Οι επιστολές-παραινέσεις του PISA/ΟΟΣΑ προς τους δεκαπεντάρηδες και ο άκομψος προσηλυτισμός τους
Το δοκίμιο PISA είναι το «κρυφό» πρόγραμμα του ΟΟΣΑ, με βάση το οποίο συγκρίνει τις επιδόσεις των δεκαπεντάρηδων.

«Το PISA είναι Πρόγραμμα του ΟΟΣΑ για τη διεθνή (συγκριτική) αξιολόγηση μαθητών/τριών. Το PISA μετρά την ικανότητα δεκαπεντάρηδων να χρησιμοποιούν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους στην ανάγνωση, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες ώστε να ανταποκρίνονται σε προκλήσεις πραγματικής ζωής».

Αυτή είναι η επίσημη λιτή διευκρίνιση που γίνεται στην επίσημη ιστοσελίδα του ΟΟΣΑ: http://www.oecd.org/pisa. Σε δεκαπεντάρηδες αναφέρεται το PISA/ΟΟΣΑ και αυτούς αλιεύει στην εκπαίδευση των χωρών που συμμετέχουν για να συγκροτήσει τα «εθνικά δείγματα», αλλά και το «παγκόσμιο δείγμα» της αναφερόμενης ως έρευνας PISA. Πρόκειται για πρόγραμμα που χρησιμοποιεί ως εργαλείο μέτρησης ένα κοινό παγκόσμιο δοκίμιο αποτύπωσης επιδόσεων διαβαθμισμένων σε έξι επίπεδα. Είναι το εργαλείο που, για 25 χρόνια τώρα (1997-2022), αποτελεί το μονοπωλιακό παγκόσμιο τεστ καταγραφής επιδόσεων, έτσι όπως αυτές προκύπτουν από την αναμέτρηση δεκαπεντάρηδων με τις κατασκευασμένες «προβληματίζουσες» καταστάσεις «πραγματικής ζωής» και με τις «λύσεις» που δίνουν σε αυτές.

Το δοκίμιο PISA είναι το «κρυφό» πρόγραμμα του ΟΟΣΑ, με βάση το οποίο συγκρίνει τις επιδόσεις των δεκαπεντάρηδων. Είναι, όντως, μεγάλο το εγχείρημα: να σέρνεις κάθε τρία χρόνια ανώνυμους δεκαπεντάχρονους μπροστά σε ένα δοκίμιο παγκόσμιας συγκριτικής «συν-ανταγωνιστικής» αξιολόγησης, χωρίς να ενημερώνονται ουσιαστικά για το όλο νεοφιλελεύθερο εγχείρημα, ούτε για το προσωπικό προφίλ που τους έκοψαν και έραψαν, με βάση τα αποτελέσματα για τα οποία ποτέ δεν ενημερώνονται!

Μια απλή ανάγνωση των δύο επιστολών που ακολουθούν αποκαλύπτουν τη μεγάλη «συνωμοσία της σιωπής» που στήνεται. Λες και οι συντάκτες των επιστολών έχουν βαλθεί να γράψουν κάτι που μοιάζει με σύντομη «έκθεση ιδεών» για προσηλυτισμό. Αναφέρονται στη «μεγαλύτερη εκπαιδευτική έρευνα παγκοσμίως»! Γράφουν για έρευνα που συμβάλλει στην ανάπτυξη θεωριών, το «αντιπροσωπευτικό δείγμα» που εκπροσωπεί τη χώρα, «το υλικό που απαιτείται, ώστε να παρθούν αποφάσεις και αναγκαία βελτιωτικά μέτρα για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας»! 

Αλήθεια, ποιες αποφάσεις έχουν παρθεί μετά τους 7 γύρους PISA/ΟΟΣΑ (2000-2022). Γιατί ψευδολογούν ασύστολα; Έχουν βαλθεί να εκθειάζουν το εγχείρημα στο οποίο πρόκειται να συμμετάσχουν, λες και έχουν αναλάβει να ασκούν στρατευμένη ενημέρωση υπέρ του PISA και των πολιτικών που διακυβεύονται σε πλανητικό επίπεδο. Οι μαθητές/τριες που συμμετέχουν στις Ολυμπιάδες γνωρίζουν καλά το παιγνίδι που παίζεται. Εδώ, δήθεν οι μαθητές/τριες έχουν «επιλεγεί» για να εκπροσωπούν τη χώρα! Η αλήθεια είναι ότι δεν επιλέχτηκαν. Πρόεκυψαν από διαδικασίες δειγματοληψίας. Γιατί αυτή η ακατάσχετη ψευδολογία; Σε τι εξυπηρετεί η σκόπιμη, λειψή ενημέρωση των υποκειμένων που θα υποστούν τη δοκιμασία; Ποια παιδαγωγική αρχή το υπαγορεύει; Ποια πολιτική πρακτική το επιβάλλει; Γιατί αποκρύβεται ότι η χώρα μας είναι για χρόνια στην ομάδα των ουραγών; Ποια έρευνα για ποια θεωρία; Ποιες αποφάσεις; Γιατί αυτή η κατάταξη των χωρών με βάση τις επιδόσεις και όχι κατά αλφαβητική σειρά; Και τέλος, αν το πολυδιαφημισμένο καινοτόμο μεθοδολογικό εύρημα είναι ότι «τα θέματα είναι όλα παρμένα από την καθημερινή ζωή»,τότε γιατί αυτή η εκκωφαντική σιωπή αναφορικά με την «καθημερινή ζωή» των δεκαπεντάρηδων σε περίοδο ανθρωπιστικής κρίσης στην Ελλάδα των μνημονίων (2012-2015) και της πανδημίας (2020-2022);

Μήπως, μόνο και μόνο η εφαρμογή του PISA/ΟΟΣΑ σε περιόδους σοβαρής κρίσης συνιστά κυνικό εμπαιγμό των δεκαπεντάρηδων; Μήπως, οδηγούνται υποχρεωτικά, εν μέσω κρίσης και δοκιμασίας, στο βωμό μιας ιδεοληπτικής προσήλωσης εκ μέρους του σκληρού πυρήνα των συντελεστών του PISA/ΟΟΣΑ που εννοούν να εκμεταλλευτούν το momentum της μεγάλης και ιμπεριαλιστικού χαρακτήρα παγκόσμιας διείσδυσης, με τη συνέργεια επιχειρήσεων, όπως είναι η Pearson (Αγγλία) και η Janison (Αυστραλία); Μεγάλο άνοιγμα επιχειρείται και σε ένα άλλο επίπεδο: αν το PISA έχει ως σημείο αναφοράς τα εκπαιδευτικά συστήματα, έρχεται νέο εμπόρευμα “on demand” που θα αφορά το κάθε σχολείο χωριστά ή δίκτυα σχολείων. Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΟΣΑ, πέρα από τον υπερεθνικό επιθεωρητισμό σε επίπεδο επικράτειας-χώρας, «βάζει χέρι» στην πολυδιαφημισμένη αυτονομία των ίδιων των σχολείων…

Τα κείμενα των επιστολών που παραθέτουμε είναι κείμενα «εκτός τόπου και χρόνου». Είναι παραδειγματικά κείμενα «απόδρασης» από την πραγματικότητα του αποστολέα και των παραληπτών! Είναι κείμενα επαναληπτικά στον πυρήνα τους. Αυτή τη δουλειά την κάνουν οι εγχώριοι «εθνικοί διαχειριστές». Η μια επιστολή απευθύνεται στους δεκαπεντάρηδες που πήραν μέρος στο PISA 2015 (κρίση μνημονίων) και η άλλη έχει ως αποδέκτες τους δεκαπεντάρηδες που συμμετέχουν στην τρέχουσα εφαρμογή του 2022, εν μέσω πανδημίας, με τα self-tests for Covid-19. 

Ο ΟΟΣΑ γνωρίζει ότι η πανδημία έχει αναστατώσει και το πεδίο της εκπαίδευσης, για αυτό και μετέφερε την προγραμματισμένη εφαρμογή του 2021 κατά ένα έτος, στο 2022. Μόνο που δεν μας έχουν εξηγήσει τι είναι εκείνο που έχει αλλάξει στο μέτωπο της πανδημίας! Μήπως, τελικά, οι δεκαπεντάρηδες του 2022 είναι βεβαρημένοι με την εμπειρία μιας πανδημίας που γι’ αυτούς κρατάει πιο πολύ; Φοιτούσαν στο σχολείο από την άνοιξη του 2020 μέχρι την άνοιξη του 2022, δηλαδή κατά το εαρινό εξάμηνο του σχολικού έτους 2019-2220, το 2020-2021 και το τρέχον 2021-2022.

Υπάρχει πάντα ένα σοβαρό ερώτημα. Άραγε, οι δεκαπεντάρηδες διαβάζουν επιστολές αυτού του περιεχομένου; Ως «εκπρόσωποι» της χώρας βάζουν τα δυνατά τους για να βγάζουν ασπροπρόσωπους αυτούς που εκπροσωπούν; Τα αποτελέσματα, είναι αλήθεια, δεν το επιβεβαιώνουν. Τουλάχιστον, κάποια στιγμή να ζητούσαν από τους «εθνικούς υπόλογους» ενημέρωση σχετικά με την αξιοποίηση των «αποτελεσμάτων» τους στη βελτίωση της εκπαίδευσης, όπως υπόσχονται στις επιστολές…

Η επιστολή του 2015

Αγαπητοί μαθητές,

Έχετε επιλεγεί να συμμετάσχετε στο Διεθνές Πρόγραμμα Αξιολόγησης Μαθητών – το Πρόγραμμα που είναι περισσότερο γνωστό ως PISA. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εκπαιδευτική έρευνα παγκοσμίως. Σε αυτή την Έρευνα δεν έχουν επιλεγεί να συμμετάσχουν όλοι οι μαθητές, αλλά μερικοί από αυτούς – μεταξύ των οποίων κι εσείς. Όλοι μαζί θα εκπροσωπήσετε τους χιλιάδες, συνολικά, συμμαθητές σας από όλη τη χώρα. Η συμμετοχή σας θα δώσει χρήσιμες πληροφορίες, σχετικά με το τι έχουν μάθει στο σχολείο οι μαθητές της ηλικίας σας, ενώ σε ένα δεύτερο επίπεδο, αυτές οι πληροφορίες θα επιτρέψουν τη σύγκριση με τις άλλες συμμετέχουσες χώρες και θα δώσουν το υλικό που απαιτείται, ώστε να παρθούν αποφάσεις και αναγκαία βελτιωτικά μέτρα για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας. Γι’ αυτό, λοιπόν, είναι εξαιρετικά σημαντικό να δώσετε τον καλύτερο εαυτό σας.

Τα θέματα είναι όλα παρμένα από την καθημερινή ζωή κι έτσι δε χρειάζεται να μελετήσετε κάτι. Οι απαντήσεις σας θα είναι ανώνυμες και δεν πρόκειται να επηρεάσουν σε καμία περίπτωση τους βαθμούς σας ή την όλη σχολική σας πορεία. Θα συσχετισθούν, απλώς, με τις επιδόσεις των μαθητών των άλλων χωρών, ούτως ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα που θα αντανακλούν τις ικανότητες και δεξιότητες των μαθητών σε εθνικό επίπεδο.

Για πιθανές ερωτήσεις, απορίες, παλαιότερα θέματα ή οτιδήποτε άλλο σχετικά με το Πρόγραμμα PISA, μπορείτε να απευθύνεστε στον Διευθυντή ή τον καθηγητή ο οποίος ο έχει οριστεί υπεύθυνος για το PISA στο σχολείο σας. Επίσης, μπορείτε να επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες: http://www.iep.edu.gr/pisa ή http://www.oecd.org/pisa.

Η επιστολή του 2022

Αγαπητές μαθήτριες, αγαπητοί μαθητές

Στη σύγχρονη εποχή, οι επιστημονικές θεωρίες που αναπτύσσονται και κατόπιν βρίσκουν εφαρμογή στην καθημερινή ζωή, καθώς και οι αποφάσεις που παίρνονται σε σημαντικούς τομείς της κοινωνίας, όπως είναι για παράδειγμα η πολιτική, η οικονομία, η εκπαίδευση, η υγεία και η τεχνολογία, στηρίζονται σε συμπεράσματα από έρευνες.

Μια σημαντική έρευνα, που απευθύνεται σε παιδιά της ηλικίας σας, είναι το Διεθνές Πρόγραμμα Αξιολόγησης Μαθητών, που είναι γνωστό ως Πρόγραμμα PISA. Το PISA είναι η μεγαλύτερη εκπαιδευτική έρευνα παγκοσμίως και γίνεται σε περισσότερες από 80 χώρες, ανάμεσα στις οποίες είναι και η Ελλάδα. Σε αυτήν την Έρευνα δεν επιλέγονται να συμμετάσχουν όλοι οι μαθητές κάθε χώρας, αλλά μερικοί από αυτούς, σαν αντιπροσωπευτικό δείγμα. Εσείς έχετε επιλεγεί να συμμετάσχετε σε αυτήν και να εκπροσωπήσετε τους χιλιάδες συμμαθητές σας από ολόκληρη τη χώρα μας. 

Η έρευνα αυτή αποσκοπεί να διαπιστώσει τι μπορούν να καταφέρουν οι 15χρονοι μαθητές από όλον τον κόσμο στην Κατανόηση Κειμένου, στις Φυσικές Επιστήμες και στα Μαθηματικά. Τη φετινή χρονιά, που διεξάγεται η κύρια έρευνα του PISA, οι περισσότερες ερωτήσεις θα αφορούν τα Μαθηματικά. 

Οι ερωτήσεις του PISA δεν μοιάζουν με ό,τι έχετε συνηθίσει. Για να τις απαντήσετε δεν χρειάζεται καμία προετοιμασία: αρκεί να ανατρέξετε στις γενικές γνώσεις και την εμπειρία που έχετε αποκτήσει, είτε στο σχολείο είτε γενικότερα από το περιβάλλον σας. Το Τεστ, στο οποίο θα απαντήσετε ηλεκτρονικά (στον Η/Υ), θα διαρκέσει δύο (2) ώρες. Στη συνέχεια θα απαντήσετε σε ερωτήσεις ενός Ερωτηματολογίου για τις απόψεις σας και τις πεποιθήσεις σας σχετικά με την εκπαίδευση στη χώρα μας, για 45 λεπτά ακόμα. 


Οι απαντήσεις σας θα είναι ανώνυμες και δεν ανακοινώνονται πουθενά. Επομένως, σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να επηρεαστεί από αυτές η βαθμολογία σας ή η σχολική σας πορεία γενικότερα. 

Η συμμετοχή σας σε αυτήν την έρευνα θα δώσει πληροφορίες για τις ικανότητες και δεξιότητες που έχουν οι μαθητές της ηλικίας σας, συνολικά, σε εθνικό επίπεδο, οι οποίες θα συσχετισθούν με τις επιδόσεις των μαθητών από τις άλλες χώρες. Γι’ αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να απαντήσετε όσο καλύτερα μπορείτε σε όλες τις ερωτήσεις. Καλό είναι να σκέφτεστε επιπλέον, ότι το υλικό αυτό θα φανεί πολύ χρήσιμο, ώστε να ληφθούν οι σωστές αποφάσεις και τα αναγκαία μέτρα για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας.

Πιστεύουμε ότι είμαστε τυχεροί που το σχολείο μας επιλέχθηκε να συμμετάσχει στο Πρόγραμμα PISA, διότι εσείς, οι μαθητές, θα αποκομίσετε μια πολύτιμη εμπειρία, παίρνοντας μέρος σε μια σημαντική διεθνή έρευνα. Και είμαστε βέβαιοι ότι θα κάνετε το καλύτερο που μπορείτε, για να εκπροσωπήσετε επάξια τον εαυτό σας, τους συνομηλίκους σας αλλά και τη χώρα μας.

Για τυχόν απορίες, αν θέλετε να δείτε παλαιότερα θέματα ή οτιδήποτε άλλο σχετικά με το Πρόγραμμα PISA, μπορείτε να απευθύνεστε στον Διευθυντή ή τον καθηγητή που έχει οριστεί υπεύθυνος για το PISA στο σχολείο μας. Επίσης, μπορείτε να επισκεφθείτε τις ιστοσελίδες http://www.iep.edu.gr/pisa ή http://www.oecd.org/pisa.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

syllipsi.jpg
Γιάφκα στο Παγκράτι: Φιλόλογος σε φροντιστήριο ο 49χρονος που συνελήφθη
Γιάφκα στο Παγκράτι: Σύλληψη 49χρονου για την αποθήκη «οπλοστάσιο» – Φιλόλογος φέρεται να είναι ο ενοικιαστής
Γιάφκα στο Παγκράτι: Φιλόλογος σε φροντιστήριο ο 49χρονος που συνελήφθη
Bullying πατέρα σε 17χρονη μαθήτρια στη Γλυφάδα
Γλυφάδα: Πατέρας ξυλοκόπησε μαθήτρια - «Πόσες φορές σου είπα μην πλησιάζεις το παιδί μου;» (Video)
Γλυφάδα: Πατέρας μαθήτριας χτύπησε 17χρονη μπροστά στα μάτια άλλων ανηλίκων
Γλυφάδα: Πατέρας ξυλοκόπησε μαθήτρια - «Πόσες φορές σου είπα μην πλησιάζεις το παιδί μου;» (Video)