Η μάχη της αξιολόγησης: Πανεκπαιδευτικός ξεσηκωμός την ερχόμενη εβδομάδα
Απεργία και πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την ερχόμενη Τετάρτη, αύριο η Γενική Συνέλευση των Προέδρων των ΕΛΜΕ

Ενα ακόμα ηχηρό, πανεκπαιδευτικό «όχι» στην ατομική αξιολόγηση, θα ακούσει την ερχόμενη εβδομάδα η υπουργός Παιδείας, η οποία δήλωσε χθες ότι δεν γνωρίζει να υπάρχουν αντιδράσεις εναντίον της!

Αύριο Σάββατο, οι καθηγητές της Μέσης Εκπαίδευσης καλούνται να αποφασίσουν στη γενική συνέλευση των προέδρων ΕΛΜΕ τις επόμενες κινήσεις τους, ενώ ήδη οι δάσκαλοι (ΔΟΕ) έχουν ήδη αποφασίσει απεργία-αποχή από την αξιολόγηση και 24ωρη απεργία την ερχόμενη Τετάρτη 15 Φεβρουαρίου. Την ίδια ημέρα  θα πραγματοποιηθούν πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια σε όλη τη χώρα

Η Γενική Συνέλευση των Προέδρων των ΕΛΜΕ της χώρας, θα γίνει το Σάββατο 11/02/2023 στις 11.00 π.μ. στο 6ο ΕΠΑΛ Αθήνας (Νέστου 4, Αμπελόκηποι, Στάση ΜΕΤΡΟ: ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ)

Δικαστήρια και απειλές κατά εκπαιδευτικών

Στο μεταξύ, στο υπουργείο Παιδείας γίνονται απανωτές συσκέψεις για να αποφασίσουν αν θα προσφύγουν ξανά (και πότε) στα δικαστήρια εναντίον της νέας απεργίας-αποχής (όπως συνηθίζει η κ.Κεραμέως, μόνο που τώρα οι εκλογές είναι πια πολύ κοντά) Το πιθανότερο είναι ότι θα το κάνει, ενώ η αυταρχικότητα με την οποία επιχειρεί να περάσει την αξιολόγηση έγινε προχτές ολοφάνερη, με την απειλητική εγκύκλιο του κ.Κόπτση. Γιατί απειλητική; Γιατί αυτό ακριβώς κάνει, απειλεί με πειθαρχικά και αποκλεισμούς από διοικητική εξέλιξη μέχρι και 8 χρόνια (!), με παράλληλη μισθολογική καθήλωση:

«Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 56 του ν. 4823/2021 (Α’ 136), η συμμετοχή στις διαδικασίες αξιολόγησης τόσο για τους αξιολογητές όσο και για τους αξιολογούμενους αποτελεί εκπλήρωση υπαλληλικού καθήκοντος και υποχρέωση. Η παράλειψη στελέχους της εκπαίδευσης, εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. να λάβει μέρος, να διευκολύνει ή να προβεί, σε επιβαλλόμενη ή απλώς προβλεπόμενη από τον νόμο άσκηση αρμοδιότητας ή σε οποιοδήποτε στάδιο της αξιολογικής διαδικασίας στελέχους της εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικού ή μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. συνιστά ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα, το οποίο τιμωρείται με τις πειθαρχικές ποινές του άρθρου 109 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ν.π.δ.δ. (ν. 3528/2007, Α’ 26), όχι κατώτερη του προστίμου ίσου με τις αποδοχές ενός μηνός.

Περαιτέρω, σημειώνεται ότι σε περίπτωση μη συμμόρφωσης στην παραπάνω υποχρέωση δύνανται να επιβάλλεται αναστολή οιασδήποτε διαδικασίας εξέλιξης του στελέχους της εκπαίδευσης, του εκπαιδευτικού ή του μέλους Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π, συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξης του. Ειδικότερα, για τα στελέχη εκπαίδευσης που αρνούνται να λάβουν μέρος στη διαδικασία αξιολόγησης σε οποιοδήποτε στάδιο αυτής ή την παρακωλύουν με την εν γένει στάση τους, τότε το στέλεχος αντικαθίσταται και αποκλείεται από την διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους για τα επόμενα οκτώ (8) έτη»

Η κυρία Κεραμέως δεν γνωρίζει να υπάρχουν αντιδράσεις

Στο μεταξύ, η κ.Κεραμέως σε συνέντευξή της στον realFm, καμώθηκε ότι δεν ξέρει τίποτα για αντιδράσεις και προσπάθησε να πείσει ότι οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν την αξιολόγηση!

Αφού επανέλαβε για πολλοστή φορά ότι η ατομική αξιολόγηση  σημαίνει βελτίωση και όχι τιμωρία, αγνοώντας ακόμα και τη χθεσινή εγκύκλιο που εξέδωσε το Υπουργείο της με απειλές για ποινές για όσους εκπαιδευτικούς δε συμμετάσχουν, ρωτήθηκε «αφού είναι τόσο καλή η αξιολόγηση, γιατί αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί;»

-Ποιες αντιδράσεις; απάντησε! Σα να μην άκουσε τίποτα για την απεργία-αποχή της ΔΟΕ και τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών. Και κατόπιν είπε ότι είναι λογικό, αφού επι 41 χρόνια δεν υπηρχε αξιολόγηση. Είπε ακόμα ότι η συμμετοχή στο πρώτο επίπεδο της αξιολόγησης, αυτό της αξιολόγησης των σχολείων, έχει συμμετοχή στο 99%! Που το βρήκε αυτό το νούμερο, δεν εξήγησε. Επανέλαβε όμως ότι αν η αξιολόγηση είναι θετική τότε οι εκπαιδευτικοί θα κερδίζουν μόρια για να ανέβουν στην εκπαιδευτική πυραμίδα και συνεπώς θα έχουν μισθολογική άνοδο, αλλά απέκρυψε ότι αν αξιολογηθούν αρνητικά θα υποστούν καθήλωση μισθών (τουλάχιστον) και είπε μόνο ότι θα παραπέμπονται σε επιμόρφωση. Παρομοίωσε δε την αξιολόγηση με γενική εξέταση αίματος, που είναι απαραίτητη στον γιατρό για να συνταγογραφήσει αγωγή. Μάλιστα περιέγραψε μια επίσκεψή της σε περιφερειακό σχολείο, όπου οι εκπαιδευτικοί της είπαν, όπως είπε, ότι αρχικά αντιδρούσαν στην αξιολόγηση της σχολικής μονάδας γιατί φοβόντουσαν, αλλά τελικά κατάλαβαν πόσο υποστηρικτική είναι και μάλιστα τώρα συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα ενισχύοντας την εξωστρέφεια, που τους έλειπε. Με άλλα λόγια, η υπουργός θεωρεί ότι οι εκπαιδευτικοί τη θέλουν την αξιολόγηση.

Ο «δούρειος ίππος»

Και ας μην ξεχνάμε, ότι η κυβέρνηση δεν έχει καν αυτό που λέμε «μπέσα»  Γιατί μια κυβέρνηση που επιχειρεί να αξιοποιήσει τους/τις νεοδιόριστους/ες συναδέλφους ως «Δούρειο Ίππο» για να γενικεύσει την εφαρμογή της αξιολόγησης σε όλη την έκταση της εκπαίδευσης, δεν είναι μια κυβέρνηση με μπέσα. Είναι όμως δεδομένο ότι όλοι και όλες οι εκπαιδευτικοί θα σταθούν στο πλευρό των νεοδιόριστων συναδέλφων και θα αγωνιστούν για την ανατροπή της αξιολόγησης και την απρόσκοπτη μονιμοποίησή τους. Πρόκειται για έναν αυταρχικό μηχανισμό με βασική αποστολή τον αυστηρό έλεγχο, τη διαρκή επιτήρηση και εποπτεία της πορείας της αξιολόγησης που θα διαπιστώνει αν «συμμορφώνονται» οι εκπαιδευτικοί απέναντι στην κυρίαρχη πολιτική.

Γιατί η ατομική αξιολόγηση είναι μεθοδευμένη

Εχουμε ξαναγράψει για τα 63 κριτήρια της αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται στο επίπεδο του Α1 για τα εξής:

• προετοιμασία του μαθήματος (σχεδιασμός μαθήματος, προετοιμασία υλικού και δραστηριοτήτων, σαφήνεια διδακτικών στόχων, επιλογή και συνεκτικότητα δραστηριοτήτων) • ετοιμότητα ως προς το γνωστικό αντικείμενο (επιστημονική εγκυρότητα, επικαιροποίηση γνώσης, μετασχηματισμός γνωστικού αντικειμένου σε σχολική γνώση) • διδακτική μεθοδολογία και πρακτικές που να λαμβάνουν υπόψη τη βαθμίδα και το γνωστικό αντικείμενο (διδακτική στρατηγική και τεχνικές, χρόνος, συμμετοχή μαθητών, σύνδεση με προϋπάρχουσα γνώση, οργάνωση εργασίας των μαθητών, εποπτικά μέσα-ΤΠΕ, αντιμετώπιση δυσκολιών, ομαδοσυνεργατικές, διεπιστημονικές πρακτικές, ρυθμός μαθήματος, ακρίβεια και σαφήνεια των οδηγιών, διαφοροποιημένες στρατηγικές και στόχοι, διδακτικές δραστηριότητες με βάση τις δυνατότητες και την ηλικία των μαθητών, εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης και ανατροφοδότησης των μαθητών).

Στο επίπεδο Α2, θα  αξιολογούνται για το παιδαγωγικό κλίμα, τη διαχείριση τάξης και τον αναστοχασμό-αυτοαξιολόγηση (κλίμα μάθησης, αμοιβαία εμπιστοσύνη-αλληλοσεβασμός, εμπλοκή μαθητών στην μαθησιακή διαδικασία, πειθαρχία-πρόληψη προβλημάτων, επίλυση διαφορών και διαχείριση συγκρούσεων, αποδοχή διαφορετικότητας, αναστοχασμός, διαχείριση παιδαγωγικού κλίματος, επανεξέταση πρακτικών-εκτίμηση προβλημάτων-λύσεις). Στο επίπεδο Β, η αξιολόγηση αφορά τη συνέπεια, την ανταπόκριση στο πλαίσιο λειτουργίας, την τήρηση ωραρίου-έγκαιρη προσέλευση, τη συμμετοχή στις συνεδριάσεις του συλλόγου, τη διεκπεραίωση καθηκόντων που αναθέτει ο διευθυντής, τη συμβολή στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, τη συμμετοχή στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την αυτοαξιολόγηση, την ενεργό συμμετοχή στην καθημερινότητα της σχολικής ζωής και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, τον συλλογικό προγραμματισμό και την εσωτερική αξιολόγηση, τη συνεργασία με συναδέλφους, την επικοινωνία και τη συνεργασία με γονείς και φορείς.

Οπότε, όπως κατέγραψε η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών,  προκύπτουν τα εξής ερωτήματα:

✓ Πώς μπορεί να συνδεθεί με άμεσο τρόπο η διδακτική πράξη με το μαθησιακό αποτέλεσμα και να ποσοτικοποιηθεί σε μία κλίμακα με τόσο μικρό εύρος. Ειδικά σε μία περίοδο που όλη η σύγχρονη διεθνής αρθρογραφία αναδεικνύει την ανάγκη να ξεφύγουμε από το στοχοκεντρικό μοντέλο και να δώσουμε βάρος στα μαθησιακά αποτελέσματα. Όσα προβλέπονται τελείως παράδοξα.

✓ Πώς μπορεί μέσα από μία 45λεπτη παράσταση ένας σύμβουλος, που είναι άσχετος με τη σύνθεση της σχολικής τάξης, να αποτιμήσει το έργο του εκπαιδευτικού. Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι ένα πολυπαραγοντικό σύστημα και η διδακτική πράξη είναι μόνο ένας από τους παράγοντες που παίζουν ρόλο στο αποτέλεσμα. Ειδικά αυτή την περίοδο που είναι οξυμένα τα κοινωνικά προβλήματα στην οικογένεια, τα γνωστικά, ψυχολογικά και κοινωνικά αρνητικά αποτυπώματα του διετούς εγκλεισμού, το να μπορέσει κάποιος να κάνει τέτοιου είδους αποτιμήσεις είναι ακόμα πιο δύσκολο.

✓ Πώς μπορεί να αξιολογήσει κάποιος το παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη μέσα από τη ζωντανή παρατήρηση μιας διδακτικής ώρας, όταν είναι γνωστό και στον πιο άπειρο εκπαιδευτικό, ότι όταν μπαίνει ένας τρίτος μέσα στη σχολική τάξη, αλλάζει τελείως το κλίμα. Εδώ αλλάζει η συμπεριφορά των μαθητών όταν μπει μέσα στην τάξη ένας νέος συμμαθητής τους, πόσο μάλλον όταν μπει ο διευθυντής ή ο σύμβουλος.

✓ Πώς μπορεί να αξιολογήσει κάποιος το παιδαγωγικό κλίμα της τάξης όταν είναι δεν γνωρίζει το γνωστικό αντικείμενο και το αναλυτικό πρόγραμμα, όπως θα συμβεί τις περισσότερες φορές, ειδικά στη δευτεροβάθμια.

✓ Πώς μπορούν να αποτιμηθούν 39 διαφορετικοί δείκτες, ειδικά όταν πολλές φορές στον ίδιο δείκτη μπαίνουν τελείως διαφορετικά αντικείμενα όπως "συμμετοχή στην καθημερινότητά της σχολικής ζωής και ικανότητα επίλυσης προβλημάτων".

✓ Πώς μπορούν να αξιολογηθούν σε μία τετράβαθμη κλίμακα δείκτες πολύ γενικά διατυπωμένοι. Για παράδειγμα, ποια η διαφορά του αξιολογικού αποτελέσματος «καλά» από το «πολύ καλά», όταν αποτιμάται ο δείκτης "αποδοχή της διαφορετικότητας". Είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα ζήσουμε γραφικές στιγμές της δεκαετίας του 60 και του 70, παρότι η αξιολόγηση έχει διαφορετική στόχευση σε σχέση με εκείνη την περίοδο. Πολύ παλαιότεροι θα θυμούνται ότι ο δάσκαλος «πρόβαρε» το μάθημα 4-5 φορές, πριν μπει ο επιθεωρητής στην τάξη και προκαθόριζε, ποιος μαθητής θα απαντήσει ανάλογα με την ερώτηση που θα έκανε ο επιθεωρητής. Είναι ανέκδοτο αυτή η διαδικασία να θεωρείται το 2023 αναβάθμιση του σχολείου!

 Το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι η Ελλάδα επιτέλους ευθυγραμμίζεται με όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης που έχουν αξιολόγηση πρέπει να κινητοποιήσει όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Τα αποτελέσματα από την εφαρμογή της αξιολόγησης σε βασικές χώρες της Ευρώπης, όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία, αλλά και στην Αμερική είναι αποκαλυπτικά.

Αποτέλεσε βασικό εργαλείο για την διαφοροποίηση των σχολείων, με βάση την οικονομική-κοινωνική προέλευση των μαθητών, την ένταση των ταξικών φραγμών, την υποβάθμιση-υποχρηματοδότηση και εν τέλει το κλείσιμο σχολείων σε εργατικές περιοχές, την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών ακόμα και απολύσεις.

Τι πραγματικά συμβαίνει στην Ευρώπη

Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό Γιώργο Καββαδία, στον Οικονομικό Ταχυδρόμο δημοσιεύτηκε πρόσφατα ότι αν βαθμολογούνταν το γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα, μάλλον θα έπαιρνε κάτω από τη βάση. Στα σχολεία πέφτουν οι σοβάδες από τους τοίχους, οι τουαλέτες είναι παραμελημένες, τα γυμναστήρια συχνά κλειστά για επισκευές. Mαθήματα ακυρώνονται και η ψηφιοποίηση προχωρά απελπιστικά αργά. Όλο και περισσότεροι μαθητές κινδυνεύουν να μην προχωρήσουν. Η πανδημία αποκάλυψε τις πολλές αδυναμίες του γερμανικού εκπαιδευτικού συστήματος, κατά ειρωνικό τρόπο σε μια από τις πλουσιότερες χώρες του κόσμου.

Τα σχολεία ωστόσο υποφέρουν περισσότερο από τις μεγάλες ελλείψεις σε δασκάλους και καθηγητές. «Αυτή τη στιγμή εκτιμούμε ότι υπάρχουν 30.000 έως 40.000 κενές θέσεις. Σύμφωνα όμως με τη Διάσκεψη των Υπουργών Παιδείας, λείπουν 12.000 θέσεις εργασίας. Η μεγαλύτερη έλλειψη δασκάλων εδώ και 50 χρόνια. Εκτιμάται ότι η κατάσταση θα γίνει ακόμα πιο δύσκολη, μια και ως το 2030 θα υπάρχουν πάνω από 80.000 κενές θέσεις. Επιπλέον, υπάρχουν ελλείψεις σχολικών κοινωνικών λειτουργών, ψυχολόγων και σχολικών συμβούλων για την προώθηση της ένταξης των αλλοδαπών.

Στη Βρετανία ένας μεγάλος αριθμός σχολείων υιοθετεί ως συνέπεια μια στρατηγική που ονομάζουν «στρατηγική αφρόκρεμας», όπου τα σχολεία επιζητούν να επιλέξουν τα πιο «ικανά» παιδιά, τα οποία κατά πλειοψηφία είναι λευκά και μεσοαστικής προέλευσης, γιατί θεωρούν ότι αυτά τα παιδιά έχουν τις περισσότερες πιθανότητες να πετύχουν. Αντίστοιχα, τα παιδιά της εργατικής τάξης περιορίζονται σε σχολεία υποχρηματοδοτούμενα, με ελλιπή εκπαιδευτικό προσωπικό και με το στίγμα της «αποτυχίας», η οποία μετατοπίζεται στα ίδια τα παιδιά, στους γονείς τους και στο εκπαιδευτικό προσωπικό αυτών των σχολείων. 

Στην Πορτογαλία οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται στους δρόμους από τον Δεκέμβρη. Στη Βρετανία έχουν ξεσηκωθεί…

Η αλήθεια είναι ότι τα συστήματα αξιολόγησης, αυτός ο παραλογισμός ότι όλα μετριούνται, η ποσοτικοφρένεια, αμφισβητείται εντονότατα παντού, ακόμα και στη μητρόπολη του καπιταλισμού στις ΗΠΑ. Είναι χαρακτηριστική η μαρτυρία της Νταϊάν Ράβιτς, θεωρητικού της εκπαίδευσης, συγγραφέα και υφυπουργού Παιδείας του Τζορτζ Μπους για τις καταστροφικές συνέπειες της αξιολόγησης: «…η αξιολόγηση μετατράπηκε σε εφιάλτη για τα αμερικανικά σχολεία …Η τρέχουσα έμφαση στην αξιολόγηση έχει δημιουργήσει στα σχολεία μια τιμωρητική ατμόσφαιρα. … Η εκπαιδευτική πολιτική που ακολουθούμε αναστατώνει τις κοινότητες, κατεδαφίζει σχολεία, χωρίς να τα βελτιώνει. Το σημαντικότερο όμως είναι πως δεν παράγουμε μια γενιά μαθητών με περισσότερες γνώσεις…»

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Καθηγήτρια παραιτήθηκε λόγω του ChatGPT!

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 29/10

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα