Αναταραχή στα Πανεπιστήμια και έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεών τους την ερχόμενη εβδομάδα, προκάλεσαν οι τελευταίες ενέργειες της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως, που επιμένει να ζητά από τα ιδρύματα να προτείνουν τα ιδια συγχωνεύσεις Τμημάτων τους αλλά και να τα χρηματοδοτήσει για πρώτη φορά εφέτος με τρόπο που προκαλεί αντιδράσεις.
Οι πρυτάνεις των ιδρυμάτων αποφάσισαν να συγκαλέσουν νέα Σύνοδο την ερχόμενη Τετάρτη, προκειμένου να συζητήσουν αν και κατά πόσο θα ανταποκριθούν στην επιστολή της υπουργού Παιδείας που ζητά από τις διοικήσεις των ΑΕΙ να υποβάλουν τα σχέδιά τους «προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης και εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη» έως το τέλος Μαρτίου 2022, προτείνοντας μεταβολές στην ακαδημαϊκή διάρθρωση, όπως:
- καταργήσεις Τμήματος/Τμημάτων
- συγχωνεύσεις με άλλο/-α Τμήμα/Τμήματα του ίδιου ή άλλου Ιδρύματος
- ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών του/τους, προκειμένου να ανταποκρίνεται/-ονται πληρέστερα στις εξελίξεις της επιστήμης, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της κοινωνίας και της οικονομίας.
Εδώ το κύριο βάρος για συγχωνεύσεις και αλλαγές προσανατολισμού Τμημάτων, πέφτει προφανώς στα περίπου 130 τμήματα που συγχωνεύτηκαν στα νέα Πανεπιστήμια επί υπουργίας Γαβρόγλου. Βασικά κριτήρια για τις συγχωνεύσεις είναι ο χαμηλός αριθμός εισακτέων (ζήτηση), η επάρκεια του διδακτικού - υποστηρικτικού προσωπικού, υποδομών, οι αλληλοεπικαλύψεις (τμήματα συναφών αντικειμένων) ο ρυθμός αποφοίτησης, η απορροφητικότητα των πτυχιούχων στην αγορά εργασίας, οι διεθνείς συνεργασίες και ετεροαναφορές, κα.
«Εμπλοκή» και στο Μηχανογραφικό του 2022
Από την ανταπόκριση των ΑΕI και τις αποφάσεις της κ.Κεραμέως όμως, δε θα κριθεί μόνο η βιωσιμότητα πολλών τμημάτων αλλά και το Μηχανογραφικό δελτίο στις επικείμενες Πανελλήνιες. Αυτό καθώς η κ.Κεραμέως δεν έχει ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της, οπότε δεν έχει φύγει το ενδεχόμενο να προκύψει μεταβολή του Μηχανογραφικού με έναν Χ αριθμό συγχωνεύσεων Τμημάτων από εφέτος -αν και οι περισσότερες αναμένεται να πάνε για το επόμενο ακαδημαϊκό και σχολικό έτος. Πάντως όλα αυτά δημισουργούν ανασφάλεια στους υποψήφιους που ακόμα δεν ξέρουν τι θα αντιμετωπίσουν. Για να το μάθουν, θα χρειαστεί να περιμένουν περίπου μέχρι μετά το Πάσχα, αφού έστω κι αν τα ΑΕΙ καταθέσουν όντως προτάσεις μέχρι το τέλος Μαρτίου και δεν γυρίσουν και πάλι την πλάτη στην κ.Κεραμέως όπως έκαναν μέχρι τώρα (δεν είναι η πρώτη φορά που τους ζητήθηκε να κάνουν προτάσεις για συγχωνεύσεις αλλά τις προηγούμενες δεν έδειξαν κανένα ενδιαφέρον να απαντήσουν) θα χρειαστεί χρόνος και στο ΥΠΑΙΘ για να αποφασίσει τις κινήσεις που θα κάνει -αν κάνει- εφέτος, και ποιες θα αφήσει για του χρόνου. Εδώ ρόλο θα παίξει και το αν η κ.Κεραμέως θα αποφασίσει να παρουσιάσει την ίδια περίπου περίοδο και το νέο νομο-πλαίσιο που ετοιμάζει για τα ΑΕΙ, ο οποίος εκτός από τις συγχωνεύσεις Τμημάτων και την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη, θα περιλαμβάνει επαναφορά Συμβουλίων διοίκησης στα ΑΕΙ, μάνατζερ αντί για γραμματέα, ρυθμίσεις για τους φοιτητές, κα. Επίσης την ανοιξη τοποθετείται και η είσοδος της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας στα ιδρύματα, κάτι που θα εκ των πραγμάτων δυναμιτίσει ακόμα περισσότερο το κλίμα, εκτός κι αν στο μεταξύ αλλάξει κάτι με την εκδίκαση της προσφυγής ενάντια στην Πανεπιστημιακή Αστυνομία που θα γίνει στις 11 Μαρτίου από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας..
Ο ρόλος της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής
Οι πανεπιστημιακοί -αλλά και οι υποψήφιοι- έχουν να συνυπολογίσουν ακόμα και τις επερχόμενες Πανελλαδικές του 2022, όπου η εφαρμογή για δεύτερη συνεχή χρονιά της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, αναμένεται να αποψιλώσει ακόμα περισσότερο αρκετά περιφερειακά Τμήματα,οπότε ορισμένα ιδρύματα κινδυνεύουν να υποστούν πραγματική πανωλεθρία. Ενδεικτικά, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου, Τριαντάφυλλος Αλμπάνης ανέφερε πριν λίγες μέρες στο Δημοτικό Συμβούλιο της Πρέβεζας:
«Η Σύγκλητος συζητά αποκλειστικά με ακαδημαϊκά κριτήρια. Για μας προέχει η επιβίωση του Πανεπιστημίου καθώς είναι βέβαιο ότι η δεύτερη χρονιά της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής θα έχει συνέπειες και σε άλλα τμήματα. Αυτό που θέλουμε είναι να προλάβουμε το ξήλωμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Έχουμε στα χέρια μας την επιστολή της Υπουργού που ζητά ως τις 31 Μαρτίου να κατατεθούν στοιχεία βιωσιμότητας, δραστηριοτήτων, πρόσβασης στην αγορά εργασίας και πρόγραμμα εξυγίανσης», τόνισε ο Πρύτανης και συνέχισε πως η Υπουργός παιδείας καλεί τις διοικήσεις των πανεπιστημίων «να υποβάλουν τα σχέδιά τους προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης και εξορθολογισμού του ακαδημαϊκού χάρτη, προτείνοντας μεταβολές στην ακαδημαϊκή διάρθρωση (καταργήσεις Τμήματος/Τμημάτων, συγχωνεύσεις με άλλο/-α Τμήμα/Τμήματα του ίδιου ή άλλου Ιδρύματος, ουσιαστική αναμόρφωση και αναδιοργάνωση του προγράμματος σπουδών του/τους, προκειμένου να ανταποκρίνεται/-ονται πληρέστερα στις εξελίξεις της επιστήμης, τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της κοινωνίας και της οικονομίας)».
Η πιστοποίηση
Κι όλα αυτά συμβαίνουν ταυτόχρονα με τις κινήσεις που πρέπει να κάνουν τα τμήματα των ΑΕι προκειμένου να λάβουν πιστοποίηση από την ΕΘΑΑΕ. Η πιστοποίηση είναι διαδικασία διασφάλισης ποιότητας που πραγματοποιείται με βάση συγκεκριμένα, προκαθορισμένα, διεθνώς αποδεκτά και εκ των προτέρων δημοσιοποιημένα ποσοτικά και ποιοτικά κριτήρια και δείκτες, εναρμονισμένα με τις Αρχές και Κατευθυντήριες Οδηγίες για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σκοπός της πιστοποίησης είναι η διασφάλιση της ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς και η αποτελεσματικότητα και διαφάνεια της συνολικής λειτουργίας των ΑΕΙ. Πρόσφατα, το Συμβούλιο Αξιολόγησης και Πιστοποίησης της ΕΘΑΑΕ, κατόπιν αιτήματος των Πανεπιστημίων, αποφάσισε την παράταση της προθεσμίας υποβολής των προτάσεων πιστοποίησης των «νέων Προγραμμάτων Προπτυχιακών Σπουδών σε λειτουργία» των ΑΕΙ κατά ένα μήνα, μέχρι τις 31 Μαρτίου, δηλαδή την ίδια ημερομηνία που λήγει και η προθεσμία Κεραμέως για τις προτάσεις συγχωνεύσεων. Δηλαδή τα ιδρύματα καλούνται να προτείνουν ποια Τμήματα θα έπρεπε να συγχωνευθούν η να αλλάξουν αντικείμενο, ενώ ταυτόχρονα ασχολούνται με την πιστοποίησή τους. Πράγμα τουλάχιστον αντιφατικό...
Αντιδράσεις και για τη χρηματοδότηση
Αντιδράσεις όμως έχουν προκύψει σε αρκετά ιδρύματα και για τη χρηματοδότηση, παρότι η κ.Κεραμέως ανακοίνωσε χθες ότι εφέτος είναι αυξημένη κατά 13 εκ. ευρώ. Αιτία είναι η κατανομή του 20% για πρώτη φορά με βάση «ποιοτικά» κριτήρια, τα οποία «έθαψαν» όπως φαίνεται αρκετά ιδρύματα, όπως το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο
Πελοποννήσου, τα Πανεπιστήμια Δ.Μακεδονίας και Δ.Αττικής, το ΕΛΜΕΠΑ, το Ιωαννίνων, Θεσσαλίας, την ΑΣΠΑΙΤΕ, κ.α. Πολλά ιδρύματα θεωρούν ότι θίγονται από το νέο τρόπο χρηματοδότησης και ιδίως (αλλά όχι μόνο) όσα προέκυψαν από τις συγχωνεύσεις των ΤΕΙ επί υπουργίας Γαβρόγλου, τα οποία δεν έχουν όλα ακόμα κατορθώσει ακόμα να βρουν το σωστό βηματισμό -και κατ επέκταση να επιτύχουν επιδόσεις στα ποιοτικά κριτήρια που έθεσε το ΥΠΑΙΘ. Ιδίως το κριτήριο «Ποσοστό αποφοίτων στην κανονική διάρκεια σπουδών (ν)» είναι άπιαστο για ιδρύματα που ενσωμάτωσαν Τμήματα ΤΕΙ. Τα ιδρύματα αυτά επικαλούνται επίσης και τις διεθνείς κατατάξεις, όπου Πανεπιστήμια όπως των Ιωαννίνων, της Πάτρας, κ.α τοποθετούνται σε πολύ υψηλότερες θέσεις από αυτές που τα τοποθετεί η ΕΘΑΕΕ στη δική της κατάταξη -και για το λόγο αυτόν ζητούν εξηγήσεις.
Πίνακας: Η επιχορήγηση των ΑΕΙ για το 2022 βάσει αντικειμενικών και ποιοτικών κριτηρίων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη