Σήμερα στη Βουλή ο Υπουργός Παιδείας Ν. Φίλης δήλωσε τα εξής:
Κυρία συνάδελφε, περιγράψατε προβλήματα τα οποία υπάρχουν στα σχολεία, όχι στην έκταση, βεβαίως, που διαβάζουμε. Είναι προβλήματα τα οποία μας κληροδότησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, γιατί την τελευταία πενταετία έχουν εξωθηθεί σε αποχώρηση από την εκπαίδευση πάνω από τριάντα χιλιάδες εκπαιδευτικοί και έχουν γίνει μηδενικοί διορισμοί. Κυριολεκτικά, την τελευταία διετία μηδέν διορισμοί και τα προηγούμενα χρόνια κάτω από χίλιοι.
Αυτή είναι μια εικόνα που αντί να έχουμε ένα «νέο σχολείο», όπως έλεγαν οι προηγούμενοι, η κ. Διαμαντοπούλου και ο κ. Αρβανιτόπουλος, έχουμε ένα «γυμνό σχολείο», τουλάχιστον σε ορισμένες πλευρές του.
Φέτος κάναμε ό,τι μπορούσαμε περισσότερο, με δεδομένες και τις δημοσιονομικές δύσκολες καταστάσεις, και πετύχαμε τα εξής πράγματα:
Πρώτον, να φρενάρουμε τη συνεχιζόμενη πτώση των κονδυλίων στον προϋπολογισμό. Την τελευταία πενταετία έχουμε πτώση 35% στα κονδύλια για την εκπαίδευση. Φέτος έχουμε 2,8% επί του ΑΕΠ. Είναι η πρώτη φορά που σταματάει η πτώση. Και όχι μόνο αυτό. Το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα της Κυβέρνησης Σαμαρά προέβλεπε ότι φέτος θα είχαμε 300 εκατομμύρια λιγότερα κονδύλια για την εκπαίδευση, δηλαδή και αυτό το αποφύγαμε.
Και το ίδιο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, το οποίο εμείς, όπως ξέρετε, θα αναθεωρήσουμε τις επόμενες μέρες, προέβλεπε για την εκπαίδευση 2% επί του ΑΕΠ, δηλαδή τρομακτική πτώση το 2018. Λέω –με χειροπιαστά παραδείγματα- ότι φρενάραμε την πτώση και θα ακολουθήσουμε μία πολιτική όχι μόνο ανάσχεσης αλλά και ανόδου, σχετικά με τα δημόσια κονδύλια για την εκπαίδευση.
Χειροπιαστό παράδειγμα: Φέτος προσλάβαμε είκοσι δύο χιλιάδες εξακόσιους δεκαέξι αναπληρωτές εκπαιδευτικούς στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ πέρσι είχαν προσληφθεί δεκαοκτώ χιλιάδες τετρακόσιοι εξήντα εννέα, δηλαδή αύξηση προσλήψεων κατά 22,45%. Δεν είναι λίγο. Επαναλαμβάνω, κενά υπάρχουν λιγότερα από πέρσι, αλλά υπάρχουν.
Ειδικά για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Αττικής, που σας ενδιαφέρει άμεσα, έχουμε προσλάβει τριακόσιους εξήντα δασκάλους, ενενήντα εννέα νηπιαγωγούς, δεκαπέντε εκπαιδευτικούς αγγλικής γλώσσας, οκτώ γερμανικής, τριάντα ένα καλλιτεχνικών, είκοσι τέσσερις γυμναστές, πέντε μουσικούς, είκοσι τέσσερις θεατρολόγους και δύο εκπαιδευτικούς δραματικής τέχνης.
Παρ’ όλα αυτά, βεβαίως υφίστανται κενά, εκατόν επτά συνολικά στην Ανατολική Αττική, δασκάλων και εκπαιδευτικών ειδικοτήτων για την πλήρη κάλυψη του ολοήμερου προγράμματος. Τα σχολειά λειτουργούν όλα. Υπάρχουν, όμως, επαναλαμβάνω, εκατόν επτά κενά, κυρίως σε εκπαιδευτικές ειδικότητες.
Όσον αφορά την ειδική αγωγή στην Ανατολική Αττική προσλάβαμε είκοσι ένα νηπιαγωγούς και εξήντα οκτώ δασκάλους. Για την κάλυψη των αναγκών γενικής αγωγής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση Ανατολικής Αττικής, όπου και ο Δήμος Σαρωνικού ανήκει, έχουμε προσλάβει πενήντα έναν εκπαιδευτικούς διαφόρων ειδικοτήτων, ενώ για την ειδική αγωγή είκοσι τρεις εκπαιδευτικούς
Θα σας πω και ένα πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουμε και το οποίο καταγράφεται στη δημιουργία των κενών. Αρκετοί προσλαμβανόμενοι αναπληρωτές δεν εμφανίζονται για την ανάληψη υπηρεσίας ή αναλαμβάνουν και παραιτούνται. Το κενό αυτό που δημιουργείται, προφανώς, μεταφέρεται σε επόμενη φάση προσλήψεων αναπληρωτών και καλύπτεται με κάποια καθυστέρηση.
Θέλω να σας πω πως προσπαθούμε να δώσουμε μία εικόνα στο σχολειό, όχι ψευδή αλλά αληθινή. Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που έχουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί, με προτεραιότητα στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα φτωχότερα παιδιά, τα παιδιά από τις λαϊκές τάξεις. Γι’ αυτό από φέτος επαναφέρουμε το θεσμό της ενισχυτικής διδασκαλίας, δηλαδή δωρεάν φροντιστήρια το απόγευμα, προκειμένου παιδιά τα οποία έχουν μαθησιακά προβλήματα ή προβλήματα γενικότερα παρακολούθησης μαθημάτων να ενισχύονται με εκπαιδευτική προσπάθεια.
Ο θεσμός της ενισχυτικής διδασκαλίας θα ξεκινήσει από το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Υπάρχουν πιστώσεις εγκεκριμένες, χίλιες είκοσι πέντε και θα αξιοποιηθεί και το προσωπικό των εκπαιδευτικών που ήδη υπηρετεί και που δεν έχει πλήρες ωράριο.
Είναι προφανές ότι για το ολοήμερο σχολείο που αναφέρατε, η προσπάθειά μας είναι να λειτουργήσουν τα ολοήμερα σχολεία και ο κανόνας αυτός είναι. Έχουμε προβλήματα σε ορισμένες περιοχές, όπως είναι η Ανατολική Αττική, διότι υπάρχει πληθυσμιακή, όπως ξέρετε, έκρηξη τα τελευταία χρόνια και εκεί πρέπει να ληφθούν ιδιαίτερα μέτρα που αφορούν, όχι μόνο τους εκπαιδευτικούς που πρέπει να προσληφθούν, αλλά και οργανικές θέσεις που πρέπει να αυξηθούν και σχολειά που πρέπει να κτισθούν, γιατί υπάρχει κτιριακό πρόβλημα στην Ανατολική Αττική σε ορισμένες περιοχές. Τα αντιμετωπίζουμε όλα αυτά και πιστεύουμε ότι από το Σεπτέμβριο θα υπάρχει κάτι πιο συγκεκριμένο που θα το δουν και οι ίδιοι οι άνθρωποι στην περιοχή.
Ένα πρόβλημα, όμως, που μας εμποδίζει να είμαστε στους προγραμματισμούς μας συνεπείς, είναι η πολυτυπία του δημοτικού σχολείου. Σήμερα λειτουργούν τριών ειδών δημοτικά σχολεία: Το κλασικό που τελειώνει στις 12 το μεσημέρι, το ανοικτό, το οποίο τελειώνει στις 2 το μεσημέρι και το ολοήμερο που τελειώνει στις 4 το μεσημέρι. Ξεχνάω τα λεπτά –εντάξει- αναφέρομαι στις ώρες.
Είναι προφανές ότι εδώ δημιουργείται ένα σοβαρό πρόβλημα συνταγματικής ισότητας. Δεν μπορεί να υπάρχουν παιδιά τα οποία δεν έχουν τις ίδιες δυνατότητες μάθησης και ζωής στο σχολειό. Όμως, υπάρχουν και ουσιαστικά ζητήματα στα οποία αναφέρθηκα στην αρχή.
Η προσπάθεια που κάνουμε τώρα για τη συνολική αναδιοργάνωση των σχολειών από τον Σεπτέμβρη είναι να υπάρχει ενός τύπου σχολείο, αλλά και να ενισχύσουμε, βεβαίως, το ολοήμερο σχολείο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη