«Η περίοδος χάριτος για την Κυβέρνηση της ΝΔ τελείωσε», δήλωσε σε συνέντευξη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η βουλευτής Δράμας και τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής, Χαρά Κεφαλίδου.
Αναφερόμενη στις μέχρι σήμερα κινήσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, σχολίασε ότι «μέχρι σήμερα αναλώνεται σε καθημερινές ανακοινώσεις και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα», ενώ τόνισε ότι προϋπόθεση για όποια στοχευμένη πρωτοβουλία, είναι η επανίδρυση και λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ). «Μόνον με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουμε να έχουμε ευρύτερες συναινέσεις και μια εθνική εκπαιδευτική στρατηγική», ανέφερε.
«Το υπουργείο δεν έχει φέρει, μέχρι σήμερα, έξι μήνες μετά, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την Παιδεία της χώρας μας. Αποκαλύπτεται ότι παρά τις στομφώδεις προεκλογικές εξαγγελίες αλλά και τις πολλά υποσχόμενες Προγραμματικές Δηλώσεις, η Κυβέρνηση δεν έχει εθνικό σχέδιο για την παιδεία. Η υπουργός Παιδείας συνεχίζει με αποσπασματικές ρυθμίσεις και ισχυρές επικοινωνιακά μόνο πολιτικές», είπε χαρακτηριστικά η κ. Κεφαλίδου.
Η κ. Κεφαλίδου επέκρινε την υπουργό, Νίκη Κεραμέως, με αφορμή την πρόσφατη ψήφιση του νομοσχεδίου και του άρθρου 50, με βάση το οποίο ανοίγονται δυνατότητες πρόσληψης μέσω των προκηρύξεων του ΑΣΕΠ στη Γενική Εκπαίδευση. Χαρακτήρισε τη ρύθμιση «ισοπεδωτική» και σημείωσε ότι «υποβαθμίζει τυπικά και ουσιαστικά το δημόσιο ελληνικό πανεπιστημιακό σύστημα». Παράλληλα, τόνισε ότι το εν λόγω άρθρο δεν τέθηκε στη Διαβούλευση --«μάλλον έτσι εννοεί το υπουργείο τον δημόσιο διάλογο και τη διαφάνεια για ένα τόσο καίριο ζήτημα», σχολίασε-- και εκτίμησε ότι άνοιξε η πόρτα της πλήρους εξίσωσης των κολεγίων με τα πανεπιστήμια «άτσαλα, άναρχα, χωρίς κριτήρια και λάθρα». «Ο τομέας των παιδαγωγικών είναι μόνον η αρχή. Έπεται και συνέχεια. Η κυρία Κεραμέως άνοιξε την αγορά χωρίς κανέναν έλεγχο και έκλεισε τα αφτιά της στις φωνές των αρμόδιων φορέων. Οικοδομεί ένα νέο λάθος πάνω σε προηγούμενο λάθος του κ. Γαβρόγλου», είπε χαρακτηριστικά.
Σχετικά με τη νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, τόνισε ότι δεν έχει τις προϋποθέσεις για να συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς «μόνο ανεξάρτητη αρχή δεν μπορεί να θεωρηθεί με όλη τη δομή της διοίκησής της να ορίζεται από την υπουργό μέσω της Επιτροπής Θεσμών & Διαφάνειας».
Επίσης, σχετικά με τις ρυθμίσεις για τους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (ΕΛΚΕ), ανέφερε ότι η κ. Κεραμέως αγνόησε και τις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής και της Συνόδου των Πρυτάνεων για την αποδέσμευση των ΕΛΚΕ από τους φορείς Γενικής Κυβέρνησης. «Προηγούμενες γραφειοκρατικές διατάξεις αντικαθίστανται με νέες. Επιμένουμε στην απεμπλοκή από το δημόσιο λογιστικό καθώς και στην ίδρυση ΝΠΙΔ για την αξιοποίηση και διαχείριση των πόρων των ΑΕΙ. Αυτό άλλωστε το είχαμε νομοθετήσει ως ΠΑΣΟΚ ήδη από το 2011 με τον Νόμο 4009», επεσήμανε.
Ακολουθεί η συνέντευξη της Χαράς Κεφαλίδου στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων
ΕΡ. Πολύς λόγος έχει γίνει για το άρθρο 50 του νομοσχεδίου που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα και το οποίο «άνοιξε την πόρτα» των προσλήψεων σε αποφοίτους κολεγίων. Το Κίνημα Αλλαγής καταψήφισε. Γιατί;
Εμείς διαφωνήσαμε από την πρώτη στιγμή και καταψηφίσαμε. Το άρθρο αυτό μέσα στην ασάφειά του κρύβει τη βιασύνη και το άγχος να περάσει δια της πλαγίας οδού η καταστρατήγηση του άρθρου 16. Την ατολμία του ΣΥΡΙΖΑ στην πρόσφατη συνταγματική αναθεώρηση θα την βρίσκουμε μπροστά μας συνέχεια. Το συγκεκριμένο άρθρο δεν μπήκε ποτέ στη Διαβούλευση. Μάλλον έτσι εννοεί το υπουργείο τον δημόσιο διάλογο και τη διαφάνεια για ένα τόσο καίριο ζήτημα. Αποτελεί ισοπεδωτική νομοθετική ρύθμιση που υποβαθμίζει τυπικά και ουσιαστικά το δημόσιο ελληνικό πανεπιστημιακό σύστημα. Η διαδικασία πρόσληψης και οι προϋποθέσεις διορισμού των εκπαιδευτικών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί αποκλειστικό προνόμιο της εθνικής κυβέρνησης. Η ΝΔ ως κυβέρνηση οφείλει να ανοίξει με καθαρότητα και κανόνες το θέμα του επαναπροσδιορισμού του τρόπου πρόσληψης των εκπαιδευτικών.
Κληθήκαμε να ψηφίσουμε και να αποφασίσουμε χωρίς όμως να έχουμε ολόκληρη την εικόνα. Το υπουργείο δεν μας έχει κοινοποιήσει το σύνολο της αλληλογραφίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ακόμη και σήμερα (έξι μήνες μετά) δεν γνωρίζουμε εάν η χώρα μας πράγματι εγκαλείται από την Ε.Ε. για παραβίαση της Κοινοτικής Οδηγίας ή αν πρόκειται για ένα κείμενο διαβούλευσης. Με την ψήφιση του άρθρου 50, το οποίο αποτελεί πλέον επίσημο Νόμο του Κράτους, επανακαθορίζονται στην ουσία τα προσόντα του προσωπικού της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Επομένως, θα μπορούν να διορίζονται στα σχολεία, ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί ή αναπληρωτές, απόφοιτοι ξένων πανεπιστημίων, ελληνικών κολεγίων που συνεργάζονται με ξένα ιδρύματα χωρίς την αναγνώριση του πτυχίου τους από τον ΔΟΑΤΑΠ, και απόφοιτοι ιδιωτικών κολεγίων της χώρας που συνεργάζονται με παραρτήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού, έχοντας απλώς αποκτήσει την αναγνώριση της επαγγελματικής ισοδυναμίας των πτυχίων τους.
Θυμίζουμε ότι η Κυβέρνηση έχει ήδη προ-νομοθετήσει, τα επαγγελματικά δικαιώματα πτυχίων από τρίτες χώρες εκτός Ε.Ε. 'Αρα ουσιαστικά αναγνωρίζει τα πτυχία από τις χώρες αυτές. Κρύβεται πίσω από την Κοινοτική Οδηγία, που την χρησιμοποιεί ως άλλοθι. 'Αρα μιλάμε για ξεκάθαρη πολιτική απόφαση της Κυβέρνησης. Τέλος, είναι ανεπίτρεπτο την ώρα που υπάρχει σε εξέλιξη μια Προκήρυξη για εκπαιδευτικούς να αλλάζει το υπουργείο άρδην τους όρους της. Για ποια ισονομία μιλάμε; Μέχρι σήμερα το μόνο που έχει κάνει είναι να εφαρμόσει τον Νόμο Γαβρόγλου, τον οποίο είχε και αυτή καταψηφίσει ως Αντιπολίτευση.
ΕΡ. Θεωρείτε ότι με το άρθρο αυτό ανοίγει η μεγαλύτερη πόρτα, της πλήρους εξίσωσης των κολεγίων με τα πανεπιστήμια;
Σίγουρα ναι. 'Ατσαλα, άναρχα, χωρίς κριτήρια και λάθρα. Ο τομέας των παιδαγωγικών είναι μόνον η αρχή. Έπεται και συνέχεια. Το ερώτημα είναι τί μπορεί να γίνει από εδώ και πέρα. Θα πρέπει το υπουργείο να θέσει ένα αυστηρό πλαίσιο ελέγχου των κολεγίων κάτι που έπρεπε ήδη να υπάρχει στον Νόμο που ψηφίστηκε. Αυτό όμως δεν το είδαμε πουθενά. Δεν μπορεί την ώρα που συστήνει τη νέα Αρχή διασφάλισης και αξιολόγησης της ποιότητας στα ελληνικά Πανεπιστήμια, να μην θέτει αυστηρούς όρους ελέγχου και αξιολόγησης των ιδιωτικών κολεγίων. Η κυρία Κεραμέως άνοιξε την αγορά χωρίς κανέναν έλεγχο και έκλεισε τα αφτιά της στις φωνές των αρμόδιων φορέων. Οικοδομεί ένα νέο λάθος πάνω σε προηγούμενο λάθος του κ. Γαβρόγλου. Η Παιδεία μας απαιτεί έναν συνολικό μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και όχι άλλους πειραματισμούς.
ΕΡ. Το νομοσχέδιο, βέβαια, κατά βάση ήρθε να αναβαθμίσει την ΑΔΙΠ. Θεωρείτε ότι όντως το υπουργείο το πετυχαίνει με τις νέες ρυθμίσεις;
Το Κίνημα Αλλαγής στηρίζει την ύπαρξη μιας Ανεξάρτητης Αρχής για τη Διασφάλιση Ποιότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Όμως η προτεινόμενη νέα Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε) δεν έχει τις προϋποθέσεις για να συμβάλει καθοριστικά στην αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Μόνο ανεξάρτητη αρχή δεν μπορεί να θεωρηθεί με όλη τη δομή της διοίκησής της να ορίζεται από την υπουργό μέσω της Επιτροπής Θεσμών & Διαφάνειας. Η ΕΘ.Α.Α.Ε. πρέπει να έχει την ευθύνη του ελέγχου υλοποίησης της εθνικής στρατηγικής, μέσω της σύναψης των προγραμματικών συμφωνιών με τα ιδρύματα και της αξιολόγησης τους. Το ΚΙΝΑΛ στηρίζει τη διαδικασία αξιολόγησης των ΑΕΙ με κύριο στόχο την αντιμετώπιση των όποιων αδυναμιών και ελλείψεων, ώστε τα ΑΕΙ να εργαστούν για την αντιμετώπισή τους, με αρωγό την πολιτεία, με πρόσθετη χρηματοδότηση όταν επιτυγχάνουν τους στόχους τους.
ΕΡ. Ένα δεύτερο, μεγάλο, κομμάτι του νομοσχεδίου είναι οι διαδικασίες που αφορούν τους ΕΛΚΕ. Το υπουργείο υποστηρίζει ότι πρόκειται για ένα ευέλικτο και ευπροσάρμοστο πλαίσιο λειτουργίας. Συμφωνείτε;
Κάθε άλλο θα έλεγα. Τα άρθρα που έφερε με τον νέο Νόμο το υπουργείο αποτελούν ρυθμίσεις διαδικαστικού χαρακτήρα για τη λειτουργία των ΕΛΚΕ. Είναι μόνο ένα βήμα προς την θετική κατεύθυνση χωρίς να επιλύει σε καμία περίπτωση το βασικό πρόβλημα που είναι η απαλλαγή τους από το δημόσιο λογιστικό. Εμάς δεν μας άκουσε η κυρία υπουργός. Αγνόησε όμως και τη Σύνοδο των Πρυτάνεων η οποία έχει ζητήσει την αποδέσμευση των ΕΛΚΕ από τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
Το άρθρο είναι άτολμο και δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής μας. Προηγούμενες γραφειοκρατικές διατάξεις αντικαθίστανται με νέες. Στην ουσία ο Επιστημονικός Υπεύθυνος παραμένει δέσμιος της γραφειοκρατίας και έτσι χωρίς απαιτούμενη ευελιξία για να κινήσει το ερευνητικό του έργο, δεν αλλάζει τίποτα.
Η δική μας πρόταση είναι ξεκάθαρη: η ριζική αναθεώρηση των ΕΛΚΕ με την αναδιάταξη όλων των αρμοδιοτήτων του Επιστημονικού Υπεύθυνου, επιτρέποντας του με δική του ευθύνη να εκδίδει μόνο με τη δική του υπογραφή εντολές υλοποίησης και πληρωμής εντός του εγκεκριμένου προϋπολογισμού του. Επιμένουμε στην απεμπλοκή από το δημόσιο λογιστικό καθώς και στην ίδρυση ΝΠΙΔ για την αξιοποίηση και διαχείριση των πόρων των ΑΕΙ. Αυτό άλλωστε το είχαμε νομοθετήσει ως ΠΑΣΟΚ ήδη από το 2011 με τον Νόμο 4009.
ΕΡ. Πώς σχολιάζετε τον γενικότερο σχεδιασμό του υπουργείου για την Παιδεία;
Σήμερα η εκπαίδευση αλλάζει με τρομερή ταχύτητα, τα δεδομένα αλλάζουν, η εκπαιδευτική διαδικασία αλλάζει. Όποιο εκπαιδευτικό σύστημα δεν προσαρμοσθεί θα μείνει πίσω. Πρέπει να αλλάξουν πολλά και ο εκπαιδευτικός σε αυτή τη διαδικασία αλλαγής παίζει καθοριστικό ρόλο. Τον τελευταίο καιρό έχει δει το φως της δημοσιότητας μεγάλος αριθμός μελετών (π.χ. ΑΔΙΠΠΔΕ, Ε.Ε. ΟΟΣΑ, PISA 2018, ΚΑΝΕΠ, διαΝΕΟσις) για την ποιότητα της παιδείας στη χώρα μας, οι οποίες συντείνουν σε ένα και μόνο συμπέρασμα: το εκπαιδευτικό μας σύστημα νοσεί βαθύτατα και δεν μπορεί να ανταποκριθεί με επάρκεια στις νέες προκλήσεις και στον ρόλο του να διαπλάθει ενεργούς και σκεπτόμενους πολίτες, ανταποκρινόμενο στις νέες προκλήσεις που γεννά η εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. Το υπουργείο δεν έχει φέρει, μέχρι σήμερα, έξι μήνες μετά, ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την Παιδεία της χώρας μας. Αποκαλύπτεται ότι παρά τις στομφώδεις προεκλογικές εξαγγελίες αλλά και τις πολλά υποσχόμενες Προγραμματικές Δηλώσεις, η Κυβέρνηση δεν έχει εθνικό σχέδιο για την παιδεία. Η υπουργός Παιδείας συνεχίζει με αποσπασματικές ρυθμίσεις και ισχυρές επικοινωνιακά μόνο πολιτικές.
ΕΡ. Τι έχει να προτείνει το Κίνημα Αλλαγής για την Παιδεία;
Για εμάς στο Κίνημα Αλλαγής η Παιδεία είναι εθνικό θέμα και για αυτό πρώτης προτεραιότητας. Υπάρχουν συγκεκριμένοι άξονες.
Πρώτος άξονας: Η ανάπτυξη της τεχνολογικής, επαγγελματικής και τεχνικής εκπαίδευσης και η σύνδεσή της με τις παραγωγικές και κοινωνικές ανάγκες της κάθε περιοχής και της χώρας. Σήμερα υπάρχει μόνο στα χαρτιά, παραμελημένη, υποβαθμισμένη και κοινωνικά απαξιωμένη.
Δεύτερος άξονας: Ίσες ευκαιρίες για όλους και στήριξη της ποιότητας και της Αριστείας. Η εξασφάλιση της πρόσβασης στην πληροφόρηση και τη γνώση σε όλους και ιδιαίτερα για όσους είναι κοινωνικά ή οικονομικά αποκλεισμένοι.
Τρίτος άξονας: Ισχυροποίηση της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης, των ολοήμερων Δημοτικών σχολείων και του Γυμνασίου με καινοτόμα προγράμματα και σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις. Ενίσχυση του μορφωτικού χαρακτήρα του Λυκείου.
Τέλος, η αναβάθμιση του δημόσιου Πανεπιστημίου και η αναγκαία σύνδεσή του με την έρευνα, την αγορά εργασίας και τις επιχειρήσεις. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πολυπόθητη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.
Προϋπόθεση όμως για όποια στοχευμένη πρωτοβουλία είναι η επανίδρυση και λειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ). Ενός Συμβουλίου με ουσιαστική συνεισφορά πριν την κατάργησή του από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ. Μόνον με αυτόν τον τρόπο θα μπορέσουμε να έχουμε ευρύτερες συναινέσεις και μια εθνική εκπαιδευτική στρατηγική. Η υπουργός μέχρι σήμερα αναλώνεται σε καθημερινές ανακοινώσεις και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα. Δεν έχει πείσει κανέναν ότι έχει μια ολοκληρωμένη, σοβαρή και συνεκτική στρατηγική για τα εκπαιδευτικά ζητήματα της χώρας. Η περίοδος χάριτος για την Κυβέρνηση της ΝΔ τελείωσε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη