Κύριε Υπουργέ,
με την εγκύκλιο 131179/Δ5/08-08-2016 «Εφαρμογή του αντικειμένου της κολύμβησης στο πλαίσιο του μαθήματος Φυσικής Αγωγής στην Γ΄ τάξη της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το τρέχον σχολικό έτος 2016-17» του Υπουργείου Παιδείας εισήχθη η διδασκαλία της κολύμβησης υποχρεωτικά και κατά προτεραιότητα σε όλους τους μαθητές/μαθήτριες της τρίτης (Γ΄) τάξης των Δημοτικών Σχολείων της χώρας που απέχουν μέχρι και 25 χιλιόμετρα από το χώρο διεξαγωγής του μαθήματος και της τετάρτης (Δ) τάξης σε ειδικές περιπτώσεις.
Στο τέλος της δεύτερης χρονιάς εφαρμογής, του σχολικού έτους 2017-18 (4/7/2018), το Υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωσή του, προφανώς ικανοποιημένο από την εφαρμογή του προγράμματος ανέφερε: «με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε η διδασκαλία του αντικειμένου της κολύμβησης στο πλαίσιο του μαθήματος Φυσικής Αγωγής στους μαθητές/τριες της Γ΄ και όπου ήταν δυνατό και της Δ΄ τάξης των Δημοτικών σχολείων της χώρας» και πως «το Υπουργείο μέσω της αρμόδιας Διεύθυνσης Φυσικής Αγωγής προβαίνει ήδη στις απαραίτητες ενέργειες σε συνεργασία με τους συντονιστές κολύμβησης των Ομάδων Φυσικής Αγωγής των Δ.Δ.Ε. της χώρας και με αρωγούς τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, το Υπουργείο Εσωτερικών, τις Περιφέρειες και τους Δήμους ώστε με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2018-2019 να ξεκινήσει και η διδασκαλία του αντικειμένου της κολύμβησης στο πλαίσιο του μαθήματος Φυσικής Αγωγής στα Δημοτικά σχολεία της χώρας».
Ωστόσο, τα πράγματα στην περιοχή της Αχαΐας, ενός μεγάλου Νομού της χώρας, δεν εξελίχτηκαν με τον καλύτερο τρόπο για την εφαρμογή του προγράμματος της κολύμβησης. Συγκεκριμένα:
- Την πρώτη χρονιά εφαρμογής (2016-17) του μαθήματος, λόγω κακού προγραμματισμού, το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στην περιοχή μας με τεράστια καθυστέρηση και κατά την εφαρμογή του υπήρξαν σοβαρές δυσλειτουργίες. Στην πόλη μας τα μαθήματα για τα σχολεία που είχαν επιλέξει το β΄ και το γ΄ διδακτικό τρίμηνο ξεκίνησαν στις αρχές Μαΐου 2017. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να διδαχτούν μόνο επτά (7) μαθήματα αντί 10-12 που προέβλεπε η εγκύκλιος του Υπουργείου, δηλαδή περίπου το 40% του προγράμματος πήγε χαμένο.
Είχα επισημάνει τότε σε άρθρο μου (4/5/017) με τίτλο «Η κολύμβηση πνίγεται στις πισίνες της προχειρότητας» «πως η προχειρότητα με την οποία λειτουργεί το Υπουργείο Παιδείας πνίγει καθετί καινούργιο, κάθε νέα ιδέα, καθετί που δίνει χαρά και χαμόγελο στα παιδιά. Για να μην καταγραφεί ως μια κακή παρένθεση η διδασκαλία της κολύμβησης στα σχολεία, απαιτείται πιο σοβαρός προγραμματισμός για την επόμενη σχολική χρονιά».
- Κατά το επόμενο σχολικό έτος 2017-18, δυστυχώς, το πρόγραμμα ξεκίνησε και πάλι εντελώς αδικαιολόγητα να εφαρμόζεται την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου, δηλαδή λίγο πριν τη λήξη της σχολικής χρονιάς, σε ορισμένα μόνο σχολεία. Παρά την υποχρεωτικότητα του μαθήματος, το πρόγραμμα δεν εφαρμόστηκε σε όλα τα σχολεία της Πάτρας. Με άρθρο μου στις 26/4/2018 με τίτλο «Πλήρης αποτυχία εφαρμογής του προγράμματος της κολύμβησης στα σχολεία της Αχαΐας» έθεσα σειρά διαπιστώσεων και ερωτημάτων, που τεκμηρίωναν την πλήρη αποτυχία του προγράμματος στα σχολεία της Αχαΐας. Κανένας εκ των υπευθύνων δε θεώρησε σκόπιμο να δώσει κάποια απάντηση, σαν να μην υπήρχε Διοίκηση της εκπαίδευσης στην περιοχή μας.
- Κατά τη φετινή σχολική χρονιά 2018-19 το μάθημα της κολύμβησης και πάλι δεν εφαρμόστηκε σε κανένα σχολείο για το χρονικό διάστημα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς μέχρι σήμερα. Πάλι με άρθρο μου στις 2-3-2019 με τίτλο «Τι γίνεται με το μάθημα της κολύμβησης στα δημοτικά σχολεία; ( έθεσα σειρά ερωτημάτων, για να ενημερωθούν τα σχολεία και οι μαθητές. Πάλι κανένας εκ των υπευθύνων δε θεώρησε σκόπιμο να απαντήσει, ενισχύοντας την αβεβαιότητα και εδραιώνοντας την άποψη περί ενδεχόμενης κατάργησης του προγράμματος. Στις 28/3/2019 λάβαμε ενημέρωση από τη Δ/νση Α/θμιας Εκπ/σης Αχαΐας πως το πρόγραμμα θα ξεκινήσει την επόμενη εβδομάδα για 22 μόνο από τα 65 σχολεία. Μέχρι σήμερα κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί. Εφόσον ξεκινήσει γίνεται αντιληπτό πως το 65% περίπου των σχολείων δεν πρόκειται να υλοποιήσει ένα υποχρεωτικό πρόγραμμα του Υπουργείου και τα υπόλοιπα σχολεία είναι απολύτως βέβαιο πως θα παρακολουθήσουν μόνο μέρος του προγράμματος, εφόσον ο χρόνος που απομένει μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους είναι περιορισμένος.
Κατόπιν τούτων, είναι φανερό πως σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να μιλάμε για επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος στην περιοχή της Αχαΐας. Τα στοιχεία που παραθέτουμε πιστοποιούν το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή πως διαπιστώνεται πλήρης αστοχία από τους σκοπούς που έχει θέσει το Υπουργείο με τη θεσμοθέτησή του. Επιπλέον, δημιουργείται άνιση μεταχείριση των μαθητών, εφόσον σε άλλες περιοχές το πρόγραμμα υλοποιείται κανονικά, αλλά και σε σχολεία της ίδιας περιοχής παρατηρείται το φαινόμενο να συμμετέχει στο πρόγραμμα ένα σχολείο και το γειτονικό αυτού να μη συμμετέχει. Συνεπώς, είναι ολοφάνερο πως το πρόγραμμα κολύμβησης στην Αχαΐα ουσιαστικά δεν πραγματοποιείται με τις προϋποθέσεις θεσμοθέτησής του επί τριετία.
Η εκπαιδευτική κοινότητα της Αχαΐας, λοιπόν, αναζητά τους λόγους αποτυχίας εφαρμογής του προγράμματος στην περιοχή μας, καθώς και τη λήψη διορθωτικών παρεμβάσεων, προκειμένου να εφαρμοστεί με πληρότητα για όλους τους μαθητές την επόμενη σχολική χρονιά.
Με εκτίμηση
Τάσος Σταυρογιαννόπουλος
Πρόεδρος Συλλόγου Δ/Ν Πάτρας
Αιρετός Π.Υ.Σ.Π.Ε. Αχαΐας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη