Με ιδιαίτερη έκπληξη διάβασα την ανακοίνωση - υπόμνημα της Πανελλήνιας Ένωσης Αναπληρωτών Νηπιαγωγών (ΠΕΑΝ) για την ένταξη ειδικοτήτων και ιδιαίτερα της Φυσικής Αγωγής στα νηπιαγωγεία «Τα προγράμματα σπουδών των νηπιαγωγείων δεν νοούνται ως διακριτά διδακτικά αντικείμενα». Δεν θα ήθελα να υπεισέρθω μια ανώφελη και συντεχνιακή αντιπαράθεση, που εν τέλει θα ζημίωνε την ίδια τη δημόσια εκπαίδευση και την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, ιδιαίτερα μάλιστα στον ευαίσθητο τομέα της προσχολικής αγωγής.
Παρά ταύτα τα παρακάτω αξίζει να ειπωθούν.
Η φυσική αγωγή αντιμετωπίζεται πλέον, όχι μόνο σαν ένα αναπόσπαστο κομμάτι του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, αλλά και ως ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη των παιδιών. Κατά την διάρκεια της προσχολικής ηλικίας, όταν πλέον τα παιδιά έχουν κατακτήσει το μεγαλύτερο ποσοστό του προφορικού τους λόγου, είναι σημαντικό να συμμετέχουν σε φυσικές/ κινητικές δραστηριότητες αυτόνομα (χωρίς την στήριξη κάποιου ενήλικα), οι οποίες, πολλές φορές, μπορεί να εμπεριέχουν και διαφορετικά νοήματα από αυτά που μπορεί να διακρίνει κάποιος με την πρώτη ματιά.
Η καθιέρωση του μαθήματος της Φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο μπορεί:
να θέσει τα θεμέλια για ένα υγιές σώμα και να λειτουργήσει προληπτικά κατά της εμφάνισης της παχυσαρκίας και πολλών χρόνιων παθήσεων (παιδικός και εφηβικό διαβήτης, παιδική υπέρταση κτλ)
να συμβάλλει καθοριστικά στη γνωστική συναισθηματική και ψυχοκινητική ανάπτυξη των νηπίων, στην αισθητηριακή ολοκλήρωση (ακουστική, οπτική και κιναισθητική αντίληψη) και στον οπτικοκινητικό συντονισμό (αδρή κινητικότητα- συγκέντρωση προσοχής, λεπτή κινητικότητα-γραφοκινητικές δεξιότητες)
να ενισχύσει την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων ζωής, την κοινωνική ανάπτυξη και τη συναισθηματική νοημοσύνη
να θέσει τις βάσεις για την δια βίου άσκηση και την εποικοδομητική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνο και να εισάγει τα νήπια στον κόσμο του αθλητικού πολιτισμού
να λειτουργήσει ως κινητική αξιολόγηση, η οποία θα διευκολύνει την εξατομικευμένη διδασκαλία ή θα οδηγεί στην πρώιμη παρέμβαση, όπου κρίνεται απαραίτητο, με στόχο την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση γνωστικών, συναισθηματικών και κινητικών μειονεξιών
Ένα από τα κυριότερα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των παιδιών στην προσχολική αγωγή είναι η συνεχής κίνηση (το παιδί συνεχώς τρέχει, πηδά, αιωρείται, αναρριχάται, χορεύει κτλ). Η Φυσική αγωγή και το παιχνίδι μπορεί να συμβάλλει σ΄αυτήν την αυθόρμητη ενεργητικότητα του παιδιού και να αποτελέσει τη βάση της ανάπτυξής και της καλής υγείας του.
Κλείνοντας, να τονιστεί ότι το πρόγραμμα σπουδών των ΤΕΦΑΑ πέρα των άλλων δίνει στους φοιτητές των τμημάτων αυτών και μελλοντικούς εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής τη γνώση της λειτουργίας της ανθρώπινης κίνησης, προσφέροντάς τους την κατάλληλη εκπαιδευτική / μεθοδολογική προσέγγιση που απαιτείται ώστε να συμβάλλουν στη βελτίωση των κινητικών ικανοτήτων, στον νευρο-μυικό συντονισμό και στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών σ’όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί Φυσικής αγωγής, συνεργατικά με το έργο του νηπιαγωγού μπορούν:
Να σχεδιάζουν κινητικές δραστηριότητες και παιχνίδια και μέσω αυτών να αναπτύσσουν σταδιακά θετικές στάσεις για συνεργασία, αλληλοαποδοχή και υποστήριξη
Να εξασκούν και να τελειοποιούν τα θεμελιώδη κινητικά πρότυπα των παιδιών της ηλικία αυτής (δηλ. δεξιότητες Μετακίνησης, Προσανατολισμού, Χειρισμού αντικειμένων, Ισορροπίας)
Να οργανώνουν αναπτυξιακώς κατάλληλα μαθήματα Φυσικής Αγωγής
Καλά Χριστούγεννα και ευτυχισμένο το νέο έτος !!!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη