Αφού , έκανα με προηγούμενα άρθρα , μία μικρή ανασκόπηση σε δύο θέματα της εκπαίδευσης πού εφαρμόστηκαν φέτος, δηλαδή στο διευρυμένο ολοήμερο το οποίο, οι γονείς κατά τα λεγόμενά της πολιτικής ηγεσίας ,το ζητούσαν , αλλά τελικά δεν το αποδέχτηκαν αφού σε μικρό ποσοστό έγραψαν αυτό τα παιδιά του σε αυτό. Άρα θα μπορούσαμε να πούμε ότι σπίτι η πολιτική ηγεσία ερμήνευσε λάθος.
Το ζητούμενο από την μεριά των γονέων αίτημα δεν ήταν για παραμονή των παιδιών περισσότερες ώρες στο σχολείο χωρίς καμιά βελτίωση στην υλικοτεχνική υποδομή.
Το δεύτερο ζήτημα που είδαμε ,πού είναι η επιλογή των στελεχών σχολικών μονάδων η οποία και αυτή συνοδεύτηκε από μεγάλες αμφισβητήσεις, σχετικά με τον τρόπο που έγινε, ενστάσεις , διοικητικά καταγγελίες σε διαφορές Διευθύνσεις ,εξετάσω ένα τρίτο θέμα το κατά πόσον δηλαδή υπάρχει αποτελεσματικότητα, όσον αφορά την επίλυση καθημερινών προβλημάτων.
Να διευκρινίσω οτι πολλές φορές απευθύνομαι στα σχολεία αφού ως οικονομολόγος γνωρίζω ότι η αποτελεσματικότητα είναι ο λόγος ενός συγκεκριμένου αποτελέσματος που επιδιώκεται προς το κόστος που απαιτείται για να επιτευχθεί το αποτέλεσμα αυτό. Ο όρος χρησιμοποιείται κυρίως στα οικονομικά. Μια μέθοδος είναι πιο αποτελεσματική από μια άλλη, όταν απαιτεί μικρότερο κόστος για το ίδιο αποτέλεσμα.
Επειδή πολλοί θεωρούν ότι το management ,έχει μπει στην εκπαίδευση θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι αυτός ο όρος αναφέρεται τα οικονομικά μόνο επιχειρήσεων στις υπόλοιπες μονάδες, όπως είναι η εκπαίδευση ο πιο διάσημος όρος είναι η ηγεσία
Υπάρχει βέβαια διαφορά μεταξύ του μάνατζμεντ και της ηγεσίας.
Η ηγεσία έχει ευρύτερη έννοια από το μάνατζμεντ. Το μάνατζμεντ είναι μια ειδική μορφή ηγεσίας με τη βοήθεια της οποίας πραγματοποιούνται οι σκοποί του οργανισμού. Η λέξη διοίκηση είναι μια άλλη λέξη για το μάνατζμεντ που χρησιμοποιείται για τα σχολεία, δημόσιους οργανισμούς και νοσοκομεία. Το μάνατζμεντ είναι μια τέχνη και μια επιστήμη. Τέλος, το μάνατζμεντ είναι μια κοινωνική διαδικασία. Κοινωνική γιατί λαμβάνει υπόψη τις σχέσεις μεταξύ των ατόμων και διαδικασία γιατί αποτελείται από ένα σύνολο συγκεκριμένων λειτουργιών που πραγματοποιούνται προκειμένου να επιτευχθούν προκαθορισμένοι στόχοι.
Θα δώσουμε ένα παράδειγμα ,το οποίο θα βοηθήσει πολλούς από μας να καταλάβουμε την αποτελεσματικότητα ή όχι του management σε κάποιο από τους τομείς της εκπαίδευσης.
Ως γνωστόν τα σχολεία είναι ένας πολύπλοκος οργανισμός, στον οποίο οι εμπλεκόμενοι πολλές φορές επειδή τα συμφέροντά τους είναι σε αντικρουόμενες αποστάσεις ,θεωρούν ότι αυτός ο οποίος θα πρέπει να επιλύσει τις διαφορές απόψεών τους, είναι ο Διευθυντής της σχολικής μονάδας .
Υπάρχουν όμως θέματα στα οποία , είτε το πολύπλοκο νομοθετικό Πλαίσιο, είτε οι διαφορετικές ερμηνείες του νόμου, οδηγούν τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων,ν να ζητήσουν την γνώμη από τους διοικητικά ανωτέρους τους ,δηλαδή στις κατά τόπους Διευθύνσεις ώστε να τους δοθούν οι πληροφορίες χρειάζονται για τις δικές τους ενέργειες.
Τα τελευταία τρία έτη, ως διευθυντής απευθύνθηκα πολλές φορές στην Διεύθυνση την οποία ανήκει η σχολική μονάδα που διευθύνω, την Π.Ε Β Β Αθήνας για θέματα ,τα οποία θεωρούσα και θεωρώ ότι χρειάζονται διερεύνηση καθώς και έγγραφες οδηγίες λόγω της σπουδαιότητας της κατάστασης των θεμάτων αυτών.
Δυστυχώς επειδή σε αρκετά ερωτήματα μου, δεν πήρα καμία και ποτέ έγγραφη απάντηση, έπρεπε αναγκαστικά να τα επαναλαμβάνω ανά τακτικά χρονικά διαστήματα, αναμένοντας απαντήσεις, ώστε να λάβω τις αποφάσεις μου .
Για δύο ή τρία θέματα, η αλήθεια είναι ότι ουδέποτε μέχρι σήμερα έλαβα κάποια απάντηση παρά μόνο κάποιες τηλεφωνικές διαβεβαιώσεις ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα έχω απάντηση στα ερωτήματα μου.
Φτάνοντας στη λήξη της θητείας μας ώς διευθυντών ακόμη δεν έχω κάποια απάντηση έγγραφη σε αυτά τα οποία ζητούσαν να με ενημερώσουν.
Παρότι η υπεύθυνος των διοικητικών θεμάτων, στην ΠΈ Β Αθήνας, σε μηνιαία βάση με διαβεβαίωνε ότι το θέμα διερευνάται και ότι όπως ενημερώθηκε από τον Διευθυντή της Π.Ε Β Αθήνας, τα ερωτήματα έχουν τεθεί στο Υπουργείο, το οποίο ακόμα δεν έχει απαντήσει με αποτέλεσμα ( αφού πετάξαμε την μπάλα στην εξέδρα , και είχαμε και πολλές καθυστερήσεις χρονικές ) να περνούν οι μέρες, να περνούν τα χρόνια και κάποια απάντηση να μην έχω λάβει .
Υπάρχει θέμα για το οποίο την τελευταία τριετία , έχω αποστείλει άνω των 15εγγράφων διάρκεια της τελευταίας τριετίας, με αποτέλεσμα να μπορούσε κάλλιστα κάποιος να με χαρακτηρίσει γραφικό (ΜΠΟΡΕΊ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΉΘΕΛΕ) η ότι ίσως ενοχλώ τη συγκεκριμένη υπηρεσία.
Η πραγματικότητα όμως είναι, ότι δυστυχώς ουδείς ως σήμερα δεν ενημέρωσε για το τι θα πρέπει να πράξω,έτσι ώστε να επιλυθούν τα θέματα αυτά.
Η μη ύπαρξη απαντήσεων σε ερωτήματα τα οποία είχα θέσει δημιουργούσε μία ματαίωση του ρόλου μου και μία βαθιά λύπη, αφού έβλεπα ότι δεν θα μπορούσα να λάβω με καθοδήγηση η σωστή απάντηση .
Βέβαια ,μία άλλη ανάγνωση είναι ότι κάποιος δεν απαντά ,θέλοντας να διαφυλάξει τον εαυτό του από μία λανθασμένη συμβουλή και την ευθύνη των ενεργειών, να μην τον βαραίνει , αλλά να αποδίδεται εξ ολοκλήρου στον εκάστοτε Διευθυντή .
Γνωρίζω πολύ καλά ότι τόσο στο σωστό management ,όπως και στην αποδοτικότητα στη διοίκηση, υποθέτω ότι σωστό είναι η λήψη απόφασης στα ανώτερα επίπεδα και ενημέρωση τον υφιστάμενο για την απόφαση αυτή.
Δυστυχώς ,η πραγματικότητα μου έδειξε, ότι σε κάποιους κρίσιμες αποφάσεις ,ίσως να μην έχω τη συμπαράσταση την οποία θα ήθελα ,έτσι ώστε να είμαι και εγώ σίγουρος ότι οι αποφάσεις στις όποιος προχωρώ υποχωρώ είναι σωστές.
Όλοι γνωρίζουμε ότι Διεύθυνση είναι η λειτουργία μέσω της οποίας επηρεάζεται η ανθρώπινη συμπεριφορά, έτσι ώστε κάθε άτομο ξεχωριστά να έχει την διάθεση και την ικανότητα να συμβάλλει αποτελεσματικά στην υλοποίηση των στόχων της επιχείρησης. Η διεύθυνση αφορά στην καθοδήγηση, την ενθάρρυνση και την ενεργοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού με στόχο την επίτευξη των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων της επιχείρησης. Η λειτουργία της διεύθυνσης ξεπερνά τα όρια της απλής έκδοσης οδηγιών και εντολών από τα ανώτερα προς τα κατώτερα στελέχη της επιχείρησης.
Αποτελεσματική διεύθυνση σημαίνει και αποτελεσματική επικοινωνία μεταξύ των μελών μιας επιχείρησης. Η διαμόρφωση κλίματος συνεργασίας και κατανόησης μεταξύ των στελεχών της επιχείρησης είναι μια απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή λειτουργία και ανάπτυξή της αφού και η ανάπτυξη της συγκεκριμένης διαδικασίας του μάνατζμεντ βασίστηκε στις Επιστήμες της Συμπεριφοράς.
Στον όρο μάνατζμεντ έχει δοθεί ποικίλο περιεχόμενο και επικρατεί μία σύγχυση γύρω από την έννοιά του και προβλήματα κατά την προσπάθεια ορισμού του όρου. Κάποιοι τον ταυτίζουν με τη διοίκηση, άλλοι με τη διεύθυνση, άλλοι με την ηγεσία, άλλοι με τη διαχείριση και άλλοι με την οργάνωση .
Τελικά, με αυτά που σας περιέγραψα τείνω να συμφωνήσω με την άποψη του Max Weber (1864 - 1920) που ασχολήθηκε ειδικά με τις μεθόδους έρευνας των κοινωνικών επιστημών, προσδίδοντας ιδιαίτερη έμφαση στο διοικητικό φαινόμενο.
Υποστήριξε ότι η γραφειοκρατία (διοίκηση μέσω γραφείων) είναι το πλέον λογικό μέσο για την άσκηση ελέγχου πάνω στους ανθρώπους. Το ίδιο συμβαίνει και στον τομέα της διοίκησης. Σύμφωνα με τις απόψεις του, η γραφειοκρατία, η οποία δεν αποτελεί αρνητικό φαινόμενο, είναι μια θεωρία οργάνωσης που ανταποκρίνεται κυρίως στις ανάγκες των μεγάλων και πολύπλοκων επιχειρήσεων. Ως βασικά χαρακτηριστικά της αναφέρει τις στενά καθορισμένες αρμοδιότητες, τους αυστηρούς κανόνες και την εφαρμογή του ιεραρχικού συστήματος οργάνωσης.
Πόσο κρίμα αλήθεια το 2023, αντί για μια ευέλικτη Διοίκηση να επιδιώκονται, απόψεις των αρχών του αιώνα.
Για την αποτελεσματικότητα, μπορείτε εσείς να κρίνεται,με αυτά που σας περιέγραψα.
Εγώ σταμάτησα να κρίνω.
Ίσως δεν έχει και αξία η γνώμη μου, αφού βρίσκομαι χαμηλά στην ιεραρχική πυραμίδα.
Ας είμαι για κάποιους μια μύγα (Σωκράτης) που ενοχλεί
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΡΙΒΑΣ 18 Δ.Σ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη