Εσείς ξέρετε γιατί η χρήση βιοκαυσίμων δεν έχει την ίδια επίδραση στα ατμοσφαιρικά επίπεδα CO2 με αυτά των ορυκτών καυσίμων; Μήπως ξέρετε και γιατί παρά τα πλεονεκτήματα των βιοκαυσίμων για το περιβάλλον, τα ορυκτά καύσιμα χρησιμοποιούνται ευρέως; Μήπως και γιατί πάλι να προτιμήσει κάποιος ως καύσιμο το πετρέλαιο κι όχι την αιθανόλη, ακόμα κι αν έχουν το ίδιο κόστος; Ξέρετε ή είστε αγράμματοι;
Αν εξαιρέσουμε εσάς που ασχολείστε με τι Φυσικές Επιστήμες, οι υπόλοιποι από πού τα ξέρετε ; Από το σχολείο ή από γενικότερη πληροφόρηση (ειδήσεις, άρθρα, έρευνες κλπ) ; Και το σημαντικότερο ερώτημα για όλους σας : τα ξέρατε και στα 15 σας χρόνια ή τα μάθατε μετά; Γιατί αν δεν τα ξέρατε στα μέσα της Α΄Λυκείου τότε να σας ενημερώσουμε ότι σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) δεν είστε εγγραμματισμένοι στις Φυσικές Επιστήμες και το εκπαιδευτικό σας σύστημα δεν είναι καλό. Παίρνει βαθμό κάτω από τη βάση !
Ο ΟΟΣΑ έχει ένα πρόγραμμα για τη Διεθνή Αξιολόγηση των Μαθητών (PISA) το οποίο διεξάγεται ανά τριετία και το οποίο αξιολογεί τις γνώσεις και δεξιότητες μαθητών κυρίως στην εφαρμογή τους για αντιμετώπιση ζητημάτων της καθημερινής ζωής. Μετρά τις επιδόσεις τους σε τρεις βασικές γνωστικές περιοχές : α) Αναγνωστικός Εγγραμματισμός (κατανόηση κειμένου), β) Μαθηματικά και γ) Εγγραμματισμός στις Φυσικές επιστήμες. Παραδοσιακά η Ελλάδα βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο των χωρών που συμμετέχουν κι επειδή είμαι ο τελευταίος που θα υπεραμυνθεί της αξιοπιστίας, της ικανότητας και της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος δεν μου κάνει εντύπωση η χαμηλή του βαθμολογία σε οποιοδήποτε σύστημα αξιολόγησης.
Την Κυριακή όμως διάβασα άλλο ένα άρθρο που κατακεραυνώνει την αγραμματοσύνη που ανέχεται το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρησιμοποιώντας ως επιχείρημα τα αποτελέσματα του τελευταίου προγράμματος PISA, το 2015. Κατά σύμπτωση, το Σαββατοκύριακο αυτό συμμετείχα στο 2ο συνέδριο Διδακτικής της Χημείας, Ελλάδας – Κύπρου. Εκεί και η έκπληξή μου. Οι Κύπριοι μαθητές βαθμολογήθηκαν κι αυτοί κάτω από τη βάση ! Είχα μια εντελώς διαφορετική εικόνα για το κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο είναι διαφορετικό από το ελληνικό. Υπάρχει οργάνωση, πρόγραμμα, εξοπλισμένα με εργαστήρια και υπολογιστές δημόσια και ιδιωτικά σχολεία και εκπαιδευτικοί του, στο δημοτικό τουλάχιστον, είναι κατά πλειοψηφία, κάτοχοι και μεταπτυχιακού διπλώματος. Στις μεγαλύτερες βαθμίδες εργάζονται ικανοί και επιμορφωμένοι εκπαιδευτικοί και το πανεπιστήμιο της Λευκωσίας είναι πόλος έλξης φοιτητών από πολλές χώρες της Μεσογείου και όχι μόνο.
Η χαρά του «νυκοκυραίου» είναι το κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα. Ούτε καταλήψεις, ούτε πολλές απεργίες, ιδιωτικά σχολεία και πανεπιστήμια και δομημένο πάνω σε αγγλοσαξωνικά πρότυπα που άφησαν οι Άγγλοι οι οποίοι είχαν για πολλά χρόνια την Κύπρο ως αποικία τους. Η εικόνα που είχα στη μνήμη από τους Κύπριους συμφοιτητές μου στο πανεπιστήμιο συνηγορούσε σε αυτό. Όλοι έρχονταν έγκαιρα στο μάθημα και καταλάμβαναν τα πρώτα έδρανα, σημειώνοντας συνεχώς τα της παράδοσης και φυσικά δεν υπήρχαν Κύπριοι «αιώνιοι φοιτητές». Το ίδιο είδα και στους Κύπριους συνέδρους. Όλοι στις πρώτες σειρές παρακολουθούσαν με προσοχή. Γιατί λοιπόν αυτή η «αποτυχία»;
Μας το εξήγησε η κυρία Χριστίνα Βαλανίδου Δρ. Διδακτικής της Χημείας. Η εξεταστική φιλοσοφία των προσεγγίσεων του PISA είναι εντελώς διαφορετική από τη φιλοσοφία του περιεχομένου του προγράμματος σπουδών των φυσικών επιστημών στην Κύπρο. Οι επιστήμες είναι διακριτές : Φυσική, Χημεία, Βιολογία και δεν εξετάζονται διαθεματικά, όπως απαιτεί ο ΟΟΣΑ . Μας ανέλυσε τα θέματα του διαγωνισμού και μας προέβλεψε ότι και στους επόμενους διαγωνισμούς πάλι θα «αποτύχουν» οι Κύπριοι μαθητές αφού δεν προετοιμάζονται για τέτοιου είδους εξέταση. Αν κρίνω από την ελληνική εμπειρία, έχει απόλυτο δίκιο αφού το θέμα με τα Καύσιμα που ανέφερα εισαγωγικά διδάσκεται στη Χημεία της Β΄Λυκείου. Πολύ αργότερα δηλαδή από το διαγωνισμό και φυσιολογικά αφού η Χημεία είναι μονόωρο μάθημα σε Β’, Γ’ Γυμνασίου και δίωρο στην Α΄ Λυκείου. Πότε να προλάβουν να διδαχθούν οι μαθητές θέματα όπως αυτό αλλά και τα επόμενα, που τέθηκαν στην εξέταση του PISA ;
- Φαινόμενο κατάρρευσης αποικίας Μελισσών
- Ηφαιστειακές εκρήξεις
- Άντληση Υπόγειων Υδάτων και Σεισμοί
- Γαλάζιος Ηλεκτροπαραγωγικός Σταθμός
- Ρυθμιζόμενα Γυαλιά
- Τρέχοντας στη ζέστη
- Ενεργειακά Αποδοτικό Σπίτι
Αν αναφέρω και τα άλλα θέματα της εξέτασης είναι για να καταλάβουμε ότι αυτά δεν αποτελούν ακριβώς αντικείμενο μίας -όποιας - επιστήμης αλλά είναι, όπως λέγεται, διαθεματικά. Η επιστήμη όμως έχει μέθοδο, αρχή και στόχους. Δεν είναι να διδάσκουμε κάποια θέματα γενικότερου ενδιαφέροντος, καθημερινά και χρήσιμα ίσως αλλά έχοντα τόσο σχέση με την επιστήμη όσο και τα - πολύ ενδιαφέροντα κατά τα άλλα – ντοκυμαντέρ του National Geographic …
Δυστυχώς όμως αυτό επιτάσσει ο ΟΟΣΑ. Κανείς βέβαια από τους εισαγγελείς- δημοσιογράφους, τους κριτές-πολιτικούς και όλους τους «πρόθυμους» να κατηγορήσουν τους εκπαιδευτικούς κι όχι αυτούς που καταστρώνουν τα αναλυτικά προγράμματα, δεν αναρωτήθηκε τί δουλειά έχει ο ΟΟΣΑ να υπαγορεύει εκπαιδευτική πολιτική σε κάθε χώρα, έμμεσα βέβαια, με τη «βοήθεια» αυτών των εξετάσεων. Παρουσιάζοντας ως «μη εγγραμματισμένους», μαθητές που εξετάζονται σε θέματα τα οποία δεν έχουν διδαχθεί … Κυρίως δεν αναρωτήθηκε τί είδους εκπαίδευση θέλει ο ΟΟΣΑ και αν θέλει την καλλιέργεια της επιστήμης στα σχολεία. Να υπενθυμίσουμε ότι η Ελλάδα και η Κύπρος είναι ίσως οι μόνες χώρες που έχουν υπουργεία Παιδείας. Οι υπόλοιπες έχουν υπουργεία Εκπαίδευσης (Education) αν αυτό μας λέει κάτι …
Δυστυχώς σε αυτή την κατεύθυνση (του ΟΟΣΑ) βαδίζει σιωπηρά την τελευταία δεκαετία το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Γίνεται ένα συνεχές ψαλίδισμα της ύλης που την έχουν καταντήσει κουρελού (patchwork ίσως), οι ώρες διδασκαλίας τους μειώνονται συνεχώς, τμηματικά καταργούνται ως εξεταζόμενα μαθήματα και στο τέλος θα διδάσκονται με τη μορφή σεμιναρίων. Είναι, βλέπετε, επικίνδυνες οι φυσικές επιστήμες. Γιατί μας μαθαίνουν να βλέπουμε τη ζωή μέσα από ευρυγώνιο φακό κι όχι με παρωπίδες, γιατί μας μαθαίνουν να θέτουμε ερωτήματα και να απαιτούμε ορθολογικές απαντήσεις, γιατί μας μαθαίνουν να αξιολογούμε οποιαδήποτε πληροφορία πριν τη δεχτούμε !
Πολύ πανεπιστημιακοί υπέγραψαν μια επιστολή προς το διευθυντή προγράμματος του PISA με την οποία υποστηρίζουν ότι αυτό το Πρόγραμμα καταστρέφει την εκπαίδευση «ανά το παγκόσμιο» κι απαιτούν να τερματιστεί ως «εγκληματικό». Εγκληματικό, βέβαια και για τις δύο χώρες είναι να μην προχωρούν σε εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που τόσο απαραίτητη είναι. Προς την κατεύθυνση της Παιδείας όμως, όχι της Εκπαίδευσης.
Η εκπαίδευση είναι καλή και απαραίτητη για οδηγούς, στρατιώτες, μηχανικούς, χρήστες υπολογιστών και σχεδόν σε κάθε εργαζόμενο. Για τους πολίτες όμως ανάγκη είναι η Παιδεία !
Ντάλης Βαγγέλης
χημικός
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη