράξεις.
Σύμφωνα με τους φερόμενους ως «θιγόμενους» εκπαιδευτικούς υφίστανται αποκλίσεις ως προς τα κενά σε 159 περιπτώσεις και ως προς τα πλεονάσματα σε 327 περιπτώσεις, επί του συνόλου των 3655 μετατάξεων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Προφανώς οι αποκλίσεις αυτές οφείλονται στο γεγονός ότι στις περιπτώσεις αυτές οι ενιστάμενοι εκπαιδευτικοί που ικανοποιήθηκαν (κατόπιν διοικητικής ή δικαστικής προσφυγής τους), μετατάχθηκαν ως υπεράριθμοι στις περιοχές προτιμήσεώς τους, χωρίς να θιγούν προγενέστερες πράξεις μετατάξεων.
Πρέπει πάντως να επισημανθεί ότι ορθώς, για λόγους χρηστής διοίκησης, το Υπουργείο, κατά την εξέταση των ενστάσεων, δεν ανακάλεσε τις αρχικές πράξεις μετάταξης όσων εκπαιδευτικών είχαν λιγότερα μόρια από τους ενιστάμενους συναδέλφους τους, διότι, όπως το ίδιο επισημαίνει με το πρόσφατο υπ’ αριθ.38422/Ε1/9-3-2015 έγγραφό του, πρόκειται για επωφελείς διοικητικές πράξεις που εκδόθηκαν στο πλαίσιο της διακριτικής ευχέρειας της Διοίκησης και με γνώμονα τις υπηρεσιακές της ανάγκες (ήτοι το δημόσιο συμφέρον), χωρίς αντικειμενική ευθύνη των αιτούντων.
Χαρακτηριστικό το απόσπασμα του υπ’ αριθ.38422/Ε1/9-3-2015 εγγράφου που ακολουθεί: «Επομένως η διοίκηση ενήργησε νομίμως και μετέταξε στο πλαίσιο της διακριτικής της ευχέρειας, τον προαναφερόμενο εκπαιδευτικό, σε μία εκ των δύο επιλογών του με βάση το συνολικό αριθμό μορίων του και με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον, δηλαδή την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, καθώς και τα πραγματικά οργανικά κενά που υπήρξαν στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης προτίμησης του αιτούντος».
Εξάλλου και τα αρμόδια δικαστήρια που έκαναν δεκτές τις ΕΜΠΡΟΘΕΣΜΕΣ προσφυγές ορισμένων εκπαιδευτικών, ΔΕΝ επέταξαν τη Διοίκηση να ανακαλέσει προγενέστερες μετατάξεις που διενεργήθηκαν κατά παράλειψη των ενιστάμενων, αλλά αποκλειστικά και μόνο να προβεί στη μετάταξη ΠΡΟΣΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΘΕΝΤΩΝ συναδέλφων.
Πράγματι, το Υπουργείο Παιδείας, συμμορφούμενο με τις εν λόγω δικαστικές αποφάσεις (π.χ. 2280/2014 και 2283/2014 αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών), για λόγους χρηστής διοίκησης, προέβη στη συμπληρωματική μετάταξη των εκπαιδευτικών που δικαιώθηκαν, χωρίς να θιγεί η μετάταξη άλλων συναδέλφων τους στο ίδιο ΠΥΣΠΕ (π.χ. ίδε την υπουργική απόφαση υπ’ αριθ.206905/Ε1/18-12-2014 (ΦΕΚ1809 Γ’/30-12-2014).
Η. Ως προς το θεσμικό πλαίσιο των μετατάξεων
Τέλος στο κείμενο «διαμαρτυρίας» αναφέρεται ότι παραβιάστηκε το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο των μετατάξεων, δεδομένου «ότι για να γίνει μετάταξη εκπαιδευτικού σε άλλη εκπαιδευτική βαθμίδα ή κλάδο θα πρέπει να έχει δηλωθεί οργανικό κενό πριν τις μεταθέσεις».
Ήδη έχουμε τονίσει ότι οι διατάξεις του άρθρου 82 παρ.11 του ν.4172/2013 ρύθμισαν αποκλειστικά τις μετατάξεις του σχολικού έτους 2013-2014 και επομένως σε κάθε περίπτωση είναι ειδικότερες διατάξεις και υπερισχύουν έναντι των γενικότερων διατάξεων άλλων νόμων, δεδομένου ότι ο ειδικός νόμος υπερισχύει του γενικού, σύμφωνα με την πάγια νομολογία (πχ. 1808/2000 Διοικητικό Εφετείο Αθηνών), πόσο μάλλον στην προκειμένη περίπτωση όπου ο ειδικός νόμος είναι και μεταγενέστερος του γενικού.
Εξάλλου οι υποχρεωτικές μετατάξεις του εκπαιδευτικού προσωπικού, βάσει του Ν.4172/2013, συνιστούν μετατάξεις εντός του ίδιου κλάδου από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, χωρίς να μεταβληθεί η ειδικότητα των μεταταχθέντων εκπαιδευτικών.
Επομένως οι υποχρεωτικές μετατάξεις ΔΕΝ εμπίπτουν:
στο θεσμικό πλαίσιο των διατάξεων του άρθρου 16Δ΄ παρ.2 του ν.1566/1985, οι οποίες αναφέρονται στις περιπτώσεις μετατάξεων εκπαιδευτικών σε κενές θέσεις άλλης ειδικότητας του ιδίου κλάδου, π.χ. μετάταξη εντός του κλάδου ΠΕ04 από την ειδικότητα ΠΕ04.03 (Φυσιογνώστες) στην ειδικότητα ΠΕ04.01 (Φυσικοί),
ούτε στο πλαίσιο των διατάξεων του άρθρου 12 παρ.5 του Ν.3260/2004, οι οποίες αναφέρονται σε περιπτώσεις μετατάξεων εκπαιδευτικών σε κενές θέσεις άλλου κλάδου (π.χ. από τον κλάδο ΠΕ05 γαλλικής στον κλάδο ΠΕ06 αγγλικής).
Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι το ειδικό θεσμικό πλαίσιο των υποχρεωτικών μετατάξεων ΔΕΝ ΕΘΕΤΑΙ ΩΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ την ύπαρξη προϋφιστάμενων κενών θέσεων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Θ. Ως προς τη σχέση των υποχρεωτικών μετατάξεων Ν.4172/2013 και των μεταθέσεων.
Επίσης πρέπει να επισημανθεί ότι οι μεταθέσεις του σχολικού έτους 2013-14 είχαν ήδη διενεργηθεί (τα αποτελέσματα των μεταθέσεων κοινοποιήθηκαν στις 12 Ιουνίου 2013) πριν να θεσμοθετηθεί και να εφαρμοστεί η διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων (ο Ν.4172/2013 εκδόθηκε στις 23 Ιουλίου 2013).
Εξάλλου οι μεταταχθέντες εκπαιδευτικοί δεν έχουν καλύψει υφιστάμενα κενά της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, γεγονός αυταπόδεικτο, καθότι δεν έχουν τοποθετηθεί οργανικά σε δημοτικά σχολεία.
Αυτό επιβεβαιώνει επίσημα και το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας με το υπ’ αριθ. 68410/ΙΗΕΞ/44212εσ/5-5-2014 έγγραφό του.
Αντιθέτως, πρόκειται να συσταθούν νέες οργανικές θέσεις για τους μεταταχθέντες εκπαιδευτικούς στα ολοήμερα δημοτικά σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα (ΕΑΕΠ), όπως έχει ήδη δεσμευτεί επανειλημμένως το Υπουργείο Παιδείας με το από 22-8-2013 ενημερωτικό σημείωμα και τις εγκυκλίους υπ’ αριθ. Γ.Τ. 11314/31-10-2014 και υπ’ αριθ. 25614/Ε1/16-2-2015.
Υπενθυμίζουμε ότι στο παρελθόν, εν έτει 2014, βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ (π.χ. Γ. Σταθάς) υπέβαλαν ερωτήσεις στην προηγούμενη κυβέρνηση, υπενθυμίζοντάς της ότι οφείλει να συστήσει οργανικές θέσεις για τους μεταταχθέντες εκπαιδευτικούς «οι οποίοι εργάζονται σε καθεστώς ανασφάλειας και ομηρίας».
Είναι επίσης γνωστό σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι το ζήτημα των αμετάθετων εκπαιδευτικών οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αναστολή των διορισμών στο Δημόσιο Τομέα και στην έλλειψη κονδυλίων για την πρόσληψη αναπληρωτών προς ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ των τυχόν μετατιθέμενων και στη μη μετατροπή όλων των λειτουργικών κενών σε οργανικά.
Σε καμία περίπτωση δηλαδή δεν οφείλεται στις υποχρεωτικές μετατάξεις, δεν υφίσταται δηλαδή άμεση αιτιώδης συνάφεια μεταξύ των υποχρεωτικών μετατάξεων και του σχετικά χαμηλού ποσοστού ικανοποίησης των αιτήσεων μετάθεσης.
Ι. Ως προς την περίφημη «εσωτερική πληροφόρηση».
Είναι προφανές ότι οι υπαινιγμοί πως οι μεταταχθέντες εκπαιδευτικοί είχαν εκ των «έσω» πληροφόρηση είναι αναπόδεικτοι, αβάσιμοι και ως εκ τούτου συκοφαντικοί, δεδομένου ότι δεν είναι δυνατό πάνω από τρεις χιλιάδες άτομα να έχουν επαρκή «εκ των έσω» ενημέρωση, χωρίς να διαρρεύσει καμία «εμπιστευτική» πληροφορία και στους υπόλοιπους.
Αντιθέτως είναι γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας, υπό την πίεση της άμεσης υλοποίησης των μνημονιακών δεσμεύσεων της προηγούμενης Κυβέρνησης περί κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, ενήργησε τη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων με σπουδή, χωρίς όμως αυτό να εμποδίσει χιλιάδες εκπαιδευτικούς να θεωρήσουν ότι ήταν επαρκώς ενημερωμένοι ώστε να λάβουν μέρος στη διαδικασία αυτή.
Επίσης επισημαίνουμε και πάλι ότι το Υπουργείο Παιδείας εξέδωσε εγχειρίδιο χρήσης «ηλεκτρονικού συστήματος αιτήσεων μετατάξεων εκπαιδευτικών» προς ενημέρωση όλων των εκπαιδευτικών, όπου αναφέρονται λεπτομερώς οδηγίες συμπλήρωσης σχετικής αιτήσεως.
Κ. Ως προς τη συνταγματικότητα της επανάληψης των υποχρεωτικών μετατάξεων ή του αναδρομικού επαναπροσδιορισμού πλεονασμάτων και κενών.
Επιπροσθέτως πρέπει να επισημάνουμε για πολλοστή φορά ότι η διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΗΦΘΕΙ μέσω της συλλήβδην ανάκλησης των μετατάξεων όλων των ειδικοτήτων ή έστω μόνο των κοινών ειδικοτήτων, διότι η συλλήβδην ανάκληση των πράξεων των μετατάξεων είναι παράνομη και αντισυνταγματική.
Επειδή οι εν λόγω μετατάξεις είναι επωφελείς ατομικές διοικητικές πράξεις δεν είναι δυνατόν να ανακληθούν, σύμφωνα με τη νομολογία, ούτε λόγω μεταγενέστερης διαφορετικής εκτίμησης των δεδομένων που υπήρχαν κατά την έκδοσή τους (π.χ. δεν επιτρέπεται η ανάκλησή τους για διαφορετική εκ των υστέρων εκτίμηση των υπηρεσιακών αναγκών), δηλαδή επειδή η Διοίκηση μετέβαλε αντιλήψεις, (ΣτΕ 4045/1976, 4412/1987, 3064/1991) ούτε για λόγους σκοπιμότητας (ΣτΕ 1317/1976, 3376/1982).
Επιπλέον η τυχόν ανάκληση των μετατάξεων με υπουργική απόφαση ανάκλησης, θα πρέπει να στηρίζεται σε έναν νέο νόμο, που να αντικαθιστά τον ήδη εφαρμοσμένο 4172/2013. Όμως η θέσπιση ενός τέτοιου νόμου θα παραβίαζε ευθέως τις διατάξεις του 77 παρ.2 του Συντάγματος και θα ήταν αντίθετος με το άρθρο 2 του Αστικού Κώδικα, σύμφωνα με τις οποίες ο νόμος δεν έχει αναδρομική ισχύ. Επομένως η συλλήβδην ανάκληση των πράξεων των μετατάξεων θα παραβίαζε ευθέως τις διατάξεις του 77 παρ.2 του Συντάγματος και θα ήταν αντίθετη με το άρθρο 2 του Αστικού Κώδικα.
Επίσης ούτε τα πλεονάσματα και τα κενά μπορούν να επαναπροσδιοριστούν αναδρομικώς για να γίνουν συμπληρωματικές μετατάξεις εκπαιδευτικών που δεν έλαβαν μέρος στη διαδικασία των υποχρεωτικών μετατάξεων, διότι οι διαπιστωτικές πράξεις υπ’ αριθ. 111966/Δ2/13-8-2013 και 144049/Δ2/7-10-2013, οι οποίες εκδόθηκαν βάσει των διατάξεων του Ν.4172/2013, είναι διοικητικές πράξεις κανονιστικού περιεχομένου και η αναδρομική κατάργηση κανονιστικής πράξης με νεότερη κανονιστική πράξη εξαρχής δεν είναι επιτρεπτή (ΣτΕ 1616/1972), εκτός εάν υπάρχει ρητή σχετική πρόβλεψη στη εξουσιοδοτική διάταξη νόμου, βάσει της οποίας εκδίδεται η νεώτερη κανονιστική πράξη (ΣτΕ 895/1977, 4914/1989).
Στην προκειμένη περίπτωση ο Ν.4172/2013 δεν περιέχει καμία διάταξη που να εξουσιοδοτεί τη Διοίκηση να ανακαλέσει αναδρομικώς τις διαπιστωτικές πράξεις προσδιορισμού κενών και πλεονασμάτων.
Αντιθέτως ο Ν.4172/2013 όριζε ότι οι εν λόγω διαπιστωτικές πράξεις όφειλαν να εκδοθούν εντός του σχολικού έτους 2013-2014, το οποίο έχει εκπνεύσει προ πολλού.
Συμπερασματικά, η μόνη λύση που έχει νομική βάση (ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω προσφυγές και δικαστικές διενέξεις) είναι:
Να δοθεί η δυνατότητα να επιστρέψουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση όσοι μεταταχθέντες εκπαιδευτικοί το επιθυμούν, εφόσον ζητήσουν οικειοθελώς την ανάκληση της μετάταξής τους.
Να γίνει έλεγχος στις πράξεις των υποχρεωτικών μετατάξεων και να ανακληθούν μόνο όσες εξ αυτών εκδόθηκαν βάσει προδήλως ανακριβών στοιχείων εκ μέρους των μεταταχθέντων εκπαιδευτικών.
Να μετατραπούν όλα τα εξαθέσια και άνω δημοτικά σχολεία της επικράτειας σε ολοήμερα με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα (ΕΑΕΠ) και να συσταθούν οργανικές θέσεις σε αυτά. Παράλληλα να μετατραπούν όλα τα λειτουργικά κενά των υφιστάμενων ολοήμερων δημοτικών σχολείων ΕΑΕΠ σε οργανικά.
Σε κάθε περίπτωση ο αριθμός των νέων οργανικών θέσεων θα πρέπει να υπερβαίνει τον αριθμό των θέσεων που ορίζουν οι υπ’ αριθ. 111967/Δ2/13-8-2013 και υπ’ αριθ.144049/Δ2/7-10-2013 υπουργικές αποφάσεις για τους μεταταχθέντες εκπαιδευτικούς, σε τέτοιο βαθμό που να είναι εφικτό να ικανοποιηθούν οι αιτήσεις μετάθεσης των προϋφιστάμενων «κοινών» ειδικοτήτων, στα επίπεδα της προ μνημονίων εποχής.
Να τοποθετηθούν από κοινού, όλοι οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης οι οποίοι δεν έχουν οργανική θέση, (ήτοι οι εκπαιδευτικοί από μετάταξη ,μετάθεση, και στη διάθεση των ΠΥΣΠΕ) στις νέες οργανικές θέσεις σύμφωνα με το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο.
Η Συντονιστική Επιτροπή των μεταταχθέντων εκπαιδευτικών
του Ν.4172/2013
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη