paidi vivlio
Τι ακριβώς γίνεται στη σκέψη του παιδιού όταν μαθαίνει τα πρώτα του γράμματα στο χαρτί και στο βιβλίο; Πώς βγαίνει από τα σκοτάδια της άγνοιας και φωτίζει όλο και πιο έντονα τον κόσμο της γνώσης;

     Είναι από τα πιο άγνωστα «συμβάντα» στην έξοδό μας προς τον κόσμο. Οι θεωρίες της μάθησης αυτοσχεδιάζουν εν πολλοίς και προσπαθούν να κατανοήσουν μια άγνωστη χώρα, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να συνεργαστούν με το υποκείμενο που βγαίνει τολμηρά στην πρώτη φάση της κοινωνικοποίησής του.

     Είναι το δεύτερο σημαντικότερο πεδίο ανάπτυξης της πνευματικότητάς μας. Έχει προηγηθεί η μερική κατάκτηση της προφορικής γλώσσας – και η οποία περιμένει το συνταξίδεμά της με το άλλο ταίρι της. Πρόκειται για την είσοδο του παιδιού στο θαυμαστό σύμπαν της γραφής.

     Τι ακριβώς γίνεται στη σκέψη του παιδιού όταν μαθαίνει τα πρώτα του γράμματα στο χαρτί και στο βιβλίο; Πώς βγαίνει από τα σκοτάδια της άγνοιας και φωτίζει όλο και πιο έντονα τον κόσμο της γνώσης; Πώς από τα δικά του ελεύθερα σχεδιάσματα της ζωγραφικής μετασχηματίζει τη δημιουργικότητά του στις πειθαρχημένες μορφές των γραμμάτων; Πώς ανοίγεται στο ταραγμένο αρχιπέλαγος των λέξεων των δύσκολων εννοιών; Πώς η γλώσσα του κατακτά τα δύσβατα μονοπάτια της ερμηνείας του περιβάλλοντός του;

     Η Irene Vallejo, έχει μια θαυμαστή θεώρηση. «Σε όλες τις κοινωνίες που χρησιμοποιούν τη γραφή, η κατάκτηση της ανάγνωσης μοιάζει με τελετουργικό μύησης. Τα παιδιά ξέρουν ότι βρίσκονται πιο κοντά στους μεγάλους όταν μπορούν να κατανοήσουν τα γράμματα. Αποτελεί ένα συγκινητικό βήμα προς την ενηλικίωση. Σφραγίζει μια συμμαχία, δηλώνει ότι ένα μέρος της παιδικής ηλικίας έχει παρέλθει οριστικά. Βιώνεται με χαρά και ευφορία. Τα πάντα δοκιμάζουν τη νέα δύναμη. Ποιος να φανταζόταν πως ολόκληρος ο κόσμος είναι διακοσμημένος με γιρλάντες από γράμματα, σαν ένα τεράστιο πανηγύρι»;

     Όταν το μικρό παιδί αρχίζει να περπατά, νιώθει μια απέραντα όμορφη σχέση ελευθερίας. Νικάει τη βαρύτητα. Ορίζει και χαίρεται το σώμα του. Επιλέγει τις κινήσεις του. Τα πρώτα του βήματά του είναι οριακό και απόλυτα καθοριστικό βήμα αυτονομίαςˑ αρκεί να αναλογιστούμε το τι σημαίνει τούτο να μη συμβεί!

     Δύσκολα κατανοούμε όλες αυτές τις σημαντικές κατακτήσεις του. Γιατί χανόμαστε στην χαρά που τόσο απλόχερα μας δωρίζουν οι τόσο σημαντικές ενέργειές του και ουδόλως αναρωτιόμαστε το πώς και το γιατί… Δεν κατανοούμε ούτε και το πως η γραφή μετασχηματίζει σε κάποιο βαθμό ακόμα και την προηγηθείσα προφορικότητα.

     Μα όταν αρχίζει να μιλάει και να γράφει, η ελευθερία γίνεται απόλυτη. Έχει βγει από τη ζωικότητά του και οδεύει όλο και πιο γρήγορα στον εξανθρωπισμό του. Λέει και αργότερα γράφει τις λέξεις και δεν ξέρουμε κατά πόσο τις έχει κατακτήσει. Κι όμως, δεν αναρωτιόμαστε για κάτι εξίσου θαυμαστό, ότι κατανοεί πολλά περισσότερα από όσα εκφράζει.

Η φαντασία του μπουκώνει μπροστά στους περιορισμούς των εννοιών και των λέξεων. Όμως, η σκέψη του είναι πλημμυρισμένη και έχει αρχίσει να σπάζει το φράγμα της γλώσσας παντού. Η ορμή γίνεται όλο και πιο δυνατή, θεριεύει από τον ίδιο τον εαυτό της. Όλα τα απομεινάρια είναι έτοιμα να παρασυρθούν και καινούργιες, ακόμα και ιδιοκατασκευασμένες λέξεις και έννοιες κάνουν με θαυμαστό πάθος την εμφάνισή τους.

     Όλοι έχουμε περάσει από αυτό το τόσο σημαντικό για τη ζωή μας στάδιο – ίσως το πιο δημιουργικό μας στάδιο, γιατί τότε έχουμε το πιο πνευματικό boom και οι νευρικές συνάψεις μας είναι σε φάση επαναστατική.

     Δεν θυμόμαστε αυτή την τόσο καθοριστική έξοδό μας στον κόσμο των μεγάλων. Μας ξεφεύγει ένα απόλυτο θαύμα του εαυτού μας – θαύμα που εκδηλώνεται μόνο όταν βρισκόμαστε σε περιβάλλον ανθρώπινο. Γιατί σε αντίθετη περίπτωση, ποτέ δεν θα μιλήσουμε, ποτέ δεν θα μάθουμε γράμματα και λέξεις, έννοιες και Γράμματα. Ποτέ δεν θα γίνουμε άνθρωποι!

     Παρά τις δυσκολίες μας για την κατανόηση της φάσης των πρώτων γραμμάτων και της νέας εποχή της γραφής, έχουμε μια βεβαιότητα. Σε αυτή την πανέμορφη περίοδο της ζωής μας εκτυλίσσεται ένα συνεχές θαύμα.

     Μόνο που δεν πρέπει μόνο να το απολαμβάνουμε αλλά και να το υπηρετούμε. Για να έλθει το σχολείο μετά από καλή αφετηρία να ταξιδέψει το παιδί στο ασύνορο σύμπαν της Γνώσης, του παιχνιδιού της Γνώσης, του πιο όμορφου ταξιδιού της ζωής μας…

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες