Δεν είναι μόνο η παραμέληση των παιδιών με διάφορες ειδικές ανάγκες από το Υπουργείο Παιδείας, που αμελεί τη έγκαιρη στελέχωση των σχολείων με ικανό προσωπικό για την παράλληλη στήριξη και υποχρεώνει τους μαθητές που έχουν ανάγκη σε ελάχιστη στήριξη, μερικών ωρών την εβδομάδα, χωρίς ο εκπαιδευτικός να μπορεί να τους παρέχει σταθερό και ολοκληρωμένο επιστημονικό πρόγραμμα...
Σε ότι αφορά την παράλληλη στηριξη στα δημόσια σχολεία, τα πράγματα είναι πλέον γνωστά: Το Υπουργείο Παιδείας με έγγραφό του (93506/Δ3/25-8-2023) ζητά από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να μειώσουν τα κενά της Παράλληλης Στήριξης. Συγκεκριμένα, αρχικά ορίζει ότι σε κάθε τμήμα που μπορεί να υπάρχουν περισσότερες της μίας διάγνωσης, ένας θα είναι ο εκπαιδευτικός που θα στηρίζει τα παιδιά και επιπλέον οι εκπαιδευτικοί της παράλληλης στήριξης αν υπάρχουν ανάγκες θα στηρίζουν μαθητές και όμορων σχολείων!!!
Οπως υπενθυμίζει σήμερα το alfavita.gr εδώ και σχεδόν 7 χρόνια, από την περίοδο υπουργίας του Κ.Γαβρόγλου ακόμα, διεξάγεται ένας «άγνωστος πόλεμος» στις πλάτες των μαθητών με ειδικές ανάγκες και σε ορισμένα ιδιωτικά σχολεία της χώρας...
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Πριν από λίγες ημέρες, σύμφωνα με αναλυτικό ρεπορτάζ του news247 , γονείς παιδιού που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού προσέφυγαν στη δικαιοσύνη έτσι ώστε να κρατήσουν το γιο τους στο (ιδιωτικό) σχολείο στο οποίο ήδη φοιτούσε. Και αυτό γιατί το σχολείο χαρακτήριζε ανέφικτη την παρουσία του παιδιού στις γυμνασιακές τάξεις γεγονός που οι γονείς αμφισβήτησαν, επιτυχημένα, στην πράξη.
Τι είχε συμβεί;
Αντιγράφουμε από το ανωτέρω ρεπορτάζ: Τον Νοέμβριο του 2022, όταν η προηγούμενη σχολική σεζόν βρισκόταν ακόμα σε εξέλιξη, οι γονείς του μαθητή συμπλήρωσαν την αίτηση για την εγγραφή του υιού τους στην επόμενη τάξη. Η πρώτη άρνηση του σχολείου ήταν γι' αυτούς ένα σοκ, αφού έγινε ξεκάθαρη αναφορά στην αδυναμία του παιδιού να παρακολουθήσει το πρόγραμμα.
Οι λόγοι της απόρριψης του παιδιού στάλθηκαν στους γονείς και γραπτά, τον Δεκέμβριο του 2022. Προς τιμήν τους όμως, οι γονείς επέμεναν καθώς γνώριζαν ότι η καλύτερη επιλογή για τον γιο τους ήταν να συνεχίσει σ' ένα οικείο σχολικό περιβάλλον στο οποίο είχε αναπτύξει αξιοζήλευτη κοινωνικότητα αλλά και ξεχωριστές δεξιότητες.
Αφού πέρασε ένα μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς απάντηση, το σχολείο σε επιστολή που έλαβε από τους γονείς, όπου εξηγούσαν γιατί είναι σημαντικό για το παιδί τους να παραμείνει στο ίδιο σχολικό πλαίσιο, ήρθε ένα πρώτο θετικό σημάδι. Στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του παιδιού έφτασε ενημέρωση σχετικά με τα δίδακτρα της επόμενης σχολικής σεζόν, επομένως οι γονείς υπέθεσαν ότι η άρνηση του σχολείου είχε πια καμφθεί. Ομως τον Ιούνιο το σχολείο επανήλθε και ενημέρωσε ότι εμμένει στην άρνησή του.
Η παρέμβαση της Συνηγόρου του Παιδιού
Εγινε άμεσα από την πλευρά τους ενημέρωση της Συνηγόρου του Παιδιού. Η Συνήγορος, αφού μελέτησε την υπόθεση, απέστειλε στο σχολείο επιστολή (αριθμός πρωτοκόλλου 337845/33408/2003) της οποίας το κεντρικό συμπέρασμα ήταν ότι το παιδί μπορεί να συνεχίσει τη φοίτησή του στο γυμνάσιο αφού αυτό ήταν το βέλτιστο συμφέρον του (σσ έννοια που παραπέμπει στο άρθρο 3 παράγραφος 1 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα δικαιώματα του παιδιού).
Έτσι και αλλιώς με το Ν. 4074/2012 ορίζεται ρητώς ότι τα κράτη-μέλη πρέπει να λαμβάνουν όλα τα απαραίτητα μέτρα προκειμένου να εξαλειφθούν οι διακρίσεις στη βάση της αναπηρίας από οποιαδήποτε πρόσωπο, οργανισμό ή ιδιωτική επιχείρηση.
Το σχολείο επέμεινε στην άρνησή του στη Συνήγορο στα τέλη του Ιουλίου, υποστηρίζοντας ότι δεν έχει τη δυνατότητα μαθησιακής υποστήριξης του παιδιού. Επικαλέστηκε στη Συνήγορο μάλιστα τη μη δεσμευτική γνωμοδότηση του ΚΕΔΑΣΥ, που δεν είχε ζητήσει από τους γονείς ποτέ μέχρι τότε, όπως καταγγέλλουν.
Δεν υπήρχε άλλη λύση πια από την προσφυγή στη δικαιοσύνη η οποία, έστω και στο παραπέντε, εξέδωσε προσωρινή διαταγή με την οποία το παιδί μπορεί να φοιτήσει στο σχολείο του, στο αγαπημένο του σχολείο.
Ειδικότερα, στις 6 Σεπτεμβρίου το δικαστήριο εξέδωσε προσωρινή διαταγή με την οποία το "σχολείο οφείλει να αποδεχθεί προσωρινά την αίτηση εγγραφής του τέκνου των αιτούντων μέχρι τη συζήτησης της αίτησης στην ορισθείσα δικάσιμο".
Οι γονείς, δύο ημέρες αργότερα, έλαβαν σχετική ειδοποίηση από τη Σύγχρονη Παιδεία με την οποία τους παρακαλεί να προσκομίσουν στο σχολείο σειρά δικαιολογητικών, στοιχεία που αφορούν τους εκπαιδευτικούς «ειδικούς βοηθούς» (τους οποίους σημειωτέον πληρώνουν οι γονείς από την τσέπη τους).
Το σχολείο παράλληλα, τονίζει ρητά ότι μέχρι την τακτοποίηση των παραπάνω ο μαθητής δεν μπορεί να γίνει δεκτός στο σχολείο! Πώς θα συλλέξουν οι γονείς όλα αυτά τα έγγραφα μέσα στο ΣΚ για να πάει κανονικά το παιδί τους στο σχολείο τη Δευτέρα ουδείς το γνωρίζει.
Το NEWS 24/7, ως όφειλε, έδωσε το λόγο στον διευθυντή του σχολείου Χαράλαμπο Κυραϊλίδη ο οποίος είπε ότι το μαθητή θα τον δεχθούν όπως αποφάσισε, προσωρινά, το δικαστήριο και θα κάνουν το καλύτερο δυνατό, μέχρι να πραγματοποιηθεί η δικάσιμος.
Υποστήριξε ότι το παιδί πρέπει να πάει σε ειδικό σχολείο και ότι η εκπαιδευτική διαδικασία στο γυμνάσιο είναι τελείως διαφορετική. Είναι σημαντικό ότι τόνισε πως αν το δικαστήριο λάβει άλλη απόφαση τον Δεκέμβριο, ο μαθητής θα πρέπει να αλλάξει σχολικό περιβάλλον.
Κρατάει χρόνια αυτή η κολόνια...
Οπως λοιπόν θα δούμε στη συνέχεια, η διαμάχη για το πώς και πού θα φοιτούν οι μαθητές με ειδικές ανάγκες, έχει ξεσπάσει από το 2017 επί υπουργίας Κ.Γαβρόγλου, και τώρα απλώς συνεχίζεται...
Τότε σε νομοσχέδιο για την Ανώτατη εκπαίδευση ρυθμίζονταν για πρώτη φορά οι εγγραφές ΑμΕΑ στα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια και σύμφωνα με σχετική διάταξη , "απαγορεύεται η άρνηση εγγραφής μαθητών εξαιτίας της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους". Η ρύθμιση προέβλεπε ότι "στα ιδιωτικά σχολεία δύνανται να εγγράφονται και να φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία[...]".
«Σοβιετικού τύπου νομοθέτηση»
Η διάταξη προκάλεσε την αντίδραση του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων που ευθύς αμέσως κατηγόρησε το αρμόδιο υπουργείο για σοβιετικού τύπου νομοθέτηση, ενώ σε ειδικό υπόμνημα που κατέθεσε ο ΣΙΣ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, έκανε λόγο για αμφίβολης σκοπιμότητας επίδειξη ανθρωπισμού που "δεν επιλύει πραγματικά προβλήματα", ζητώντας την ίδια στιγμή, ουσιαστικές αλλαγές στα σχολεία και τις τάξεις για τη σωστή ένταξη όλων των παιδιών στη σχολική ζωή και την ανάδειξη της δημιουργικότητάς τους.
"Αδιανόητο" χαρακτήρισε από την πλευρά του ο τότε υπουργός Κώστας Γαβρόγλου, το δημόσιο λόγο με τον οποίο επέλεξε ο ΣΙΣ να εκφράσει τις θέσεις του και ζήτησε να επιστραφεί το υπόμνημα ως "υπηρεσιακώς απαράδεκτο", κάτι που και πάλι από την πλευρά του ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων χαρακτήρισε ως οξύμωρο, δεδομένου ότι το υπόμνημα εστάλη στην Επιτροπή και όχι προσωπικώς στον υπουργό. Ιδου η επιστολή Γαβρόγλου:
ΕΣΑΜΕΑ: Ακραίος ρατσιστικός λόγος
Στο θέμα είχε τότε παρέμβει και η ΕΣΑΜΕΑ, με την εξής ανακοίνωση:
«Με οργή και αγανάκτηση διαβάσαμε το υπόμνημα του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων αναφορικά με τις διατάξεις του νέου εκπαιδευτικού πολυνομοσχεδίου, στο οποίο ο Σύνδεσμος αντιδρά στη ρύθμιση που εισάγει το νομοσχέδιο για την «εγγραφή μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα ιδιωτικά σχολεία με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία».
Πρόκειται για απαράδεκτο, αντικοινωνικό και ρατσιστικό λόγο που προάγει τη διάκριση και αρθρώνεται στην Ελλάδα χώρα μέλος της ΕΕ, στην Ελλάδα που έχει κυρώσει τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία και το Προαιρετικό της Πρωτόκολλο, με πλούσιο νομικό πολιτισμό κατά των διακρίσεων.
Είναι αδιανόητο να βγαίνουν ιδιώτες που ασκούν επιχειρηματικό έργο επί δημόσιο αγαθό και να ζητούν άνιση μεταχείριση: «Τέλος, σε όλη αυτήν την σοβιετικού τύπου νομοθέτηση δεν μπορούσε να λείψει και η απαραίτητη επίδειξη ανθρωπισμού. Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου 71 προβλέπεται ότι “στα ιδιωτικά σχολεία δύνανται να εγγράφονται και να φοιτούν μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και προσαρμογές που ισχύουν για τα δημόσια σχολεία[…]” και ότι “απαγορεύεται η άρνηση εγγραφής μαθητών εξ αιτίας της αναπηρίας ή των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους».
«Ανθρωπισμός» η ισότιμη ένταξη όλων των μαθητών στην εκπαίδευση; Μήπως στο τέλος – τέλος και «φιλανθρωπικό έργο»;
Η δήλωση αυτή καταδεικνύει μόνο τα τεράστια ελλείματα που έχει ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων στον τομέα σεβασμού των ανθρωπίνων και συνταγματικών δικαιωμάτων. Η Ε.Σ.Α.μεΑ. ζητά εδώ και πολλά χρόνια να μην αδειοδοτούνται εξαρχής τα ιδιωτικά σχολεία που δεν τηρούν τους κανόνες προσβασιμότητας. Δεν πρόκειται για θέμα «ανθρωπισμού»: η ισότιμη ένταξη των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που οι οικογένειές τους επιθυμούν να τα εγγράψουν σε ιδιωτικά σχολεία είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα, είναι ζήτημα άσκησης οικογενειακής και προσωπικής επιλογής.
Και πράγματι, υπάρχουν ιδιωτικά σχολεία που εγγράφουν μαθητές με αναπηρία και τηρούν τις εύλογες προσαρμογές.
Το λιγότερο που μπορεί να πράξει ο ΣΙΣ είναι να αποσύρει το υπόμνημά του και να απολογηθεί δημόσια για την απαράδεκτη συμπεριφορά του. Οφείλει ο Σύνδεσμος των Ιδιωτικών Σχολείων να συνεργαστεί με όλους τους παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας, το υπουργείο Παιδείας, την ΕΣΑμεΑ, τους εκπαιδευτικούς, ώστε να διαμορφωθεί ένα σωστό πλαίσιο συνθηκών στα ιδιωτικά σχολεία, που θα προάγει την πλήρη ένταξη όλων των μαθητών»
Ο αντίλογος: Αδικη στοχοποίηση των ιδιωτικών σχολείων με στόχο να μαγειρευτούν τα κενά
Λάβρος κατά του υπουργείου ωστόσο, ο πρόεδρος του ΣΙΣ Χαράλαμπος Κυραϊλίδης. Μιλώντας (τότε) στο News 24/7 εξήγησε για ποιο λόγο διαφωνεί με την εν λόγω διάταξη στο πολυνομοσχέδιο, αποκάλεσε τον Γαβρόγλου "ψεύτη" (καθώς το υπόμνημα είχε παραλήπτη αποκλειστικά την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και όχι τον ίδιο τον υπουργό), αναφέρθηκε στην άδικη στοχοποίηση των ιδιωτικών σχολείων με στόχο να μαγειρευτούν τα κενά στα σχολεία και προειδοποίησε με προσφυγή στις δικαστικές Αρχές.
"Δεν χρειάζονταν να νομοθετήσει ο κ. Γαβρόγλου κάτι που ήταν έτσι κι αλλιώς, νομοθετημένο. Εδώ και τέσσερα χρόνια (από υπουργίας Κ. Αρβανιτόπουλου) τα ιδιωτικά σχολεία είναι υποχρεωμένα να διαμορφώνουν προδιαγραφές για φιλοξενία ΑμΕΑ. Ήδη στο δικό μου σχολείο, φιλοξενώ τέσσερα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Και κάθε χρόνο υπαγόμαστε στον έλεγχο του ΕΟΠΠΕΠ. Ας μην χάνουμε όμως την ουσία. Προκαλώ τον υπουργό να μας αποστείλει το σχετικό έγγραφο του αντίστοιχου ελέγχου που εκπόνησε πέρυσι στα δημόσια σχολεία και να μας απαντήσει ο ίδιος πόσα από αυτά πληρούν πραγματικά τις προδιαγραφές για φιλοξενία ΑμΕΑ. Υπάρχουν ή απλά, η δημόσια παιδεία φυλακίζει τα άτομα με ειδικές ανάγκες;", αναρωτιέται ενώ κάνει λόγο για περιστατικά που ΑμΕΑ δεν έχουν πρόσβαση σε προαύλιους χώρους λόγω έλλειψης ράμπας και άλλα δεν έχουν πού να κάνουν την ανάγκη τους.
Στο ερώτημα εάν θα αλλάξει κάτι πρακτικά στα σχολεία αν ψηφιστεί η διάταξη ο ίδιος απαντά αρνητικά. "Τίποτα, απολύτως", εξηγεί και προσθέτει: "Ένα ακόμη στοιχείο που παραμένει αναλλοίωτο είναι οι διαθέσιμες θέσεις. Ποια κοινωνική ευαισθησία ανοίγει νέες θέσεις; Εάν δηλαδή, κάποιος γονέας κλείσει θέση για το παιδί από τον Απρίλιο και έρθει κάποιος τον ίδιο Σεπτέμβριο, τι θα πρέπει να κάνω; Ο υπουργός δημιουργεί εχθρούς, στοχοποιώντας τα ιδιωτικά σχολεία, διχάζει και επιδίδεται σε επίδειξη άνευ λόγου ανθρωπισμού. Αλλά το ψέμα έχει κοντά ποδάρια", ανέφερε ο κ. Κυραϊλίδης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη