Thumbnail
Μεταπτυχιακά

Είναι γνωστό πως πολλοί  επιλέγουν να σπουδάσουν ή να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε μια χώρα του εξωτερικού ή σε ένα ιδιωτικό Κολλέγιο στην Ελλάδα. Τι συμβαίνει όμως με την αναγνώρισή των πτυχίων από το εξωτερικό και την αναγνώριση των πτυχίων των κολλεγίων και των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων και της ισοδυναμίας των τίτλων σπουδών τους.

Ποιος είναι ο μηχανισμός που ελέγχει αυτά τα πτυχια; 

Δεχόμαστε πολλά μηνύματα στις συμβουλευτικές μας υπηρεσίες από επισκέπτες και χρήστες του spoudase.gr για ζητήματα αναγνώρισης πτυχίων. Κάποιες περιπτώσεις που τις γνωρίζουμε καλά, όπως αυτές που σχετίζονται με σπουδές σε Πανεπιστήμια στην Κύπρο ή με την ιδιωτική εκπαίδευση της Ελλάδας δίνουμε εύκολα απαντήσεις. Τι συμβαίνει όμως με τα υπόλοιπα. Ποιος είναι ο αρμόδιος να απαντήσει;

Για ένα μεγάλο διάστημα γνωρίζαμε ότι υπάρχει ο ΔΟΑΤΑΠ. Μετέπειτα δημιουργήθηκε το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ). Το ΣΑΕΠ ανασυστάθηκε  προκειμένου να εξετασθούν οι 3.000 και πλέον αιτήσεις πτυχιούχων Κολλεγίων κ.α, για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων σπουδών

ΣΑΕΠ υποκαθιστά τον ΔΟΑΤΑΠ για την επαγγελματική ισοδυναμία

Αφορά τώρα την επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχιούχων του εξωτερικού και των κολλεγίων, σύμφωνα με πρόσφατη υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β 8976/10-4-14), από τη στιγμή που θα κριθεί απαραίτητο αυτοί να εξεταστούν σε μαθήματα προκειμένου να αναγνωριστούν τα επαγγελματικά τους προσόντα, ο ΔΟΑΤΑΠ υποκαθιστάται από το ΣΑΕΠ (Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων), το οποίο συστάθηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού. Με την απόφαση καθορίζονται τα αρμόδια όργανα, οι όροι οι προϋποθέσεις και οι διαδικασίες πραγματοποίησης της γραπτής δοκιμασίας επαγγελματικής ισοδυναμίας που δύναται να επιβληθεί από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) στους ενδιαφερόμενους της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του π.δ. 38/2010. Διαβάστε αναλυτικά τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 57Α΄ του εν λόγω π.δ.:

Η εξέταση αίτησης/φακέλου,η ενημέρωση του αιτούντα για τυχόν ελλείψεις σε δικαιολογητικά ή επίσημα επικυρωμένους και μεταφρασμένους τίτλους σπουδών και αναλυτικών βαθμολογιών, η σύνταξη εισήγησης, η συμπερίληψή της αίτησης στην ημερήσια διάταξη και η τελική εξέταση της αίτησης και της εισήγησης ενώπιον του ΣΑΕΠ δεν αποτελούν απλές εργασίες διεκπεραίωσης.

Ι. Παράλληλα το ΣΑΕΠ εξετάζει ενδικοφανείς προσφυγές κατά αποφάσεών του από αιτούντες των οποίων την αίτηση απέρριψε σε προηγούμενη συνεδρίαση του, καθώς και υποθέσεις εξ αναβολής από προηγούμενή του συνεδρίαση.

Κ.  Επίσης το ΣΑΕΠ εξετάζει αιτήσεις αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων μετά την ολοκλήρωση πρακτικής άσκησης σύμφωνα με προηγούμενη απόφαση του.

Τι είναι όμως το ΣΑΕΠ;

Το ΣΑΕΠ συστάθηκε προκειμένου να καταστεί δυνατή η επαγγελματική αναγνώριση των τίτλων σπουδών των κολεγίων.

Συγκεκριμένα στο ΦΕΚ 229 19-11-2012 άρθρο 7 αναφέρεται ότι:

α. Τα κολέγια είναι πάροχοι υπηρεσιών μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, που παρέχουν κατ’ αποκλειστικότητα σπουδές βάσει συμφωνιών πιστοποίησης (validation) και δικαιόχρησης (franchising) με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, αναγνωρισμένα από τις αρμόδιες αρχές στη χώρα που εδρεύουν, οι οποίες οδηγούν σε πρώτο πτυχίο (bachelor) τουλάχιστον τριετούς διάρκειας σπουδών και φοίτησης ή μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών.

β. Επίσης, περιλαμβάνονται στη συγκεκριμένη κατηγορία (κολέγια) πάροχοι υπηρεσιών μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης, τα προγράμματα σπουδών των οποίων οδηγούν σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, εφόσον αυτά τα συγκεκριμένα προγράμματα σπουδών έχουν πιστοποίηση (accreditation) από διεθνείς οργανισμούς πιστοποίησης. Με απόφαση του υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού ορίζονται οι διεθνείς οργανισμοί πιστοποίησης».

γ. Τα πτυχία, οι τίτλοι, οι βεβαιώσεις, τα πιστοποιητικά σπουδών και οποιασδήποτε ονομασίας βεβαίωση που χορηγούν τα κολέγια των στοιχείου α’ και β’ της παρούσας παραγράφου δύνανται της αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας τίτλων ανώτατης εκπαίδευσης του ελληνικού συστήματος τυπικής εκπαίδευσης σύμφωνα με την διαδικασία και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται.

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι οι τίτλοι σπουδών που έχουν αποκτηθεί από τα παραπάνω κολέγια, δεν παρουσιάζουν καμία αντιστοιχία με αυτούς των δημόσιων ΑΕΙ ΤΕΙ ή ΙΕΚ. Παρόλα αυτά, όσοι επιλέξουν ένα κολέγιο που βρίσκεται σε συνεργασία με κάποιο πανεπιστήμιο του εξωτερικού έχουν τη δυνατότητα αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας, αλλά όχι και ακαδημαϊκής, πράγμα που επιλαμβάνεται μόνο ο ΔΟΑΤΑΠ, ο οποίος επί σειρά χρόνων αρνούνταν την αναγνώριση της ακαδημαϊκής ισοδυναμίας των τίτλων σπουδών κολεγίων με αυτούς που προέρχονται από τα ΑΕΙ, τα ΤΕΙ και τα ΙΕΚ. Πλέον, με την απλή αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων όσων έχουν αποκτήσει τίτλο από κολέγιο, τους δίνεται η ευκαιρία να κατέχουν τα ίδια εργασιακά δικαιώματα με τους κατόχους ελληνικών πτυχίων. Ακόμα, με τροπολογία της Βουλής των Ελλήνων, υπάρχει η δυνατότητα της διεκδίκησης θέσεων στο δημόσιο από άτομα που έχουν ήδη εξασφαλίσει την αναγνώριση των επαγγελματικών τους προσόντων.

Το ΣΑΕΠ αναλαμβάνει την επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων που προέρχονται μόνο από κολέγια που συνεργάζονται με πανεπιστήμια των 28 μελών- κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ισλανδίας, Νορβηγίας, Λιχτενστάιν και Ελβετίας (βάσει της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ) προκειμένου να μπορεί να ασκήσει τα επαγγελματικά του προσόντα στην Ελλάδα.

Τι είπε ο Υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης στις 6 Οκτωβρίου του 2016 για τον ΣΑΕΠ


Στις 06/10/2016 ο Υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης απάντησε σε σχετική ερώτηση πως στο ΣΑΕΠ υπεβλήθησαν 2658 αιτήσεις (αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας) από 1-1-2012 μέχρι 1-3-2015.

 Το ΥΠ.Π.Ε.Θ. εστιάζει τις προσπάθειές του στην υποβολή εισηγήσεων σε προσεχείς συνεδριάσεις του ΣΑΕΠ, εντός φθινοπώρου, για εξέταση εκκρεμούντων αιτήσεων με αριθμούς πρωτοκόλλου του έτους 2015, σχετικές με περιπτώσεις πρώτης εξέτασης αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων.

Όπως σημείωσε ο Υπουργός η εξέταση αίτησης/φακέλου,η ενημέρωση του αιτούντα για τυχόν ελλείψεις σε δικαιολογητικά ή επίσημα επικυρωμένους και μεταφρασμένους τίτλους σπουδών και αναλυτικών βαθμολογιών, η σύνταξη εισήγησης, η συμπερίληψή της αίτησης στην ημερήσια διάταξη και η τελική εξέταση της αίτησης και της εισήγησης ενώπιον του ΣΑΕΠ δεν αποτελούν απλές εργασίες διεκπεραίωσης.

Παράλληλα το ΣΑΕΠ εξετάζει ενδικοφανείς προσφυγές κατά αποφάσεών του από αιτούντες των οποίων την αίτηση απέρριψε σε προηγούμενη συνεδρίαση του, καθώς και υποθέσεις εξ αναβολής από προηγούμενή του συνεδρίαση. Επίσης το ΣΑΕΠ εξετάζει αιτήσεις αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων μετά την ολοκλήρωση πρακτικής άσκησης σύμφωνα με προηγούμενη απόφαση του.

Διεπιστημονικός Οργανισμός Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών & Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ

Ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π. είναι ο αρμόδιος Οργανισμός για την αναγνώριση των τίτλων σπουδών της αλλοδαπής Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης και τη παροχή πληροφοριών σχετικά με σπουδές Aνώτατης Eκπαίδευσης στην αλλοδαπή και στην ημεδαπή. Ο Οργανισμός ιδρύθηκε με το N.3328/01-04-2005 (Α’ 80) -όπως τροποποιήθηκε με το Ν.3369/2005 (ΦΕΚ Α΄ 171/6-7-2005) και το Ν.3467/2006 (ΦΕΚ 128/Α/2006) ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), εδρεύει στην Αθήνα, διατηρεί παράρτημα στη Θεσσαλονίκη και εποπτεύεται από τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Ο Οργανισμός στις διεθνείς του σχέσεις χρησιμοποιεί την επωνυμία «Hellenic National Academic Recognition and Information Center» (Hellenic N.A.R.I.C.).

Η παιδεία αναμφισβήτητα αποτελεί κοινωνικό, πολιτιστικό και επιστημονικό αγαθό και κάθε πολίτης δικαιούται να έχει τη δυνατότητα πρόσβασης σε αυτή. Η απρόσκοπτη παροχή της στους νέους αλλά και σε κάθε ηλικίας πολίτες συμβάλλει δραστικά στην προώθηση της γνώσης, στη διασφάλιση και ανάδειξη της πολιτισμικής κληρονομιάς αλλά και στην ανάπτυξη της οικονομίας των εθνών. Ιδιαίτερα στη σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης με τις απεριόριστες δυνατότητες των νέων τεχνολογιών και την αυξανόμενη -κυρίως εκτός εθνικών συνόρων- κινητικότητα των πολιτών, η ανώτατη παιδεία, που σχετίζεται άμεσα με το έργο που καλείται να επιτελέσει ο Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π., δύναται να διαδραματίζει ζωτικό ρόλο στην αμοιβαία κατανόηση των λαών, στην αποδοχή της διαφορετικότητας των ανθρώπων και στη σύγκλιση συστημάτων και πρακτικών με στόχο τη διατήρηση της επιθυμητής ισορροπίας και την προώθηση της επιδιωκόμενης συνεργασίας.

Στην πολυπολιτισμική κοινωνία των εθνών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέλος της οποίας είναι και η χώρα μας, η διαφορετικότητα των συστημάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης αντανακλά την πολιτισμική, κοινωνική, φιλοσοφική και οικονομική ποικιλομορφία των λαών της. Η διευκόλυνση της κινητικότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και η δίκαιη αντιμετώπιση της αναγνώρισης των τίτλων στη χώρα υποδοχής δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους πολίτες να ωφεληθούν από την ποικιλομορφία και την επαφή με διαφορετικά πολιτισμικά και κοινωνικά συστήματα και να διευρύνουν τους ορίζοντες της επιστημονικής γνώσης και της επαγγελματικής τους κατάρτισης και αποκατάστασης.

Περί αναγνώρισης ισοτιμίας προγραμμάτων σπουδών 

Ο ΔΟΑΤΑΠ απαντάει:

Αναγνωρισμένο πρόγραμμα σπουδών» σημαίνει ότι το πρόγραμμα παρέχεται από ομοταγές ίδρυμα της αλλοδαπής και χορηγείται στο πλαίσιο της οργάνωσης σπουδών συγκεκριμένου Τμήματος/Σχολής του εν λόγω Ιδρύματος με την απαραίτητη κάλυψη όλων των προϋποθέσεων αναγνώρισης που ορίζονται στο νόμο 3328/2005 για το Ίδρυμα – Σχολή- Τμήμα.

Η κρίση προγραμμάτων σπουδών αποτελεί μέρος της διαδικασίας στα πλαίσια της ακαδημαϊκής αναγνώρισης τίτλων σπουδών της αλλοδαπής και δεν συνεπάγεται την αναγκαστική και εκ των προτέρων από μεριάς του Οργανισμού αυτόματη αναγνώριση του απορρέοντος εκ του προγράμματος προπτυχιακού ή/και μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ούτε προδικάζει τις αποφάσεις του Οργανισμού επί τίτλων, οι οποίοι πρόκειται μελλοντικά να κατατεθούν σε αυτόν για ακαδημαϊκή αναγνώριση.

Τα ως άνω ισχύουν και για όλα τα μέχρι σήμερα καταχωρημένα στη βάση του ΔΟΑΤΑΠ ως καταρχήν αναγνωρισθέντα προγράμματα αλλοδαπών πανεπιστημίων τα οποία συνιστούν «αναγνωρισμένα προγράμματα» με την έννοια των ως άνω παραγράφων.

Ο ΔΟΑΤΑΠ, με πρόσφατες αποφάσεις του Διοικητικού του Συμβουλίου του, μετέβαλε τις ρυθμίσεις όσον αφορά:

1α. Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την αναγνώριση τίτλων μετά από εξ αποστάσεως σπουδές.

Η νέα απόφαση (169Α/5-12-2014) επιβάλλει ως επιπλέον απαιτούμενα δικαιολογητικά προκειμένου να αναγνωριστούν τίτλοι σπουδών που απονέμονται μετά από παρακολούθηση εξ αποστάσεως μόνο για τους εγγραφέντες από το εαρινό εξάμηνο του 2015 και μετά, τα εξής τρία:

α) Πιστοποιητικό γνώσης της γλώσσας στην οποία διεξάγεται το πρόγραμμα, εκδοθέν πριν την εγγραφή στο πρόγραμμα (είτε από φορέα πιστοποίησης αποδεκτό από το ΑΣΕΠ είτε από άλλο οργανισμό διεθνούς πιστοποίησης),
β) Βεβαίωση του Ιδρύματος ότι κατά τη διάρκεια των προφορικών εξετάσεων δεν χρησιμοποιήθηκε διερμηνέας και οι γραπτές εξετάσεις πραγματοποιήθηκαν στη γλώσσα διεξαγωγής του προγράμματος,
γ) Υπεύθυνη δήλωση του πολίτη ότι για τις εργασίες και τη διπλωματική εργασία δεν χρησιμοποιήθηκε μεταφραστής.

Προσοχή! Οι εγγραφέντες πριν από το εαρινό εξάμηνο του 2015 δε χρειάζεται να προσκομίσουν τα παραπάνω επιπρόσθετα δικαιολογητικά στις αιτήσεις που έχουν ήδη υποβάλει.

Δείτε την αναρτημένη απόφαση από τη σελίδα του ΔΟΑΤΑΠ εδώ:

http://www.doatap.gr

1β. Την αναγνώριση των τίτλων σπουδών που έχουν αποκτηθεί με σπουδές εξ αποστάσεως διάρκειας τεσσάρων ετών, καθώς και τη συνεκτίμηση τίτλων σπουδών, ένας τουλάχιστον απ” τους οποίους έχει αποκτηθεί με σπουδές εξ αποστάσεως.

Συγκεκριμένα, το Δ.Σ., με απόφαση που έλαβε το Α” Τμήμα του, στη συνεδρία του 171Α/9-1-2015, αίρονται οι αποφάσεις που ελήφθησαν στις συνεδρίες της 57/16-10-2009 και 84/14-1-2011 του Δ.Σ. για τους εγγραφέντες σε εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών από το εαρινό εξάμηνο του 2015 και, πλέον, ισχύουν τα ακόλουθα:

α) Τίτλος 1ου κύκλου σπουδών που έχει χορηγηθεί από ομοταγή Ιδρύματα της αλλοδαπής μετά από εξ αποστάσεως σπουδές τουλάχιστον 4 ετών ή τίτλος 1ου κύκλου σπουδών 3-ετούς διάρκειας συνεκτιμώμενος με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών διάρκειας τουλάχιστον 1 έτους που έχουν χορηγηθεί από ομοταγή Ιδρύματα της αλλοδαπής μετά από εξ αποστάσεως σπουδές δύνανται να κριθούν – μετά από εμπεριστατωμένο έλεγχο και σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του Ν. 3328/2005 – για την ισοτιμία τους προς τα πτυχία που απονέμει το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.) και, εφόσον οι σπουδές είναι σε αντικείμενο που προσφέρεται από το Ε.Α.Π., για την αντιστοιχία του προς τα πτυχία τα απονεμόμενα από το συναφές πρόγραμμα του Ε.Α.Π..

β) Τίτλος 1ου κύκλου σπουδών που έχει χορηγηθεί από ομοταγές Ίδρυμα της αλλοδαπής μετά από εξ αποστάσεως σπουδές 3-ετούς διάρκειας και μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών που έχει χορηγηθεί από ομοταγές Ίδρυμα της αλλοδαπής μετά από συμβατικού τύπου σπουδές διάρκειας τουλάχιστον 1 έτους δύνανται να κριθούν συνεκτιμώμενοι – μετά από εμπεριστατωμένο έλεγχο και σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του Ν. 3328/2005 – για την ισοτιμία προς τα πτυχία που απονέμει το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.) και, εφόσον οι σπουδές είναι σε αντικείμενο που προσφέρεται από το Ε.Α.Π., για την αντιστοιχία του προς τα πτυχία τα απονεμόμενα από το συναφές πρόγραμμα του Ε.Α.Π.

γ) Τίτλος 1ου κύκλου σπουδών που έχει χορηγηθεί από ομοταγές Ίδρυμα της αλλοδαπής μετά από συμβατικού τύπου σπουδές διάρκειας 3-ετών και μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών που έχει χορηγηθεί από ομοταγές Ίδρυμα της αλλοδαπής μετά από εξ αποστάσεως σπουδές διάρκειας τουλάχιστον 1 έτους δύνανται να κριθούν ΜΟΝΟ αυτοτελώς, ο μεν πρώτος για την ισοτιμία του προς τα πτυχία Τ.Ε.Ι. και, εφόσον οι σπουδές είναι σε αντικείμενο που προσφέρεται από τα Τ.Ε.Ι., για την αντιστοιχία του προς τα πτυχία τα απονεμόμενα από το συναφούς αντικειμένου Τμήμα Τ.Ε.Ι., ο δε δεύτερος για την ισοτιμία του προς τα μεταπτυχιακά διπλώματα τα απονεμόμενα από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (Ε.Α.Π.).

Δείτε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου στη σελίδα του ΔΟΑΤΑΠ εδώ:

http://www.doatap.gr/gr/news_extended.php?post_id=512

Η προϊσχύσασα απόφαση, την οποία αφορά η τροποποίηση ήταν αναλυτικά η εξής: http://www.doatap.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

astinomia-peripoliko
Παγκράτι: Στον εισαγγελέα σήμερα ο 49χρονος φιλόλογος που συνελήφθη για τη γιάφκα
Για 16 ολόκληρα χρόνια παρέμενε «αόρατος» στις Αρχές, ο 49χρονος φιλόλογος από τον Βύρωνα που συνελήφθη το απόγευμα της Πέμπτης από την...
Παγκράτι: Στον εισαγγελέα σήμερα ο 49χρονος φιλόλογος που συνελήφθη για τη γιάφκα
syntaksiouxoi.jpg
Συντάξεις 2025: Oι αυξήσεις ανά κατηγορία, κλιμάκιο και Ταμείο
Οι μόνοι που δεν θα δουν αύξηση στον τραπεζικό λογαριασμό τους είναι οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά μεγαλύτερη των 10 ευρώ, οι οποίοι θα...
Συντάξεις 2025: Oι αυξήσεις ανά κατηγορία, κλιμάκιο και Ταμείο