Συνεχίζεται και σήμερα η αντιπαράθεση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στο πλαίσιο της συζήτησης του νέου νομοσχεδίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις αλλαγές στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων.
Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο των προηγούμενων συνεδριάσεων της επιτροπής, βολές κατά των νέων ρυθμίσεων εξαπέλυσαν σχεδόν στο σύνολό τους τα κόμματα της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25), ενώ επιφυλάξεις διατύπωσε η Ελληνική Λύση.
Άλλωστε, διαφωνίες, επιφυλάξεις και προβληματισμούς για τις νέες ρυθμίσεις εκφράστηκαν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και στο πλαίσιο της ακρόασης των κοινωνικών φορέων.
Έντονες αντιδράσεις, άλλωστε, προκαλεί το νομοσχέδιο και εκτός Βουλής, καθώς φοιτητές, πανεπιστημιακοί, πρώην υπουργοί της ΝΔ μέχρι και... συνδικαλιστές της Ελληνικής Αστυνομίας έχουν εκφράσει τη διαφωνία τους.
Τα πυρά της κριτικής συγκεντρώνονται, φυσικά, στις διατάξεις για την ίδρυση σώματος Πανεπιστημιακής Αστυνομίας και συνολικά για την αναβάθμιση μεθόδων επιτήρησης και καταστολής στα ΑΕΙ, με την εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης, τη σύσταση επιτροπών ασφαλείας με τη συμμετοχή... πανεπιστημιακών και διοικητικών και τη δημιουργία «Κέντρου Ελέγχου και Λήψης Σημάτων και Εικόνων», όπου θα συλλέγεται και θα αναλύεται το υλικό από τις κάμερες ασφαλείας.
Έκθετη, άλλωστε, αφήνει την κυβέρνηση και η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, καθώς σε αναφορά της επισημαίνει μια σειρά από νομικά κενά στο νομοσχέδιο.
Στις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπεται η θέσπιση ορίου φοίτησης. Συγκεκριμένα, στις σχολές φοίτησης τετραετούς διάρκειας θεσπίζεται όριο φοίτησης στα 6 χρόνια, ενώ στις σχολές πενταετούς και εξαετούς φοίτησης το όριο σπουδών επεκτείνεται για τρία έτη (στα 8 και τα 9 έτη αντίστοιχα).
Επίσης, θεσπίζεται Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), η οποία θα διαμορφώνεται από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο, ενώ ορίζεται διαδικασία κατάθεσης μηχανογραφικών σε δύο στάδια.
Τέλος, αντιδράσεις στους εκπαιδευτικούς προκαλεί διάταξη που αφήνει το περιθώριο για κάλυψη ύλης και στις αργίες.
Κεραμέως: Λύνουμε παθογένειες
«Το νομοσχέδιο έρχεται να λύσει παθογένειες δεκαετιών και να αναβαθμίσει το ακαδημαϊκό περιβάλλον» τόνισε μιλώντας στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, προσθέτοντας πως οι ρυθμίσεις χωρίζονται σε δύο βασικούς άξονες: την εισαγωγή των υποψηφίων και τη φοίτηση, και την προστασία των πανεπιστημίων.
Σχετικά με τις αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις, η υπουργός υποστήριξε ότι πρόκειται για μια νέα «οριοθέτηση της σχέσης του φοιτητή με τα πανεπιστήμια» η οποία θα οδηγήσει σε πιο «στοχευμένες επιλογές» και σε βελτίωση της ποιότητας των σπουδών. Η νέα διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού θα γίνεται σε δύο φάσεις ώστε να μην είναι «απεριόριστες οι επιλογές των υποψηφίων» όπως είναι σήμερα.
Ως προς την θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής, η οποία θα είναι ένα ποσοστό και όχι απόλυτος αριθμός, η Νίκη Κεραμέως εξήγησε πως η εισαγωγή των υποψηφίων δεν θα πρέπει να συνδέεται αποκλειστικά με τη δυσκολία ή όχι των θεμάτων, αλλά λαμβάνοντας υπόψη τα προγράμματα σπουδών και τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις. Επανέλαβε επίσης ότι πρέπει να σταματήσει το φαινόμενο να εισάγονται στα πανεπιστήμια υποψήφιοι με βαθμολογία 0,6, προσθέτοντας πως το 30% των φοιτητών δεν αποφοιτά ποτέ από τα πανεπιστήμια.
Παρά τις αντιδράσεις, η υπουργός υπεραμύνθηκε της ίδρυσης ειδικού αστυνομικού σώματος εντός πανεπιστημίων, το οποίο θα αποτελείται από «αστυνομικό προσωπικό και ειδικούς φρουρούς με ειδική εκπαίδευση» αλλά και «με ειδική στολή» λόγω του συμβολισμού και της ιδιαιτερότητας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
«Αν όλα έβαιναν καλώς στα ελληνικά πανεπιστήμια, αν δεν υπήρχε πρόβλημα δεν θα ήμασταν σήμερα εδώ να συζητήσουμε» είπε η υπουργός, κάνοντας ειδική αναφορά στη διαπόμπευση του Πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστήμιου.
Φίλης: Καθεστώς «Orwell» στα ΑΕΙ και αποκλεισμός εισακτέων
Μέσα στην πανδημία, με σχολεία που ανοιγοκλείνουν και πανεπιστήμια κλειστά, η κυβέρνηση τρέχει να νομοθετήσει ένα νομοσχέδιο που δεν αντιμετωπίζει επείγοντα ζητήματα για «να πιάσει στον ύπνο τους πολίτες, για αξιοποιήσει την πανδημία και να επιβάλλει νέους αντιδημοκρατικούς θεσμούς» υποστήριξε μιλώντας στη Βουλή, ο Νίκος Φίλης.
«Πόσοι μαθητές άραγε μπαίνουν στα ΑΕΙ με χαμηλές βαθμολογίες; 100; 1.000; Πόσοι; Και τότε γιατί 24.000 παιδιά θα μείνουν εκτός πανεπιστημίων;» αναρωτήθηκε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, υποστηρίζοντας ότι με τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής η κυβέρνηση θέλει να σπρώξει «πελατεία» στα κολέγια.
«Εκεί που «δεν γίνονται ούτε εξετάσεις, ούτε έχουν αξιολογημένο προσωπικό», αλλά με νόμο της κυβέρνησης έχουν πια επαγγελματικά δικαιώματα εφάμιλλα με εκείνα των ΑΕΙ. Υπογράμμισε επίσης τον κίνδυνο να μπει λουκέτο σε πολλά περιφερειακά τμήματα και να αδειάσουν από φοιτητές 49 πόλεις της Ελλάδας.
Επιπλέον, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ άσκησε δριμεία κριτική στην ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας. «Δεν είναι άνθρωποι της βίας οι πρυτάνεις ή οι φοιτητές που διαφωνούν με την πανεπιστημιακή αστυνομία» είπε, επισημαίνοντας ότι τα κατά τόπους προβλήματα είναι «εισαγόμενα», όπως η διακίνηση ναρκωτικών ή το παραεμπόριο. «Από κάπου μπαίνουν. Από που μπαίνουν; Τι κάνει η αστυνομία;» είπε και επικαλέστηκε στοιχεία της ΕΛΑΣ:
Όχι από τους αστυνομικούς, ναι από αξιωματικούς-ειδικούς φρουρούς
Την έντονη αντίδραση της Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων εξέφρασε ο Πρόεδρος Γρηγόρης Γερακάκος. Η ΠΟΑΣΥ διαφωνεί, όπως τόνισε, με την εμπλοκή της αστυνομίας στα πανεπιστήμια υποστηρίζοντας πως ο θεσμικός της ρόλος δεν συνάδει με τις ιδιαιτερότητες των ΑΕΙ (αυτοδιοίκητο, ετερογενής φοιτητικός πληθυσμός κ.ά.).
«Η λύση βρίσκεται στους κόλπους της ευρωπαϊκής κοινότητας, στην οποία ανήκει και η Ελλάδα» ανέφερε χαρακτηριστικά (σ.σ. στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια υπάρχει φύλαξη αλλά όχι αστυνομία) υπενθυμίζοντας πως μετά την κατάργηση του ασύλου η αστυνομία μπορεί να επεμβαίνει στα ΑΕΙ σε περιπτώσεις αξιόποινων πράξεων.
Εμφανίστηκε επίσης κάθετα αντίθετος στην άσκηση προανακριτικών καθηκόντων των μελών της πανεπιστημιακής αστυνομίας. «Πώς γίνεται να εκπαιδευτούν μέσα σε ένα μήνα για να ασκούν προανακριτικά καθήκοντα, όταν όσοι εισάγονται μέσω πανελλαδικών, όπως οι αστυφύλακες, εκπαιδεύονται τρία χρόνια;» διερωτήθηκε, ζητώντας την απόσυρση του άρθρου 19.
Την απόσυρση του συγκεκριμένου άρθρου ζήτησε και ο Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αξιωματικών Αστυνομίας Ιωάννης Κατσιαμάκας, ο οποίος ωστόσο τάχθηκε υπέρ της ίδρυσης ειδικού σώματος μέσα στα ΑΕΙ. Χωρίς να παραβλέπει τον κίνδυνο για την πιθανή αύξηση της επιθετικότητας μέσα στα ΑΕΙ, εκτίμησε ότι το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση ώστε τα πανεπιστήμια να πάψουν να αποτελούν κέντρα «ανομίας και παραβατικότητας».
Και επίκληση... Επταετίας
Προκλητικός για μια ακόμη φορά ήταν ο Πρόεδρος του Σωματείου Ειδικών Φρουρών, Βασίλης Ντούμας, γνωστός για τις ακραίες τοποθετήσεις, ο οποίος στην προσπάθεια του να υπερασπιστεί το νομοσχέδιο και την εγκατάσταση ειδικών φρουρών μέσα στα πανεπιστήμια ανέφερε ότι χαρακτηριστικά ότι «ένα κομμάτι της κοινωνίας νοσεί» και πως «πρέπει να γιατρευτεί». Φράσεις οι οποίες παραπέμπουν ευθέως στον δικτάτορα Παπαδόπουλο.
Σημειώνεται ότι μετά από παρέμβαση του Προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, Βασίλη Διγαλάκη, οι φράσεις αυτές διαγράφηκαν από τα πρακτικά.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη