Thumbnail
ΕΕΤΕΚ

Επιστημονική Ενωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ΕΕΤΕΚ

Υποβλήθηκε από την Ε.Ε.Τ.Ε.Κ. πρόταση προς την Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του ΥΠΠΕΘ για την εισαγωγή του μαθήματος της Τεχνολογίας στο Δημοτικό.

Η πρόταση συντάχθηκε από Επιτροπή Μελέτης της Ε.Ε.Τ.Ε.Κ. μέλη της οποίας έχουν διδάξει το μάθημα της Τεχνολογίας και οι περισσότεροι είναι κάτοχοι Διδακτορικού Διπλώματος στο αντικείμενο.

Η πρόταση έχει ως εξής:

Η συστηματική εισαγωγή της τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι ζητούμενο δεκαετιών. Συστηματική εισαγωγή της τεχνολογικής εκπαίδευσης σημαίνει εισαγωγή του μαθήματος της τεχνολογίας και στις 12 τάξεις Δημοτικού, Γυμνασίου, Λυκείου, όπως προβλέπεται πλην άλλων και από τις προδιαγραφές του διεθνούς οργανισμού για την τεχνολογική εκπαίδευση για τη γενική εκπαίδευση με έρευνες σε όλο τον κόσμο, http://www.iteea.org/TAA/Publications/TAA_Publications.html.

H τεχνολογία είναι ένα ευαίσθητο εκπαιδευτικό αντικείμενο διότι συνδέεται με την οικονομία, την εργασία και γενικότερα τον τρόπο ζωής, και είναι διάφορος της επιστήμης. Η επιστήμη  ( για παράδειγμα στον τομέα της χημείας , της φυσικής ) έχει ως αντικείμενο τη μελέτη του φυσικού μας περιβάλλοντος που είναι δεδομένο ανεξάρτητα από τον άνθρωπο, και που δεν το γνωρίζουμε πλήρως τουλάχιστον ακόμη. Η τεχνολογία  χρησιμοποιεί επιστημονικές γνώσεις  όμως έχει ως αντικείμενο να δημιουργήσει ένα τεχνητό περιβάλλον, σύμφωνα με τα «θέλω» του ανθρώπου, και το τι τον εξυπηρετεί, και βεβαίως είναι συνάρτηση των γνώσεων και ικανοτήτων του.     Η δημιουργία αυτού του τεχνητού περιβάλλοντος αντιπροσωπεύει και τον πολιτισμό του ανθρώπου, και θα πρέπει να το δημιουργεί κατά τρόπο που να μην καταστρέφει το φυσικό περιβάλλον στο οποίο βρέθηκε. Η τεχνολογία απελευθέρωσε τον άνθρωπο από  δύσκολες και επικίνδυνες διαδικασίες παραγωγής και τρόπο ζωής και τον μετέτρεψε από άνθρωπο των σπηλαίων στον σημερινό πολιτισμένο , αφού όλα ακόμη και οι «καλές τέχνες», η μουσική, η γλυπτική, η ζωγραφική, ο κινηματογράφος, το θέατρο, επηρεάζονται καθοριστικά από την τεχνολογία.

Στην Ελλάδα, ακόμη και σήμερα υπάρχει η λανθασμένη άποψη ότι η τεχνολογική εκπαίδευση και η σύνδεση με την αγορά εργασίας καταστρέφουν την ανθρωπιστική διάσταση της παιδείας και ευγενείς υψηλούς ευαίσθητους στόχους. Στην σύγχρονη εποχή συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο, η ορθολογική τεχνολογική ανάπτυξη μπορεί να αποτελέσει τη βάση για να εξυπηρετήσει υψηλό βιοτικό επίπεδο, ποιότητα ζωής, χρηματοδότηση ανθρωπιστικών σπουδών  και δυνατότητα υποστήριξης κοινωνικών προγραμμάτων, σε εθελοντικό και όχι υποχρεωτικό πλαίσιο.

Σήμερα το μάθημα της Τεχνολογίας εφαρμόζεται σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη πλην της Ελλάδας, όπου εφαρμόζεται μόνο στο Γυμνάσιο.

Θεωρούμε σκόπιμο να αναφέρουμε κάποια ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα στα οποία εφαρμόζεται η τεχνολογική εκπαίδευση ως μέρος της γενικής εκπαίδευσης.

Φινλανδία.

H τεχνολογική εκπαίδευση είναι τμήμα της γενικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης που προσφέρεται από την ηλικία των 7 μέχρι την ηλικία των 16 ετών.

Η Φινλανδία έχει πολύχρονη παράδοση στη διδασκαλία ενός σχολικού μαθήματος που συνδέεται με τη χρήση μηχανημάτων, υλικών, διαδικασιών, τεχνικών παραγωγής,  τεχνικών κατασκευής, εργαλείων κλπ. Από το 1866 το  σχολικό αυτό αντικείμενο με το όνομα Sloyd ήταν υποχρεωτικό σαν τμήμα της γενικής εκπαίδευσης για αγόρια και κορίτσια.  Σήμερα στο Φινλανδικό πρόγραμμα αναφέρεται ως tekninen ty&ouml, και σύμφωνα με το πρόγραμμα οι μαθητές σχεδιάζουν και κατασκευάζουν αντικείμενα.

Γαλλία.

Το μάθημα της τεχνολογίας διδάσκεται σε όλες τις τάξεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 1980. Βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι η κατανόηση του κόσμου των αντικειμένων, διατύπωση των εννοιών «σχεδιασμός/λήψη/χρήση» καθώς και η χρήση του υπολογιστή ως εργαλείο.

Αγγλία

Το μάθημα Σχεδιασμός και Τεχνολογία (DT), διδάσκεται σε όλες τις τάξεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα σπουδών για την DT περιλαμβάνει 2 τομείς, την σχεδίαση και την παραγωγή.

Γερμανία

Τα ομόσπονδα κρατίδια της Γερμανίας διατηρούν την αυτονομία τους στην εκπαίδευση. Σε όλα τα κρατίδια, η τεχνολογική εκπαίδευση αρχίζει από το δημοτικό, μέχρι το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, και συνεχίζει να προσφέρεται στους δύο από τους 4 τύπους λυκείου.

Η εκπαίδευση καθηγητών τεχνολογικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης γίνεται σε πανεπιστημιακό επίπεδο. Τα προγράμματα σπουδών αναφέρονται σε ποικιλία τομέων όπως τεχνολογία, παιδαγωγικά, πληροφορική, κοινωνικο-οικονομικά, πολιτιστικά, ειδική διδακτική, πρακτική άσκηση, εξετάσεις κλπ.

Ολλανδία

Το μάθημα της τεχνολογίας διδάσκεται σε όλες τις τάξεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα σπουδών επικεντρώνεται σε 3 βασικούς άξονες: Τεχνολογία και κοινωνία (καθημερινή ζωή, βιομηχανία, απασχόληση, περιβάλλον), επεξεργασία προϊόντων και η πρακτική των έργων.

Κύπρος

Το μάθημα Σχεδιασμός και Τεχνολογία διδάσκεται από εικασαετίας στην Α΄ Δημοτικού μέχρι την Α΄ Λυκείου ως υποχρεωτικό και στις Β΄ και Γ΄ τάξεις ως μάθημα επιλογής.

Πρόταση

Μετά από όσα αναφέραμε και με βασικό σκεπτικό ότι η γενική εκπαίδευση στην Ελλάδα οφείλει να συμπεριλάβει και την τεχνολογική διάσταση της εκπαίδευσης προτείνουμε:

1. Την εισαγωγή του μαθήματος της τεχνολογίας από την Α΄ δημοτικού μέχρι την Α΄ Λυκείου ως υποχρεωτικό και στις Β΄ και Γ΄ τάξεις ως μάθημα επιλογής.

2. Το μάθημα να εισαχθεί πιλοτικά – σταδιακά στα ολοήμερα Δημοτικά και στη συνέχεια σε όλα τα υπόλοιπα.

3. Το μάθημα να διδάσκεται από τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και εάν χρειαστεί και από Τεχνολόγους εκπαιδευτικούς στις Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις.

4. Η επιμόρφωση, διάρκειας 40 περίπου ωρών, θα γίνει αρχικά στους σχολικούς συμβούλους και εκείνοι ως πολλαπλασιαστές θα επιμορφώσουν τους εκπαιδευτικούς. Υπάρχουν στη χώρα μας κατάλληλοι επιμορφωτές για την επιμόρφωση των σχολικών συμβούλων.

5. Να εισαχθεί το μάθημα της τεχνολογίας στα παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστημίων.
 

Από το Δ.Σ.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

αξιολογηση
Κύμα συμπαράστασης στους δύο Διευθυντές που απειλούνται με καθαίρεση γιατί δεν προχώρησαν σε αξιολόγηση
Εκπαιδευτικοί: Καλούμε τη Δ/ντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας και τα υπόλοιπα μέλη του συμβουλίου επιλογής να εγκαταλείψουν κάθε σκέψη δίωξης ή...
Κύμα συμπαράστασης στους δύο Διευθυντές που απειλούνται με καθαίρεση γιατί δεν προχώρησαν σε αξιολόγηση
ekpaideutikoi
Εκπαιδευτικοί: Οχι στις συγχωνεύσεις Τμημάτων - Να παρθούν πίσω οι αναστολές κατάτμησης νέων Τμημάτων
Οπως τονίζουν οι εκπαιδευτικοί, το Υπουργείο Παιδείας, συνεπές στην αντιεκπαιδευτική πολιτική των συγχωνεύσεων τμημάτων και αύξησης των μαθητών ανά...
Εκπαιδευτικοί: Οχι στις συγχωνεύσεις Τμημάτων - Να παρθούν πίσω οι αναστολές κατάτμησης νέων Τμημάτων