Την ίδια στιγμή που το υπουργείο Παιδείας προσπαθεί να κάνει ό,τι μπορεί για να περιορίσει τις κάμερες από τα κινητά των μαθητών να καταγράφουν προσωπικές στιγμές στα σχολεία και ενώ οι φύλακες στα σχολεία είναι «είδος» σε μεγάλη έλλειψη, ορισμένοι Δήμοι φαίνεται πώς επιμένουν στην εγκατάσταση καμερών στα σχολεία.
Παρότι η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα έχει ήδη επισημάνει τους κινδύνους που προκύπτουν από μια τέτοια εξέλιξη, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις προσπαθειών να μπουν κάμερες σε σχολικά κτίρια, αντί να προσληφθούν φύλακες -κοστίζουν φθηνότερα βλέπετε...
Μια τέτοια εξέλιξη είχαμε την περασμένη Δευτέρα στη Νέα Ιωνία, όπου παρά την παρέμβαση της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων του δήμου, το Δημοτικό Συμβούλιο με ψήφους 16 αντί 13, απέρριψε το ψήφισμα των γονέων να μην τοποθετηθούν κάμερες σε σχολεία και παιδικές χαρές!
Αξιοσημείωτα είναι μάλιστα όσα ακούστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπως τουλάχιστον μεταφέρει η Ενωση των γονέων την επιχειρηματολογία της Δημοτικής Αρχής. Δείτε τι ανακοίνωσαν οι γονείς:
Επικίνδυνους δρόμους ανοίγει η καταγραφή της ατομικής και συλλογικής ζωής στο σχολείο
«* Η Δημοτική Αρχή αμφισβήτησε και δεν απάντησε καθόλου στα προβλήματα της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας των παιδιών μας, για τα οποία άλλωστε έχει τοποθετηθεί και η αρχή προστασίας δεδομένων. Δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας διερωτήθηκε πως συνδέουμε τα προσωπικά δεδομένα με τις κάμερες. Η σύνδεση δεν έγινε από την Ένωση αλλά από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΦΕΚ 548_Β_7-4-2011, άρθρο 18).
* Έδωσε το επιχείρημα ότι όλοι οι νέοι έχουν κινητά με κάμερες! Την ώρα λοιπόν, που γονείς και εκπαιδευτικοί αγωνίζονται για να μάθουν στα παιδιά τη σωστή χρήση των κινητών, την ώρα που οργανώνονται στα σχολεία ημερίδες και σεμινάρια για την αποτροπή της παραβίασης της ιδιωτικότητας και τον εκφοβισμό, την ώρα που το Υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει ότι θα τιμωρούνται όσοι μαθητές αναρτούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης βίντεο με τα οποία εκθέτουν ή διακωμωδούν συμμαθητές και στοχεύει στην απαγόρευση των κινητών, η Δημοτική Αρχή χρησιμοποιεί ως παράδειγμα για τη χρήση καμερών τα κινητά των μαθητών. Από τη μία, συγκρίνουν, ως άλλοθι μάλλον, την άσκηση πολιτικής και διοίκησης με το τι κάνουν τα παιδιά μας. Από την άλλη, οι γονείς προσπαθούμε να μάθουμε στα παιδιά μας το σεβασμό στα προσωπικά δεδομένα και τη βιντεοσκόπηση του συμμαθητή τους και τώρα θα τα ενημερώσουμε ότι επίσημα και νόμιμα θα το κάνει η Δημοτική Αρχή για όλα τα παιδιά;
* Ισχυρίστηκε ότι το πρόβλημα είναι ότι «φουσκώνουμε» το ζήτημα οι γονείς, παρά ότι η ίδια η βιντεοεπιτήρηση είναι πρόβλημα(!) Εδώ ο παραλογισμός ότι η ανάδειξη ενός προβλήματος είναι περισσότερο επιζήμια από το ίδιο το πρόβλημα, έγινε το κύριο επιχείρημα μίας Δημοτικής Αρχής και μάλιστα διά στόματος Δημάρχου.
* Έδειξε τις πραγματικές της στοχεύσεις, αφού δεν δήλωσε ότι θα διεκδικήσει φύλακες για τα σχολεία μας! Προφανώς, η Δημοτική Αρχή πιστεύει ότι θα κάνει διοίκηση υπέρ των σχολείων μας με το να μη ζητάει προσωπικό. Μάλιστα για να δικαιολογήσει αυτή τη στάση, ισχυρίστηκε ότι και ένας φύλακας «ίσως να είναι ρουφιάνος»!
* Δήλωσε ότι οι κάμερες θα «κοιτάνε» μόνο περιμετρικά των σχολείων. Εδώ φαίνεται καθαρά το πρόσχημα που χρησιμοποιεί, διότι προφανώς από ένα πλήθος παιδιών/γονέων που μπαίνουν το απόγευμα σε ένα σχολείο, δεν γίνεται καν να ταυτοποιηθεί ο τυχόν παραβάτης.
Στο κλείσιμο, η Πρόεδρος της Ένωσης απάντησε σε όλα τα παραπάνω καθώς και σε κάποιες ακραίες θέσεις δημοτικών συμβούλων. Ζήτησε ακόμα μία φορά να σκεφτεί το Δημοτικό Συμβούλιο τι επικίνδυνους δρόμους ανοίγει η καταγραφή της ατομικής και συλλογικής ζωής στο σχολείο. Τόνισε ότι όπου έχουν χρησιμοποιηθεί κάμερες, δεν έχουν αποτρέψει καμία παράβαση ή έγκλημα με ποικίλα παραδείγματα. Επισήμανε ότι αυτό που χρειάζονται τώρα τα παιδιά μας, δεν είναι οι κάμερες αλλά ανοικτά προαύλια φυλασσόμενα από κατάλληλο εκπαιδευμένο προσωπικό και όχι από τον Μεγάλο Αδελφό, εκτεταμένες επισκευές στα προαύλια και στα κτίρια, νέα σύγχρονα ασφαλή σχολεία, νέο ειδικό νηπιαγωγείο και ειδικό δημοτικό. Στηλίτευσε τις δηλώσεις του Αντιδημάρχου Παιδείας περί εκφοβισμού των παιδιών μας ως άκρως αντιπαιδαγωγικές. Ενημέρωσε το Δημοτικό Συμβούλιο, ότι ήδη λειτουργούν κάμερες που «κοιτούν» στα προαύλια και τοποθετημένοι στους διαδρόμους των σχολείων – όχι μόνο περιμετρικά – στο 1ο ΕΠΑΛ και στο 2ο Γυμνάσιο και κάλεσε τη Δημοτική Αρχή να τις απεγκαταστήσει.
Ως κερασάκι στην τούρτα, ο Δήμαρχος αποκάλεσε ψεύτρα την Πρόεδρο της Ένωσης όταν εκείνη ανέφερε ότι έχουν ήδη εγκατασταθεί κάμερες στο 3ο ΓΕΛ και μάλιστα μία εξ’ αυτών στο προαύλιο. Μετά την κατακραυγή παρευρισκόμενων γονέων και αφού το επιβεβαίωσε ο Αντιδήμαρχος Παιδείας, ο Δήμαρχος αναγκάστηκε να ζητήσει συγγνώμη και κάλεσε τις υπηρεσίες να τις «ξηλώσουν» από το 3ο ΓΕΛ, χωρίς όπως είπε να αλλάξει τη συνολική πολιτική του. Είναι δυνατόν οι αντιδήμαρχοι να λειτουργούν και να πράττουν χωρίς να ενημερώνουν τον Δήμαρχο; Να ξοδεύουν χρήματα χωρίς απόφαση σχολικών επιτροπών – ΔΕΠ, στην περίπτωση των σχολείων, και χωρίς απόφαση δημοτικού συμβουλίου; Φανταζόμαστε τί θα γίνει όταν καταργηθούν οι σχολικές επιτροπές.»
Οι γονείς, παρά την απόφαση του Δημοτικου Συμβουλίου, δήλωσαν ότι συνεχίζουν τον αγώνα να μην εγκατασταθούν και λειτουργήσουν οι κάμερες.
Δεν είναι η πρώτη φορά
Βέβαια αυτή δεν είναι η μόνη περίπτωση Δήμου που αντι να προσλάβει φύλακες πιστεύει ότι θα λύσει το πρόβλημα της ασφάλειας με κάμερες στα σχολεία.
Για παράδειγμα τον περασμένο Νοέμβριο η Ένωση Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων της 7ης Δημοτικής Κοινότητας κατήγγειλε ότι«κατόπιν εορτής ζητά ο δήμος έγκριση για την απαράδεκτη τοποθέτηση καμερών, με fast track διαδικασίες, σε δύο σχολικά κτίρια».
Οι γονείς κατήγγειλαν ότι χωρίς προηγούμενη έγκριση, τοποθετήθηκαν κάμερες τόσο στις εισόδους όσο και στα προαύλια και τους διαδρόμους στο 16ο Γυμνάσιο - Λύκειο και στο συγκρότημα που στεγάζει το 40ο νηπιαγωγείο, το 18ο Δημοτικό και το 56ο Γυμνάσιο. Και επισήμαναν ότι οι αρμόδιοι δεν έχουν ικανοποιήσει κανένα από τα χρόνια αιτήματά τους για προσλήψεις μόνιμων σχολικών φυλάκων σε όλα τα σχολεία και τον επαρκή φωτισμό στις εισόδους και τις αυλές των σχολείων με πρόσχημα την έλλειψη κονδυλίων.
Αλλο παράδειγμα, τα Ιωάννινα, όπου πέρυσι ο Δήμαρχος με έγγραφό του, απαντώντας στην Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης η οποία αιτείται μέτρων φύλαξης των σχολείων, αναφέρει τα εξής: «…Σας ενημερώνουμε ότι ο Δήμος Ιωαννιτών δεν διαθέτει υπηρεσία και ανάλογο προσωπικό για τη φύλαξη των σχολικών συγκροτημάτων. Η φύλαξη των σχολικών εγκαταστάσεων και η προστασία της δημοτικής περιουσίας αποτελούν άμεσες προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής. Γι’ αυτό, εξετάζουμε τη δυνατότητα επιτήρησης των σχολικών κτιρίων με ηλεκτρονικά μέσα, σύμφωνα με όσα προβλέπει η σχετική νομοθεσία και με γνώμονα την προστασία των προσωπικών δεδομένων πολιτών και μαθητών.» Οι γονείς της ηπειρώτικης πρωτεύουσας (Ενωση Γονέων Ιωαννίνων) με ανακοίνωσή τους τόνισαν τότε ότι τα σχολεία δεν είναι φυλακές, ούτε «στούντιο ριάλιτι» για να παρακολουθούνται με κάμερες.
Κι αυτα είναι ενδεικτικά παραδείγματα. Οι προσπάθειες συνεχίζονται σε πολλά σχολεία, παρά τις αντιδράσεις. Οπως ενημερώνει λχ η Ε' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, τίθεται και πάλι το θέμα της τοποθέτησης καμερών σε σχολεία, με τα γνωστά επιχειρήματα της ασφάλειας των μαθητών, της αποφυγής καταστροφών κλ.π.
«Με την ηλεκτρονική παρακολούθηση εθίζονται οι μαθητές να δέχονται παθητικά τον έλεγχο της φυσικής παρουσίας και δράσης τους, σαν να είναι ύποπτοι, γεγονός που επιδρά αρνητικά στη διαμόρφωση της προσωπικότητας και προσβάλλει βάναυσα την προσωπική τους αξιοπρέπεια αλλά και την παιδαγωγική λειτουργία του σχολείου. Οι διαβεβαιώσεις για λειτουργία των καμερών μετά τη λήξη του διδακτικού ωραρίου δεν αναιρούν τα σοβαρά ζητήματα που αφορούν την προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών και συνολικά της σχολικής κοινότητας, καθώς κανείς και τίποτα δε διασφαλίζει ότι οι κάμερες θα ανοίγουν μόνο όταν δεν είναι τα παιδιά εκεί και ότι το υλικό δε θα φυλάσσεται για οποιαδήποτε μελλοντική χρήση και ότι δε θα διατεθεί ποτέ πουθενά αλλού, ειδικά στη συγκυρία που προσπαθούν να μετατρέψουν τα σχολεία σε αυτόνομες επιχειρηματικές μονάδες (μέσω της αυτοαξιολόγησης), με υπόλογους τους εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Δεν είναι, επίσης, τυχαίο πως σε σχετικό έγγραφο της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων προς Δήμο που επιχείρησε να τοποθετήσει κάμερες σε σχολεία, (8/3/2021 ) αναφέρεται ότι “οι υπεύθυνοι επεξεργασίας δεν έχουν πλέον υποχρέωση γνωστοποίησης της επεξεργασίας στην Αρχή». Ως υπεύθυνος επιτήρησης ορίζεται συχνά η δημοτική αστυνομία!!», αναφέρει η ΕΛΜΕ.
Τι λέει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα
Άρθρο 18
Σχολεία και λοιποί χώροι όπου δραστηριοποιούνται ανήλικοι
1.Η ύπαρξη και μόνο καμερών σε σχολεία και άλλους χώρους όπου δραστηριοποιούνται ανήλικοι (όπως παιδικοί σταθμοί, οικοτροφεία, φροντιστήρια κλπ.) χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, αφού δεν είναι εύκολο να αξιολογηθούν οι συνέπειες που μια τέτοια επεξεργασία μπορεί να έχει για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας των ανηλίκων. Συγκεκριμένα, υπάρχει ο κίνδυνος να περιορισθεί η ανάπτυξη της έννοιας της ελευθερίας τους, εάν πιστέψουν από μικρή ηλικία ότι είναι φυσιολογικό να παρακολουθούνται μέσω καμερών (βλ. και Γνωμοδότηση 2/2009 της Ομάδας Εργασίας του Άρθρου 29, καθώς επίσης και την απόφαση 77/2009 της Αρχής).
2.Το σύστημα βιντεοεπιτήρησης επιτρέπεται να λειτουργεί μόνο κατά τις ώρες που το σχολείο δεν λειτουργεί. Οι ώρες λειτουργίας του συστήματος πρέπει να αναγράφονται με σαφήνεια στις σχετικές ενημερωτικές πινακίδες, έτσι ώστε να γνωρίζουν πλήρως όλοι οι μαθητές και οι φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της παρουσίας τους στο σχολείο/φροντιστήριο δεν παρακολουθούνται.
3.Κατ’ εξαίρεση σε περιπτώσεις σχολικών εγκαταστάσεων μεγάλης έκτασης, όπου δεν είναι πρακτικός ο έλεγχος των απομακρυσμένων σημείων των εγκαταστάσεων με ηπιότερα μέσα (π.χ. φύλακες), είναι δυνατόν να επιτραπεί η λειτουργία των καμερών που εστιάζουν στα απομακρυσμένα σημεία και κατά τις ώρες λειτουργίας του σχολείου, μετά από έγκριση της Αρχής.
4.Τα δεδομένα που καταγράφουν οι κάμερες πρέπει να διαγράφονται κατά την επόμενη εργάσιμη μέρα. Σε περίπτωση συμβάντος εφαρμόζονται οι παράγραφοι 2,3 και 4 του άρθρου 8. Η διαχείριση του συστήματος μπορεί να πραγματοποιείται μόνο από εξουσιοδοτημένο πρόσωπο.
5.Η απόφαση για την εγκατάσταση και τη λειτουργία του συστήματος πρέπει να λαμβάνεται από το αρμόδιο όργανο για τη διοίκηση του σχολείου, αφού ληφθεί υπόψη η γνώμη των εκπροσώπων του διδακτικού προσωπικού, του συλλόγου γονέων και των μαθητικών συλλόγων όπου υπάρχουν.
6.Προτείνεται η λειτουργία του συστήματος να πραγματοποιείται κατ’ αρχήν δοκιμαστικά, αφού προηγουμένως γνωστοποιηθεί στην Αρχή, σύμφωνα με το άρθρο 10 της παρούσας Οδηγίας, προκειμένου να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητά του σε σχέση με τον επιδιωκόμενο σκοπό και τις επιπτώσεις του στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και την ιδιωτική ζωή των μαθητών. Στη συνέχεια η λειτουργία του συστήματος πρέπει να αξιολογείται από τον υπεύθυνο επεξεργασίας κατά τακτά χρονικά διαστήματα που δεν μπορούν να υπερβαίνουν το ένα έτος, και να σταθμίζεται κάθε φορά εκ νέου η αναγκαιότητα λειτουργίας του. Τα στοιχεία τα σχετικά με την αξιολόγηση του συστήματος πρέπει να είναι διαθέσιμα στην Αρχή. Οι μαθητές, οι γονείς τους, οι εκπαιδευτικοί και οι λοιποί εργαζόμενοι στο σχολείο μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτά.
7.Οι παραπάνω προϋποθέσεις ισχύουν αναλόγως και για κάθε άλλο χώρο όπου δραστηριοποιούνται ανήλικοι.
8.Ειδικά γα τις περιπτώσεις βρεφονηπιακών σταθμών είναι δυνατή κατ’ εξαίρεση η λήψη εικόνας από χώρους όπου φιλοξενούνται/κοιμούνται αποκλειστικά βρέφη, με την προϋπόθεση ότι γίνεται παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο, ώστε να υπάρχει δυνατότητα άμεσης επέμβασης σε περίπτωση επέλευσης συμβάντος που σχετίζεται με την ασφάλεια, την υγεία ή τη σωματική ακεραιότητα του βρέφους.
9.Δεν επιτρέπεται η μετάδοση εικόνων των χώρων των βρεφονηπιακών σταθμών ή οικοτροφείων στους γονείς μέσω του Διαδικτύου.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη