Ένα πρωτοφανές (;) περιστατικό σημειώθηκε πρόσφατα (Τρίτη 26 Μαρτίου), μέρα μεσημέρι, σε Γυμνάσιο της Κυψέλης μπροστά στα μάτια εκπαιδευτικών και μαθητών.
Ένας 19χρονος εισέβαλε το πρωί στο 41ο Γυμνάσιο Αθηνών, κρατώντας ένα σφυρί και ένα μαχαίρι, ενώ στη συνέχεια επιτέθηκε σε έναν άλλο μαθητή και στον διευθυντή του σχολείου, τους οποίους τραυμάτισε.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αδερφός του μαθητή εισέβαλε το πρωί στο Γυμνάσιο στην Κυψέλη και χτύπησε με μαχαίρι τον διευθυντή του σχολείου και τραυμάτισε με σφυρί έναν άλλο μαθητή.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο λόγος της επίθεσης αφορά στη διαμάχη που είχε ο αδελφός του δράστη με τον μαθητή. Τα δύο παιδιά είχαν μαλώσει και σήμερα ο μεγάλος αδερφός αποφάσισε να εκδικηθεί.
Σε άλλη παρόμοια περίπτωση, στο γυμνάσιο Συβρίτου στο ν. Ρεθύμνου, 23χρονος ξυλοκόπησε με μαγκούρα τον διευθυντή του σχολείου, σαν αντίποινα για την τριήμερη αποβολή του μαθητή αδελφού του.
Για την ιστορία, ο σύλλογος είχε αποφασίσει να τιμωρήσει με τριήμερη αποβολή τον μαθητή λόγω απρεπούς ανάρτησης σε σελίδα κοινωνικής δικτύωσης που αφορούσε «πλάκες» μαθητών σε βάρος καθηγητών τους.
Ο 23χρονος αδελφός του μαθητή πήγε στο σχολείο, ζητώντας σε έντονο ύφος τον λόγο για την αποβολή.
Τα πνεύματα οξύνθηκαν σε βαθμό που ο διευθυντής αναγκάστηκε να σηκώσει το τηλέφωνο για να καλέσει την Αστυνομία.
Τότε ο 23χρονος, όπως καταγγέλλεται, πήρε μία μαγκούρα και προσπάθησε να χτυπήσει στο κεφάλι τον διευθυντή, ο οποίος πρόλαβε να προστατευτεί με το χέρι του.
Γλίτωσε τα χειρότερα στο κεφάλι, όμως υπέστη κάταγμα στο δάχτυλο από το χτύπημα.
Λίγο καιρό πριν, ανάλογο περιστατικό βίας σημειώθηκε από γονέα μαθητή σε βάρος διευθυντή σχολείου των Χανίων, έπειτα από κλήτευση του πρώτου σχετικά με παραβατικά επεισόδια που ενεπλάκη ο γιος του. Ο πατέρας του νεαρού μαθητή προσήλθε στο γραφείο του διευθυντή και κατά την ενημέρωση για τα επεισόδια προέβη σε επίθεση και ξυλοδαρμό του λυκειάρχη και έπειτα εξαφανίστηκε.
Κάμποσα χιλιόμετρα βορειότερα, στην Καστοριά, μετά την ανακοίνωση αποτελεσμάτων των προαγωγικών γραπτών εξετάσεων, μια καθηγήτρια έπεσε θύμα ξυλοδαρμού από γονέα και διακομίσθηκε τραυματισμένη στο νοσοκομείο της πόλης.
Σοκαριστική ήταν η επιστολή παραίτησης του καθηγητή του ΕΠΑΛ παραιτήθηκε μην αντέχοντας τον διαρκή εκφοβισμό του από μαθητές του ΕΠΑΛ στο οποίο υπηρετούσε. Γροθιά στο στομάχι ήταν το περιστατικό βίας σε σχολικό χώρο που ήρθε στη δημοσιότητα μέσα από ένα βίντεο στο οποίο ανήλικος μαθητής εμφανίζεται να τραμπουκίζει καθηγήτρια για μία... απουσία, την ίδια ώρα που όλη η τάξη φώναζε ρυθμικά «μπουνιά - μπουνιά».
Για τις σχέσεις εκπαιδευτικών- εκπαιδευομένων
Τα τελευταία χρόνια, όλο και πιο συχνά, το σχολείο έρχεται στο προσκήνιο της δημοσιότητας με αφορμή προστριβές, εντάσεις και συγκρούσεις ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους.
Γίνεται λόγος, κυρίως, για αντιδράσεις των μαθητών που εκδηλώνονται, με διάφορες μορφές, μέσα ή έξω από το σχολικό χώρο, σε βάρος των εκπαιδευτικών και στοχεύουν όχι μόνο στην υπονόμευση της «εξουσίας» και της «αυθεντίας» του εκπαιδευτικού, αλλά, αρκετές φορές και στην ίδια τη σωματική του κακοποίηση.
Είναι αλήθεια ότι η σχέση εκπαιδευτικού - μαθητή, στους βασικούς της πυλώνες, είναι μια σχέση θεσμική, όσο κι αν πολλές φορές γίνεται αντιληπτή από τους μαθητές ως προσωπική.
Αυτό σημαίνει ότι το «πατρόν» της υφαίνεται σε γενικές γραμμές με νόμους και διατάξεις, ανεξάρτητα από προσωπικές διαθέσεις, καθώς, κάθε εκπαιδευτικός, είναι «θεσμικά» υποχρεωμένος να χρησιμοποιήσει προς τους μαθητές του ένα minimum από την εξουσία που του παρέχει η θέση του στο σχολείο (διδασκαλία ορισμένης ύλης, εξέταση, βαθμολογία, απουσίες, ποινές, κ.λπ), πρακτική που δημιουργεί «αυτεπαγγέλτως» αντιθέσεις, σε κάποιες περιπτώσεις εκρηκτικές.
Οι εκπαιδευτικοί λειτουργούν οι ίδιοι σ' ένα ασφυκτικό πλαίσιο, κάτω από ολοένα εντεινόμενο έλεγχο, αδύναμοι να επέμβουν με καθοριστικό τρόπο στο αναλυτικό πρόγραμμα, στον τρόπο διδασκαλίας κ.λπ.
Υφίστανται τον κρατικό καταναγκασμό, αλλά είναι αντικειμενικά και οι βασικοί ιμάντες διοχέτευσής του στο μαθητικό πληθυσμό.
Συγκεκριμένα περιστατικά βίας, κοντολογίς, μια σειρά «επεισοδίων» ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, συνθέτουν, σύμφωνα με την «κοινή» γνώμη το παζλ της «κρίσης της σχολικής αίθουσας».
Προφανώς, πρόκειται για την κορφή του παγόβουνου στα «μαθήματα βίας» που αναπτύσσουν την τροχιά τους σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της σχολικής ζωής εξοπλισμένα με τα συνήθη πυρομαχικά της κοινωνικής ζωής.
Η κυρίαρχη εκδοχή για τις αιτίες αυτής της κατάστασης προσωποποιεί την αντίθεση μαθητών - καθηγητών και εστιάζει τις ευθύνες, κατά περίπτωση, είτε στη «δυσπροσάρμοστη» προσωπικότητα του μαθητή και στις «ανεπάρκειες και ελλείψεις του οικογενειακού του περιβάλλοντος» είτε στον «άδικο» και «αντιπαιδαγωγό» εκπαιδευτικό που «δεν γνωρίζει να εκτελεί σωστά το λειτούργημά του».
Σπάνια, ανιχνεύεται η σχέση ανάμεσα στη βίαιη συμπεριφορά μαθητών ή εκπαιδευτικών και στις σχολικές συνθήκες, κοντολογίς, στην ίδια τη δομή και τη λειτουργία του σχολικού συστήματος.
Η μελέτη της βίας στον σχολικό χώρο είναι, βεβαίως, μια γενίκευση της κοινωνικής βίας στο σχολείο και παράλληλα ισοδυναμεί με την εξέταση του νοήματος των εκπαιδευτικών πρακτικών που υλοποιούνται στο χώρο αυτό.
Αβοήθητοι οι εκπαιδευτικοί ενώ η πολιτεία περιμένει λύσεις από μια πλατφόρμα
Για οριακή κατάσταση στα σχολεία και οι εκπαιδευτικούς που νιώθουν ουσιαστικά απροστάτευτοι/ες και αβοήθητοι/ες και βρίσκονται αντιμέτωποι/ες με ένα ευρύ πλέγμα συμπεριφορών που λειτουργούν υπονομευτικά για την ασφάλεια και την ηρεμία της σχολικής κοινότητας κάνει λόγο η ΟΛΜΕ, σχολιάζοντας το αδιανόητο περιστατικό με την επίθεση εξωσχολικού με σφυρί και μαχαίρι κατά μαθητή και εκπαιδευτικού σε γυμνάσιο της Κυψέλης.
Η ΟΛΜΕ ζητά την άμεση λήψη μέτρων, όπως πρόσληψη ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε κάθε σχολείο, αντισταθμιστικά μέτρα, υποστηρικτικές δομές για την αντιμετώπιση της βίας, των μαθησιακών κενών και της πιθανής σχολικής διαρροής. Καμπάνια κατά της βίας, δημιουργία Παρατηρητηρίου για τη σχολική βία και τηλεφωνικής ή/και διαδικτυακής συμβουλευτικής υπηρεσίας για εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές/τριες, εισαγωγή προγραμμάτων πρόληψης της βίας, που ενισχύουν τις κοινωνικές, συναισθηματικές και επικοινωνιακές δεξιότητες των μαθητών/τριών, σε σταθερή βάση, κ.α.
«Η Πολιτεία οφείλει να στηρίξει τους/τις εκπαιδευτικούς και να καλύψει τα ελλείμματα με τρόπο αποφασιστικό. Ο σχεδιασμός δεν μπορεί να περιορίζεται σε μια θεώρηση ότι η λύση των προβλημάτων θα προκύψει κυρίαρχα από την καταγραφή περιστατικών σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα. Είναι ο άνθρωπος που θα δώσει την απάντηση και η χάραξη ενός οδικού χάρτη που θα ξανακάνει το σχολείο ανθρώπινο η αναγκαία προϋπόθεση», τονίει η Ομοσπονδία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη