Thumbnail
Μπορούν τα ΕΠΑΛ να προσφέρουν σχεδόν έτοιμα στελέχη στην αγορά εργασίας;

Απαξιώνει η κυβέρνηση τα ΔΙΕΚ; Αυτό ισχυρίζεται με κείμενό του ο Διευθυντής του ΔΙΕΚ Χαϊδαρίου Αναστάσιος Κακούρος, ο οποίος αναφέρει πως οι φορείς "Απαξίωσαν λοιπόν πλήρως τα δημόσια ΙΕΚ με κάθε πρόσφορο τρόπο ακόμα και με δηλώσεις υπουργών και γενικών Γραμματέων που προΐστανται!! των δομών αυτών…. αν νομίζετε κύριοι ότι είναι ¨παλιό ΙΕΚ¨ κλείστε τα!!"

Μπορούν από τα ΕΠΑΛ να αποφοιτήσουν στελέχη στην αγορά εργασίας; Σύμφωνα με τον κο Κακούρο, όχι! Προτείνει όμως τη δομή των ΔΙΕΚ και αναφέρει τα επιχειρήματά του στο παρακάτω κείμενο:

Η χώρα μας έχει  επειγόντως ανάγκη για επαγγελματικά στελέχη που να μπορούν άμεσα να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην αγορά εργασίας, διάγνωση που την έχουν κάνει και οι ¨τρόικες¨ και ¨θεσμοί όπως αλλιώς θέλει κάποιος να τις ονομάσει και μάλλον δεν είναι θέμα κάποιου νέου ¨ξένου δάκτυλου¨ που θέλει να μας κάνει δούλους στους Ευρωπαίους.

Απαίτησαν λοιπόν ¨αναβάθμιση¨ της επαγγελματικής εκπαίδευσης το έθεσαν προαπαιτούμενο και μάλιστα πληρώνουν για αυτό!!!

Ευρώ λοιπόν,  ευκαιρία για δομικές αλλαγές και αναβάθμιση από μια πραγματικά εμπνευσμένη ηγεσία ή πάλι πεδίον δόξης λαμπρό για το πολιτικό σύστημα, να κλείσουν τρύπες και υποχρεώσεις πολιτικές, συνδικαλιστικές να πάρουν ψηφαλάκια κλπ …τα συνήθη δηλαδή.

Οι δημόσιοι  φορείς που προσφέρουν Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση είναι τα ΙΕΚ των  υπουργείων  Παιδείας, Υγείας, Εργασίας (ΟΑΕΔ) και Τουρισμού…. και τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ).

Μπορούν τα ΕΠΑΛ να προσφέρουν σχεδόν έτοιμα στελέχη στην αγορά εργασίας;

Δυστυχώς κατά 90% ΟΧΙ, πριν από πενήντα και εξήντα χρόνια όταν η αγορά χρειαζόταν επαγγελματίες με δεξιότητες ίσως, αλλά σήμερα τα επαγγελματικά Λύκεια αδυνατούν στο 90% των ειδικοτήτων να εκπαιδεύσουν στελέχη έτοιμα για την αγορά εργασίας, για τρείς  κυρίως λόγους

α) Το χαμηλό μαθησιακό επίπεδο των μαθητών που φοιτούν σε σχέση με τις νέες τεχνολογίες στην αγορά (απαιτείται υψηλό και επομένως και δύσκολο επίπεδο σπουδών). 

β) Η μικρή ηλικία των μαθητών (πολλές φορές δεν έχουν συνειδητοποιήσει τι θέλουν να σπουδάσουν)

γ) Τα δύσκαμπτα και ελλιπή προγράμματα σπουδών και η δομή των ΕΠΑΛ (οι ειδικότητες δημιουργούνται όχι με τις ανάγκες της αγοράς αλλά σύμφωνα με  το ¨μόνιμο¨ διδακτικό προσωπικό που υπάρχει στα σχολεία αυτά)

Υπάρχει λύση για την κατάρτιση;  Απερίφραστα ΝΑΙ τα ΙΕΚ, για πολλούς λόγους, παραθέτω μερικούς:

α) Φοιτούν ενήλικες καταρτιζόμενοι οι οποίοι γνωρίζουν τις ανάγκες τους και έχουν υποχρεωτική παρουσία για δυόμιση έτη  ώστε να καταρτιστούν.

β) Υψηλότερο γνωστικό επίπεδο καταρτιζόμενων (υπάρχουν τμήματα με καταρτιζόμενους απόφοιτους ΑΕΙ και ΤΕΙ σε ποσοστά που αγγίζουν το 30%)

γ) Πιστοποιημένους Εκπαιδευτές υψηλοτάτων ακαδημαϊκών προσόντων και πολύ έμπειρους επαγγελματίες από την αγορά εργασίας (μη μονίμων).

δ) Ευέλικτος σχεδιασμός στην δημιουργία ειδικοτήτων που μπορούν να αλλάζουν κάθε χρόνο ανάλογα με τις ανάγκες, βασιζόμενες στην προσφορά και ζήτηση της αγοράς (Δεν υπάρχουν μόνιμοι άρα ούτε λόγος κάλυψης του ωραρίου τους)

Η ενδυνάμωση της δομής των ΙΕΚ, η δυνατότητα περισσότερης ευελιξίας  ως προς τα προγράμματα, τον χρόνο των σπουδών και την πρόσληψη των εκπαιδευτών  και η αναβάθμιση του εργαστηριακού εξοπλισμού των θα μπορούσε να προσφέρει υψηλού επιπέδου κατάρτισης να δώσει λύση στο πρόβλημα ανεύρεσης  στελεχών με δεξιότητες και υψηλές γνώσεις που απαιτούνται από την αγορά εργασίας.

Τα ΙΕΚ λοιπόν στην Κατάρτιση και τα ΕΠΑΛ σχολεία όπως αρμόζει στην νέα γενιά της Πατρίδας μας.

Τι κάνει όμως το Υπουργείο Παιδείας; Ωθεί την χώρα προς την ανάπτυξη ως οφείλει;

Ο νόμος 4186/13 κινήθηκε προς αυτήν την κατεύθυνση, όχι πλήρως αλλά ήταν ένα βήμα, θα μπορούσε με αρκετές βελτιώσεις να αναβαθμίσει πραγματικά την Κατάρτιση. Τα χρήματα από την Ευρωπαϊκή ένωση θα ήταν μια καλή ευκαιρία για αναβάθμιση.

Η αλλαγή κυβέρνησης  όμως ανέτρεψε πλήρως την πορεία, η νέα κρατούσα άποψη ήταν ότι τα ΕΠΑΛ και μόνον αυτά θα μπορούσαν να προσφέρουν έτοιμα επαγγελματικά στελέχη.

Η μικρή ηλικία για την επιλογή του επαγγέλματος δεν ήταν εμπόδιο, το μικρό σχετικά γνωσιακό επίπεδο των μαθητών (κοινό μυστικό ποιοι μαθητές επιλέγουν να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ), θα αναβαθμιστεί αν τους τάξουμε πιο εύκολη πρόσβαση στα ΤΕΙ και ΑΕΙ και στο τέλος αν δεν τα καταφέρουν θα δημιουργήσουμε δομές στα ¨ΑΕΙ_ΤΕΙ με τα ¨διετή προγράμματα σπουδών¨ για κατάρτιση με την ελπίδα να μπουν πάλι από το ¨παράθυρο¨ για συνέχιση της ακαδημαϊκής καριέρας το όνειρο του Έλληνα γονιού…. και η επαγγελματική Κατάρτιση; Τα χρήματα που δίνουν οι κουτόφραγκοι; Δεν ξεκινήσαμε να λύσουμε το πρόβλημα της μη εύρεσης καλά καταρτιζομένων επαγγελματιών στην αγορά εργασίας; Ειλικρινώς δεν διαφωνώ ότι ένας ζαχαροπλάστης θα μπορούσε να είναι καλός αν έχει και ένα πτυχίο διαιτολογίας!!! Ίσως και ένα ακόμα μεταπτυχιακό σ στην ψυχολογία … αυτή είναι η κατεύθυνση της παρούσας ηγεσίας; Μπορεί να έχει και δίκιο.

Απαξίωσε λοιπόν πλήρως τα δημόσια ΙΕΚ με κάθε πρόσφορο τρόπο ακόμα και με δηλώσεις υπουργών και γενικών Γραμματέων που προΐστανται!! των δομών αυτών…. αν νομίζετε κύριοι ότι είναι ¨παλιό ΙΕΚ¨ κλείστε τα!!

Τα χρήματα που δόθηκαν από τους Ευρωπαίους σπαταλήθηκαν για τα ΕΠΑΛ σε διαφημίσεις και αμφιβόλου ποιότητας μαθητείες οι οποίες εκπονούνται κατά τουλάχιστον 80% στο δημόσιο τομέα, ενώ τα δημόσια ΙΕΚ δεν είχαν ούτε για φωτοτυπικό χαρτί και στυλό για τις γραμματείες.

Αποτέλεσμα, η προσέλευση μαθητών  στα ΕΠΑΛ στα ίδια ίσως και χαμηλότερα επίπεδα.

Σε αντίθεση λόγω της μεγάλης προσέλευσης σπουδαστών στα ¨φτωχά¨ ΙΕΚ και τις άοκνες προσπάθειες των στελεχών τους τα Δημόσια ΙΕΚ συνεχίζουν να προσφέρουν υψηλού επιπέδου κατάρτιση στους σπουδαστές τους. Δυστυχώς η πρόσφατα αποχωρούσα ηγεσία του υπουργείου παιδείας που ήταν υπεύθυνη για τις δομές αυτές επέλεξε να αδιαφορήσει πλήρως για τα ΙΕΚ παρά τις συνεχείς επισημάνσεις και εκκλήσεις  από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Διευθυντών ΙΕΚ και τους συλλόγους των ωρομισθίων εκπαιδευτών.

Τι γίνεται όμως με τις ¨διετείς δομές¨  κατάρτισης των ΑΕΙ; Νέο ανέκδοτο, Πιστοποιημένες σπουδές…. Χωρίς καν να έχουν δημιουργηθεί , χωρίς προγράμματα σπουδών, χωρίς υποδομές, με διδάσκοντες το ακαδημαϊκό προσωπικό στην …κατάρτιση… πιστοποιήθηκαν!!!. Μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσε κάποιος να πιστοποιηθεί με έναν νόμο, γιατί να στέλνουμε τα παιδιά μας να παιδεύονται στην Ιατρική σχολή? Δεν ψηφίζουμε έναν νόμο να τους κάνουμε γιατρούς από το σπίτι τους; Περιμένω εναγωνίως τον πρώτο πιστοποιημένο chef του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Οι φήμες για να μοιράσουμε ένα ποσό γύρω στα 730 εκατομμύρια ευρώ ίσως να μην ευσταθούν!!! Πεδίον χρήματος λαμπρόν!!

Ελπίζουμε η νέα ηγεσία να λάβει υπ΄ όψιν της την πραγματική κατάσταση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και να κινηθεί προς την ορθή κατεύθυνση εξυπηρετώντας τις ανάγκες της χώρας στην οικονομία και όχι τις συνδικαλιστικές  η τυχόν ιδεοληπτικές αντιλήψεις για τον ρόλο των  ΕΠΑΛ και των ΙΕΚ.

Κακούρος Αναστάσιος

Μηχανολόγος και Χημικός Msc

Εκπαιδευτικός στα ΕΠΑΛ για 10 έτη

Διευθυντής ΔΙΕΚ Χαϊδαρίου

Γεν. Γραμματέας ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

donti.jpg
Οδοντίατρος προειδοποιεί για ένα «επίμονο» σημάδι στο στόμα που μπορεί να αποτελεί πρώιμο σύμπτωμα καρκίνου
Τα στοματικά έλκη που δεν θεραπεύονται εντός τριών εβδομάδων μπορεί να είναι ένα από τα πρώτα σημάδια καρκίνου του στόματος
Οδοντίατρος προειδοποιεί για ένα «επίμονο» σημάδι στο στόμα που μπορεί να αποτελεί πρώιμο σύμπτωμα καρκίνου
elliniki-glossa
Το ρήμα που έκανε λάθος μέχρι και ο Μπαμπινιώτης δεν γράφεται όπως νομίζουμε
Ο καθηγητής Μπαμπινιώτης, με τη βαθιά κατανόησή του στη γλωσσολογία και τη γλώσσα ως πολιτιστικό εργαλείο, υποδεικνύει την ορθότερη μορφή...
Το ρήμα που έκανε λάθος μέχρι και ο Μπαμπινιώτης δεν γράφεται όπως νομίζουμε