Νέο «ντιμπέιτ» στα παγωμένα σχολεία: Καθαριστές αέρα εναντίον ανοικτών παράθυρων
Μετά το «αξεσουάρ» κουβέρτα για τους μαθητές, μια νέα πρόταση επιστημόνων και εκπαιδευτικών θα συζητηθεί πολύ: Προτείνουν εφοδιασμό των σχολείων με ειδικούς καθαριστές αέρα, ώστε να μην είναι συνεχώς ανοικτα τα παράθυρα

Μεγάλη συζήτηση ανοίγει και στην Ελλάδα για την προστασία των μαθητών από τον κορονοϊό, με άλλους τρόπους από τα ...ανοικτά παράθυρα και τις κουβέρτες που βλέπουμε τις τελευταίες μέρες να ταλαιπωρούν μαθητές και εκπαιδευτικούς που προσπαθούν να κάνουν μάθημα σε συνθήκες πολικού ψύχους.

Η εναλλακτική λύση που προτείνουν πολλοί ειδικοί και εκπαιδευτικοί, είναι η προμήθεια καθαριστών αέρα, που θα λειτουργούν στις τάξεις επιτρέποντας να κλείνουν πιο συχνά τα παράθυρα, ώστε να μην παγώνουν οι μαθητές, αλλά και οι φοιτητές ειδικά στα Πανεπιστήμια της Β.Ελλάδας που αναγκάζονται να ξεπαγιάζουν στη διάρκεια της εξεταστικής.

Βέβαια οι καθαριστές αέρα είναι μηχανήματα που κοστίζουν πολύ πιο ακριβά από το «αξεσουάρ» που τελευταία χρησιμοποιούν οι μαθητές, την κουβέρτα, ενώ πρέπει να διερευνηθεί εξονυχιστικά και η αποτελεσματικότητά τους

Την πρόταση αυτή κατέθεσε ωστόσο επίσημα ο Ιατρικός Σύλλογος Χίου, αναφέροντας πριν από λίγες μέρες ότι με το δεδομένο ότι μαθητές και εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωμένοι να συμβιώνουν για πολλές ώρες σε ένα κλειστό περιβάλλον, μείωση του ιικού φορτίου ενός αερογενώς μεταδιδόμενου ιού όπως ο SARS-CoV2, στον αέρα μιας κλειστής αίθουσας επιτυγχάνεται με τα παρακάτω μέτρα:

Πρόταση Ιατρών: Βάλτε καθαριστές αέρα στα σχολεία

Με την σωστή χρήση καλών μασκών (ffp2/KN-95) που μειώνουν κατά πολύ τη μετάδοση. Μάλιστα για να είναι εφικτό το μέτρο, το κόστος θα πρέπει να το στηρίξει ο κρατικός προϋπολογισμός.
-Με την μείωση του συγχρωτισμού στις αίθουσες μέσω της μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα.
-Με την βελτίωση της ποιότητας του αέρα που υπάρχει στον κλειστό χώρο των αιθουσών. Με δεδομένο ότι είναι δύσκολο να κρατήσεις τα παράθυρα ανοιχτά με τις τωρινές πολύ χαμηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος, θα πρέπει να επενδύσουμε άμεσα σε συσκευές που καθαρίζουν τον αέρα. Υπάρχουν συσκευές που μπορούν να καθαρίσουν και μειώσουν κατά πολύ τη συγκέντρωση του ιού στον αέρα ενός κλειστού χώρου και μάλιστα με μικρό σχετικά κόστος. Η χρήση των συσκευών καθαρισμού του αέρα που προκρίνεται και από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) εφαρμόζεται ήδη σε αρκετές υγειονομικές και σχολικές μονάδες της χώρας μας.

Δεν υπάρχει νομοθετική ρύθμιση

Δυστυχώς, επειδή δεν υπάρχει νομοθετική ρύθμιση, η πρόταση των γιατρών απορρίφθηκε από τους Πρόεδρους των Ενιαίων Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Χίου:

Σε έγγραφό τους προς τους διευθυντές των σχολείων, αναφέρουν ότι «μέχρι και σήμερα δεν έχει υπάρξει επίσημη νομοθετική ρύθμιση από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Εσωτερικών ή γραπτή οδηγία από τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (δεν έχουμε κάτι τέτοιο στην διάθεσή μας), που να αναφέρει ρητά ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα σχολεία μηχανήματα καθαρισμού αέρα για την εξουδετέρωση ιών και μικροβίων, ώστε να μένουν κλειστά τα παράθυρα και οι πόρτες των σχολικών τάξεων».
Για αυτό το λόγο μέχρι να υπάρξει σχετική διευκρίνιση σημειώνουν πως: «Δεν επιτρέπουμε την αγορά μηχανημάτων ειδικά από τους Διευθυντές των σχολείων και ως εκ τούτου τα τιμολόγια αγοράς τους δεν θα γίνουν δεκτά από τις Ενιαίες Σχολικές Επιτροπές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».

Το ζητούν και οι εκπαιδευτικοί

Πάντως οι εκπαιδευτικοί, ειδικά των βόρειων περιοχών, ζητούν με κάθε τρόπο να δοκιμαστούν οι καθαριστές αντί να προστρέχουν σε κουβέρτες οι μαθητές και να ξεπαγιάζουν. Ενδεικτικά, σχετικό αίτημα προς τους δημάρχους των βόρειων περιοχών της Αθήνας έκαναν οι εκπαιδευτικοί του ΣΕΠΕ Αμαρουσίου προκειμένου οι Δήμοι να βοηθήσουν τους μαθητές  επιδοτώντας την αγορά και εγκατάσταση μηχανημάτων καθαρισμού του αέρα στις σχολικές αίθουσες των Δημόσιων Σχολείων των περιοχών ευθύνης τους, «ώστε να μπορέσουμε επιτέλους να κλείσουμε τα παράθυρα των αιθουσών διδασκαλίας μας κατά την ώρα του μαθήματος εν μέσω δριμύτατου ψύχους»!

«Με την υφιστάμενη κατάσταση στα Δημόσια Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία ακόμα κι αν γλιτώσουμε από την πανδημία του κορονοϊού κινδυνεύουμε να αρρωστήσουμε όλοι/όλες μαθητές/μαθήτριες και εκπαιδευτικοί από πνευμονία λόγω ψύχους εξαιτίας των ανοιχτών παραθύρων των αιθουσών μας», σημειώνουν οι δάσκαλοι...

Σε μερικά σχολεία μπήκαν ήδη 

Ηδη πάντως, ορισμένοι Δήμοι έχουν προχωρήσει στην υιοθέτηση αυτής της λύσης, όπως λχ ο Δήμος Ασπροπύργου που αποφάσισε τον Ιανουάριο να τοποθετήσει σταδιακά σε όλα τα σχολεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ένα προηγμένο σύστημα καθαρισμού, το οποίο αποτελεί ενεργό σύστημα απολύμανσης αέρα και επιφανειών, με χαμηλό κόστος αγοράς και συντήρησης.

Σύμφωνα με τις αναφερόμενες προδιαγραφές, βασίζεται σε υψηλή ποιότητα σχεδιασμού συνδυάζοντας διαφορετικές τεχνολογίες και με την εγκατάσταση του συστήματος, επιτυγχάνεται η εξουδετέρωση κατά 99,9% των αερομεταφερόμενων βακτηρίων και ιών, ενώ ταυτόχρονα εμποδίζεται η ανάπτυξη μυκήτων και εξαλείφονται οι οσμές, τα αλλεργιογόνα και οι πτητικές οργανικές ενώσεις, περιορίζοντας έτσι τη μετάδοση των ιογενών και βακτηριακών λοιμώξεων. Το συγκεκριμένο σύστημα δεν παράγει όζον και λειτουργεί με ασφάλεια στην ταυτόχρονη παρουσία ανθρώπων στον ίδιο χώρο. «Αν δεν είμαστε ο πρώτος δήμος στην Ελλάδα που επενδύει σε υψηλή τεχνολογία καθαρισμού αέρα στα σχολεία του, τότε σίγουρα είμαστε από τους πρώτους», είπε ο Δήμαρχος Ν.Μελετίου.

Επίσης στη Θεσαλονίκη, το ΑΠΘ  έχει αποφασίσει την αγορά 150 συσκευών καθαρισμού αέρα με φίλτρα HEPA για χρήση σε 84 αμφιθέατρα και αίθουσες διδασκαλίας χωρίς δυνατότητα φυσικού εξαερισμού, αξίας 110.000 ευρώ σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού

Μπαίνουν πιλοτικά και στην Κύπρο

Αλλά και στην Κύπρο, το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) προωθεί σχέδιο στα σχολεία για μηχανικό καθαρισμό του αέρα, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητά του στις σχολικές αίθουσες.

Στο πλαίσιο αυτό, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου αποφάσισε την πιλοτική εφαρμογή του σχεδίου, με εγκατάσταση περίπου 100 συσκευών καθαρισμού αέρα σε αριθμό σχολείων που έχουν επιλεγεί κατά προτεραιότητα σύμφωνα με τις κλιματικές συνθήκες. Ταυτόχρονα, το Πανεπιστήμιο Κύπρου θα διεξαγάγει σχετική έρευνα αξιολόγησης. Εφόσον η αξιολόγηση δώσει θετικά αποτελέσματα, το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας θα προχωρήσει σε εγκατάσταση συστημάτων μηχανικού καθαρισμού του αέρα σε όλα τα δημόσια σχολεία. Όπως ανακοίνωσε το πανεπιστήμιο Κύπρου, ανατέθηκε στο Εργαστήριο Αναπνευστικής Φυσιολογίας της Ιατρικής Σχολής του η εγκατάσταση και συντήρηση σημαντικού αριθμού καθαριστών αέρα εσωτερικού χώρου σε σχολεία ορεινών περιοχών που επιλέγηκαν από το υπουργείο Παιδείας, στα οποία λόγω των κλιματολογικών συνθηκών είναι δύσκολη η εφαρμογή των γενικών οδηγιών για την πανδημία COVID-19 για ανανέωση του αέρα στις αίθουσες διδασκαλίας. Ταυτόχρονα, το Εργαστήριο θα αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα του συγκεκριμένου μέτρου πραγματοποιώντας κατάλληλες μετρήσεις ποιότητας αέρα στις αίθουσες διδασκαλίας των σχολείων που θα συμμετάσχουν.

Τι λένε οι μελέτες

Για το θέμα της αποτελεσματικότητας των καθαριστών αέρα υπάρχει μελέτη του Ινστιτούτου Υγιεινής-Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Βόννης, σύμφωνα με την οποία όντως προκύπτει πολύ μεγάλη αποτελεσματικότητα των φίλτρων HEPA στον καθαρισμό του εσωτερικού αέρα και από τον κορονοϊό σε ποσοστά που φτάνουν ως και το 99,9999%. Παράλληλα, όμως, η μελέτη κάνει λόγο και για  κινδύνους που εγκυμονεί ο στροβιλισμός του αέρα που προκαλεί η συσκευή, κατά τη διαδικασία της εισρόφησής του αέρα, η οποία δυνητικά θα μπορούσε να αυξήσει τη διασπορά του ιού. Μια λύση θα ήταν (ενδεχομένως) συνδυασμός μισανοικτών παραθύρων και καθαριστών, με τρόπους που αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αφού δεν έχει γίνει πιλοτική εφαρμογή.

Υπάρχει επίσης από πέρυσι μια μελέτη της ΒlueAir, στην οποία χρησιμοποιήθηκε ειδικός στεγανός κλειστός θάλαμος, όπου εισήχθησαν σε μορφή μικροσταγονιδίων (αεροζόλ), πραγματικές δόσεις κορονοϊού  όπως δηλαδή μεταδίδεται ο ιός και υπό καθημερινές συνθήκες. Ο θάλαμος ύστερα μετρήθηκε 3 φορές και διαπιστώθηκε η ύπαρξη του κοροναϊού σε όλο του το εμβαδόν. Στη συνέχεια ενεργοποιήθηκε ο καθαριστής αέρα της BlueAir και σε λιγότερο από 5 λεπτά επαναμετρήθηκε άλλες 3 φορές το ιικό φορτίο του θαλάμου, όπου διαπιστώθηκε η απομάκρυνση του κοροναϊού  σε ποσοστό 100%

Ερώτηση ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή

Χτες, για το ζήτημα αυτό κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή προς τους Υπουργούς Υγείας και Παιδείας 33 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ρωτώντας τους  αν έχουν εξετάσει και αξιολογήσει την αποδοτικότητα των συσκευών καθαρισμού αέρα για τη μείωση της διασποράς του covid 19 στις σχολικές αίθουσες της χώρας, σε συνδυασμό με άλλα μέτρα όπως η μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, καθώς και αν προτίθενται να εξασφαλίσουν πόρους και να δρομολογήσουν το συντομότερο δυνατόν τις απαραίτητες διαδικασίες προκειμένου να προμηθευτούν με διαφανή διαδικασία οι σχολικές μονάδες της χώρας συσκευές καθαρισμού αέρα, προκειμένου να προστατευθεί η υγεία των μαθητών έναντι του covid 19, αλλά και άλλων αερογενώς μεταδιδόμενων λοιμώξεων.

Το ντιμπέιτ λοιπόν τώρα ξεκινά -και μάλλον καθυστέρησε πολύ, όπως τα περισσότερα πράγματα στη χώρα μας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleio
Πώς ένα σχολείο μπορεί να αλλάξει το μικροκλίμα μιας γειτονιάς

Ο Κωνσταντίνος Καρτάλης, καθηγητής Φυσικής Περιβάλλοντος και Κλίματος στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναλύει...

Πώς ένα σχολείο μπορεί να αλλάξει το μικροκλίμα μιας γειτονιάς
sxoleio
Οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΠΕ02 και ΠΕ04 στα Τμήματα Ένταξης: Μια κατάφωρη αδικία
Είναι απορίας άξιον πώς το Υπουργείο Παιδείας θέλει να μειώσει τους αναπληρωτές ώστε να καλύπτουν μόνο έκτακτες ανάγκες και να μην αλλάζει αυτή τη...
Οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΠΕ02 και ΠΕ04 στα Τμήματα Ένταξης: Μια κατάφωρη αδικία