Πολλά γράφονται και λέγονται για την η-εκπαίδευση, την νέα μορφή εκπαίδευσης που επιβλήθηκε λόγω του κορωνοιού. Webex και eclass έγιναν viral. Τόσο στα μέσα ενημέρωσης όσο και στις ιστοσελίδες της εκπαιδευτικής κοινότητας αναρτώνται συνέχεια άρθρα, κυρίως επικριτικά για τις δυσκολίες, τους περιορισμούς και τα «παρατράγουδα» αυτών των ηλεκτρονικών μέσων μάθησης.
Στο παρόν άρθρο θα προσεγγίσω το θέμα από μια διαφορετική οπτική γωνία, που εκφράζει τη δική μου άποψη. Είμαι εν ενεργεία εκπαιδευτικός και υπηρετώ σε ένα δημόσιο Γενικό Λύκειο της Αττικής, με μαθητικό δυναμικό 339 παιδιών.
Αναρωτιέμαι, τι θα γινόταν αν δεν υπήρχαν αυτές οι πλατφόρμες η-μάθησης; Καταρχήν, θεωρώ ότι όλοι αποδέχονται ότι τα σχολεία πρέπει να παραμείνουν κλειστά - δεδομένης της μεταδοτικότητας του ιού COVID 19 και των αυξημένων κρουσμάτων και θανάτων καθημερινά στην χώρα μας. Είναι πραγματικά αδύνατον, να τηρούνται μέτρα προφύλαξης και αποστάσεις σε τάξεις 25 ατόμων που αποτελούν την μέση πραγματικότητα του δημόσιου σχολείου. Για να μην μιλήσουμε για τα διαλείμματα, την προσέλευση, το κυλικείο, την φυσική αγωγή, τις τουαλέτες, κλπ.
Η μόνη λύση, η τη-μάθηση, που έκανε την πρεμιέρα της στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση τον Μάρτιο 2020, με πολλά προβλήματα και ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή. Αν και η «χρήση τεχνολογίας στην μαθησιακή διαδικασία» αποτελεί σαφή οδηγία του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας, η χρήση τεχνολογίας είναι περιορισμένη στο ελληνικό δημόσιο σχολείο καθώς λίγοι διδάσκοντες και διδασκόμενοι έχουν τις απαραίτητες ψηφιακές δεξιότητες και τα σχολεία δεν διαθέτουν την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή. Η έλευση της καραντίνας το απέδειξε. Η επιβεβλημένη «κανοκικοποίηση» της η-μάθησης – που αποτελεί κοινή πρακτική για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και μετεκπαίδευση σε πολλά εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό- έφερε τα πάνω κάτω στο δημόσιο σχολείο.
Θα ήταν λοιπόν εύλογο, γνωρίζοντας την πορεία της πανδημίας, από τον περασμένο Μάρτιο να αναβαθμιστούν όλοι οι παράγοντες που επηρεάζουν την η-εκπαίδευση. Αντί να την κριτικάρουμε, να την υιοθετήσουμε ενισχύοντας τις ψηφιακές μας δεξιότητες – μαθητές, δάσκαλοι και καθηγητές. Διοργανωθήκαν και υπάρχουν αναρίθμητα σεμινάρια κλιμακούμενης δυσκολίας και απασχόλησης που είναι ανοικτά και δωρεάν στην εκπαιδευτική κοινότητα, από φορείς με εμπειρία στο χώρο της η μάθησης (ΕΑΠ, Παν/μιο Κρήτης, Πελοποννήσου, Μακεδονίας, ΕΕΠΕΚ, eTwinning, κλπ). Συγχρόνως, πολλοί συντονιστές ΠΕΚΕΣ διοργανώνουν συνεχείς ολιγόωρες επιμορφωτικές συναντήσεις για εκπαιδευτικούς και μαθητές. Πρέπει να γίνει υποχρεωτική η επιμόρφωση για να την κάνουμε; ‘Όσον αφορά στους μαθητές, δεν θα έπρεπε να διδάσκονται τα βασικές δεξιότητες στο μάθημα της πληροφορικής;
Είναι ευθύνη όλων μας να αναπτυσσόμαστε επαγγελματικά, ακολουθώντας τις ανάγκες των μαθητών και των καιρών μας, ώστε να είμαστε επαρκείς στις περιστάσεις. Υπάρχουν αναρίθμητα ψηφιακά εργαλεία για η-μάθηση, η-διάδραση και η-αξιολόγηση της μαθησιακής διαδικασίας. Τις γνωρίζουμε; Τις χρησιμοποιούμε; Θέλουμε να τις μάθουμε; Ή απλά περιμένουμε να επιστρέψουμε στον κλασσικό τρόπο μετωπικής διδασκαλίας του δάσκαλου «αυθεντία»;
Από τον Μάρτιο 2020 οι πλατφόρμες Webex και e-class έχουν εξελιχθεί. Εμείς και οι μαθητές μας;
Αντί λοιπόν να κατηγορούμε την η-μάθηση και τις πλατφόρμες, που αναμφίβολα λειτουργούν χωρίς προβλήματα και αναβαθμίζονται διαρκώς, να φανούμε αντάξιοι της νέας πρόκλησης στην εκπαίδευση – δεν έχουμε εξάλλου επιλογή.
Οι μαθητές μας το έχουν ανάγκη.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη