Thumbnail
Εκπαίδευση εξωτερικού

Οι προσδοκίες όλων εκείνων που θεωρούσαν ότι η έναρξη της καινούργιας σχολικής χρονιάς θα έβαζε τέρμα στην κατάσταση που επικρατεί τα τρία τελευταία χρόνια στα σχολεία της Βαυαρίας, περιοχή ευθύνης του Γραφείου Συντονιστή Εκπαίδευσης Μονάχου, φαίνεται να διαψεύδονται για μια ακόμα φορά. Το ‘παλιό’ φαίνεται να έχει αποικίσει σε τέτοιο βαθμό τον βιόκοσμο της εκπαίδευσης σε αυτή την συγκεκριμένη περιοχή ώστε είναι σε θέση να ενσωματώνει στη λογική του και να ακυρώνει στην πράξη κάθε προσδοκία επιβολής τάξης στο χάος που δημιούργησαν αμαρτωλές πρακτικές του παρελθόντος.

Παρατηρείται για μια ακόμα σχολική χρονιά η κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των σχολείων να μην γίνεται σύμφωνα με τις εγγυήσεις της εκπαιδευτικής νομοθεσίας αλλά επιλέγεται από τον συντονιστή εκπαίδευσης Μονάχου η συνηθισμένη πρακτική των τριών τελευταίων χρόνων να στέλνονται όλοι ανεξαιρέτως οι εκπαιδευτικοί σε δύο σχολεία και ορισμένες ειδικότητες (πχ Γερμανικών, Αγγλικών) ακόμα και σε τρία, χωρίς να έχουν υποβάλει σχετική δήλωση προτίμησης, προκειμένου να συμπληρώσουν το υποχρεωτικό τους ωράριο διδασκαλίας.  Μια τέτοια πρακτική πέρα από το γεγονός ότι δημιουργεί πολλά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των σχολείων αποτελεί και σαφή παραβίαση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας σύμφωνα με την οποία προβλέπεται ρητά ότι οι εκπαιδευτικοί συμπληρώνουν το υποχρεωτικό ωράριο διδασκαλίας τους με μαθήματα α΄ και β΄ανάθεσης στο σχολείο που τοποθετούνται σύμφωνα με την μοριοδότηση που τους γίνεται  και δεν μετακινούνται σε περισσότερα σχολεία παρά μόνο όταν δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν διαφορετικά οι ανάγκες της υπηρεσίας. Διασφαλίζει η συγκεκριμένη μεθοδολογία με την οποία έγινε η κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των σχολείων την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου και το συμφέρον των μαθητών ή μήπως εξυπηρετεί άλλα συμφέροντα και επιδιώξεις; Φτάνουν ή όχι στα όρια εξάντλησης των παιδαγωγικών και επιστημονικών τους αντοχών οι εκπαιδευτικοί όταν είναι αναγκασμένοι να μετακινούνται διαρκώς και μάλιστα κάποιοι να εργάζονται πρωί και απόγευμα δεδομένου ότι υπάρχουν και σχολεία που λειτουργούν απόγευμα; 

Συνεχίζεται επίσης και αυτή την σχολική χρονιά η πρακτική των τριών τελευταίων χρόνων να ορίζονται ουσιαστικά αναπληρωτές διευθυντές με απόφαση του συντονιστή εκπαίδευσης σε κλίμα αδιαφάνειας και χωρίς την τήρηση των εγγυήσεων που προβλέπονται από την ισχύουσα εκπαιδευτική νομοθεσία (μοριοδότηση υποψηφίων, ανακοίνωση της μοριοδότησης, δυνατότητα ένστασης). Αλήθεια με ποια κριτήρια έγινε η ‘επιλογή’ των αναπληρωτών διευθυντών στα σχολεία της περιοχής ευθύνης του Γραφείου Μονάχου και γιατί άραγε δεν ανακοινώθηκε το σύνολο των μορίων που έλαβε ο κάθε υποψήφιος;

Διατηρήθηκε για μια ακόμα χρονιά η διαδικασία της απόσπασης κατά προτεραιότητα όσων εκπαιδευτικών δηλώνουν ότι επιθυμούν να αποσπαστούν χωρίς επιμίσθιο με αποτέλεσμα να προηγούνται των υπολοίπων συναδέλφων τους. Πολλοί από αυτούς στη συνέχεια τοποθετούνται στα Ελληνικά Ιδιωτικά Σχολεία (Ε.Ι.Σ.), τα οποία επιχορηγούνται από τις Βαυαρικές εκπαιδευτικές αρχές θεμελιώνοντας έτσι δικαίωμα αμοιβής για τις διδακτικές ώρες που απασχολούνται εκεί, με αποτέλεσμα όχι μόνο να πετυχαίνουν αμοιβές που προσεγγίζουν, αν δεν ξεπερνούν, το ύψος του επιμισθίου αλλά ταυτόχρονα να στερούν από τους ‘αμύητους’ εκπαιδευτικούς την δυνατότητα απόσπασης. Πόσοι αλήθεια εκπαιδευτικοί –πέρα από όσους έχουν ενημέρωση για τις συνθήκες που επικρατούν στη Βαυαρία - έχουν γνώση της ανακοίνωσης, που έπειτα από πιέσεις της τοπικής ΕΛΜΕ, έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Γραφείου Εκπαίδευσης Μονάχου και τους πληροφορεί για αυτή την ‘δυνατότητα’; Δεν θα ήταν σκόπιμο αυτή η ‘πληροφορία’ να γνωστοποιείται στην προκήρυξη του υπουργείου για να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη ενημέρωση όλων για να διασφαλίζεται η διαφάνεια και οι ίσες ευκαιρίες για όλους τους εκπαιδευτικούς; 

Αξίζει να διευκρινιστεί σε αυτό το σημείο για όσους αγνοούν την εκπαιδευτική πραγματικότητα που επικρατεί στην Βαυαρία, ότι όσοι εκπαιδευτικοί αποσπώνται στο κρατίδιο της Βαυαρίας και τοποθετούνται ή διατίθενται στα Ελληνικά Ιδιωτικά Σχολεία Βαυαρίας (Ε.Ι.Σ.), δηλαδή σε σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης (δημοτικά και γυμνάσια) δεν επιβαρύνουν καθόλου τον κρατικό προϋπολογισμό γιατί η μισθοδοσία τους καλύπτεται αποκλειστικά από τις επιχορηγήσεις των Βαυαρικών Εκπαιδευτικών Αρχών ανεξάρτητα από το εάν η απόφαση απόσπασής τους είναι με ή χωρίς το ειδικό επιμίσθιο του εξωτερικού. Έτσι εξηγείται ο διαχρονικός ζήλος των αποσπασμένων να τοποθετηθούν σε αυτά τα σχολεία, να παίρνουν δηλαδή ‘ενταγμένες ώρες’. Μήπως αυτό είναι το ερμηνευτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να κατανοηθεί η μεθοδολογία που επιλέχτηκε για την κάλυψη των αναγκών των σχολείων σε εκπαιδευτικό προσωπικό, όπως έχει ήδη παραπάνω αναφερθεί;

Συνεχίζεται επίσης το φαινόμενο της παράτασης για μια ακόμα χρονιά των αποσπάσεων των ήδη αποσπασμένων εκπαιδευτικών χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψη ότι υπάρχουν ειδικότητες εκπαιδευτικών που πλεονάζουν και θα ‘αναγκαστούν’ να  συμπληρώσουν το υποχρεωτικό τους ωράριο διδασκαλίας με μαθήματα τα οποία δικαιούνται να διδάξουν με α΄ ανάθεση άλλες ειδικότητες εκπαιδευτικών, οι οποίες όμως τυχαίνει στην έναρξη της σχολικής χρονιάς είτε να λείπουν είτε να μην επαρκούν για να καλύψουν τις διαθέσιμες ώρες (γιατί άραγε;).  

Αν δεν αλλάξει κάτι, αναμένεται, σύμφωνα με το σενάριο που επαναλαμβάνεται τα τελευταία χρόνια, να διατεθούν οι διευθυντές λυκείων για να διδάξουν  στα γυμνάσια Μονάχου και Νυρεμβέργης. Ενδεχομένως αυτή την χρονιά να αποφευχθούν παραδοξότητες του παρελθόντος όταν διευθυντής λυκείου δεν είχε ούτε μια διδακτική ώρα στο σχολείο του (!!!) και συμπλήρωνε το υποχρεωτικό του ωράριο σε γυμνάσιο. Ή να αποφευχθούν στιγμές έντασης που προέκυψαν σε άλλο λύκειο όταν αναζητιόταν ο προσφορότερος τρόπος κάλυψης της πολύωρης απουσίας του διευθυντή προκειμένου να είναι σε θέση να απουσιάζει από την άσκηση των καθηκόντων του για να διδάσκει σε τμήματα γυμνασίου και ενισχυτικής διδασκαλίας.  (Σε αυτό το θέμα θα μπορούσε να βοηθήσει με την πολύτιμη εμπειρία του και ο τότε συντονιστής εκπαίδευσης Μονάχου)

Αναμένεται επίσης με το δεύτερο κύκλο αποσπάσεων να γίνουν αποσπάσεις εκπαιδευτικών που δεν βρίσκονται στον επίσημο αξιολογικό πίνακα κατάταξης των προς απόσπαση εκπαιδευτικών (προφανώς λόγω έλλειψης πιστοποιημένης γλωσσομάθειας) αλλά από ‘τύχη αγαθή’ όχι μόνο καταφέρνουν να αποσπαστούν αλλά και να διατεθούν σε γυμνάσια και μάλιστα για ικανό αριθμό διδακτικών ωρών.

 Για μια ακόμα χρονιά αναμένεται επίσης να μείνει αδιευκρίνιστο το ζήτημα που αφορά τα μαθήματα που δικαιούνται  να διδάσκουν σε α΄και β΄ ανάθεση με βάση τους τίτλους σπουδών που κατέχουν οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί και επίσης ποιο είναι το υποχρεωτικό τους ωράριο διδασκαλίας σύμφωνα με τα συμβόλαια τους. Το αποτέλεσμα αυτής της δημιουργικής ασάφειας δεν είναι μόνο η εμφάνιση του παράδοξου συμβασιούχος Γερμανός εκπαιδευτικός να διδάσκει ελληνικά μαθηματικά (!!!) αλλά να γίνεται λάθος υπολογισμός των εκπαιδευτικών κενών με αποτέλεσμα να χάνονται θέσεις για αποσπασμένους εκπαιδευτικούς.

Τι προκάλεσε όμως όλη αυτή την κατάσταση και τι μπορεί να γίνει για να επανέλθει η θεσμική τάξη στην περιοχή ευθύνης του Γραφείου Συντονιστή Εκπαίδευσης Μονάχου είναι τα δύο επόμενα ερωτήματα που θα επιχειρηθεί να απαντηθούν στη συνέχεια.

Αναφορικά με το τι φταίει, πολύ σύντομα, θα μπορούσε να υποστηριχτεί ότι αυτή την κατάσταση επιδείνωσε σε μεγάλο βαθμό ο νόμος 4027/201  και οι νομοθετικές τροποποιήσεις που  ακολούθησαν με τις οποίες ουσιαστικά καταργήθηκε η πενταετία στις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών στα σχολεία του εξωτερικού.

 Τι μπορεί να γίνει για την αποκατάσταση της θεσμικής τάξης; Απαιτείται άμεση νομοθετική παρέμβαση του ΥΠ.Π.Ε.Θ. για την

  1. επαναφορά της πενταετίας στις αποσπάσεις των εκπαιδευτικών (3+2 χρόνια σύμφωνα με την επιτυχή πρακτική που ίσχυε μέχρι το 2011) στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού και  καταβολή για μια πενταετία  του ειδικού επιμισθίου του εξωτερικού, σύμφωνα με την πάγια θέση του συνδικαλιστικού κινήματος των εκπαιδευτικών.

  2. εφαρμογή του νόμου για την επιλογή διευθυντών και σε όλα τα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού προκειμένου να αποκατασταθεί το κλίμα της δημοκρατικής λειτουργίας των σχολείων.

  3. ανάκληση των αποσπάσεων όλων των εκπαιδευτικών που έχουν υπηρετήσει στα σχολεία του εξωτερικού πέραν της πενταετίας και δεν εμπίπτουν στις ειδικές κατηγορίες που ορίζει ρητά ο νόμος προκειμένου να πάψει η απόσπαση στο εξωτερικό να αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο ορισμένων και να δοθεί η δυνατότητα απόσπασης σε σχολεία του εξωτερικού σε όσους εκπαιδευτικούς επιθυμούν. Ειδικότερα, απαιτείται να εξεταστούν ενδελεχώς οι περιπτώσεις όλων εκείνων των εκπαιδευτικών των οποίων παρατείνεται επί σειρά ετών η απόσπαση στο εξωτερικό λόγω συζύγου εγκατεστημένου μόνιμα στο εξωτερικό και να ελεγχθεί εάν η/ο σύζυγος εγκαταστάθηκε πριν ή μετά την απόσπαση του εκπαιδευτικού με παράλληλη επιβολή αυστηρών κυρώσεων σε όσους αποδειχθεί ότι παραβίασαν τον νόμο.

  4. εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 7 της ενότητας Α’ της αρ. 2/58492/0022/3-8-2009 ΚΥΑ (ΦΕΚ 1840/3-9-2009 τ. Β’) όπου να προβλεφθεί ρητά και κατηγορηματικά ότι για όσους αποσπώνται στο εξωτερικό πέραν της πενταετίας μόνο με τις τακτικές αποδοχές τους στην Ελλάδα και μισθοδοτούνται από ξένη πηγή να αφαιρούνται ισόποσα από το σύνολο των τακτικών αποδοχών τους στην Ελλάδα τα ποσά που λαμβάνουν από την ξένη πηγή. Μια τέτοια ρύθμιση θα δημιουργούσε βάσιμες προσδοκίες για την ριζική αντιμετώπιση όλων των παθογενειών που περιγράψαμε παραπάνω και παράλληλα θα  αποτελούσε ένα δίκαιο ισοδύναμο αντιστάθμισης του κόστους αναπλήρωσης των εκπαιδευτικών κενών που προκύπτουν στην Ελλάδα από τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών.

  5. ριζική αναδιάρθρωση της αρμόδιας για θέματα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης εξωτερικού διεύθυνσης του υπουργείου, της ΔΙΠΟΔΕ, προκειμένου να μπορέσει να ανταπεξέλθει με επιτυχία στις αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης του εξωτερικού.

                                                                                      Θόδωρος Καλαντζής

                                                                           Πρώην Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Βαυαρίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Πηγαίνετε διακοπές; Βγάλτε αυτές τις 5 συσκευές από την πρίζα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 5/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pada sgouropoulou kaldis
"Παρωδία" στο ΠΑΔΑ: 2 Προσκλήσεις για διαφορετικές συνεδριάσεις του Συμβουλίου Διοίκησης
Η ανάληψη καθηκόντων Πρύτανη, κατ’ εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου, είναι μεταβατική μέχρι την ανάδειξη νέου Πρύτανη
"Παρωδία" στο ΠΑΔΑ: 2 Προσκλήσεις για διαφορετικές συνεδριάσεις του Συμβουλίου Διοίκησης