Χαρακτηριστικά ανέφερε τα εξής: Σε αυτό το πλαίσιο, φροντίσαμε να καταθέσουμε μια πρόταση που να ξανακάνει σχολείο το Λύκειο και όχι ως προθάλαμο σε κάτι άλλο – τριτοβάθμια εκπαίδευση- όχι «ύστερο» και λίγο έως πολύ «μισό» μιας προηγούμενης διαδικασίας, αλλά κανονικό σχολείο. Και θεωρούμε ότι η κρισιμότερη ως προς αυτό μέριμνα της πρότασης είναι η ανάκτηση του χαρακτήρα του σχολείου, αποδίδοντάς του ενδιαφέρον για τους μαθητές.
Νομίζω πως αυτή είναι η κρισιμότερη διάσταση στην πρόταση που καταθέσαμε: Να είναι ενδιαφέρον. Γνωρίζουμε ως εκπαιδευτικοί πως η μάθηση στηρίζεται στο ενδιαφέρον. Αν ο άλλος δεν ενδιαφέρεται ή η άλλη δεν ενδιαφέρεται τότε δεν παρακολουθεί καν. Επίσης φροντίσαμε η πρόταση να αφορά ένα σχολείο κοινό για όλα τα παιδιά, για όλους τους μαθητές, παραπέμποντας σε μια θετική ιδιοτροπία του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος, ότι λίγο πολύ οι απώλειες μεταξύ γυμνασίου και λυκείου είναι πάρα πολύ μικρές. Είναι από τις καλύτερες δυνατές επιδόσεις στην Ευρώπη. Σε αυτή την λογική φροντίσαμε να προτείνουμε μια ενίσχυση της αξίας του απολυτηρίου του Λυκείου.
Δεύτερον, φροντίσαμε να αναπτύξουμε μια προοπτική- αν χρειαστεί θα σας εξηγήσω γιατί είναι προοπτική- μια πολύ συγκεκριμένη προοπτική πολυκλαδικότητας του σχολείου, σε ένα όραμα ανάκτησης ενός σχολείου πολυκλαδικού.
Τρίτον, φροντίσαμε να ενισχύσουμε την δυνατότητα επιλογής των μαθητών, έτσι ώστε να μπορούν να επενδύουν στο δικό τους ενδιαφέρον να δοκιμάσουν τις κλίσεις τους.
Τέταρτον και ίσως κρισιμότερο όλων, αλλά και εμφανές στην λογική του: Φροντίσαμε να μειώσουμε ριζικά τον αριθμό των μαθημάτων. Θεωρούμε ότι πάρα πολλά από τα στοιχεία αυτής της πολλαπλότητας και πολυδιάσπασης των αντικειμένων έχουν να κάνουν με ένα εκπαιδευτικό παρελθόν, με ζητούμενη μια μορφή γνώσης, που πλέον δεν είναι η κρισιμότερη στην σημερινή μας εποχή. Τέλος: Χαρακτηριστικό της πρότασης είναι η σταδιακότητά της. Δηλαδή, δεν είναι ένα μοντέλο το οποίο αύριο το πρωί με το που θα ξεκινήσει η επόμενη σχολική χρονιά θα ισχύει με τον ίδιο τρόπο για όλες τις τάξεις του Λυκείου, αλλά έχει έναν μεταβατικό χαρακτήρα και στην δομή του: Περνάει από την πρώτη στην τρίτη Λυκείου, από ένα τακτικό σχολείο χωρίς επιλογές σε ένα σχολείο με πάρα πολλές επιλογές.
Ποια είναι η νέα πρόταση για το Λύκειο: Έτσι χαρακτηριστικά- αν μετράω σωστά- πρώτον είναι οι ευρύτερες ενότητες μαθημάτων. Ευρύτερες ενότητες μαθημάτων και με συνέργεια μεταξύ των εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων και με πράγματι συναρμογή διαφορετικών αντικειμένων, όσο μάλιστα προχωράμε περισσότερο. Δεύτερον: Ευκαιρία για συστηματική δουλειά στα μαθήματα. Αναφέρω χαρακτηριστικά ότι τα μαθήματα επιλογής, στα οποία εκφράζεται το ενδιαφέρον των μαθητών στην Β΄ Λυκείου είναι τετράωρα, ενώ στην Γ΄ Λυκείου προτείνουμε να είναι εξάωρα.
Παρεμπιπτόντως, αυτό θα είναι μια κρίσιμη συμβολή του δημοσίου σχολείου στην έλλειψη ανάγκης να παρακολουθεί κανείς φροντιστήρια, καθώς και ο αριθμός των μαθητών θα μειώνεται, αλλά και οι ώρες θα είναι περισσότερες, ως εκ τούτου, εφόσον πρόκειται για επιλογές μαθημάτων. Τρίτο χαρακτηριστικό, μια φροντίδα ολοκλήρωσης των αναγκαίων γνώσεων και των αναγκαίων ικανοτήτων, έτσι όπως τις σχεδιάζει η Πολιτεία, με την Α` Λυκείου. Να το «αναποδογυρίσω» αυτό, για να το πω ως επιχείρημα. Αντιλαμβανόμαστε την Α` Λυκείου κοινή αφετηριακή τάξη για οτιδήποτε κάνουν οι μαθήτριες και μαθητές στη συνέχεια.
Σε αυτή τη λογική θεωρούμε, ότι μπορούμε να περάσουμε ήδη, και το προτείνουμε στο Υπουργείο, στην εξασφάλιση της υποχρεωτικότητας της Α` Λυκείου, με μια προοπτική βέβαια στην οποία εντάσσεται η σταδιακή- δεν έχω καλό ουσιαστικό για αυτό-υποχρεωτικοποίηση και των υπολοίπων τάξεων του Λυκείου και της Α` τάξης του Νηπιαγωγείου, δηλαδή σε ένα 14χρονο υποχρεωτικό σχολείο, στο οποίο βέβαια παραμένει μια δυνατότητα επιλογών, άρα πολυκλαδικότητας, στις τελευταίες τάξεις στο Λύκειο. Επόμενο και εξίσου κρίσιμο, ένα σχόλιο χωρίς φραγμούς- το ξαναλέω για να είναι σαφές- δεν φανταζόμαστε κανένα φραγμό στην μετάβαση από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, ούτε από μία τάξη του Λυκείου στην άλλη. Θεωρούμε ότι στην Α` Λυκείου πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και να έχει πιστοποιηθεί και εκείνο το τμήμα των γνώσεων και ικανοτήτων που είναι απαραίτητο, όπως είναι οι ξένες γλώσσες, άρα εγγράφουμε μια πιστοποίηση ξένων γλωσσών στην Α` Λυκείου και από την Α` Λυκείου, αλλά κυρίως στην Β` Λυκείου και στην Γ` Λυκείου, δίνουμε τη δυνατότητα στην πρόταση, στους μαθητές και στις μαθήτριες, να παρακολουθήσουν την ανάπτυξη των δικών τους ενδιαφερόντων, κλήσεων και προσεγγίσεων.
Πρόσθετο χαρακτηριστικό είναι κάποιες συγκεκριμένες εμφάσεις, τις λέω γιατί αν το διατρέξει κανείς γρήγορα μπορεί να μην το αντιληφθεί.
Υπάρχουν εμφάσεις που είναι π.χ. στον επαγγελματικό προσανατολισμό, έμφαση στις σχολικές δημιουργικές δραστηριότητες και στην συγγραφή εργασιών, έμφαση στην επιχειρηματολογία και τη γλωσσική κατανόηση, το λέω γιατί και από την πλευρά του πανεπιστημιακού, γνωρίζω ότι εδώ έχουμε κάποια ελλείμματα. Περιγράφεται έτσι ένα σχέδιο μεταβατικά από την Α` τάξη, το οποίο το λέω πάρα πολύ γρήγορα, είναι περίπου η τάξη που γνωρίζουμε, επειδή όμως την προτείνουμε ενιαία για το Γενικό και το Τεχνικό Λύκειο, είναι μια τάξη που ενσωματώνει τα χαρακτηριστικά και των δύο αυτών σχολείων που ήδη έχουν μειωθεί, για να περάσουμε σε μια Β` Λυκείου, στην οποία προτείνουμε να κρατήσουμε ένα κορμό τεσσάρων ενοτήτων- όταν λέω ενοτήτων, εννοώ τεσσάρων βασικών αντικειμένων- άλλα με την έννοια: 1 οι φυσικές επιστήμες, 2 οι κοινωνικές επιστήμες, 3 η Γλώσσα, άρα μια ευρύτερη αντιμετώπιση των αντικειμένων, με την δυνατότητα μετά των μαθητών να κάνουν επιλογή, έτσι ώστε να αρχίζουν να δοκιμάζουν τις κλήσεις τους, για να μεταβούμε σε μια Γ` Λυκείου, για την οποία η αντίληψή μας είναι, ότι ο υποχρεωτικός κορμός μπορεί να είναι ελάχιστος- βασικά να είναι η ελληνική γλώσσα- και οι μαθητές και οι μαθήτριες να επιλέγουν, ας πούμε, μια ενότητα υποχρεωτικών μαθημάτων που τους δίνει έναν προσανατολισμό, μαζί με ένα τουλάχιστον μάθημα που είναι πλήρως ελεύθερη η επιλογή επένδυσης των ενδιαφερόντων.
Καταλήγω στο απολυτήριο, λόγω και της έλλειψης του χρόνου και είμαι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε ερώτηση. Αντιλαμβανόμαστε ότι το απολυτήριο θα πρέπει να ενισχυθεί, να δοθεί αξία σε αυτό και αυτό σημαίνει δύο διαφορετικά και φαινομενικά αντιφατικά πράγματα. Θα πρέπει να δοθεί αξία, με το να δοθεί αξία και στη σχολική διαδικασία, άρα πρέπει να φροντίσουμε ώστε να ενισχυθεί η ενδοσχολική πλευρά της λήψης του απολυτηρίου, να δώσουμε δύναμη σε αυτό και δεύτερον, να δοθεί αν είναι δυνατόν, και μια «έμμεση πιστοποίηση» της αξίας αυτής της διαδικασίας με ενδεχομένως, πανελλαδικά οργανωμένη εξέταση, στα τέσσερα μαθήματα στα οποία πλέον περιορίζεται η Γ` Λυκείου. Αυτό είναι το σχέδιο σε ό,τι αφορά το Λύκειο, επανέρχομαι κύριε Πρόεδρε όποτε χρειαστεί για οποιαδήποτε ερώτηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη