«Η καταδίκη των σχολείων, που φέρνει το νομοσχέδιο, να ζητιανεύουν για να λειτουργούν, θα προκαλέσει πολλές κοινωνικές αντιδράσεις», τόνισε σε συνέντευξη του στην εφημερίδα Εποχή και τους Ιωάννα Δρόσου και Νίκο Γιαννόπουλο (31.07.2021), ο τομεάρχης Παιδείας της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νίκος Φίλης, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, λέγοντας πως η πρόταση του Αλέξη Τσίπρα είναι μια δίκαιη και λογική διακήρυξη αρχών.
Αναφορικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ο τομεάρχης Παιδείας της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νίκος Φίλης δήλωσε πως ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ είναι υπέρ της αξιολόγησης «με όρους δημοκρατίας», ενώ συνέχισε λέγοντας πως «είμαστε εναντίον της τιμωρητικής αξιολόγησης».
«Ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση καθιέρωσε την αποτίμηση του έργου της σχολικής μονάδας, δηλαδή, ο Σύλλογος Διδασκόντων να προσδιορίζει στην αρχή της χρονιάς ποια είναι τα προβλήματα του σχολείου να παίρνει μέτρα και να παρακολουθεί την υλοποίησή τους» και πρόσθεσε πως «η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, προϋποθέτει να εκλείψει η ανωμαλία σύμφωνα με την οποία το 30% είναι αναπληρωτές και να εφαρμοστεί πρόγραμμα επιμόρφωσης για όλους τους εκπαιδευτικούς».
Σε ερώτηση για το αν η ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, είναι μια ακόμη νίκη της ΝΔ, ο Ν. Φίλης απάντησε πως «Τίποτα απ’ ό,τι ψηφίζει η ΝΔ δεν εξυπακούεται ότι θα εφαρμοστεί στην πράξη. Πολλές φορές νόμοι άδικοι για τους εργαζόμενους και ιδιαίτερα για τη νεολαία, έχουν ακυρωθεί» και συνέχισε λέγοντα πως «οι αντιθέσεις και οι αγώνες στο χώρο της εκπαίδευσης είναι ένα πολιτικό και κοινωνικό εργαστήριο και τα αποτελέσματά τους επηρεάζουν καθοριστικά τις πολιτικές εξελίξεις».
Επιπλέον, αναφέρθηκε στις αλλαγές που θα φέρει το νομοσχέδιο και επεσήμανε πως «η καταδίκη των σχολείων να ζητιανεύουν για να λειτουργούν θα προκαλέσει πολλές κοινωνικές αντιδράσεις. Αντιδράσεις επίσης θα προκαλέσει και η προσπάθεια διαπλεκόμενων τοπικών παραγόντων ή άλλων σχημάτων αυτο-ονομαζόμενης ευεργεσίας, να χρηματοδοτήσουν τη λειτουργία των σχολικών μονάδων, με αντιπαροχές διαφημιστικές ή με παρεμβάσεις στη λειτουργία του σχολείου».
Σε ερώτηση για το αν αγγίζει το όριο του λαϊκισμού να υπόσχεται ο ΣΥΡΙΖΑ είσοδο των αδικημένων στα πανεπιστήμια αναδρομικά, ο Ν.Φίλης απάντησε πως «Λαϊκισμός είναι να λες «ναι σε όλους για όλα τα αιτήματα». Αυτό δεν ισχύει σε αυτή την περίπτωση».
Συνέχισε τονίζοντας πως «Δεν υποσχόμαστε «όλοι στο πανεπιστήμιο. Ζητάμε, να μην μείνει καμιά θέση κενή λόγω της Ελάχιστης Βάσης, αφού μόλις προ δύο μηνών η Πολιτεία προκήρυξε 77.415 θέσεις εισακτέων. Έχουμε καθήκον, να αποκαταστήσουμε την αδικία σε βάρος πολλών χιλιάδων αποφοίτων λυκείου».
«Ο Αλέξης Τσίπρας είπε ότι αν του χρόνου υπάρχει κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, οι φετινοί κομμένοι λόγω της ΕΒΕ θα έχουν δικαίωμα να καταλάβουν τις θέσεις που δεν κατελήφθησαν φέτος (και ουσιαστικά τους ανήκουν), χωρίς να ανταγωνίζονται τους υποψηφίους που θα δίνουν πρώτη φορά. Νομίζω δεν υπάρχει πιο δίκαιη και λογική διακήρυξη αρχών. Είναι ευνόητο από την άλλη, ότι αν η ΕΒΕ εφαρμοστεί περισσότερες από μια χρονιά, θα χρειαστεί να υπάρξει προσαρμογή στην αντιμετώπιση του θέματος» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Aναλυτικά η συνέντευξη του Ν. Φίλη στην Εποχή:
Γίνεται πολύς λόγος για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών για την ανάγκη αυτή με κάποιο τρόπο να επιβληθεί. Η πρόταση της Αριστεράς για το θέμα ποια είναι;
Η Αριστερά είναι υπέρ της αξιολόγησης, με όρους δημοκρατίας και αναγνώρισης των ιδιαιτεροτήτων κάθε χώρου. Θέλουμε αξιολόγηση των σχολικών δομών, των προγραμμάτων σπουδών, των υποδομών, και στο πλαίσιο της δημοκρατικής λειτουργίας του σχολείου, των εκπαιδευτικών. Είμαστε εναντίον της τιμωρητικής αξιολόγησης, που αποτελεί την επιδίωξη της κυβέρνησης. Ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνησης, δημιούργησε υποστηρικτικούς θεσμούς, τα ΠΕΚΕΣ, για να βοηθήσει το σχολείο και τους εκπαιδευτικούς να αντιμετωπίσουν τα διδακτικά αλλά και τα ψυχοκοινωνικά θέματα, που αυτή την περίοδο είναι ιδιαίτερα οξυμμένα. Η ΝΔ κατήργησε τον ομολογουμένως επιτυχημένο αυτό θεσμό, χωρίς μάλιστα να προηγηθεί θεσμική αξιολόγησή του. Ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση καθιέρωσε την αποτίμηση του έργου της σχολικής μονάδας, δηλαδή, ο Σύλλογος Διδασκόντων να προσδιορίζει στην αρχή της χρονιάς ποια είναι τα προβλήματα του σχολείου (πχ. μαθησιακοί στόχοι, σχολική διαρροή, εκφοβισμός μαθητών και άλλα) να παίρνει μέτρα και να παρακολουθεί την υλοποίησή τους. Επίσης είχαμε ξεκινήσει την αξιολόγηση των στελεχών της εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, προϋποθέτει να εκλείψει η ανωμαλία σύμφωνα με την οποία το 30% είναι αναπληρωτές και να εφαρμοστεί πρόγραμμα επιμόρφωσης για όλους τους εκπαιδευτικούς. Και μην ξεχνάμε ότι ο εκπαιδευτικός αξιολογείται κάθε μέρα μέσα στην τάξη από τον μαθητή. Σε όσες χώρες της Ευρώπης εφαρμόζεται η αξιολόγηση, δεν έχει μια μορφή. Στη Φινλανδία για παράδειγμα, δεν υπάρχει ατομική, και μάλιστα εξωτερική, αξιολόγηση.
Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε. «Άλλη μια νίκη της ΝΔ»;
Τίποτα απ’ ό,τι ψηφίζει η ΝΔ δεν εξυπακούεται ότι θα εφαρμοστεί στην πράξη. Πολλές φορές νόμοι άδικοι για τους εργαζόμενους και ιδιαίτερα για τη νεολαία, έχουν ακυρωθεί. Από τα μεταπολιτευτικά χρόνια, σας θυμίζω την κατάργηση του ν. 815 για τα πανεπιστήμια το 1979, επί κυβερνήσεως Κ. Καραμανλή. Κι ακόμα, κανείς δεν θα θυμόταν τον υπουργό Παιδείας της κυβέρνησης Μητσοτάκη, τον Β. Κοντογιαννόπουλο, αν οι μαθητικές καταλήψεις εκείνης της εποχής δεν σφραγίζονταν από το αίμα του καθηγητή Τεμπονέρα, που υπήρξε θύμα του Οννεδίτη Καλαμπόκα. Σε ένα άλλο πολιτικό περιβάλλον, με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, ήταν οι πολύμηνες μαθητικές καταλήψεις με σύνθημα «Αρσένη κάτσε φρόνιμα», που οδήγησαν στην αλλαγή του τότε υπουργού και στην υποχώρηση της κυβέρνησης. Υπήρξε επίσης και η προσπάθεια της κυβέρνησης Καραμανλή να καταργήσει το άρθρο 16 του Συντάγματος για τα πανεπιστήμια, που και πάλι οι νεολαιΐστικες κινητοποιήσεις ματαίωσαν. Και βεβαίως υπάρχει πάντοτε η αλήστου μνήμης μεταρρύθμιση Διαμαντοπούλου, που παρ` ό, τι ψηφίστηκε από το 80% εκείνης της Βουλής, καταργήθηκε στην πράξη από τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών και αναγκάστηκε η κυβέρνηση Σαμαρά να αλλάξει το νόμο. Αλλά και φέτος με την Πανεπιστημιακή Αστυνομία δημιουργήθηκαν οι πρώτες ρωγμές στην κυβερνητική δύναμη.
Οι αντιθέσεις και οι αγώνες στο χώρο της εκπαίδευσης είναι ένα πολιτικό και κοινωνικό εργαστήριο και τα αποτελέσματά τους επηρεάζουν καθοριστικά τις πολιτικές εξελίξεις. Δεν το ομολογεί, αλλά το συνυπολογίζει αυτό η κυβέρνηση, καθώς επιχειρεί να πλήξει, όπως λέει, την «αριστερή ηγεμονία», με τις κατά προτεραιότητα προωθούμενες αντικοινωνικές μεταρρυθμίσεις στο χώρο της εκπαίδευσης. Η έκφραση αυτής της αναμέτρησης θα καθορίσει, σε σημαντικό βαθμό, την εξέλιξη της μάχης για τη δημοκρατική ανατροπή. Όχι περιμένοντας τις εκλογές, αλλά οργανώνοντας από τώρα τις κοινωνικές αντιστάσεις. Μια προοδευτική διακυβέρνηση δεν μπορεί να στηρίζεται στην ανάθεση, προϋποθέτει την ενεργό λαϊκή κινητοποίηση. Είναι κι αυτό ένα μάθημα από τη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Ο Σεπτέμβρης είναι κοντά και αναλόγως των επιπτώσεων της πανδημίας θα σηματοδοτήσει τη μετάβαση της κοινωνίας από το φόβο στην οργή.
Τι σηματοδοτεί η διάταξη να αναζητούν οι διευθυντές των σχολείων χρηματοδότηση από την αγορά;
Η καταδίκη των σχολείων να ζητιανεύουν για να λειτουργούν θα προκαλέσει πολλές κοινωνικές αντιδράσεις. Αντιδράσεις επίσης θα προκαλέσει και η προσπάθεια διαπλεκόμενων τοπικών παραγόντων ή άλλων σχημάτων αυτο-ονομαζόμενης ευεργεσίας, να χρηματοδοτήσουν τη λειτουργία των σχολικών μονάδων, με αντιπαροχές διαφημιστικές ή με παρεμβάσεις στη λειτουργία του σχολείου. Η κοινωνία θα διεκδικήσει το κράτος να μην υπαναχωρήσει από την υποχρέωσή του να χρηματοδοτεί το δημόσιο σχολείο. Σημειώνουμε ότι στο νέο μεσοπρόθεσμο οι δαπάνες για την Παιδεία βαίνουν μειούμενες τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Να θυμίσουμε ότι κατά τη διάρκεια των μνημονίων, κατέρρευσε κατά 35% η δημόσια χρηματοδότηση της εκπαίδευσης και μόνο στα χρόνια της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ υπήρξε μια μικρή αλλά σταθερή τάση αύξησής της. Είναι προφανές, ότι η χορηγία στα σχολεία θα εκτοξεύσει τις κοινωνικές ανισότητες διότι άλλοι χορηγοί υπάρχουν για την Κηφισιά και άλλοι -αν υπάρχουν…- για το Ζεφύρι. Στήνουν δηλαδή ένα επιπλέον μηχανισμό δημιουργίας σχολείων πολλαπλών ταχυτήτων.
Μήπως αγγίζει το όριο του λαϊκισμού να υπόσχεται ο ΣΥΡΙΖΑ είσοδο των αδικημένων στα πανεπιστήμια αναδρομικά;
Λαϊκισμός είναι να λες «ναι σε όλους για όλα τα αιτήματα». Αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση που ρωτάτε. Δεν υποσχόμαστε «όλοι στο πανεπιστήμιο». Ζητάμε, να μην μείνει καμιά θέση κενή λόγω της Ελάχιστης Βάσης, αφού μόλις προ δύο μηνών η Πολιτεία προκήρυξε 77.415 θέσεις εισακτέων. Γιατί το έκανε; Προφανώς, επειδή κρίνει ότι τόσες χρειάζεται η κοινωνία και η οικονομία και τόσες μπορούν να στηρίξουν τα πανεπιστήμια. Αλλιώς, απλώς κοροϊδεύει τους νέους. Έχουμε λοιπόν καθήκον, να αποκαταστήσουμε την αδικία σε βάρος πολλών χιλιάδων αποφοίτων λυκείου. Ο Αλέξης Τσίπρας είπε ότι αν του χρόνου υπάρχει κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, οι φετινοί κομμένοι λόγω της ΕΒΕ θα έχουν δικαίωμα να καταλάβουν τις θέσεις που δεν κατελήφθησαν φέτος (και ουσιαστικά τους ανήκουν), χωρίς να ανταγωνίζονται τους υποψηφίους που θα δίνουν πρώτη φορά. Νομίζω δεν υπάρχει πιο δίκαιη και λογική διακήρυξη αρχών. Είναι ευνόητο από την άλλη, ότι αν η ΕΒΕ εφαρμοστεί περισσότερες από μια χρονιά, θα χρειαστεί να υπάρξει προσαρμογή στην αντιμετώπιση του θέματος.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη