Σε λίγες, μόλις εβδομάδες, θα σημάνει το κουδούνι έναρξης των πανελλαδικών εξετάσεων. Η αγωνία των μαθητών/-τριών και των γονέων τους κορυφώνεται, ενώ η προσπάθεια διαχείρισής της εν μέσω πανδημίας και των ιδιαίτερων συνθηκών που αυτή έχει εδώ και πολύ καιρό δημιουργήσει, οδηγεί σε καταστάσεις εξάντλησης. Τα παιδιά, μακριά από τον φυσικό διδακτικό τους χώρο εδώ και μισό σχεδόν χρόνο αγωνίζονται να παραμείνουν προσηλωμένα στον στόχο ζωής, που τα περισσότερα έχουν προσδιορίσει μέσω της διαδικασίας των πανελλαδικών εξετάσεων. Και ενώ οι προσπάθειες των παιδιών της Γ΄ Λυκείου εντείνονται εν μέσω συμπληγάδων, η διάταξη της επαναξιολόγησης των γνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ, των ΚΕΣΥ, των ΙΠΔ, προκειμένου οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες να συνεχίσουν να είναι δικαιούχοι του αυτονόητου δικαιώματός τους να εξεταστούν προφορικά στις Πανελλαδικές εξετάσεις, έρχεται να δημιουργήσει μια ξαφνική και αδικαιολόγητη αναστάτωση με πιθανές απρόσμενες συνέπειες στα ίδια τα παιδιά.
Η επαναφορά στο ίδιο θέμα, αυτό της επαναξιολόγησης των γνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ, ΚΕΣΥ, ΙΠΔ για τις Πανελλαδικές εξετάσεις γίνεται στην προσπάθεια να αναδειχθεί η αναίτια αναστάτωση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες, καθώς και του οικογενειακού τους περιβάλλοντος, αναστάτωση η οποία θέτει τα παιδιά αυτά σε ακόμη δυσχερέστερη θέση διαχείρισης της ψυχολογίας τους.
Είναι γνωστό πως με πρόσφατη Υπουργική Απόφαση καλούνται οι γονείς των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες να προχωρήσουν σε επαναξιολόγηση των γνωματεύσεων που είχαν ως σήμερα χαρακτηριστεί μόνιμης ισχύος, στην περίπτωση που το παιδί τους άλλαξε βαθμίδα πριν εκδοθούν αυτές οι αποφάσεις. Έχουν διαπιστωθεί περιπτώσεις διαγνώσεων – και φαίνεται πως είναι αρκετές αυτές – των ΚΕΔΔΥ, ΚΕΣΥ, ΙΠΔ, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν λίγες μόλις εβδομάδες πριν την ολοκλήρωση μιας βαθμίδας εκπαίδευσης, με προοπτική όμως και σχεδιασμό από την πλευρά των ενδιαφερομένων οι νέες διαγνώσεις να συνοδεύουν τον/την μαθητή/-τρια στην επόμενη βαθμίδα, η οποία θα ξεκινούσε σε λίγους μόλις μήνες. Στην ουσία, ακολουθώντας το πρότερο γράμμα του νόμου, επιδιώχθηκε έγκαιρα από τους γονείς η επαναξιολόγηση με την αλλαγή της σχολικής βαθμίδας. Οι επαναξιολογήσεις αυτές πραγματοποιήθηκαν λίγες εβδομάδες πριν την ολοκλήρωση της φοίτησης στο δημοτικό σχολείο και με την προοπτική να συνοδεύουν το παιδί στην φοίτησή του στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η ευθεία αμφισβήτηση της ισχύος αυτών των διαγνώσεων αντίκειται στην κοινή λογική, η οποία κατανοεί πως δεν είναι δυνατόν σε διάρκεια λίγων μόλις εβδομάδων ή ακόμη και λίγων μηνών να εξαφανιστεί η όποια διαγνωσθείσα μαθησιακή ιδιαιτερότητα. Εξάλλου, αυτές οι γνωματεύσεις συνόδευσαν τα παιδιά αυτά σε όλη την διαδρομή τους στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και σύμφωνα με αυτές έτυχαν της ανάλογης προβλεπόμενης εκπαιδευτικής διαχείρισης.
Η εν λόγω Υπουργική Απόφαση (ΥΑ Αριθ. Φ. 251/22806/Α5/ΦΕΚ 897 Β΄/08-03-2021) ορίζει ότι: « Όλες οι γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ και των ΙΠΔ για οποιοδήποτε λόγο, έχουν μόνιμη ισχύ σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 17 του άρθρου 28 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), εφόσον βρίσκονταν σε ισχύ κατά την έναρξη ισχύος του ως άνω Νόμου. Όσον αφορά στις γνωματεύσεις των ΚΕΣΥ, ανάλογα με το είδος και τον βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και των μαθησιακών δυσκολιών, προσδιορίζεται ο χρόνος επαναξιολόγησης, ο οποίος αναγράφεται στην έκθεση αξιολόγησης - γνωμάτευσης. Αν δεν αναγράφεται χρόνος επαναξιολόγησης, οι εκθέσεις των ΚΕΣΥ έχουν μόνιμη ισχύ, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 51 του ν. 4547/2018 (Α’ 102). Σημειώνεται ότι επαναξιολόγηση απαιτείται στις περιπτώσεις αλλαγής σχολικής βαθμίδας».
Καλούνται εκατοντάδες γονείς με τα παιδιά τους να προστρέξουν σε πιεσμένα χρονικά περιθώρια στα ΚΕΔΥ προκειμένου να ανανεώσουν την αυτονόητη μόνιμη ισχύ των γνωματεύσεων που έχουν στην κατοχή τους. Καλούνται τα ΚΕΔΥ της χώρας να πραγματοποιήσουν άρον – άρον επαναξιολογήσεις ήδη καταγεγραμμένων διαγνώσεων μόνιμης ισχύος. Καλούνται τα σχολεία να συνδράμουν σε διαδικασίες διεκπεραίωσης, για τις οποίες όμως δεν φαίνεται να υφίσταται αιτία.
Η ίδια η νομοθεσία φαίνεται πως δεν κινείται στην λογική της συλλήβδην επαναξιολόγησης των γνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ, ΙΠΔ, ΚΕΣΥ.
Ο Νόμος 4186/2013 είναι σαφής: «Όλες οι γνωματεύσεις των ΚΕΔΔΥ και των Ιατροπαιδαγωγικών Κέντρων για οποιονδήποτε λόγο, έχουν μόνιμη ισχύ. Κατ΄ εξαίρεση, οι προτάσεις για κατάλληλο πλαίσιο φοίτησης, για παροχή παράλληλης στήριξης, για κατ΄ οίκον διδασκαλία, για παροχή ειδικού βοηθού, για καθορισμό εξατομικευμένου προγράμματος, καθώς και αυτές που αφορούν σε αλλαγή σχολικής βαθμίδας, θα επανακαθορίζονται σε χρονικά διαστήματα, που θα προκύπτουν υποχρεωτικά με τη γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ» (άρθρο 28, παρ. 17). Οι γνωματεύσεις των αρμόδιων διαγνωστικών κέντρων είναι αυτές που θα προσδιορίζουν πολύ συγκεκριμένα – αν αυτό απαιτείται – τα χρονικά διαστήματα επαναξιολόγησης των παιδιών. Σε διαφορετική περίπτωση οι γνωματεύσεις έχουν μόνιμη ισχύ.
Και για να αποφευχθούν τυχόν παρερμηνείες, ο Νόμος 4547 (ΦΕΚ 102 Α΄/2018) σε τροποποίηση που αφορά στο άρθρο 5 του Ν. 3699/2018 ορίζει με ακόμη μεγαλύτερη σαφήνεια ότι: «Τα ΚΕΣΥ, ανάλογα με το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και των μαθησιακών δυσκολιών, προσδιορίζουν το χρόνο επαναξιολόγησης, ο οποίος αναγράφεται στην έκθεση αξιολόγησης – γνωμάτευση. Αν δεν αναγράφεται χρόνος επαναξιολόγησης, οι εκθέσεις των ΚΕΣΥ έχουν μόνιμη ισχύ» (τροποποίηση που επήλθε με το άρθρο 51 και με ισχύ από την 12/06/2018).
Τόσο η υφιστάμενη νομοθεσία, η συγκυρία της δυσμενούς καθημερινότητας, της οποίας η διάρκεια δοκιμάζει πλέον καθημερινά τις ψυχικές αντοχές όλων, αλλά και η κοινή λογική επιβάλλουν την άμεση απόσυρση της διάταξης για επαναξιολόγηση των γνωματεύσεων των ΚΕΔΔΥ, των ΙΠΔ, των ΚΕΣΥ, αφού ο σκοπός για τον οποίο εκδόθηκαν παραμένει ο ίδιος, το περιεχόμενό τους περιγράφει μια μόνιμη εκπαιδευτική ιδιαιτερότητα και η ισχύς τους δεν αμφισβητείται από την νομοθεσία, αλλά, αντίθετα, χαρακτηρίζεται από μόνιμη ισχύ στην περίπτωση που δεν προσδιορίζεται πολύ συγκεκριμένα χρόνος επαναξιολόγησης από τους αρμόδιους φορείς. Η αποφυγή δημιουργίας περιττών εντάσεων, άσκοπης ταλαιπωρίας και αναστάτωσης για τις οικογένειες των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και μαθησιακές δυσκολίες, και ιδιαίτερα για τα ίδια τα παιδιά, των οποίων η ψυχική ηρεμία – πολύτιμο ζητούμενο, ιδιαίτερα αυτή την εποχή – σε καμία περίπτωση δεν παραμένει αλώβητη από τέτοιου είδους εντάσεις, θα πρέπει να αποτελεί συνεχή μέριμνα και αντικείμενο άμεσης προτεραιότητας, ιδιαίτερα σε αυτές τις δύσκολες εποχές.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη