Νέα διαμαρτυρία για τα κενά αλλά και τις συνθήκες λειτουργίας στα Μουσικά και Καλλιτεχνικά σχολεία της χώρας από τους γονείς. Η Πανελλήνια Ένωση Γονέων Μουσικών & Καλλιτεχνικών Σχολείων απευθύνεται για μία ακόμα φορά στο ΥΠΑΙΘ προκειμένου να εκφράσει την έντονη δυσαρέσκεια των γονιών για μία σειρά ζητήματα τα οποία άπτονται της λειτουργίας των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων.
Το υπόμνημα
Δυστυχώς βρισκόμαστε στην δυσάρεστη θέση να υπενθυμίζουμε και να ζητούμε τα αυτονόητα! Λίγο πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων τα εκπαιδευτικά κενά τόσο σε αντικείμενα γενικής εκπαίδευσης αλλά και σε αντικείμενα καλλιτεχνικής – τα παιδιά μας φοιτούν σε μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία τονίζουμε για μία ακόμα φορά– δεν έχουν καλυφθεί. Οι μαθητές σε πολλά μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία εξακολουθούν να στερούνται της διδασκαλίας υποχρεωτικών αλλά και επιλεγμένων καλλιτεχνικών μαθημάτων όπως αυτά του ταμπουρά, του χορού και του κινηματογράφου. Χαρακτηριστική η περίπτωση των 89 εκπαιδευτικών ΤΕ16 των οποίων οι πίνακες για την πρόσληψη έχουν αναρτηθεί αλλά δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί ο διορισμός τους αλλά και οι περιπτώσεις των καθηγητών κινηματογράφου και χορού. Έχει πλέον παγιωθεί η πρακτική η έναρξη της διδασκαλίας των μαθημάτων του χορού και του κινηματογράφου να γίνεται μετά τα Χριστούγεννα! Αν οι μαθητές των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων αδυνατούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα της ειδικότητάς τους, είναι απόλυτα λογικό το συμπέρασμα πως η αισθητική αγωγή και η καλλιτεχνική εκπαίδευση κάθε άλλο παρά προτεραιότητα της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης είναι.
Για πολλοστή φορά επαναλαμβάνουμε την απαίτησή μας για ουσιαστικά μέτρα πρόληψης της διάδοσης του κορονοϊού στα σχολεία και κατ’ επέκταση στις οικογένειές μας, όπως και τις οικογένειες των εκπαιδευτικών και των λοιπών εργαζομένων στις σχολικές μονάδες. Θα πρέπει να νοσήσουν οι μισοί συν ένας μαθητές για να κλείσει ένα τμήμα! Στο μεταξύ, η διασπορά της πανδημίας στα σχολεία συνεχίζεται με αυξητικές τάσεις και οι γονείς υποχρεωνόμαστε να επιβαρυνθούμε με το κόστος διενέργειας rapid test στις περιπτώσεις κρούσματος στο τμήμα που φοιτούν τα παιδιά μας, καθώς οι δημόσιες δομές στις οποίες μπορούμε να απευθυνθούμε λειτουργούν κατά την διάρκεια του σχολικού ωραρίου. Αυτό σημαίνει πως τα παιδιά θα πρέπει να χάσουν το μάθημά τους και οι εργαζόμενοι γονείς να αποχωρήσουν από την εργασία τους. Επιπρόσθετα, οι δομές στις οποίες είναι δυνατή η δωρεάν διενέργεια rapid test είναι συχνά σε μεγάλη απόσταση από την σχολική μονάδα και τον τόπο κατοικίας των μαθητών.
Αντί της αραίωσης των μαθητών ανά τμήμα και της συνακόλουθης πρόσληψης εκπαιδευτικών – μέτρο απαραίτητο και για τα εκπαιδευτικά οφέλη που θα έχει για τους μαθητές σε συνδυασμό με την αναδιαμόρφωση της διδακτέας ύλης και την διευρυμένη ενισχυτική διδασκαλία στις κτηριακές εγκαταστάσεις των σχολείων μας – βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την επίκληση της ατομικής ευθύνης και την πρόταξη του εμβολιασμού ως μοναδικού τρόπου αντιμετώπισης της πανδημίας. Δεν μπορεί να αποτελεί λύση η εφαρμογή πρακτικών τιμωρητικού χαρακτήρα. Απαιτείται ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, σύνδεση των σχολικών μονάδων με αυτή ώστε να καταστεί δυνατή η ενημέρωση για τον εμβολιασμό και η εξατομικευμένη παρακολούθηση των μαθητών πριν και μετά από αυτόν, η άμεση πρόσληψη νοσηλευτών στα σχολεία.
Η αναγκαστική μετακίνηση των μαθητών με μέσα στα οποία επιβαίνουν από την αρχή της πανδημίας χωρίς να έχει ανασταλεί η 100% πληρότητα σε αυτά και η μετακίνησή τους με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στα σχολεία της επαρχίας επιτείνει την ανησυχία για την ασφάλεια των παιδιών μας. Είναι πια καιρός να δημιουργηθεί ένας ενιαίος, δημόσιος φορέας ο οποίος θα εξυπηρετεί τις ανάγκες ασφαλούς μετακίνησης του συνόλου των μαθητών, είτε αυτοί φοιτούν σε μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία είτε σε άλλα σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η κατάργηση των χιλιομετρικών αποστάσεων, η πρόσληψη συνοδών και η πρόβλεψη ο συγκεκριμένος φορέας να έχει στην αρμοδιότητά του και την μετακίνηση των μαθητών στις περιπτώσεις σχολικών και εκπαιδευτικών εκδρομών είναι η μοναδική λύση ώστε να απαλλαχθούν οι γονείς από το άγχος αλλά και το κόστος που και πάλι υποχρεώνονται να αναλάβουν στην περίπτωση διοργάνωσης εκδρομών. Μέχρι την υλοποίηση του παραπάνω αιτήματος οι γονείς των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων απαιτούμε την υπογραφή συμβάσεων οι οποίες να προβλέπουν για το σύνολο των μαθητών οι οποίοι φοιτούν σε μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία τα παραπάνω.
Θα περίμενε κανείς πως η πολιτεία που προκρίνει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων και επικαλείται την αριστεία προκειμένου να αναβαθμίσει το μορφωτικό επίπεδο των νεότερων μελών της, θα είχε φροντίσει να εξασφαλίσει σε μαθητές και εκπαιδευτικούς όλα τα απαραίτητα μέσα για την επίτευξη αυτού του στόχου. Η πραγματικότητα όμως διαψεύδει το επιχείρημα της καλής πρόθεσης και είναι για μία ακόμα φορά αντικειμενική απόδειξη της άποψης πως άλλες είναι οι προτεραιότητες που τίθενται. Γιατί οι γονείς αξιολογούμε καθημερινά πως τα παιδιά μας κάνουν μάθημα σε ανεπαρκείς ή ακόμα και επικίνδυνες κτηριακές υποδομές που συχνά - και όχι κατ’ εξαίρεση - είναι γερασμένες, ελάχιστα συντηρημένες, χωρίς αντισεισμικό έλεγχο, χωρίς τις απαραίτητες υποδομές σε εργαστηριακούς χώρους και εξοπλισμό. Έχουμε σχολικές αίθουσες που λειτουργούν σε αποθήκες ή κάτω από κλιμακοστάσια, σχολικές μονάδες που πλημμυρίζουν, που δεν έχουν το σύνολο του απαιτούμενου προσωπικού για την καθαριότητα, την φύλαξη και την γραμματειακή υποστήριξή τους.
Με την ανάθεση στους εκπαιδευτικούς των πρόσθετων και άσχετων με το εκπαιδευτικό τους έργο ρόλων του νοσηλευτή, του φύλακα, του γραμματέα, του ψυχολόγου και του κοινωνιολόγου και πρόσφατα, μετά και την ψήφιση σχετικών νόμων, του κυνηγού χορηγιών ώστε να απαλλαχθεί η πολιτεία από την αδήριτη υποχρέωσή της να παρέχει ολόπλευρη μόρφωση και όχι περιορισμένες και προς όφελος αλλότριων προς τα συμφέροντα των νέων ανθρώπων δεξιοτήτων, ουσιαστικά δωρεάν, αποκλειστικά δημόσια, σύγχρονη και ολόπλευρη εκπαίδευση αντίστοιχη των δυνατοτήτων της εποχής μας δεν μπορούμε να έχουμε. Αυτό που το ΥΠΑΙΘ και η κυβέρνηση ονομάζουν αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων και του έργου των εκπαιδευτικών, εμείς το ορίζουμε ως άδικη, βαθιά ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων που διογκώνει το πρόβλημα της ανισοτιμίας στην εκπαίδευση. Απαιτούμε άμεσα την κατάργηση της εφαρμογής της Τράπεζας Θεμάτων, της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και των ανισοτήτων που προκύπτουν από την εφαρμογή των Συντελεστών Βαρύτητας στα Πανελλαδικά Εξεταζόμενα Μαθήματα.
Τα μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία λειτουργούν στο πλαίσιο της δημόσιας, δωρεάν δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι αδιανόητο να εξαναγκαζόμαστε οι γονείς να καλύπτουμε από τον πενιχρό και διαρκώς συρρικνούμενο οικογενειακό μας προϋπολογισμό το κόστος την προμήθειας των βιβλίων ειδικοτήτων και της αγοράς και συντήρησης του απαιτούμενου εξοπλισμού. Υπενθυμίζουμε πως για τα μουσικά και καλλιτεχνικά μαθήματα προβλέπονται προτεινόμενες δραστηριότητες και προτεινόμενη βιβλιογραφία, πρακτική που μεταθέτει στον εκάστοτε εκπαιδευτικό την ευθύνη της επιλογής τόσο της εκπαιδευτικής μεθόδου την οποία θα ακολουθήσει όσο και του εγχειριδίου μελέτης το οποίο θα διδάξει και το οποίο είναι φυσικά διαφορετικό ακόμα και για μαθητές που φοιτούν στην ίδια σχολική μονάδα. Μέχρι πότε δεν θα έχουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί εγχειρίδιο μελέτης, δωρεάν διανεμόμενο και κοινό για όλους τους μαθητές; Αν έχει από τις αρμόδιες αρχές χρησιμοποιηθεί η παραπάνω πρακτική πειραματικά όλα τα προηγούμενα χρόνια προκειμένου να δοκιμαστεί η αποτελεσματικότητα της χρήσης του λεγόμενου «πολλαπλού βιβλίου», οι γονείς των μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων δηλώνουμε απερίφραστα πως έχει αποδειχθεί αποτυχημένη!
Πάγιο αίτημα της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών & Καλλιτεχνικών Σχολείων είναι η απονομή κατατακτηρίων εγγράφων στους αποφοίτους, ώστε να αναγνωρίζεται το επίπεδο των μουσικών και καλλιτεχνικών σπουδών τους αλλά και το αίτημα για την διεξαγωγή εξετάσεων για την απόκτηση πτυχίων στα αντικείμενα της Αρμονίας, της Βυζαντινής Μουσικής και των Ελληνικών παραδοσιακών οργάνων. Θα πρέπει να τονιστεί πως το τελευταίο προβλέπεται από την Υπουργική Απόφαση Αριθ. Γ2/3375/30-06-1999 (ΦΕΚ1505/Β'/22-07-1999) για τα μουσικά σχολεία και έχει εφαρμοστεί μόνο μία φορά μέχρι και σήμερα. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω, όσοι επιθυμούν να αναγνωρίσουν το επίπεδο σπουδών τους και να αποκτήσουν αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα, υποχρεώνονται να καταφύγουν στην ωδειακή εκπαίδευση, να αναλάβουν το κόστος κατατακτηρίων εξετάσεων και να φοιτήσουν για τουλάχιστον ένα έτος σε αναγνωρισμένο από το κράτος ωδείο, συχνά επαναλαμβάνοντας μαθήματα (ανάλογα με την πολιτική η οποία ακολουθείται από το ωδείο) όπως η ιστορία της μουσικής, η υποχρεωτική θεωρία, η αρμονία, η μορφολογία και η οργανογνωσία, τα οποία όμως επί σειρά ετών έχουν ήδη διδαχθεί στα σχολεία τους. Αντίστοιχο αίτημα καταθέτουμε και για τους αποφοίτους των καλλιτεχνικών σχολείων, οι οποίοι επίσης δεν μπορούν να κατοχυρώσουν στο πλαίσιο της δωρεάν, δημόσιας εκπαίδευσης το επίπεδο των σπουδών τους και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα.
Δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε μία σύντομη αναφορά στον τρόπο εισαγωγής των αποφοίτων στα τμήματα μουσικών σπουδών της χώρας. Οι υποψήφιοι, προκειμένου να διεκδικήσουν την εισαγωγή τους σε ένα από τα πέντε Τμήματα Μουσικών Σπουδών στο πλαίσιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΚΠΑ, ΑΠΘ, ΠΑΜΑΚ, Παν. Ιωαννίνων, Ιόνιο Πανεπιστήμιο) απαιτείται να υποβληθούν σε δύο διαφορετικού τύπου εξετάσεις. Για την εισαγωγή στα δύο πρώτα τμήματα εξετάζονται στα αντικείμενα της κατεύθυνσής τους και σε δύο ειδικά μαθήματα (αρμονία, dictee) ενώ για τα υπόλοιπα προσμετράται ο βαθμός του απολυτηρίου, ο βαθμός στο μάθημα της έκθεσης, η βαθμολογία που επιτυγχάνεται στην ακρόαση ενός επιλεγμένου μουσικού οργάνου και η βαθμολογία στο ειδικό μάθημα Μουσική Αντίληψη και Γνώση.
Τελειώνοντας επαναφέρουμε το αίτημα να δοθεί λύση στο πρόβλημα το οποίο προκύπτει στα μουσικά σχολεία εξαιτίας αλλαγών που επήλθαν μετά και την δημοσιοποίηση - εν μέσω πανδημίας και πάλι - του ΦΕΚ 878/2021. Σύμφωνα με το παραπάνω ΦΕΚ, ένας μαθητής του Μουσικού Γυμνασίου παραπέμπεται στην δεύτερη εξεταστική του Σεπτεμβρίου όταν δεν επιτύχει τον γενικό μέσο όρο μαθημάτων 13 και έχει κάτω από την βάση του 10 σε τέσσερα μαθήματα γενικής παιδείας και δύο μουσικά μαθήματα. Ο μαθητής ο οποίος έχει κάτω από την βάση του 10 σε τρία μουσικά μαθήματα δεν έχει την δυνατότητα επανεξέτασης και υποχρεώνεται σε μετεγγραφή. Αν ο μαθητής αυτός έχει κάτω από την βάση του 10 σε τρία μουσικά μαθήματα και ένα γενικής παιδείας υποχρεώνεται σε μετεγγραφή και επανάληψη της τάξης σε γυμνάσιο γενικής παιδείας χωρίς να του έχει δοθεί η δυνατότητα επανεξέτασης, η οποία, ωστόσο, δίνεται σε όποιον έχει κάτω από την βάση του δέκα σε ένα μουσικό μάθημα και ένα μάθημα γενικής παιδείας. Ακόμα και στην περίπτωση που ο μαθητής έχει υψηλό μέσο όρο (οπότε και προάγεται στην επόμενη τάξη) δεν δίνεται στο γυμνάσιο η δυνατότητα επανεξέτασης αν δεν έχει επιτύχει την βάση του 10 έστω και σε ένα μουσικό μάθημα. Δυνατότητα επανεξέτασης έχει μόνο ο μαθητής των λυκειακών τάξεων του Μουσικού Σχολείου ο οποίος δεν έχει επιτύχει την προβλεπόμενη βάση σε ένα μουσικό μάθημα.
Για το Δ.Σ της Πανελλήνιας Ένωσης Γονέων Μουσικών & Καλλιτεχνικών Σχολείων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη