Αξιότιμες κυρίες και αξιότιμοι κύριοι,
Σε συνέχεια και της επιστολής (επαναλαμβάνοντας σημεία της αλλά και προσθέτοντας στοιχεία), την οποία είχα αποστείλει μαζί με συναδέλφισσες φιλόλογους, η οποία έχει λάβει τον αριθμό πρωτοκόλλου 129289 / 12/10/2021 ( Υπουργείο Παιδείας ), επιθυμώ να διατυπώσω την άποψή μου και να καταθέσω τις συγκεκριμένες προτάσεις μου σχετικά με τη διδακτέα-εξεταστέα ύλη στην Ιστορία Β' Λυκείου στο Γενικό Λύκειο, όπως αυτή καθορίζεται με το ΦΕΚ, τεύχος Β' αριθμός φύλλου 4254, στις 15/9/2021.
Έχω διδάξει το μάθημα της Μεσαιωνικής Ιστορίας Β' Λυκείου πολλές φορές στα 12 χρόνια θητείας μου στο δημόσιο Σχολείο. Η εμπειρία μου με έχει διδάξει ότι η διδακτέα και συγχρόνως (τώρα) εξεταστέα ύλη που έχει καθοριστεί δεν μπορεί να ολοκληρωθεί με επιτυχία....
Αν, βέβαια, έγνοια μας είναι να κάνουμε ουσιαστική δουλειά, αν θέλουμε τα παιδιά να αγαπήσουν την Ιστορία, να αποκτήσουν ιστορική κρίση και συνείδηση, αν επιθυμούμε να γίνουν ενεργοί/ές πολίτες που θα κρατήσουν με ευγνωμοσύνη ό,τι αξιόλογο έχουν δημιουργήσει οι προηγούμενες γενιές, ενώ παράλληλα θα προσπαθήσουν να διορθώσουν τα κακώς κείμενα και θα συμβάλουν με όλο τους το "είναι" στη βελτίωση της κοινωνίας σε καιρούς, ίσως ακόμη πιο χαλεπούς και σίγουρα απαιτητικούς.....
Αν πάλι θέλουμε η αφήγηση να γίνει πιο ενδιαφέρουσα και το μάθημα πιο ελκυστικό στα παιδιά, παραδείγματος χάριν με προσεκτικά επιλεγμένα παραθέματα, με φύλλα εργασίας, με προβολές ντοκιμαντέρ, με παρουσιάσεις, γενικά επιστρατεύοντας πλούσιο εποπτικό υλικό, με ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, με νέες - υποτίθεται τεχνικές - που κάποιοι/κάποιες ήδη τις έχουμε δοκιμάσει με επιτυχία, άρα και υιοθετήσει - (παραδείγματος χάριν ανεστραμμένη τάξη)......
Αν, επίσης, θέλουμε να παρεκκλίνουμε από την διδακτέα-εξεταστέα ύλη με αφορμές όμως ουσίας, παραδείγματος χάριν 15 Οκτωβρίου (ημέρα λευκού μπαστουνιού), 24 Οκτωβρίου (ίδρυση ΟΗΕ), 28η Οκτωβρίου, 17 του Νοέμβρη, τρίτη Κυριακή του Νοέμβρη (ημέρα μνήμης θυμάτων τροχαίων), 27 Ιανουαρίου (μέρα αφιερωμένη στο Ολοκαύτωμα), 25η Μαρτίου.
Ελπίζω, λοιπόν, να αναλάβετε πρωτοβουλίες προκειμένου να περιοριστεί (=να μειωθεί γενναία) η εξεταστέα ύλη ενόψει μάλιστα της εφαρμογής της Τράπεζας Θεμάτων (με την οποία - σε εκτενή δημόσια τοποθέτηση μου,
διαφωνώ και ζητώ την μη υλοποίηση της παρά μόνο ως συμπληρωματικό-προαιρετικό εργαλείο αξιολόγησης), έτσι ώστε να μην φτάσουμε λίγο πριν από τις εξετάσεις και οι συναδέλφισσες και οι συνάδελφοι να κυνηγούν ασθμαίνοντας τη διδακτέα - εξεταστέα ύλη. Επίσης, παρακαλώ να αναλάβετε πρωτοβουλίες, δημιουργώντας το κατάλληλο κλίμα αποδοχής και δημοκρατικότητας, για να ενθαρρυνθούν οι συναδέλφισσες και οι συνάδελφοι να εκφράζουν τις ενστάσεις τους και να καταθέτουν τις προτάσεις τους στο Υπουργείο Παιδείας, στο ΙΕΠ και στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας και στα ΠΕΚΕΣ σε σχέση με τη διδακτέα-εξεταστέα ύλη.
Συγκεκριμένα για την Ιστορία της Β' Λυκείου μπορούν να αφαιρεθούν (το κριτήριο με το οποίο προτείνεται η επιλογή συγκεκριμένων ενοτήτων του εγχειριδίου είναι κατά πόσο μία ενότητα είναι εύληπτη και ταυτόχρονα βοηθάει τη μαθήτρια/το μαθητή στη συνολικότερη κατανόηση της συνέχειας της Μεσαιωνικής Ιστορίας και όχι να νιώθει ότι αποστηθίζει θραύσματα Ιστορίας.
Να επισημανθεί επίσης, ότι από την εμπειρία μου λόγω της εναλλαγής ενοτήτων, που αφορούν άλλες τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και άλλες τη Δυτική Ευρώπη, συχνό είναι το φαινόμενο ακόμη και σε μαθητές ιδιαίτερα επιμελείς να δημιουργείται απορία, σύγχυση, μπέρδεμα, τι από αυτά που κάθε φορά μαθαίνουν (από στήθους;) αντιστοιχεί σε κάθε ιστορική περίοδος και σε κάθε ιστορικό χώρο. Θα μπορούσε στην αρχή να δίνεται μία σύνοψη των σημαντικότερων πολιτικών στρατιωτικών γεγονότων και γενικά η εξέλιξη της ιστορίας της βυζαντινής αυτοκρατορίας με τρόπο που να φαίνεται όμως πώς από το ένα γεγονός, από τη μία περίοδο περνάμε στο άλλο γεγονός και στην άλλη περίοδο, να φαίνεται η σύνδεση δηλαδή, και στη συνέχεια να γίνονται αντικείμενα έρευνας, μάθησης ζητήματα, όπως οι κοινωνικές τάξεις, η καθημερινή ζωή, τα έργα τέχνης, και τα λοιπά, χρησιμοποιώντας πολλά παραθέματα αλλά και πλούσιο, καλοτυπωμένο εικονογραφικό υλικό.
Η πρότασή μου όσον αφορά τη διδακτέα- εξεταστέα ύλη στην Ιστορία Β' Λυκείου:
Κεφάλαιο 1
Εκτός εξεταστέας ύλης:
1α Εξωτερικά προβλήματα
6β Στρατιωτικοποίηση και εποικισμοί
7α Σκλαβηνίες
Κεφάλαιο 2
Εκτός εξεταστέας ύλης:
4γ Νομοθεσία (να προστεθούν όμως 4α διοίκηση και 4β σχέσεις κράτους-εκκλησίας)
5ζ Σχέσεις με ιταλικές πόλεις
Κεφάλαιο 3
Εκτός εξεταστέας ύλης:
5 Οικονομικές μεταβολές στη δυτική Ευρώπη
Κεφάλαιο 4
Εκτός εξεταστέας ύλης:
4β Ο εμφύλιος πόλεμος και τα αστικά κινήματα
Κεφάλαιο 7
Να προστεθεί 2α Απαρχές της βιομηχανικής επανάστασης
Εκτός εξεταστέας ύλης:
3γ Γέννηση ενός κράτους
3δ Οι συνέπειες
4β Η έκρηξη της επανάστασης του 1789
4γ Η συνταγματική μοναρχία
4ε Το τέλος της επανάστασης
4στ Η εποχή του Ναπολέοντα
4ζ Ο χαρακτήρας και το έργο της επανάστασης
Γενικώς, άποψή μου είναι να εξακολουθήσει να ισχύει αυτό που ίσχυε και παλαιότερα. Να καθορίζεται δηλαδή η διδακτέα ύλη και η κάθε διδάσκουσα/ ο κάθε διδάσκων του μαθήματος ανάλογα με το δυναμικό της τάξης - και γενικότερα τις ιδιαίτερες συνθήκες - να αποφασίζει (σε συνεργασία και με τους διδάσκοντες/τις διδάσκουσες του μαθήματος στο σχολείο της/του) την εξεταστέα ύλη η οποία - το ελάχιστο - θα είναι το μισό της διδακτέας και - το περισσότερο - τα δύο τρίτα της.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη