Τις συνέπειες από τα εκπαιδευτικά κενά που είναι αποκλειστική ευθύνη του υπουργείου Παιδείας κάποιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης προσπαθούν κατά καιρούς να τις φορτώσουν στις πλάτες των εκπαιδευτικών. Είτε με το καρότο του: «με αυτές τις 3-4 ώρες ‘κλείνει’ το πρόγραμμα και δεν ταλαιπωρείται το σχολείο και οι μαθητές» είτε με το μαστίγιο του «εντέλλεσθαι», επιχειρούν να βγάλουν από πάνω τους τις ευθύνες για τη συνειδητή πολιτική επιλογή τα κενά να μην καλύπτονται με μόνιμο προσωπικό
Σχετικά με την με Αρ. Πρωτ. 141076/Ε3/4-11-2021 εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘ, με θέμα: “Ωράριο και υπερωριακή διδασκαλία των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης – Γνωστοποίηση διατάξεων άρθρων 100 και 101 του ν. 4823/2021 (Α΄ 136)”.
Σύμφωνα με την προαναφερθείσα εγκύκλιο:
[[3. Ο Διευθυντής ή ο Προϊστάμενος της σχολικής μονάδας δύναται να αναθέτει σε εκπαιδευτικό που έχει τοποθετηθεί στη σχολική του μονάδα υπερωριακή διδασκαλία, υποχρεωτική ή προαιρετική, έως πέντε (5) ώρες την εβδομάδα, για την κάλυψη διδακτικών αναγκών. Η ανάθεση υπερωριακής διδασκαλίας, κατά το προηγούμενο εδάφιο, επιτρέπεται μόνο εφόσον, οι εκπαιδευτικοί της ίδιας ειδικότητας που υπηρετούν στη συγκεκριμένη σχολική μονάδα καλύπτουν πλήρως το υποχρεωτικό τους διδακτικό ωράριο και δεν υπάρχουν πλεονάσματα ωρών της ίδια ειδικότητας σε σχολικές μονάδες της ίδιας ή όμορης ομάδας σχολείων.»
Παράλληλα εξακολουθούν να ισχύουν, για όσα ζητήματα δεν έρχονται σε αντίθεση με τις προαναφερόμενες διατάξεις περί υπερωριακής διδασκαλίας, και οι διατάξεις των παρ. 16 και 18 του άρθρου 14 του ν. 1566/1985 (167 Α ́), όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, που ορίζουν ότι:
Αν ο σύλλογος διδασκόντων παραλείπει να αναθέσει την κάλυψη των ωρών αυτών, η ανάθεση γίνεται με απόφαση του διευθυντή εκπαίδευσης, ύστερα από πρόταση του οικείου περιφερειακού υπηρεσιακού συμβουλίου.
Στην ουσία του θέματος
Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι: Για να δοθούν οι όποιες υπερωρίες πρέπει να πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
Α) Να υπάρχει έγγραφη βεβαίωση από τη διοίκηση ότι, δεν υπάρχουν πλεονάσματα ωρών της ίδιας ειδικότητας σε σχολικές μονάδες της ίδιας ή όμορης ομάδας σχολείων. Είναι προφανές ότι ο κάθε διευθυντής/τρια είναι δύσκολο έως αδύνατον να το γνωρίζει!
Β) Να υπάρχουν οι σχετικές πιστώσεις για να πληρωθούν. Και βέβαια με έγγραφη διαβεβαίωση. (Αν υπήρχαν τέτοιες ας αναρωτηθούμε γιατί δεν προχωρούν σε προσλήψεις αναπληρωτών;)
Κατά ποιου/ας θα στραφούν οι συνάδελφοι/σσες, όταν τον επόμενο χρόνο πιθανόν δεν θα έχουν εισπράξει τα αναμενόμενα από τις υποχρεωτικές υπερωρίες;
Πέρα όμως από την “γραφειοκρατική” διαχείριση του θέματος, υπάρχει ως κυρίαρχη και η ουσιαστική-παιδαγωγική πλευρά του! Η διοίκηση με λογικές και πρακτικές «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» μεταφέρει το βάρος της κάλυψης των κενών στις πλάτες των καθηγητών εφαρμόζοντας την κυβερνητική πολιτική των περικοπών που πλήττει τη δημόσια εκπαίδευση.
Δεν ενδιαφέρει τους Διευθυντές Εκπαίδευσης, πώς θα ασκήσει το παιδαγωγικό- διδακτικό του έργο ο κακοπληρωμένος καθηγητής με συνεχόμενα 5ωρα και 6ωρα και ταυτόχρονα να κάνει εφημερίες και ένα σωρό διοικητικές εργασίες;
Προφανώς και αν ενδιαφέρει η ουσιαστική εκπαίδευση και μόρφωση των παιδιών, δεν καταφεύγουμε σε κάποια «μπαλώματα». Και προφανώς θα πρέπει να ενδιαφέρει, (και όχι αντίθετα να επιδιώκεται!), αν με αυτή την «μέθοδο» ανάθεσης υπερωριών περικόπτονται προσλήψεις αναπληρωτών, που περιμένουν να εργαστούν.
Να θυμίσουμε
Θυμίζουμε ότι τη σχολική χρονιά που μας πέρασε (2022/23) Διεύθυνση Εκπαίδευσης της Αθήνας έστειλε το παρακάτω Εγγραφο στους διευθυντές των σχολικών μονάδων της δικαιοδοσίας της:
Από την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας καλούνται οι διευθυντές/ντριες των Σχολικών Μονάδων "αυστηρά έως 9 Ιανουαρίου και ώρα 12 μμ να έχουν φροντίσει να καλυφθούν τα λειτουργικά κενά της σχολικής τους μονάδας με υπερωρίες σύμφωνα με το νόμο 4823/2021, άρθρο 100, παράγραφος 3 και να ενημερώσουν το Τμήμα Προσωπικού για τα ονόματα των εκπαιδευτικών που θα πάρουν υπερωρία".
Τι σημαίνει το παραπάνω Έγγραφο του ΔΔΕ Α΄ Αθήνας; Απόκρυψη - κάλυψη των κενών (στα μέσα της σχολικής χρονιάς) στα σχολεία με μετάθεση ευθυνών και νέων βαρών στους εκπαιδευτικούς;
Κόντρα στο γεγονός ότι υπάρχει εκφρασμένη αντίθεση των εκπαιδευτικών σωματείων στην ανάθεση υποχρεωτικών υπερωριών, πέρα από το γεγονός ότι η ενέργεια αυτή συντελεί στην ανεργία των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, πέρα από το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί (οι περισσότεροι μεγάλης ηλικίας) εξουθενώνονται με ότι αυτό συνεπάγεται για το εκπαιδευτικό - παιδαγωγικό τους έργο, ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας ουσιαστικά "εντέλλεσθε" τους διευθυντές των σχολείων να αναθέσουν υποχρεωτικά υπερωρίες στους εκπαιδευτικούς για να καλύψουν τα κενά.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη