«Αδυνατούμε να πιστέψουμε πως ευσταθούν φήμες και διαρροές για αριθμό δασκάλων (ΠΕ70) κάτω των 4.000, όταν τα οργανικά κενά του συγκεκριμένου κλάδου για διορισμούς που επίσημα αναγνωρίζει το κράτος είναι 6.400. Καλούμε το υπουργείο να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να προχωρήσει σε δίκαιη και αιτιολογημένη κατανομή χωρίς να αδικήσει τον κλάδο των δασκάλων (ΠΕ70)»
Με αυτές τις φράσεις, μια από τις πολλές ομάδες εκπαιδευτικών που δραστηριοποιούνται στα ΜΚΔ, η Ομάδα Αναπληρωτών Δασκάλων ζήτησε πρόσφατα να γίνει με δίκαιο τρόπο η κατανομή των 11.700 προσλήψεων που εξαγγέλθηκαν από την κυβέρνηση. Άλλες ομάδες ζητούσαν τουλάχιστον 4.500 θέσεις δασκάλων, θεωρώντας αυτό τον αριθμό πλησιέστερο στα πραγματικά οργανικά κενά.
Τελικά, δεν εισακούστηκαν. Η κατανομή περιλαμβάνει 3.700 δασκάλους (και 1.500 νηπιαγωγούς). Συνολικά, 6.200 θέσεις πήγαν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στην οποία τα κενά υπολογίζονται σε περίπου 10.000 και 5.500 στη Δευτεροβάθμια. Και αμέσως άρχισαν οι "γκρίνιες". Θεατρολόγοι, Βιολόγοι, Δάσκαλοι, Νηπιαγωγοί, Γυμναστές, Φιλόλογοι, Φυσικοί, Ξ.Γλωσσών, Μαθηματικοί, Κοινωνικών Επιστημών και Τεχνών, κυρίως οι Κοινωνιολόγοι, κ.α, σχεδόν όλες οι ειδικότητες θεωρούν ότι έχουν αδικηθεί στην κατανομή, ενώ ακόμα αναμένονται οι οριστικοί πίνακες της προκήρυξης 2ΓΕ του ΑΣΕΠ, με τους πίνακες της 1ΓΕ να έχουν δημοσιοποιηθεί πριν λίγες μέρες.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με μελέτη του εκπαιδευτικού Πάνου Ντούλα, τα συνολικά οργανικά κενά που απομένουν μετά από τους διορισμούς, είναι 4.466 στην Πρωτοβάθμια κατά πλειονότητα σε Δάσκαλους , Νηπιαγωγούς, Μουσικούς και 750 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, τα περισσότερα σε Βιολόγους και Μαθηματικούς, σύνολο 5.216
Οι αριθμοί αυτοί είναι πιο κοντά στο 50-50% που ζητούσε η ΟΛΜΕ και μακρύτερα από το 70-30% που αντιπρότεινε η ΔΟΕ, με αποτέλεσμα τώρα πολλοί εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας να "χρεώνουν" στη ΔΟΕ ότι δεν πίεσε όσο έπρεπε και να μιλούν για κατανομή με βάση τις ισορροπίες και όχι τα πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης. Μήπως και το ίδιο το υπουργείο πριμοδοτεί λοιπόν τις έριδες; Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό Γιώργο Καββαδία οι αντιπαραθέσεις αυτές, απλά λειτουργούν σαν "πέπλο" για να κρυφτεί η πραγματικότητα:
Ποια είναι η πραγματικότητα;
- 15. 665 συνολικά τα οργανικά κενά (9.945 στην πρωτοβάθμια + 5.710 στη δευτεροβάθμια), σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΑΙΘ, ενώ τα συνολικά προσεγγίζουν τις 50.000!
- Αναγκαίοι, αλλά όχι και επαρκείς οι 25.000 διορισμοί για να καλυφθούν οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό!
- Πάνω από 44.000 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί (αριθμός-ρεκόρ από την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους) προσλήφθηκαν φέτος!
- Συνολική μείωση των εκπαιδευτικών από το 2008 κατά 56.397 ή ποσοστό μείωσης 30,33%!
Η σχολική χρονιά που έρχεται (2021/22) θα σπάσει κάθε ρεκόρ στον αριθμό κενών θέσεων στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση που είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της σημερινής και των μνημονιακών κυβερνήσεων που ακολούθησαν την πολιτική των μηδενικών διορισμών. Εκρηκτικό το πρόβλημα της έλλειψης εκπαιδευτικών τινάζει στον αέρα το δημόσιο σχολείο. Σύμφωνα με τα κενά για μετατάξεις που επισήμως δόθηκαν, 15.705 είναι τα οργανικά κενά στην εκπαίδευση! 9.945 οργανικά κενά στην Πρωτοβάθμια και 5.760 κενά στη Δευτεροβάθμια!
Συνολικά στη δημόσια εκπαίδευση το σχολικό έτος 2008/9 είχαμε 185.917 εκπαιδευτικούς και το σχολικό έτος 2016 – 17 142.088 και το 2019 – 20 129.45! Έχουμε συνεπώς μια συνολική μείωση των εκπαιδευτικών από το 2008 κατά 56.397 που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης 30,33%!
Ακόμα είναι ανάγκη να λάβουμε υπόψη ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της EYROSTAT για το 2017 στην Ελλάδα το 47,3% όλων των εκπαιδευτικών είναι άνω των 50 ετών!
Μοναδική «ασπίδα» ενίσχυσης του δημόσιου σχολείου είναι η μαχητική ενότητα και διεκδίκηση των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών και των γονιών, για μείωση των μαθητών ανά τμήμα, μαζικούς – μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών άμεσα, πριν την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς και οργανικές θέσεις για όλες τις ειδικότητες με βάση τις πραγματικές ανάγκες.
Θα χρειαστούν και 45.000 αναπληρωτές
Ταυτόχρονα, φέτος έκαναν αίτηση για συνταξιοδότηση περίπου 8.000 εκπαιδευτικοί. Με το «καλημέρα», λοιπόν, η σχολική χρονιά 2021- 2022 ξεκινάει με 60.000 κενά σε εκπαιδευτικούς. Οι διορισμοί αυτοί λοιπόν δεν αντιμετωπίζουν το πρόβλημα των χιλιάδων ελλείψεων, το πρόβλημα της γενίκευσης της ελαστικής εργασίας -με ότι αυτό σημαίνει για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών. Η κυβέρνηση σε καμία περίπτωση δεν έχει σκοπό να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων. Τον Σεπτέμβριο του 2021 θα χρειαστούν πάνω από 45.000 αναπληρωτές, επισημαίνει η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών Χαλκίδας.
Τι κρύβουν
Πίσω από τις προσλήψεις αυτές και την κατανομή τους, κρύβουν λοιπόν, λέει ο εκπαιδευτικός Κώστας Τουλγαρίδης, ότι δεν επαναφέρουν την διεξαγωγή διορισμών σε ετήσια βάση όπως συνέβαινε πριν από τα Μνημόνια. Κρύβουν ότι προετοιμάζουν μια νέα μακρά περίοδο τουλάχιστον 2-3 χρόνων χωρίς διορισμούς και με πιθανές νέες εξελίξεις στον τρόπο διορισμών και πρόσληψης αναπληρωτών (διαγωνισμός ΑΣΕΠ, τοπικές προσλήψεις κ.λ.π.) και κυρίως υλοποίηση των κατευθύνσεων ΕΕ και ΟΟΣΑ για ακόμα μεγαλύτερη επέκταση της ελαστικής εργασίας στην εκπαίδευση που ήδη προσεγγίζει το 30% των εκπαιδευτικών αλλά και την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων των νέων διορισμένων εκπαιδευτικών με επιδίωξη την αλλαγή των εργασιακών σχέσεων όλων των εκπαιδευτικών.
Θυμίζουμε την πρόσφατη εκτίμηση του ΟΟΣΑ : «Οι ελληνικές αρχές πρέπει να χρησιμοποιήσουν την κρίση για την εφαρμογή μακροπρόθεσμων λύσεων, οι οποίες ενδέχεται να μην είναι διαθέσιμες υπό διαφορετικές συνθήκες. Δύο τέτοιες πιθανές λύσεις είναι: α. Εισαγωγή πολλών κατηγοριών δημοσίων υπαλλήλων, παράλληλα με την κατηγορία των οργανικών θέσεων, και β. Αλλαγή των ισχυόντων κανόνων όσον αφορά την απασχόληση των δημοσίων υπαλλήλων».
Ενώ στη νέα του Έκθεση «Going for Growth 2021» για την αντιμετώπιση υποτίθεται της κρίσης του κορονοϊού όσο και των μακροπρόθεσμων προκλήσεων ο ΟΟΣΑ προτείνει για την εκπαίδευση μεταξύ άλλων την «σταδιακή μετατροπή των σημερινών συμβάσεων μονιμότητας των εκπαιδευτικών σε μακροχρόνιες συμβάσεις που θα ενισχύσουν και θα επιβραβεύσουν την αποδοτικότητα τους»
Το παρασκήνιο
Έτσι, πίσω από αυτή την κατασκευή, πίσω από τη σπορά της διχόνοιας που εντέχνως ρίχνει η κυβέρνηση στους εκπαιδευτικούς με τις (αν)ισορροπίες της κατανομής, κρύβονται οι πραγματικές της προθέσεις. Που είναι, πέραν των προηγούμενων, και το μασάζ ημετέρων για την εφαρμογή μιας σκληρής αξιολόγησης, η οποία υποκρύπτει με τη σειρά της μια νέα κατάσταση για τους 11.700 εκπαιδευτικούς που θα διοριστούν: Για αυτούς αξιολόγηση σημαίνει ότι δεν είναι σίγουρο πως θα μονιμοποιηθούν μετά από δύο χρόνια, όπως γινόταν μέχρι σήμερα. Μπορεί να χρειαστεί να περιμένουν άλλα δύο προκειμένου οι τρεις αξιολογητές, ο Σύμβουλος, ο Διευθυντής και ο Μέντορας, να πειστούν ότι το έργο τους είναι ικανοποιητικό. Με όσα αυτό μπορεί να σημαίνει, δεδομένου ότι οι διευθυντές αποκτούν υπερεξουσίες
Εάν ούτε και τότε, δηλαδή μέσα στα επόμενα δύο έτη από την αρνητική αξιολόγηση που λαμβάνει χώρα στη λήξη της δοκιμαστικής περιόδου, κριθούν ικανοποιητικοί, τότε στον νέο νόμο δεν προβλέπεται άλλη ευκαιρία...
Το δόλωμα
Για να "χρυσώσει το χάπι", η κ.Κεραμέως παριστάνει ότι ακούει τις παρατηρήσεις στη διαβούλευση, και ανακοίνωσε χτες ότι κατόπιν διαλόγου δρομολογούνται ήδη τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο για την αξιολόγηση το οποίο θα βρίσκεται στη δημόσια διαβούλευση μέχρι και αύριο Τετάρτη 14 Ιουλίου 2021.
Οι δύο αλλαγές που ανακοίνωσε το υπουργείο, αφορούν την κατανομή των μαθητών ανά τμήμα, όπου φαίνεται να παίρνει πίσω τη ρύθμιση που όριζε ότι η κατανομή θα γίνεται βάσει ποιοτικών χαρακτηριστικών, με την απόφαση να την λαμβάνει ο Σύλλογος Διδασκόντων, αφού πρώτα συνυπολόγιζε τις ειδικές μαθησιακές ανάγκες των μαθητών φροντίζοντας ούτως ώστε να διαμορφώνονται ομάδες με στόχο τη διευκόλυνση της κοινωνικής ένταξης και μαθησιακής προόδου των μαθητών. Πρόκειται για το άρθρο 85 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, ρύθμιση η οποία δεν θα ισχύσει τελικά, με το υπουργείο να ανακοινώνει ότι η κατανομή (μαθητών) θα γίνεται αλφαβητικά, όπως δηλαδή γινόταν μέχρι τώρα. Ένα ακόμη σημείο, το οποίο φαίνεται ότι δεν θα εφαρμοστεί είναι αυτό της δυνατότητας διεκδίκησης θέσεων Διευθυντών Σχολείων, ΠΔΕ, Διευθυντών Εκπαίδευσης, Συμβούλων Εκπαίδευσης, Συμβούλου εκπαίδευσης και άλλων θέσεων, από ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς (άρθρα 27 και 54 με τίτλο Μισθολογικές διατάξεις και Σκοπός και πεδίο εφαρμογής αντίστοιχα). Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, θέσεις στελεχών εκπαίδευσης θα διεκδικούν μόνο εκπαιδευτικοί του δημόσιου τομέα τελικά.
Αυτά βέβαια είναι γνωστό από παλιά πώς και γιατί γίνονται στην πολιτική: Όταν θες να περάσεις κάτι, παίρνεις πίσω κάτι άλλο που είχες βάλει στο πλάνο ώστε να συγκεντρώσει αντιδράσεις, να φανεί ότι τις ακούς και υποχωρείς, ενώ στην πραγματικότητα συνεχίζεις στο πλάνο σου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη