Thumbnail
Κριτικές σκέψεις πάνω στη συνδικαλιστική πορεία των παρεμβάσεων της ΔΕ

Κριτικές σκέψεις πάνω στη συνδικαλιστική πορεία

 των παρεμβάσεων της β΄βάθμιας εκπαίδευσης

 

Καταθέτουμε μια ειλικρινή και καλοπροαίρετη, ελπίζουμε και γόνιμη, κριτική προς τα σχήματα των Παρεμβάσεων της Δευτεροβάθμιας, γιατί βρισκόμαστε πάλι σε ένα κομβικό σημείο επίθεσης. Δεν διεκδικούμε το αλάθητο των σκέψεών μας, οι οποίες ήταν καρπός μαζί από την πολύχρονη δράση μας, που μας οδήγησαν στην αποχώρηση από το σχήμα της Παρέμβασης Αχαΐας.

 Το επαναστατικό πολιτικό κενό που τα διανυόμενα χρόνια της κρίσης επέτρεψε αφενός στη σοσιαλδημοκρατία να κυριαρχήσει στην κοινωνία και αφετέρου να παθητικοποιήσει ευρύτερα τμήματα της κοινωνίας αντανακλάται και πηγάζει κύρια από το συνδικαλιστικό κίνημα. Ευθύνη για την αρνητική αυτή εξέλιξη έχουν και το σύνολο των παρεμβάσεων (διαφορετικής βέβαια ποιότητας από τις γραφειοκρατικές συνδικαλιστικές δυνάμεις) αν και επιμένουν γραπτώς και προφορικώς να διακηρύσσουν το αντίθετο. Παρόλα αυτά έχει γίνει αυτοκριτική και έχουν διαπιστωθεί αδυναμίες και αστοχίες σε επιλογές, σε ατομικό κυρίως επίπεδο και όχι μέσα από ανοικτό διάλογο και σε συλλογικό επίπεδο.

Διαπιστώνουμε τις παρακάτω τακτικές οι οποίες συχνά χαρακτηρίζονται ως λάθη ενώ είναι πολιτικές επιλογές:

  • Οικονομισμός και προσήλωση σε συνδικαλιστικά αιτήματα.
  • Ξέφρενο κυνήγι συμμετοχής σε συνδιαχειριστικούς θεσμούς (ΠΥΣΔΕ, ΑΠΥΣΔΕ, ΚΥΣΔΕ) όχι με σκοπό τον έλεγχο και την αποκάλυψη της απάτης των εταίρων του κράτους αλλά τη ναρκισσιστική επιβεβαίωση.
  • Χρησιμοποίηση των «υπευθύνων» των τοπικών ΕΛΜΕ ως απλού ιμάντα μεταβίβασης της κεντρικής γραμμής, της συνδιαμορφωμένης(;) από παρασκηνιακές ισορροπίες μεταξύ των ηγεσιών του Μ-Λ και του ΝΑΡ ή καίριων «ανεξάρτητων» προσώπων επιρροής. Η σχέση με τη βάση είναι μονοσήμαντη, προσιδιάζει στον κοινοβουλευτισμό, δεν οδηγεί στην αλληλοτροφοδότηση, ούτε και στο άνοιγμα των σχημάτων, καθώς ο διαπαιδαγωγητής δεν διαπαιδαγωγείται. Αυτό οδηγεί στην ακινητοποίηση.
  • Ελλιπής έως μηδενική συνεννόηση των τοπικών σχημάτων της ίδιας περιφέρειας.
  • Αδυναμία σύνδεσης με άλλους κλάδους και με άλλα ριζοσπαστικά πρωτοβάθμια σωματεία.
  • Συγκυριακή μετωπική συνεύρεση των τοπικών σχημάτων με όποιον λάχει και ό,τι λάχει, με μοναδικό στόχο την ποσότητα που γι΄αυτό δε μετατράπηκε σε ποιότητα ταξικής ετοιμότητας στις κρίσιμες στιγμές του κινήματος.
  • Αναλυτική περιγραφή του παρόντος και ερμηνεία νόμων, ΦΕΚ, εγκυκλίων ενώ συγχρόνως απουσιάζει η συστηματική προβολή ενός άλλου σχολείου στο οποίο οι μαθητές θα γίνουν κάτοχοι της επιστημονικής και της κοινωνικής γνώσης, άρα θα επιτυγχάνεται και η συστηματική προώθηση του σοσιαλισμού.
  • Ενώ υπάρχει πάντα πρόβλεψη (και κινδυνολογία) για τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, οι ρυθμοί απάντησης ήταν και είναι αργοί από το πρώτο κιόλας μνημόνιο και οι στόχοι μετριοπαθείς.

Ως αποτέλεσμα και συνέπεια των παραπάνω είναι η συναφής αντίφαση ανάμεσα στα διακηρυγμένα συμφέροντα του κλάδου και της κοινωνίας και στην οπορτουνιστική πολιτική που εφαρμόζεται και η οποία οδηγεί σε ένα μηρύκασμα της ίδιας τακτικής μια δεκαετία τώρα. Συνεπώς όποτε προκαλεί ο ταξικός εχθρός η ανετοιμότητα είναι προδιαγεγραμμένη και οι όποιες μεμονωμένες προσπάθειες σώζουν την τιμή της παράταξης, αλλά η συνδικαλιστική κρίση και εντός της παράταξης θα οξύνεται. Και τώρα με τον επερχόμενο συνδικαλιστικό νόμο… «να δεις τι σου ΄χω για μετά». Όλα τα παραπάνω φαίνονται αίτια, ενώ συνιστούν αποτελέσματα.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η επίθεση από τους γραφειοκράτες προς μεμονωμένους συνδικαλιστές, οι οποίοι εμπνέουν και συσπειρώνουν κόσμο, είναι συνυφασμένη με το μέγεθος και την ποιότητα του ταξικού κινδύνου. Αν αναλογιστούμε ότι τους ενοχλούν ακόμη και οι «λεονταρισμοί» και οι ατομικές ριζοσπαστικές πράξεις, όταν ενδέχεται να συμπαρασύρουν μια ευρεία βάση, σε περίπτωση μιας πιο οργανωμένης και αποφασιστικής συλλογικής απάντησης δεν θα αντιδράσουν απλά με συκοφαντίες, αλλά θα ξεδιπλώσουν όλη τη βεντάλια των όπλων τους, καθώς θα απειλούνται πραγματικά.

Πράγματι όσο η συνδικαλιστική δράση παραμένει «τυφλή» και δε συνδέεται με αναζήτηση του πολιτικού υποκειμένου και την οργάνωσή του, θα συνεχίσουν οι ψευτοισορροπίες στο κουκούλι του καθενός και της κάθε παράταξης, χωρίς να κλονίζεται η κυριαρχία της γραφειοκρατίας. Έτσι έγινε και στη διάρκεια των απεργιών Μάη – Σεπτέμβρη του ΄13.

Οι παρεμβάσεις δέσμιες του συνδικαλιστικού παρελθόντος αδυνατούν να δουν το εν δυνάμει μέλλον που διαμορφώνεται σε κάθε ΕΛΜΕ ξεχωριστά και να το θέσουν σε κίνηση.

 

Συμπεράσματα

Αν και οι παρεμβάσεις ξεκίνησαν δυναμικά και ελπιδοφόρα και έπαιξαν έναν ρόλο καταλύτη δίνοντας ένα διαφορετικό στίγμα στο συνδικαλιστικό τοπίο, σταδιακά έχουν ενσωματώσει στοιχεία της παθογένειας του γραφειοκρατικού συνδικαλισμού.

Δεν είναι διακριτή από την πλευρά των παρεμβάσεων μια συνολική στρατηγική που να εμπεριέχει από τη μια τα εργασιακά (φτάνει να διατηρήσουμε τα κεκτημένα, χωρίς ουσιαστική κριτική στην ετερόνομη εργασία;) και από την άλλη να μπαίνει σε μια πιο σοβαρή ταξική κριτική του υπάρχοντος σχολείου διαχέοντας ταυτόχρονα ιδέες για ένα άλλο σχολείο. Συνέπεια είναι οι μεμονωμένες δράσεις και σπασμωδικές – αποσπασματικές απαντήσεις σε τρέχοντα κάθε φορά προβλήματα.

Το συνδικαλιστικό κίνημα πρέπει να βρίσκεται εκτός πάσης αστικής επιρροής κήρυττε περήφανα το Νοέμβρη του 1918 το ιδρυτικό συνέδριο της ΓΣΕΕ. Ήταν η πανηγυρική διακήρυξη της ταξικής αυτοτέλειας και της ταξικής ανεξαρτησίας της νεαρής εργατικής τάξης της Ελλάδας.

Προτάσεις επιγραμματικά

  • Επαναπροσδιορισμός στόχων και στρατηγικής
  • Δίκτυο των ΕΛΜΕ
  • Ευήκοα ώτα με ανοιχτό διαδίκτυο, όπου θα μπορούν να απευθύνονται όλοι οι συνάδελφοι σχετικά με τα προβλήματα στους συλλόγους και τα σχολεία, αντί του χαφιεδισμού στην προϊστάμενη αρχή. Αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, ώστε να μην αποτελεί πρώτη επιλογή η επίσκεψη στη διοίκηση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή η συνεννόηση με τους εργατοπατέρες.
  • Το κάθε σχήμα της παρέμβασης θα φτάσει από διαφορετικούς δρόμους (μελέτη, επεξεργασία παρόντος, διάλογος, ώσμωση, δράση) στην ταξική ωρίμανση. Απαιτείται βέβαια, οι αντικειμενικοί όροι, οι οποίοι είναι  ώριμοι για να δοθεί μια πραγματική μάχη, να συνάδουν με τον υποκειμενικό παράγοντα, που φαίνεται τουλάχιστον σήμερα να μην βρίσκεται στο ύψος των περιστάσεων. Ο στόχος όμως πρέπει να είναι σαφής.
  • Προσέλκυση συναδέλφων στη συλλογικότητα για να αλλάξουν οι άνθρωποι και να διαπαιδαγωγηθούν μέσα από τη συμμετοχή, όχι για να τους «πείθουμε», αλλά με σκοπό να προβάλουν σθεναρή αντίσταση και να απλωθεί η διαπάλη προς τα κάτω.

Άννα Γλαρού, Μαρίνα Μουρατίδου, Βάσω Μούρτζη, Α΄ΕΛΜΕ Αχαϊας/ Ιούνιος 2016

(Βάσω Μούρτζη, πρώην μέλος στο σχήμα της Παρέμβασης Αχαϊας και πρώην μέλος του ΔΣ της Α ΕΛΜΕ Αχαϊας ως εκπρόσωπος της Παρέμβασης, Μαρίνα Μουρατίδου, πρώην συνεργαζόμενη με το σχήμα της Παρέμβασης Αχαϊας και Άννα Γλαρού, η οποία δεν υπήρξε μέλος ούτε συνεργαζόμενη με την Παρέμβαση Αχαϊας).

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΑΣΕΠ
ΑΣΕΠ 1ΓΒ/2024: Το ΦΕΚ για 82 μόνιμους διορισμούς στο Δημόσιο
Η προθεσμία υποβολής των ηλεκτρονικών αιτήσεων και δικαιολογητικών συμμετοχής αρχίζει τη Δευτέρα 29 Ιουλίου 2024 και ώρα 08:00 και λήγει τη Δευτέρα...
ΑΣΕΠ 1ΓΒ/2024: Το ΦΕΚ για 82 μόνιμους διορισμούς στο Δημόσιο
Ταξίδι με τη χρονομηχανή
Τεχνητή Νοημοσύνη: Η ιστορία που έφτιαξε ένας 12χρονος Έλληνας μαθητής με εικόνες ΑΙ
Το ταξίδι με τη χρονομηχανή - Μια ιστορία από τον 12χρονο μαθητή Θάνο Γερονάτσιο με εικονογράφηση ΑΙ
Τεχνητή Νοημοσύνη: Η ιστορία που έφτιαξε ένας 12χρονος Έλληνας μαθητής με εικόνες ΑΙ