ΠΑΖΛ
Ο γράφων βρήκε τραγικά μόνος τον δρόμο προς τη Δαμασκό, μελετώντας το βιβλίο «Πώς να το λύσω» του σπουδαίου δασκάλου μαθηματικών Gyorgy  Polya

«Μας τα ψέλνει»  ο καθηγητής   Andreas Schleicher ,  Διευθυντής του ΟΟΣΑ (του διεθνούς οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης), ο οποίος ηγείται της PISA (Προγράμματος Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών). Η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με τη σκληρή πραγματικότητα μιας βαθμολογίας, πέφτοντας στα χαμηλότερα επίπεδα που έχει καταγράψει ποτέ, κάτω από τον μέσο όρο  χωρών του ΟΟΣΑ, όπως η Τουρκία, τα Σκόπια, το Βιετνάμ,  στα βασικά θέματα της κατανόησης κειμένου και των μαθηματικών. Ο Γερμανός καθηγητής στατιστικής δημοσίευσε το άρθρο εδώ:

https://www.capital.gr/forum/thread/7920928/?page=1

και μέχρι αργά το απόγευμα της βροχερής Παρασκευής είχαν δημοσιευτεί  11 σελίδες ζουμερών σχολιασμών στο φόρουμ του ιστότοπου που έσπευσε να καταβροχθίσει ο γράφων.

Τι υποστηρίζει η έκθεση του Γερμανού εμπειρογνώμονα;

Σχεδόν οι μισοί μαθητές (43%) δεν καταφέρνουν να ακούσουν  τι  λέει ο δάσκαλος στην τάξη. Ελάχιστοι μαθητές στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αναφέρουν ότι ο δάσκαλος δείχνει αυθεντικό ενδιαφέρον για τη μαθησιακή πορεία κάθε μαθητή και τους παρέχει επιπλέον βοήθεια. Πολλοί Έλληνες μαθητές,  μελετούν επίσης μαθηματικά σε ένα πειθαρχικό κλίμα που δεν είναι ευνοϊκό για τη μάθηση.  To τελευταίο υπονοεί ότι συνεχίζεται η εφιαλτική πεπατημένη που έζησα ως μαθητής: Οι καθηγητές μαθηματικών στο συντηρητικό ιδιωτικό σχολείο Αρρένων- που μάτωσε η οικογένειά μου να πληρώσει θεωρούσαν ότι «ή το έχεις ή δεν το έχεις», απηύθυναν τη διδασκαλία τους μόνο στους 5 καλούς μαθητές που προορίζονταν για Πολυτεχνείο, απαιτούσαν σιωπή νεκροταφείου και περνούσαν το 80% του χρόνου με μετωπική διδασκαλία από καθέδρας και το υπόλοιπο 20% ταπεινώνοντας τους «σκράπες» με εξουθενωτική εξέταση. Ο γράφων βρήκε τραγικά μόνος τον δρόμο προς τη Δαμασκό, μελετώντας το βιβλίο «Πώς να το λύσω» του σπουδαίου δασκάλου μαθηματικών Gyorgy  Polya και έφτασε να περάσει τα δυο μαθήματα στατιστικής στο ΕΚΠΑ χωρίς ούτε μια ώρα φροντιστήριο, σε αντίθεση με τη συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών ψυχολογικής κατεύθυνσης.

Τι μας λένε οι σχολιασμοί;

Οι φιλελεύθεροι δεξιοί  εστιάζουν στην έλλειψη σκληρής αξιολόγησης, οι παραδοσιακοί σοσιαλδημοκράτες των καθολικών, οριζόντιων παροχών, εστιάζουν στην υποχρηματοδότηση και τα 750 ευρώ του νέου δασκάλου.

Θα υποστηρίξω, εν συντομία, έναν τρίτο δρόμο, που πάσχισα να βρω αλλά δεν συνάντησα καθόλου στους εκτενείς σχολιασμούς. Μου τον ενέπνευσε το χαμόγελο θριάμβου ενός προνηπίου σήμερα, πολύτεκνης οικογένειας,  που κατόρθωσε ένα ακαδημαϊκό έργο, μη τυπικό για την ηλικία του, ένα παζλ 47 κομματιών.

Πρώτα όμως χρειάζεται μια επείγουσα απάντηση σε όσους συκοφαντούν το δημόσιο. Γιατί ούτε και οι ιδιωτικές, συχνά οικογενειακές επιχειρήσεις, πηγαίνουν καλά! Όλοι μας έχουμε τρανά παραδείγματα γνωστών, φίλων και συγγενών, που ξεκίνησαν 25χρονοι την πρώτη τους εργασία και οι ανεύθυνοι εργοδότες τους αντί να παραλάβουν την ακατέργαστη πρώτη ύλη και να την βελτιώσουν, να βάλουν τους υπαλλήλους τους να μάθουν  τα μυστικά ώστε να είναι αποδοτικοί, τους άφηναν επίτηδες τυφλούς και αδαείς. Και φυσικά, μακροπρόθεσμα, όταν οι ατάλαντοι γόνοι σήμερα παραλαμβάνουν τις μη ανταγωνιστικές πια επιχειρήσεις, τις κλείνουν. Σύμφωνα, άλλωστε, με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι ακριβώς στον πάτο της Ευρώπης όσον αφορά την υλοποίηση προγραμμάτων ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης.

Ξανά πίσω στο κατόρθωμα του προνηπίου: H μαθήτρια, στο λίαν απαιτητικό έργο της δεν τα κατάφερε ακαθοδήγητη! Είχε δίπλα της έναν/μια εκπαιδευτικό που έδρασε ως σκαλωσιά προάγοντας τη μάθηση σε  πολύ μικρές ομάδες, κάνοντας παρέμβαση σε ιδιαίτερα πρώιμη ηλικία, εξόχως ευαίσθητη ενδεχομένως, στην παρουσία ή απουσία καλλιέργειας ζώνης επικείμενης ανάπτυξης. Ήδη, από την εποχή του μαθηματικού Polya, είχε τεκμηριωθεί η παραπάνω άποψη. Τα περισσότερα είδη ανθρώπινης γνώσης απαιτούν τον δάσκαλο δίπλα σου. Είτε καρδιολογία, είτε πιάνο, είτε το πολύ απλούστερο υποβρύχιο ψάρεμα και η ένωση των κομματιών ενός  παζλ από τετράχρονα. Αν η επίλυση ενός puzzle απαιτεί την απομνημόνευση σχημάτων και χρωμάτων, την ανάκληση των εικόνων και την  οπτικοποίηση της μεγαλύτερης και συνολικής εικόνας δεν είναι, σας διαβεβαιώ, τυχαίο το παράδειγμα: H ενασχόληση με puzzle σήμερα θεωρείται  ιδιαίτερα ευεργετική όσον αφορά τη λειτουργία της μνήμης, τη συγκέντρωση και την παρατηρητικότητα, κρίσιμες για τον πολίτη στις δημοκρατίες του Αύριο οριζόντιες (ή μαλακές) δεξιότητες (soft skills)

Δεν είναι απλή μια νικηφόρα εθνική στρατηγική για να σκοράρουμε στους διεθνείς διαγωνισμούς PISA.  Παραφράζοντας τον Έρνεστ Χεμινγουάϊ θα λέγαμε «κανείς μαθητής μόνος του, διάολε, δεν έχει ελπίδα!»

 

Κώστας Προμπονάς, Προϊστάμενος Νηπιαγωγείου Πυργίου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σχολεία
Κλειστά σχολεία: Σε αυτές τις περιοχές μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν θα κάνουν μάθημα την Δευτέρα και την Τρίτη
Σε ποιες περιοχές δεν θα λειτουργήσουν τα σχολεία Δευτέρα και Τρίτη
Κλειστά σχολεία: Σε αυτές τις περιοχές μαθητές και εκπαιδευτικοί δεν θα κάνουν μάθημα την Δευτέρα και την Τρίτη