αλλαγες
«Αναξιοποίητες πηγές ποιοτικών δεδομένων, ίσως γιατί θέλουμε να προχωρούμε σε εκπαιδευτικές αλλαγές χωρίς αξιολόγηση και σύμφωνα με τις ιδεοληψίες μας»

Τις τελευταίες ημέρες διαρρέονται σενάρια αλλαγής του ωρολογίου προγράμματος της Α’ τάξης, των ημερήσιων Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ).

Το ωρολόγιο αυτό πρόγραμμα αποφασίζεται από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.) και η απόφαση αυτή1 δημοσιεύεται σε Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ)2.

Ορισμένα από τα ερωτήματα που θα μπορούσαν να εγερθούν εδώ είναι αν αξιολογήθηκαν τα ισχύοντα ωρολόγια προγράμματα, ποιοι ήταν οι άξονες και τα κριτήρια αυτής της αξιολόγησης, ποια μέθοδος αξιολόγησης υιοθετήθηκε και ποια ήταν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αυτής.

Το θέμα είναι γενικότερο, αφορά σε κάθε εκπαιδευτική αλλαγή και σε χρήση πρωτογενών δεδομένων.

Η απόφαση για μία εκπαιδευτική αλλαγή πρέπει να αποτελεί το τελικό στάδιο μιας διεργασίας:

1ο βήμα: σχεδιάζεται η αξιολόγηση του αντικειμένου της αλλαγής (άξονες, κριτήρια, μεθοδολογία αξιολόγησης).

2ο βήμα: εφαρμόζεται πιλοτικά ο σχεδιασμός.

3ο βήμα: με βάση τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής βελτιώνεται ο αρχικός σχεδιασμός.

4ο βήμα: αξιολογείται το αντικείμενο.

5ο βήμα: με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης αποφασίζεται ή όχι η αλλαγή.

Ακολουθείται αυτή η διαδικασία κι αν όχι, γιατί;

Ποιες θα μπορούσαν να αποτελούν πηγές πρωτογενών δεδομένων για τα ΓΕΛ;

Σύμφωνα με τον κ. Υπουργό: «Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν είναι καλό μέτρο για να αξιολογήσεις τις επιδόσεις των σχολείων». Τα γραπτά δοκίμια όμως των πανελλαδικών εξετάσεων αποτελούν πηγές, από τις οποίες ερευνήτριες/ερευνητές μπορούν να αντλήσουν πολύτιμα ποιοτικά συμπεράσματα. Δυστυχώς, μετά τη λήξη της βαθμολόγησης και του ελέγχου για τη σωστή ηλεκτρονική καταχώριση των βαθμών, τα στελέχη των γραπτών δοκιμίων παραδίδονται από την Επιτροπή του Βαθμολογικού Κέντρου (ΒΚ) στην/στον Διευθύντρια/Διευθυντή της οικείας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και φυλάσσονται στο οικείο ΒΚ ή σε άλλο ασφαλή χώρο που ορίζεται από αυτήν/αυτόν, μέχρι τις 15 Μαΐου του επόμενου έτους, οπότε και καταστρέφονται. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) μπορεί, για ερευνητικούς και παιδαγωγικούς λόγους, να ζητήσει από την/τον Διευθύντρια/Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δείγματα γραπτών δοκιμίων υποψηφίων, τα οποία παραλαμβάνει με σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής, και καταστρέφει με πράξη του στο τέλος Μαΐου του επόμενου σχολικού έτους. Τα γραπτά αυτά θα είναι φωτοαντίγραφα γραπτών δοκιμίων, στα οποία δεν θα φαίνεται το ονοματεπώνυμο του υποψηφίου. Έχει προχωρήσει ποτέ το ΙΕΠ σε αυτή τη διαδικασία;

Ομοίως, πρωτογενείς πηγές ποιοτικών δεδομένων είναι και τα γραπτά δοκίμια των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων, των μαθητριών/μαθητών των ΓΕΛ. Τα γραπτά αυτά δοκίμια αρχειοθετούνται και φυλάσσονται στο σχολείο ως τις 15 Μαΐου του επόμενου σχολικού έτους, οπότε καταστρέφονται με πράξη της/του Διευθύντριας/Διευθυντή.

Τέλος, στα μαθήματα που εξετάζονται γραπτώς, ένα ακόμη χρήσιμο δεδομένο είναι και οι τελικές επιλογές κάθε Σχολείου από τα τρία (3) θέματα Β’ και τα τρία (3) θέματα Δ’ που κληρώνονται.

Αναξιοποίητες πηγές ποιοτικών δεδομένων, ίσως γιατί θέλουμε να προχωρούμε σε εκπαιδευτικές αλλαγές χωρίς αξιολόγηση και σύμφωνα με τις ιδεοληψίες μας.

1 Αριθμ. 102977/Δ2, Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου.

2 ΦΕΚ 5617/τ. Β’/22-09-2023

Δρ Αργύρης Δ. Ψαλίδας

Φυσικός, Συντονιστής Επιτροπής Παιδείας της ΕΕΦ

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 7/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Ξυλοδαρμός εκπαιδευτικού από μαθητή
Αδιανόητο: Άγριος ξυλοδαρμός δασκάλας από μαθητή - Του πήρε το ηλεκτρονικό του παιχνίδι (Video)
Μαθητής γρονθοκόπησε την καθηγήτριά του γιατί του πήρε το ηλεκτρονικό παιχνίδι του
Αδιανόητο: Άγριος ξυλοδαρμός δασκάλας από μαθητή - Του πήρε το ηλεκτρονικό του παιχνίδι (Video)