Ζητάμε θεσμούς στήριξης, γιατί οι θεσμοί προσφέρουν ίσες ευκαιρίες σε όλους
Γι’ αυτό είμαστε και θα είμαστε εκπαιδευτικοί. Γιατί κυνηγάμε την ουτοπία, γιατί οραματιζόμαστε το Ιδανικό.

Σημασία δεν έχει η διάκριση, αλλά η επιμονή και η διαρκής προσπάθεια. Η σχολική εφημερίδα του Γυμνασίου Πέλλας CoolSchool κυκλοφορεί εδώ και 10 χρόνια. Ως εκπαιδευτικός είμαι υπεύθυνη σχολικής εφημερίδας από το 2007, κάθε χρόνο ανελλιπώς, σε όποιο σχολείο κι αν είμαι τοποθετημένη.  Κοντεύουν 20 χρόνια και τα προβλήματα εξακολουθούν να είναι τα ίδια, όμως το κέρδος της εμπλοκής στις διαδικασίες είναι πολλαπλάσιο των δυσκολιών, έτσι και συνεχίζουμε.

Πέρσι καταφέραμε να διακριθούμε στην 3η Θέση του Πανελλήνιου Διαγωνισμού του Εκπαιδευτικού Φορέα ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ (horizontes4all) με θέμα «17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ». Η χαρά μας συνοδεύτηκε με την προσπάθεια οργάνωσης της μετάβασής μας στην Αθήνα, ώστε να παραστούμε στην εκδήλωση βραβεύσεων. Εν τέλει μετακινηθήκαμε με δικά μας έξοδα, παρόλο που ο 4ος Στόχος του ΟΗΕ αναφέρει «ποιοτική εκπαίδευση». Τι να εννοεί άραγε; Έτσι, καταφέραμε (εγώ ως υπεύθυνη καθηγήτρια και ένας μαθητής) να μη χάσουμε την ευκαιρία να μοιραστούμε τη δουλειά μας με τα μέλη της Εκπαιδευτικής Κοινότητας, να αλληλεπιδράσουμε και να πάρουμε νέες ιδέες για μελλοντικές δράσεις.

Μέσα στο Μάρτη του 2024 ο Δήμος Πέλλας διοργάνωσε μία εκδήλωση για να αναδείξει όσους-ες  αθλητές-τριες και μαθητές-τριες είχαν διακριθεί την περσινή χρονιά σε διάφορους τομείς μέσα από Αθλητικούς Συλλόγους και μέσα από Σχολεία τιμώντας την Πέλλα. Εμείς κληθήκαμε με αφορμή το 3ο Πανελλήνιο Βραβείο Σχολικής Εφημερίδας. Από όσους ανέβηκαν στη σκηνή, κανείς δε μοιράστηκε τις δυσκολίες που αντιμετώπισε για  να φτάσει στη διάκριση συνεχίζοντας  την προσπάθειά  του στον τομέα που επέλεξε να «αγωνιστεί».  Εμείς τολμήσαμε να εκφράσουμε το παράπονό  μας. Τονίζοντας πως αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους όσους επιμένουν να προσπαθούν, είτε κατακτούν διάκριση είτε όχι, αναφέραμε πως όταν μαθητές-τριες εκπροσωπούν ένα σχολείο, θα πρέπει να υπάρχει ένας θεσμός, ένα κονδύλιο που να καλύπτει τα έξοδα μετακίνησης.

Με αφορμή αυτή τη δημόσια τοποθέτησή μας ακολούθησε  συνάντηση με τον Δήμαρχο του Δήμου Πέλλας κ. Στάθη Φουντουκίδη, ο οποίος με πολύ καλή διάθεση ανέφερε πως ο Δήμος θα υιοθετήσει τη σχολική μας εφημερίδα. Εκπληκτικό νέο, μιας και η εκτύπωση της εφημερίδας είναι ένα έξοδο που σπαζοκεφαλιάζουμε για να το καλύψουμε. Επίσης, ο κ. Δήμαρχος πρότεινε να προσφέρει ένα μέρος των εξόδων για μία μετακίνηση ανά έτος μιας ομάδας μαθητών-τριών που θα χρειαστεί να εκπροσωπήσουν το σχολείο (οι υπόλοιπες μετακινήσεις για εκπροσώπηση του σχολείου πληρώνονται από την ομάδα που θα μετακινηθεί).

Φέτος, η δουλειά μας επιβραβεύτηκε και πάλι και κερδίσαμε ξανά το 3ο Πανελλήνιο Βραβείο στον ίδιο διαγωνισμό σχολικής εφημερίδας του Εκπαιδευτικού Φορέα ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ με θέμα «Ψυχής αγώνας άγονος - Αναζητώντας αχτίδες ελπίδας». Πάλι τέθηκε το πρόβλημα των εξόδων μετακίνησης.

Coolschool

Σκεφτήκαμε να μας βοηθήσει ο Δήμος, όπως το είχε υποσχεθεί ο Δήμαρχος προσφέροντας ένα ποσό των εξόδων μετακίνησης. Όμως, το υπόλοιπο ποσό ήταν αρκετά μεγάλο και βάραινε την κάθε οικογένεια. Έτσι, δεν είχαμε συμμετοχές και η παρουσία της δημοσιογραφικής ομάδας στην Αθήνα ματαιώθηκε. Το παρών δώσαμε πάλι μόνο δύο εκπρόσωποι του σχολείου. Εγώ ως υπεύθυνη της σχολικής εφημερίδας και μία μαθήτρια και μέλος της δημοσιογραφικής ομάδας. Η μετάβαση έγινε με δικά μας έξοδα.

Στην ερώτηση «Και γιατί να πάτε στην Αθήνα; Το βραβείο, έτσι κι αλλιώς,  θα σταλεί με mail.» απαντάμε πως η συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών-τριών σε Συνέδρια, Ημερίδες και Εκδηλώσεις, όχι απαραίτητα βραβεύσεων, της Εκπαιδευτικής Κοινότητας όπου οι μαθητές έχουν λόγο είναι μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Όσα κι αν διδάξεις στη θεωρία μέσα στην τάξη, τα βιωματικά δρώμενα και οι ενεργές συμμετοχές διδάσκουν τα μεγαλύτερα μαθήματα, και στους μαθητές-τριες και στους εκπαιδευτικούς. Σκέψου τα παιδιά από την επαρχία να βρεθούν στην Αθήνα, όχι στα πλαίσια μιας 3ήμερης όπου αισθάνονται τουρίστες, μα ως ενεργά μέλη μιας κοινότητας που έχουν αναλάβει να παρουσιάσουν την ετήσια δουλειά τους. Καλλιεργείται υπευθυνότητα, διαχείριση εαυτού, πόρων και χρόνου, η ανάγκη να συνδυάσουν τη δομημένη σκέψη με τη σωστή χρήση της γλώσσας μπροστά σε ένα απαιτητικό κοινό, το οποίο αποτελείται από συμμαθητές-τριες απ’ όλη την επικράτεια, που ασχολήθηκαν με το ίδιο αντικείμενο, άρα υπάρχει ένας κοινός κώδικας επικοινωνίας όταν μιλάς για δυσκολίες, όταν αναφέρεις τι σε ενθουσίασε, όταν καταθέτεις τι κέρδισες ως μέλος της ομάδας. Διαδικασίες που συμπληρώνουν αυτό που εννοούμε όταν λέμε Εκπαίδευση.

Τα Erasmus κάνουν θραύση γιατί είναι χρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. Εμείς ζητάμε στήριξη όλων των προγραμμάτων. Οι εκπαιδευτικοί του Δημόσιου Σχολείου εκπονούν δράσεις με μηδενικό (για να μην πω αρνητικό) προϋπολογισμό, συχνά πληρώνοντας από την τσέπη τους.

Πέρσι, όπως και φέτος, η μετάβαση στην Αθήνα έγινε με δικά μας έξοδα. Διαπιστώσαμε πως εκπρόσωποι αρκετών σχολικών μονάδων που βραβεύτηκαν απουσίαζαν, φυσικά λόγω εξόδων μετακίνησης. Μιλήσαμε με σχολεία που δέχθηκαν μία ενίσχυση από τον Δήμο τους με το υπόλοιπο ποσό να επιβαρύνει τη δημοσιογραφική ομάδα. Οι Δήμοι προσπαθούν να στηρίξουν, άλλοι είναι πιο φειδωλοί, άλλοι πιο υποστηρικτικοί. Όμως, το Δημόσιο Σχολείο έχει ανάγκη από θεσμούς. Οι θεσμοί είναι υπεράνω προσώπων και δημοσίων σχέσεων και είναι αυτοί που εξασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες εμπλοκής σε όλα τα παιδιά. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου που εκπονούν ένα πρόγραμμα δεν πρέπει να αισθάνονται ως επαίτες αναζητώντας διαρκώς μία πηγή να καλύψει τα έξοδα που προκύπτουν. Ένας βουλευτής, ένας δήμαρχος έχει «έξοδα μετακίνησης», γιατί όχι μία μαθητική ομάδα που εκπροσωπεί το σχολείο σε μία εκδήλωση ή σε ένα συνέδριο…?

Επίσης, σε όσους θα σκεφτούν τις χορηγίες, θα αναφέρουμε πως είμαστε αντίθετοι με το θεσμό της χορηγίας, επειδή ο χορηγός είναι ιδιώτης  και συνεχίζει να ενισχύει μία προσπάθεια όσο δε θίγονται τα συμφέροντά του. Από την άλλη, δεν είναι συμβατό να δεχόμαστε μία χορηγία και να διαφημίζουμε ένα FastFood στη σχολική εφημερίδα καλώντας τα παιδιά να γράψουν άρθρα, να κάνουν έρευνες για την υγιεινή διατροφή. Λειτουργούμε αντιφατικά και ακυρώνουμε το έργο μας. Ειδικά στο πλαίσιο της σχολικής εφημερίδας επιδιώκουμε να μην μυήσουμε τα παιδιά στις σχέσεις εξάρτησης. Καλλιεργούμε την ανεξάρτητη και ελεύθερη σκέψη. Αυτή που θα συνοδεύσει τα παιδιά μας και στην ενήλικη ζωή τους. Αν ακολουθήσουμε άλλη διαδρομή θα στηρίξουμε τη νοοτροπία την οποία κατηγορούμε σήμερα για την κακή δημοσιογραφία η οποία αναλαμβάνει το ρόλο μιας κακής τέταρτης εξουσίας.

Θα μπορούσαμε φυσικά να πουλάμε την εφημερίδα μας. Όμως, επιλέγουμε να τη διαθέτουμε δωρεάν, όπως δωρεάν θα έπρεπε να είναι προς το κοινό όλες οι εκδηλώσεις πολιτισμού, ο οποίος οφείλει να απευθύνεται σε όλους μέσα από ίσες ευκαιρίες συμμετοχής. Ουτοπία; Γι’ αυτό είμαστε και θα είμαστε εκπαιδευτικοί. Γιατί κυνηγάμε την ουτοπία, γιατί οραματιζόμαστε το Ιδανικό. Αυτό το «Έτσι έπρεπε να είναι». Και σ’ αυτό θα μυήσουμε τα παιδιά μας, με την ελπίδα πως μεγαλώνοντας όταν θα αναλάβουν θέσεις ευθύνης θα σπάσουν αυτή την αλυσίδα του συστήματος και θα δημιουργήσουν θεσμούς που στηρίζουν τη Δημόσια Εκπαίδευση, η οποία σε κάθε γωνιά της Ελλάδας υπερβαίνει εαυτό και κάνει το θαύμα της. Αυτή η επιμονή μας και η διεκδίκηση των αυτονόητων είναι ο δείκτης της δικής μας αυτοαξιολόγησης, που ποτέ δε θα καταγραφεί στα επίσημα έγγραφα του Υπουργείου.

*Κάκια Παυλίδου – ΠΕ86-83

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες