«Σχέδιο Νόμου» για την Επιλογή Στελεχών Εκπαίδευσης: Επιστροφή στο παρελθόν με συγκεντρωτισμό και νέα αντιδημοκρατική οπισθοδρόμηση
«Ο χώρος της εκπαίδευσης, δεν πρέπει να μετατρέπεται σε πεδίο πολιτικού ρεβανσισμού και η επιλογή στελεχών δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν δούρειος ίππος για την άλωση της κρατικής μηχανής»

Την Τρίτη 19 Μαΐου –ημέρα του μεγαλειώδους πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου ενάντια στην είσοδο του «Μεγάλου Αδελφού» στη σχολική τάξη, δημοσιεύτηκε «κατ’ αποκλειστικότητα» σε εκπαιδευτικό ιστότοπο το «σχέδιο νόμου» για την Επιλογή των Στελεχών Εκπαίδευσης! Δυστυχώς η κανονικότητα του Υπουργείου Παιδείας και της κ. Κεραμέως περιλαμβάνει ανυπαρξία κάθε ενημέρωσης και διαλόγου με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες για τα πολύ σοβαρά ζητήματα της εκπαίδευσης! Αντίθετα είναι σύνηθες το φαινόμενο τα σημαντικά θέματα της επικαιρότητας να τα πληροφορούμαστε μέσα από «αποκλειστικές διαρροές» που δεν διαψεύδονται και απλά επικυρώνονται με τις επίσημες ανακοινώσεις! Τι θα περιμέναμε; Η λαλίστατη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να καλέσει πρώτα τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και να τις ενημερώνει για όλα τα εκπαιδευτικά νομοσχέδια, να υπάρχει ουσιαστικός διάλογος και να εξασφαλιστούν οι απαραίτητες συναινέσεις στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας!

Από την άλλη πλευρά και η Κυβέρνηση της ΝΔ έχει ιδιαίτερη αδυναμία σε επιλεκτικές διαρροές «κατ’ αποκλειστικότητα» θεμάτων για να αλλάζει την ατζέντα της επικαιρότητας, να σταθμίζει αντιδράσεις και να δίνει στο τέλος «μαγικές και σωτήριες» λύσεις! Μόλις χθες 23 Μαΐου στα «ΝΕΑ» υπάρχει εξαγγελία για Μεταρρύθμιση ΣΟΚ στο Δημόσιο με την μεταφορά του εκπαιδευτικού προσωπικού των Δημόσιων Σχολείων και των Κέντρων Υγείας στους Δήμους! Με λίγα λόγια σχολεία πολλαπλών ταχυτήτων, ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης με πυρήνα τις χορηγίες, συρρίκνωση εργασιακών δικαιωμάτων! Το δημοσίευμα διαψεύστηκε αλλά η ουσία του νεοφιλελεύθερου δόγματος της ΝΔ δεν αλλάζει: Λιγότερο κράτος και απεμπλοκή του κεντρικών κρατικών δαπανών για βασικές δομές του κοινωνικού κράτους όπως Παιδεία Ασφάλιση και Υγεία!

Το Υπουργείο Παιδείας 6 μέρες μετά την «αποκλειστικό» δημοσίευμα, δεν διέψευσε φυσικά τίποτα αφού το «σχέδιο νόμου» είναι σχεδόν αυτούσιο αυτό που είχε προκριθεί για νομοθέτηση πριν την πανδημία που ανέτρεψε προσωρινά κάποια δεδομένα ως προς το χρόνο επιλογής στελεχών!

Αρχικά να τονίσουμε ότι ο χώρος της εκπαίδευσης, δεν πρέπει να μετατρέπεται σε πεδίο πολιτικού ρεβανσισμού και η επιλογή στελεχών δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν δούρειος ίππος για την άλωση της κρατικής μηχανής! Συνεπώς η σημασία του κάθε νομοθετήματος σχετικά με την επιλογή στελεχών έγκειται στο ότι από τον τρόπο της επιλογής τους και από το οργανωτικό σχήμα της διοίκησης της εκπαίδευσης θα εξαρτηθεί το πόσο αποδοτική, αποτελεσματική και δημοκρατική θα είναι στο σύνολό της η λειτουργία της εκπαίδευσης. Δυστυχώς το «σχέδιο νόμου» που έχουμε μπροστά μας όχι μόνο δεν αναβαθμίζει την εκπαίδευση, αλλά χαρακτηρίζεται από συγκεντρωτισμό, συντηρητισμό, οπισθοδρόμηση και αντιδημοκρατισμό!

Ας δούμε κάποια σημεία που επιβεβαιώνουν τους χαρακτηρισμούς αυτούς:

  1. Σύμφωνα με το ΝΣΧ, τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) και οι θέσεις Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου, των άρθρων 4 και 5 του ν. 4547/2018 αντίστοιχα, όπως ίσχυαν μέχρι τη δημοσίευση του νόμου, καταργούνται! Να σημειωθεί ότι τα εν λόγω στελέχη δεν είναι μετακλητά, αλλά επιλέχτηκαν με θητεία, η οποία λήγει για τους ΣΕΕ το καλοκαίρι του 2021 και για τους Προϊσταμένους των ΚΕΣΥ στα τέλη του 2021!

  2. Το ΝΣΧ αναφέρει ότι πρώτα θα γίνει η επιλογή των Περιφερειακών Διευθυντών. Και οι ΠΔΕ φυσικά επιλέχτηκαν με θητεία η οποία λήγει στις 31 Ιουλίου του 2022. Οι νυν Περιφερειακοί έχουν αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα και αξιολογήθηκαν για πρώτη φορά το 2019 με αντικειμενική διαδικασία από το Κεντρικό Συμβούλιο Επιλογής με επικεφαλής τον Αντιπρόεδρο του ΑΣΕΠ. Αν επέλθει συνεπώς διακοπή της θητείας των στελεχών αυτών, η όποια αποκομματικοποίηση του κράτους πάει περίπατο μαζί και ο σεβασμός στις θεσμικές διαδικασίες, η εφαρμογή της νομιμότητας, η διαφάνεια και η αξιοκρατική επιλογή των στελεχών!

  3. Θεσμοθετείται η θέση Περιφερειακού Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης, έργο του οποίου θα είναι η άσκηση επιστημονικής και παιδαγωγικής εποπτείας και η επίτευξη του βέλτιστου συντονισμού, σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, του έργου των: α) Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης, β) ΚΕΣΥ και γ) ΚΕΑ Εδώ είμαστε λοιπόν! Ποιότητα της Εκπαίδευσης, συνυφασμένη με το ISO στην εκπαίδευση που το είχαμε ξαναδεί στα «υπέροχα» χρόνια της υπουργίας Αρβανιτόπουλου αλλά και παλαιότερα!

  4. Στην έδρα κάθε Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης συνίσταται Περιφερειακό Συμβούλιο Εποπτών (ΠΕ.Σ.ΕΠ.). Σε κάθε Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και σε κάθε Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συνίσταται από μία θέση Επόπτη Ποιότητας της Εκπαίδευσης! Εδώ συναντάμε πάλι τη λέξη Επόπτης, με ευθεία παραπομπή στο Επιτελικό Κράτος της ΝΔ. Σφήνα σε κάθε στέλεχος εκπαίδευσης θα βρίσκεται και ο Επόπτης ή ένα Εποπτικό Συμβούλιο, όπως συμβαίνει με την «Κυβέρνηση των Αρίστων» όπου υπάρχει ένας υφυπουργός, δίκην επόπτη, έμπιστος του πρωθυπουργού για να εποπτεύει τον εκάστοτε υπουργό!

  5. Έχουμε λοιπόν ένα απλό σχήμα που βασίζεται στο δόγμα ο εποπτεύων του εποπτεύοντος. Τοπικός Επόπτης που εποπτεύει τους Συμβούλους Εκπαίδευσης του νομού και εποπτεύεται από τον Περιφερειακό Επόπτη που εποπτεύεται από τον ΠΔΕ! Μιλάμε για μια απόλυτα συγκεντρωτική και ιεραρχικά οργανωμένη δομή συνεχούς λογοδοσίας! Αλήθεια πόσο δημοκρατικό, αποκεντρωμένο, ελαστικό μπορεί να είναι ένα τέτοιο διοικητικό σχήμα; Με πόση ελευθερία κινήσεων, ευελιξία και παιδαγωγική ελευθερία μπορεί να λειτουργεί ένα στέλεχος της εκπαίδευσης; Και τι θα συμβεί όταν αυτό το απίστευτο διοικητικό σχήμα περάσει στις σχολικές μονάδες και τους Συλλόγους Διδασκόντων καταργώντας εν τοις πράγμασι την αυτονομία των σχολικών μονάδων; Η αναδιοργάνωση των δομών της Εκπαίδευσης δεν μπορεί να λειτουργήσει με τέτοιο δαιδαλώδη υδροκέφαλο τρόπο!

  6. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι μετονομάζονται «Σύμβουλοι Εκπαίδευσης». Συνιστώνται επτακόσιες εβδομήντα (770) θέσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης. Αυτή κι αν είναι αναβάθμιση των συντονιστών ΕΕ: αλλαγή ονόματος και αύξηση του αριθμού τους από 540 σε 770! Και παράλληλα ενώ με τον ν. 4547 υπάγονταν στον Υπουργό Παιδείας τώρα πλέον θα υπάγονται στον Διευθυντή Εκπαίδευσης της περιοχής τους!

  7. Η αποτίμηση των κριτηρίων επιλογής ακολουθεί το πνεύμα του ν. 4547/2018. Γίνονται βέβαια κάποιες «φωτογραφικές» παρεμβάσεις στη μοριοδότηση των στελεχών με προφανείς σκοπούς! Για παράδειγμα ενώ ζούμε την εποχή της τηλεεκπαίδευσης, η γνώση ΤΠΕ Α΄ επιπέδου δεν είναι προϋπόθεση επιλογής! Αντίθετα για παράδειγμα οι υποψήφιοι για τις θέσεις Περιφερειακών Διευθυντών Εκπαίδευσης πρέπει να διαθέτουν γνώση ξένης γλώσσας επιπέδου τουλάχιστον Β2! Και φυσικά προϋπόθεση για την επιλογή των ΠΔΕ/ΔΔΕ/ΔΠΕ πρέπει να είναι η άσκηση καθηκόντων σε θέση στελέχους για 4 ή 2 χρόνια! Για τους απλούς μαχόμενους εκπαιδευτικούς; Απαγορευμένος καρπός! Η 10ετής άσκηση διδακτικών καθηκόντων για τη διεκδίκηση αυτών των θέσεων γίνεται πλέον 8ετής! Αυτά είναι όπως καταλαβαίνουμε δείγματα της ονομαζόμενης αριστείας!

  8. Και πάμε στο τελευταίο σοβαρό ζήτημα: Τον εξοβελισμό των αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών από όλα τα Συμβούλια Επιλογής! Για τους αμνήμονες:

Στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, τα οποία αποτελούν Υπηρεσιακό Θεσμό, συμμετέχουν οι Αιρετοί εκπρόσωποι των εργαζομένων εδώ και 94 έτη και αυτό έχει κατακτηθεί ύστερα από επίπονους αγώνες και διεκδικήσεις!

Οι Αιρετοί Εκπρόσωποι συμμετέχουν στα υπηρεσιακά συμβούλια για δύο σοβαρούς λόγους:

Α. Για να προασπίζουν το δίκαιο των συναδέλφων τους και τα συμφέροντα αυτών με βάση πάντα τη νομιμότητα και Β. Για να αποτελούν τους θεματοφύλακες της ισονομίας, της αξιοκρατίας, της νομιμότητας και της διαφάνειας και φυσικά να είναι το ανάχωμα κάθε αυθαιρεσίας της Διοίκησης.

  1. Σήμερα, λοιπόν σε αυτή την πολύ δύσκολη κοινωνικοοικονομική συγκυρία, παρατηρούμε σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ότι αντί να θωρακισθεί ακόμη περισσότερο ο θεσμός του Αιρετού, ο οποίος αποτελεί τη μοναδική θεσμική παρουσία στον χώρο της Διοίκησης του Υπουργείου Παιδείας, καταστρατηγείται με τον πιο κυνικό τρόπο!

  2. Με βάση τα παραπάνω, εύκολα συνάγεται το συμπέρασμα, θέτοντας τα εξής απλά, λογικά ρητορικά ερωτήματα:

  • Από ποιους και με ποιο κριτήριο θα συγκροτούνται οι επιτροπές επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης και ποια σκοπιμότητα θα εξυπηρετούν απόντων των αιρετών από τη διαδικασία επιλογής;

  • Αν αυτό δεν σηματοδοτεί πισωγύρισμα και αντιδημοκρατικό κατήφορο τότε ποιο είναι;

  • Σε μια τέτοια επιλογή και σε θέματα προάσπισης της Δημοκρατίας κανείς δεν μπορεί να μένει άφωνος: Η ΑΔΕΔΥ, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, οι αιρετοί του κλάδου σε όλα τα Υπηρεσιακά Συμβούλια, τα Πρωτοβάθμια Σωματεία! Αν περάσει η πρωτοφανής αυτή ρύθμιση το επόμενο βήμα θα είναι ο εξοβελισμός των αιρετών από όλα τα Υπηρεσιακά Συμβούλια στην Εκπαίδευση αλλά και στο Δημόσιο Τομέα!

  • Είναι άραγε τυχαίες οι χυδαίες επιθέσεις στην ΟΛΜΕ, στις «συνδικαλιστικές πρακτικές μας που διδάσκουν το ήθος του κακού πολίτη και προάγουν την αντίληψη της ισοπέδωσης» και στις προσπάθειες ποινικοποίησης και φίμωσης της συνδικαλιστικής δράσης από την Κυβέρνηση της ΝΔ;

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

Είναι σίγουρο ότι οι νεοφιλελεύθερες ιδεοληπτικές εμμονές της Κυβέρνησης της ΝΔ δεν θα σταματήσουν την ώρα που τα συστημικά ΜΜΕ τους εμφανίζουν σαν να είναι «κυρίαρχοι του σύμπαντος»! Ακόμη και αν κάνουν ένα βήμα πίσω όπως συνέβη με τις διατάξεις για το ηλικιακό όριο των μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑΛ ή τη χρήση της κάμερας στις σχολικές τάξεις θα επανέλθουν με πιο επιθετικό τρόπο, κάνοντας δυο βήματα μπροστά!

Η επιλογή στελεχών θεωρούμε ότι πρέπει να στηρίζεται σε αντικειμενικά κριτήρια με εκλογές από τη βάση. Επιμένουμε στην επιλογή Διευθυντών σχολικών μονάδων με αντικειμενικά κριτήρια και ψηφοφορία από το σύλλογο διδασκόντων, με κατάργηση του καθηκοντολόγιου, με αλλαγή του ρόλου του Διευθυντή σε συντονιστή και παράλληλη αύξηση των αρμοδιοτήτων του Συλλόγου σε ένα διευρυμένο δημοκρατικό πλαίσιο. Η επιλογή των Υποδιευθυντών  να γίνεται με βάση το ισχύον σύστημα. Ο ρόλος των Σχολικών Συμβούλων πρέπει να αποσυνδεθεί εντελώς από την αξιολόγηση οποιασδήποτε μορφής και να είναι καθαρά παιδαγωγικός! Διεκδικούμε ουσιαστική επιμόρφωση και πραγματική ενίσχυση του εκπαιδευτικού έργου σε συνθήκες εργασιακής ασφάλειας, παιδαγωγικής ελευθερίας και συλλογικότητας, σε ένα δημοκρατικό σχολείο που θα χωράει όλα τα παιδιά, χωρίς  διακρίσεις, και θα παρέχει στέρεες γνώσεις συνδέοντας τη θεωρία με την πράξη και διαπλάθοντας ελεύθερους – σκεπτόμενους ανθρώπους και πολίτες!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

syntaksiouxoi.jpg
Συντάξεις 2025: Oι αυξήσεις ανά κατηγορία, κλιμάκιο και Ταμείο
Οι μόνοι που δεν θα δουν αύξηση στον τραπεζικό λογαριασμό τους είναι οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά μεγαλύτερη των 10 ευρώ, οι οποίοι θα...
Συντάξεις 2025: Oι αυξήσεις ανά κατηγορία, κλιμάκιο και Ταμείο