Thumbnail
Η υλοποίηση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων να πραγματοποιείται με το δικαίωμα συμπλήρωσης του διδακτικού ωραρίου του/της υπεύθυνου/ης εκπαιδευτικού.

του Παντελή Γαλίτη

Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων αποτελεί εδώ και αρκετά  χρόνια αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής καθημερινότητας, με ιδιαίτερη σημασία για την πνευματική ανάπτυξη, αισθητική καλλιέργεια, δημιουργική έκφραση και ευαισθητοποίηση των μαθητών/τριών σε θέματα ευρύτερου ενδιαφέροντός τους.

Σύμφωνα με την με αρ. πρωτ.: 212004/Δ7/07-12-2018 Εγκύκλιο του ΥΠ.Π.Ε.Θ. με θέμα: “ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων) ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2018-2019”: “Τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών θεμάτων εντάσσονται πλέον στο πλαίσιο της εκπαίδευσης για την Αειφορία.  Ως εκ τούτου, προκύπτει η ανάγκη διασύνδεσης και συνεξέτασης των παραπάνω θεμάτων ως προς τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές και πολιτιστικές διαστάσεις τους, προσφέροντας στους/στις εκπαιδευόμενους/ες ευκαιρίες προσέγγισης αειφορικών μοντέλων διαβίωσης”.

Σύμφωνα με την πρόσφατη Εγκύκλιο του ΥΠ.Π.Ε.Θ με αρ. Πρωτ. 44300/Δ7/21-03-2019 και με θέμα: “ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2018-2019”: “Η συμβουλευτική στον επαγγελματικό προσανατολισμό αποτελεί διαδικασία η οποία στοχεύει στην υποστήριξη των μαθητών/τριών, προκειμένου να συνειδητοποιήσουν τις ιδιαίτερες κλίσεις τους, να αναδείξουν τα ενδιαφέροντά τους και να αναπτύξουν τις κατάλληλες δεξιότητες/ ικανότητες, ώστε να διαχειρίζονται οι ίδιοι τα θέματα της προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξής τους. Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός αποτελεί διδακτικό αντικείμενο (στην Α΄ Λυκείου ΕΠΑΛ), καθώς και θεματική ενότητα των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων”.

Η σημαντικότητα της υλοποίησης των Προγραμμάτων Σχολικών δΔαστηριοτήτων ως εκπαιδευτική πρόσθετη αξία στο πλαίσιο της ολόπλευρης καλλιέργειας και ανάπτυξης της προσωπικότητας των μαθητών/τριών τονίζεται με ιδιαίτερη έμφαση στις Εγκυκλίους που διέπουν τον σχεδιασμό και την υλοποίησή τους (Ενδεικτικά: “ Σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των θεμάτων, πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι βασικές αρχές που εφαρμόζονται στα Προγράμματα των Σχολικών Δραστηριοτήτων και ιδίως αυτές:

-της μαθητοκεντρικής διαδικασίας (ενθάρρυνση της πρωτοβουλίας των μαθητών/τριών, χρήση συμμετοχικών και ενεργών διδακτικών τεχνικών, αξιοποίηση μεθόδων όπως είναι η συζήτηση, το ηθικό δίλημμα, η έρευνα δράσης, η μελέτη περίπτωσης  και η οργάνωση λόγου που βασίζεται στη χρήση επιχειρημάτων κ.ά.),

-της συνεργατικής μάθησης που ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή και αλληλόδραση των μελών των ομάδων εργασίας, αλλά και των ομάδων μεταξύ τους,

-της βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης, αξιοποιώντας διαδικασίες διεξαγωγής έρευνας, μελέτης πεδίου κ.λ.π.,

-της διεπιστημονικής και διαθεματικής προσέγγισης των θεμάτων και

-της δημιουργικής και ελεύθερης έκφρασης” (αρ. πρωτ.: 212004/Δ7/07-12-2018 Εγκύκλιο του ΥΠ.Π.Ε.Θ.).

 Όμως, αυτός ο σημαντικός εκπαιδευτικός θεσμός των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων δεν φαίνεται να στηρίζεται από την Πολιτεία με την ίδια ένταση με την οποία περιγράφεται η σημασία του για την εκπαίδευση των μαθητών/τριών, αφού, ενώ ορίζεται ότι: “Τα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων υλοποιούνται:

  • στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση εντός ωρολογίου προγράμματος, σύμφωνα με το Π.Δ. 79/2017 (Α΄ 109),
  • στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια) εκτός ωρολογίου προγράμματος, με εξαίρεση τους/τις μαθητές/τριες των ΕΠΑΛ που λαμβάνουν μέρος σε σχολικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της Ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων στην Α΄ ΕΠΑΛ”, καθώς και ότι: “Στις σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για κάθε Πρόγραμμα ορίζεται εβδομαδιαίως ένα δίωρο, το οποίο αναγράφεται στο πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου που εγκρίνει το Πρόγραμμα”, εντούτοις:  “Επισημαίνεται ότι για όλα τα αναφερόμενα στην παρούσα εγκύκλιο Προγράμματα δεν προβλέπεται για τους εκπαιδευτικούς η συμπλήρωση διδακτικού ωραρίου” (αρ. πρωτ.: 212004/Δ7/07-12-2018 Εγκύκλιο του ΥΠ.Π.Ε.Θ.)

            Την ίδια αντιμετώπιση έχουν και τα Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας, αφού: “Τα προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας υλοποιούνται:

- Στα Γυμνάσια, Γενικά/ Επαγγελματικά Λύκεια εκτός ωρολογίου προγράμματος, με εξαίρεση τους/τις μαθητές/τριες των ΕΠΑΛ που λαμβάνουν μέρος σε προγράμματα που εκπονούνται στο πλαίσιο της Ζώνης Δημιουργικών Δραστηριοτήτων στην Α΄ ΕΠΑΛ” όπως και ότι: “Για κάθε Πρόγραμμα ορίζεται εβδομαδιαίως ένα δίωρο, το οποίο αναγράφεται στο πρακτικό του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου με το οποίο εγκρίνεται το Πρόγραμμα”, αλλά και πάλι: “Επισημαίνεται ότι δεν προβλέπεται συμπλήρωση διδακτικού ωραρίου για τους εκπαιδευτικούς που εκπονούν Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας” (Εγκύκλιος του ΥΠ.Π.Ε.Θ με αρ. Πρωτ. 44300/Δ7/21-03-2019).

            Όμως, η τακτική αυτή της ανέξοδης υλοποίησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η πραγματοποίηση  των οποίων επαφίεται στο φιλότιμο και στο μεράκι των εκπαιδευτικών, δεν υφίσταται από ανέκαθεν. Ενδεικτική είναι η αναφορά στην Υ.Α. Αριθμ.: Γ2/4867/ΦΕΚ 629 Β΄/23-10-1992, με θέμα: “Σχολικές Δραστηριότητες” σύμφωνα με την οποία: “Τα προγράμματα των σχολικών δραστηριοτήτων πραγματοποιούνται παράλληλα με το εβδομαδιαίο πρόγραμμα κάθε τάξης σε ώρες που καθορίζονται ανάλογα με τις δυνατότητες κάθε σχολείου, όσον αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα κάθε τάξης και το ωρολόγιο πρόγραμμα των καθηγητών. Για τα προγράμματα αυτά μπορούν να διατίθενται δύο (2) ώρες την εβδομάδα ή τέσσερις (4) ανά δεκαπενθήμερο κατά τάξη ή τμήμα εντός ή εκτός ωρολογίου προγράμματος… Για τους καθηγητές, που συμμετέχουν στα προγράμματα (μέχρι δύο το πολύ κατά τάξη ή τμήμα), μειώνεται το εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριό τους κατά δύο (2) ώρες. Όταν έχουν συμπληρώσει το διδακτικό ωράριό τους με αντικείμενα διδασκαλίας, μπορούν να απασχολούνται με αντίστοιχη υπερωριακή αποζημίωση - σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις”.

Αλλά και πιο πρόσφατα:  “Για τα Προγράμματα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση διατίθεται εβδομαδιαίως ένα δίωρο. Για κάθε πρόγραμμα δικαιολογούνται μέχρι δύο ώρες συμπλήρωσης ωραρίου. Η συμπλήρωση αφορά τον/την εκπαιδευτικό που αναλαμβάνει το Πρόγραμμα ή εναλλακτικά τους δύο εκπαιδευτικούς του προγράμματος, εφόσον το επιτρέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα και το δυναμικό του σχολείου. Για συμμετοχή σε σχολικές δραστηριότητες το ανώτατο όριο συμπλήρωσης ωραρίου ορίζεται σε δύο ώρες για κάθε εκπαιδευτικό” (Υ.Α. Αρ. Πρωτ.: 126889/Γ7/11-09-2013 με θέμα: “Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων (Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων).

Το άρθρο αυτό δεν έχει ως στόχο να αναζητήσει την χορήγηση υπερωριακής αποζημίωσης στους εκπαιδευτικούς που αναλαμβάνουν την εκπόνηση των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Επιθυμία είναι να καταδειχθεί η αναγκαιότητα της αναγνώρισης του δικαιώματος της συμπλήρωσης του διδακτικού ωραρίου του/της  εκπαιδευτικού που θα αναλάβει ένα τέτοιο πρόγραμμα. Εξάλλου, η υλοποίησή του εκτός ωρολογίου προγράμματος, αποτελεί έναν επιπρόσθετο λόγο για την υλοποίηση αυτής της αναγκαιότητας.

Δεν είναι πρόσφατο το γεγονός ότι τα κάθε είδους προγράμματα εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων, τα προγράμματα πολιτιστικού, εκπαιδευτικού, ενημερωτικού ή άλλου συναφούς με την εκπαιδευτική κοινότητα ενδιαφέροντος, όπως και αυτά των Σχολικών Δραστηριοτήτων, υλοποιούνται όχι από την υποχρέωση των εκπαιδευτικών με βάση τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα, αλλά από μεράκι, φιλότιμο και αγάπη για τους μαθητές/τριές τους, το σχολείο τους, το  λειτούργημά τους. Στο πλαίσιο της έμπρακτης στήριξης της υλοποίησης των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων στις σχολικές μονάδες προς όφελος των μαθητών/τριών, καθώς και της προσπάθειας των εκπαιδευτικών που υλοποιούν Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, η Πολιτεία θα πρέπει να αναγνωρίσει την υποχρέωσή της και το αντίστοιχο δικαίωμα των εκπαιδευτικών αυτών να συμπληρώνουν το εκπαιδευτικό τους ωράριο όταν αναλαμβάνουν την υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων.

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Monimoi dikastiria
Θεσσαλονίκη: Δύο καθηγήτριες ιατρικής παραπέμπονται σε δίκη για τον θάνατο της 3χρονης Κατερίνας
Δύο καθηγήτριες ιατρικής παραπέμπονται για τον θάνατο της τρίχρονης Κατερίνας
Θεσσαλονίκη: Δύο καθηγήτριες ιατρικής παραπέμπονται σε δίκη για τον θάνατο της 3χρονης Κατερίνας
apergia_ntountouka_36_0.jpg
Εκπαιδευτικοί: Διαμαρτυρία στις 25/11 για τις κλήσεις συμμετεχόντων στην απεργία-αποχή
Παράσταση διαμαρτυρίας για τις κλήσεις σε ακρόαση εκπαιδευτικών στην Π.Ε. Αχαΐας
Εκπαιδευτικοί: Διαμαρτυρία στις 25/11 για τις κλήσεις συμμετεχόντων στην απεργία-αποχή
ypaith
Υπ. Παιδείας: Προσλήψεις 69 εκπαιδευτικών - Νέα διαδικασία για την κάλυψη 170 κενών θέσεων
Προσλήψεις 69 εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ70 Δασκάλων στην Πρωτοβάθμια Γενική Εκπαίδευση, ως προσωρινών αναπληρωτών - Όλα τα ονόματα - Αναμένεται νέα...
Υπ. Παιδείας: Προσλήψεις 69 εκπαιδευτικών - Νέα διαδικασία για την κάλυψη 170 κενών θέσεων