Η αρνητική αντιμετώπιση και ο στιγματισμός, είτε ως απόρροια κακώς κειμένων στερεότυπων είτε ως διόλου τυχαία επιλογή, συνεχίζουν να βρίσκουν γόνιμο έδαφος σε άστοχα αποδιδόμενες ευθύνες, αναίτιους καταλογισμούς λανθασμένων ενεργειών και ολιγωριών, αλλά και σε ανοίκειους χλευασμούς για έλλειψη προγραμματισμού.
Οι εκπαιδευτικοί, ιδιαίτερα του δημοσίου – αφού αυτοί περισσότερο από τους συναδέλφους τους του ιδιωτικού τομέα έχουν χαρακτηριστεί ως εργαζόμενοι που «δεν δίνουν λόγο σε κανέναν» – αποτελούν τον εύκολο στόχο απόδοσης ευθυνών για κάθε κακώς κείμενο στον χώρο της εκπαίδευσης.
Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά με ιδιαίτερες απαιτήσεις οργάνωσης και χειρισμού της εκπαιδευτικής διαδικασίας λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Και ενώ φαντάζει ως αυτονόητη η εγρήγορση και η έγκαιρη κινητοποίηση των συντονιστών των απαραίτητων ενεργειών στην κατεύθυνση του σχεδιασμού και της υλοποίησης της αναγκαίας στρατηγικής, τα αποτελέσματα αναδεικνύουν ολιγωρίες, κακό συντονισμό και έλλειψη προγραμματισμού, τα οποία χρεώνονται – φυσικά – στους εκπαιδευτικούς.
Έτσι, διαβάζουμε στον ημερήσιο τύπο ότι υπάρχει αγωνία για την έγκαιρη παράδοση των μασκών στα σχολεία, αφού: «Η διανομή αναμένεται να ολοκληρωθεί κυριολεκτικά τελευταία στιγμή, το πρωί της Δευτέρας, καθώς σε ορισμένα σχολεία οι Διευθυντές εμφανίστηκαν απρόθυμοι να κάνουν την παραλαβή αύριο, Κυριακή» (Εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2020). Ο αναγνώστης της εφημερίδας ωθείται να υιοθετήσει την άποψη της ευθύνης των Διευθυντών των σχολείων για την αδυναμία της έγκαιρης παράδοσης των μασκών στα σχολεία…
Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2020, ενημερώνονται τα σχολεία – όσα άνοιγαν κάθε λίγο το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο – ότι: «την πρώτη ημέρα έναρξης των μαθημάτων, Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου, οι μαθητές /τριες θα προσέλθουν στις σχολικές μονάδες στις 8.15 και θα παραμείνουν μέχρι την τέλεση του αγιασμού, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του κάθε σχολείου (…)» (Εγκύκλιος του ΥΠΑΙΘ με αρ. πρωτ.: 119797/Δ2/11-9-2020). Όμως, κάθε σχολείο, έχοντας υπόψη την μέχρι εκείνη την στιγμή ισχύουσα νομοθεσία, καθώς και τις ιδιαιτερότητες της ημέρας του αγιασμού λόγω της εορτής της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού, ήδη είχε προγραμματίσει για την ημέρα του αγιασμού, είχε συνεδριάσει προκειμένου να καθοριστούν όλες οι λεπτομέρειες για την διαχείριση της πρώτης μέρας λειτουργίας των σχολικών μονάδων και την λήψη όλων των απαραίτητων μέτρων προστασίας της υγείας μαθητών και εκπαιδευτικών (σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ και του ΥΠΑΙΘ), είχε ενημερώσει τα σχολικά λεωφορεία (όποια σχολεία έχουν μεταφορά μαθητών με λεωφορεία), είχε αναρτήσει στην ιστοσελίδα του όλες τις σχετικές πληροφορίες προς ενημέρωση μαθητών και γονέων, είχε αποστείλει τα σχετικά ενημερωτικά μηνύματα μέσω του Πληροφοριακού συστήματος myschool στους γονείς των μαθητών, είχε προλάβει να ενημερώσει όσους γονείς τηλεφωνούσαν ήδη από την προηγούμενη ημέρα για να ενημερωθούν σχετικά. Τα σχολεία, είχαν φροντίσει να μην αφήσουν την τελευταία στιγμή όλα όσα χρόνια τώρα προγραμματίζουν και υλοποιούν για την πρώτη ημέρα λειτουργίας τους, την ημέρα του αγιασμού. Η άφιξη της εγκυκλίου το μεσημέρι της Παρασκευής αποτέλεσε μια ακόμη ευκαιρία προκειμένου να εκτεθούν οι εκπαιδευτικοί στα μάτια των γονέων, των μαθητών τους, της τοπικής κοινωνίας, αφού με τέτοιες παλινωδίες που χρεώνονται στους εκπαιδευτικούς, το «αυτοί δεν ξέρουν τι τους γίνεται» εκστομίζεται εύκολα… Δεν έγινε γνωστό αν η σύμπτωση της ημέρας του αγιασμού με την εορτή της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού και την συνακόλουθη αδυναμία των ιερέων να πραγματοποιήσουν τον αγιασμό νωρίς το πρωί, καταλογίστηκε στους εκπαιδευτικούς…
Τα μαθήματα – Θεού θέλοντος και κορονοϊού επιτρέποντος (!) – ξεκινούν την ερχόμενη εβδομάδα. Κάποιοι μαθητές πιθανόν να αναγκαστούν να παραμείνουν στο σπίτι τους για λόγους υγείας, είτε δικής τους είτε ατόμου του οικογενειακού τους περιβάλλοντος. Στις περιπτώσεις αυτές θα ανακινηθεί – ορθώς, κατά την γνώμη μας – η αναγκαιότητα της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Θα τεθεί και πάλι το ζήτημα της «live» μετάδοσης του μαθήματος στην τάξη. Για την αντιπαιδαγωγική διάσταση της μετάδοσης της διεξαγωγής του μαθήματος στην σχολική τάξη έχουν πολλά γραφτεί και ειπωθεί. Η εφαρμογή της δεν έχει πείσει την εκπαιδευτική κοινότητα για την παιδαγωγική της ωφελιμότητα, ενώ είναι πολλά τα παιδαγωγικά επιχειρήματα που απορρίπτουν αυτήν την επιλογή. Οι αντιρρήσεις και οι αντιδράσεις που εκτιμάται ότι θα ανεγερθούν προκειμένου να προασπιστούν παιδαγωγικές αξίες και αρχές, θα καταλογιστούν ως αρνητική αντίδραση στους εκπαιδευτικούς. Δυστυχώς, ο χρόνος έχει βραχύβια μνήμη, γεγονός που θα βοηθήσει να ξεχαστεί η «πλάτη» που οι ίδιοι εκπαιδευτικοί έβαλαν προκειμένου να στηρίξουν την σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Όχι όμως αυτήν της μετάδοσης των μαθημάτων που διεξάγονται στην τάξη με την παρουσία όλων των μαθητών.
Υπάρχουν όμως εναλλακτικές προτάσεις που δεν θέτουν στο περιθώριο τα παιδιά που αδυνατούν να βρεθούν στην σχολική αίθουσα και για τα οποία φυσικά και πρέπει να υπάρξει σχετική μέριμνα. Θα μπορούσε να γίνει σχετική προετοιμασία και κατάλληλος προγραμματισμός – μήπως έχει ήδη γίνει; - ώστε να αναλάβουν εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης ή Περιφέρειας Εκπαίδευσης ή ακόμη και σε κεντρικό επίπεδο, την σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση στα μαθήματα που θα πρέπει να παρακολουθήσουν οι μαθητές που από ανάγκη έχουν απομακρυνθεί από την σχολική τους τάξη. Να δημιουργηθούν «ηλεκτρονικές» τάξεις στις οποίες θα εντάσσονται οι μαθητές που αδυνατούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα στο σχολείο τους, στις οποίες ένας εκπαιδευτικός για κάθε μάθημα, για κάθε γνωστικό αντικείμενο, θα αναλάβει την διδασκαλία. Ο αριθμός των μαθητών που θα μείνουν μακριά από τις σχολικές αίθουσες θα καθορίσει τον αριθμό των «ηλεκτρονικών» αυτών τάξεων, ώστε να επιτρέπει την επικοινωνία και την αλληλεπίδραση μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, καθιστώντας την λειτουργία της όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική, στο πλαίσιο βέβαια ενός μαθήματος εξ αποστάσεως. Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, χωρίς όμως την ανάγκη της απευθείας μετάδοσης του σχολικού μαθήματος και της μαθησιακής διαδικασίας, καθώς και της προβολής των μαθητών της τάξης.
Η προσεκτική οργάνωση και ο έγκαιρος προγραμματισμός, ιδιαίτερα σε αυτές τις πρωτόγνωρες για όλους συνθήκες, είναι περισσότερο από επιβεβλημένες και απόλυτα αναγκαίες ενέργειες, προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία, η απαραίτητη ηρεμία και η εγκαθίδρυση πνεύματος αλληλοσεβασμού και αλληλοεκτίμησης σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Η αποφυγή ενεργειών που υποσκάπτουν τις φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, που υπονομεύουν το εκπαιδευτικό τους έργο, που υποτιμούν τον παιδαγωγικό τους ρόλο, που τους υποβαθμίζουν στα μάτια των μαθητών τους, των γονέων και της κοινωνίας αποτελεί αδήριτη υποχρέωση που αναμένει την υλοποίηση της.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη