Ζέττα Μακρή
INTIME NEWS/ΖΑΧΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Το θεσμικό πλαίσιο της «Παράλληλης Στήριξης - Συνεκπαίδευσης» κατέθεσε στη Βουλή η Ζέττα Μακρή

Το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στην «Παράλληλη στήριξη-Συνεκπαίδευση» κατέθεσε στη Βουλή η υφυπουργός Παιδείας,  Ζέττα Μακρή, προκειμένου να απαντήσει σε επερώτηση βουλευτών.

 Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που αφορά στην «Παράλληλη στήριξη-Συνεκπαίδευση» έχει ως εξής:

-Στην παρ. β του άρθ. 1 του ν. 3699/2008 (Α΄199) προσδιορίζεται ότι η Παράλληλη στήριξη παρέχεται σε:

α. μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης,

β. σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή

γ. όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του ΚΕΔΑΣΥ – εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών.

δ. Την παράλληλη στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕΔΑΣΥ εφόσον διαπιστώσει την αναγκαιότητα κατόπιν ανάλογης αξιολόγησης από την διεπιστημονική ομάδα και συνεκτιμώντας τα όποια ιατρικά πορίσματα.

Σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη που εφαρμόζονται οι σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις βασισμένες στις αρχές της ενταξιακής εκπαίδευσης και της φιλοσοφίας για την διασφάλιση των ίσων ευκαιριών εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανομένων αυτών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, η διδασκαλία σε συνθήκη 1:1 εφαρμόζεται μόνον σε πολύ ειδικές περιπτώσεις και όπου αυτό ειδικά τεκμηριώνεται.

Αυτό που εφαρμόζεται είναι η συνεργασία εκπ/κου τάξης και εκπ/κου της παράλληλης στήριξης, που λειτουργούν συμπληρωματικά μεταξύ τους, δημιουργώντας από κοινού, κοινή εκπαιδευτική ενταξιακή πρακτική και κοινό εκπαιδευτικό πρότυπο/μοντέλο προς όλους τους μαθητές της τάξης. Γίνεται κοινά αντιληπτό ότι εφαρμόζοντας την διδασκαλία 1:1:

 -Δεν μπορεί να εφαρμοστούν τα παραπάνω αποτελεσματικά, όταν στην εκπαιδευτική διαδικασία εμπλέκονται πλέον των δύο (2) εκπ/κων, γεγονός που εν τέλει αποβαίνει επιζήμιο όχι μόνο για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά και για τους μαθητές της τάξης συνολικά.

-Αντί να «μειώνεται η απόσταση» στο πλαίσιο της τάξης και της σχολικής κοινότητας εν τέλει αναδεικνύεται η διαφορετικότητα κι έτσι, αντί για την επιδιωκόμενη «ένταξη», προωθούμε την διάκριση και τον στιγματισμό.

Τα παραπάνω αποτέλεσαν άλλωστε, ανάμεσα στα άλλα και θεματολογία στην «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» Άξονες Προτεραιότητας, 6, 8, 9. Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020», ΜΙS 5000939, που διοργανώθηκε από την Επιστημονική μονάδα «Ειδική και Συμπεριληπτική Εκπαίδευση» του ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΕΚΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (ΙΕΠ), αρμόδιου φορέα για την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας. Το περιεχόμενο της επιμόρφωσης αυτής βρίσκεται αναρτημένο στην επίσημη ιστοσελίδα του ΙΕΠ (https://prosvasimo.iep.edu.gr/el/epimorfwtiko-yliko-2017).

Οι εκπαιδευτικοί στόχοι

Η σημαντικότητα του προσωπικότητας του εκπαιδευτικού στην επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων αποτυπώνεται στην ισχύουσα νομοθεσία τουλάχιστον από το 1985 με τις διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθ. 1 του ν. 1566/1985 (Α΄167) «Σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά», όπου βασικοί συντελεστές για την επίτευξή τους, ανάμεσα στα άλλα, είναι:

«α) Η προσωπικότητα και η κατάρτιση του προσωπικού όλων των κλάδων και των βαθμίδων της εκπαίδευσης, β) τα αναλυτικά προγράμματα, τα σχολικά βιβλία και τα λοιπά διδακτικά μέσα, καθώς και η σωστή χρήση τους, […] δ) η δημιουργία του απαραίτητου παιδαγωγικού κλίματος με την ανάπτυξη αρμονικών διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο και στην τάξη και με το σεβασμό προς την προσωπικότητα του κάθε μαθητή». Η συνύπαρξη/συνεργασία εκπαιδευτικού της τάξης και εκπαιδευτικού με προσόντα Ειδικής Αγωγής στοχεύει στην δημιουργία «κοινού εκπαιδευτικού προτύπου», γεγονός που δυσχεραίνεται όταν εμπλέκονται πλέον των δύο (2) εκπαιδευτικών ανά τμήμα τάξης. Εξάλλου, αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει και για τα Τμήματα Ένταξης, όπου στην παρ. 1αα του άρθ. 6 του ν. 3699/ 2008 (Α΄199), όπως ισχύει, ορίζεται ότι:

«Σκοπός των ΤΕ είναι η πλήρης ένταξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία στο σχολικό περιβάλλον μέσα από ειδικές εκπαιδευτικές παρεμβάσεις. Ο εκπαιδευτικός του ΤΕ υποστηρίζει τους μαθητές εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων, με στόχο τη διαφοροποίηση των δραστηριοτήτων και των διδακτικών πρακτικών, καθώς και την κατάλληλη προσαρμογή του εκπαιδευτικού υλικού και του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Η υποστήριξη σε ιδιαίτερο χώρο υλοποιείται εφόσον το επιβάλλουν οι ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, με απώτερο στόχο τη δυνατότητα μελλοντικής υποστήριξης αυτών εντός του περιβάλλοντος της τάξης τους».

Σε συνέχεια όλων των παραπάνω διατυπώθηκε και ερώτημα προς το ΙΕΠ το οποίο με την Πράξη 53/25-08-2023 επιβεβαίωσε την ισχύ όλων των παραπάνω τεκμηριώνοντας επιστημονικά την θέση του.

Έτσι, δόθηκαν «Διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008 (Α΄199) σχετικά με την παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση» (αρ. πρωτ. 93506/Δ3/25-08-2023) όπου, ανάμεσα στα άλλα, προσδιορίστηκε ότι:

β) Ο/Η εκπαιδευτικός ΕΑΕ του θεσμού της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης τοποθετείται σε σχολείο/α, όχι ως «ατομικός εκπαιδευτικός» μαθητών/τριών, αλλά με σκοπό την ένταξή τους στο σχολικό γίγνεσθαι, σε γνωστικό, κοινωνικό και ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, η παρέμβασή του έχει δυνατότητα, σε σταθερή συνεργασία με τον/τους εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης, να αναφέρεται στον/στη μαθητή/τρια της παράλληλης στήριξης, στις μικροομάδες της τάξης, καθώς και στο σύνολο της τάξης και του σχολείου, όπως και οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί. Σε τμήμα σχολείου στο οποίο υπάρχει απόφαση έγκρισης παράλληλης στήριξηςσυνεκπαίδευσης για περισσότερους από έναν/μια μαθητή /τρια, αναλαμβάνει ένας/μία εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης συνολικά την υποστήριξή τους. Σε εξαιρετικές μόνο περιπτώσεις το ΚΕΔΑΣΥ, κατά την εισήγησή του προς τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης (παρ. 9β του άρθρου 5 της Υ.Α.104627/ΓΔ5/20 (ΦΕΚ 3344 Β/10-08-2020), θα τεκμηριώνει με ειδική μνεία την αναγκαιότητα της ταυτόχρονης παρουσίας δύο (2) εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης στο ίδιο τμήμα σχολείου.

γ) Ο/Η εκπαιδευτικός ο/η οποίος/α διδάσκει στο τμήμα και ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης συνεργάζονται συνεχώς υποχρεωτικά για την ολόπλευρη υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών με έγκριση παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, καθώς και του συνόλου των μαθητών του τμήματος.

 δ) Για όλους/όλες τους/τις μαθητές/μαθήτριες που υποστηρίζονται από τον θεσμό της παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης υποχρεωτικά τηρείται ατομικός φάκελος και υλοποιείται Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης. Το ΕΠΕ αποτελεί παιδαγωγικό κείμενο δυναμικού και εξελίξιμου χαρακτήρα, το οποίο σχεδιάζεται και υλοποιείται με συνεργατικές διαδικασίες. Η εφαρμογή του ΕΠΕ και η «εξατομικευμένη υποστήριξη» δεν σημαίνει αποκλειστική διδασκαλία με τη μορφή ένας προς έναν. Η υποστήριξη με τη μορφή 1:1 υπάρχει δυνατότητα να αποτελεί μόνο μέρος της εφαρμογής του ΕΠΕ, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο από την ομάδα σχεδιασμού του. Επίσης, ο δυναμικός και εξελίξιμος χαρακτήρας του προγράμματος σημαίνει ότι υπάρχει δυνατότητα να τροποποιούνται, ανάλογα, και οι απαιτούμενες ώρες υποστήριξης, με εισήγηση του ΚΕΔΑΣΥ. Στην υλοποίηση του ΕΠΕ δύναται να συμμετέχει όλο το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου. Για την εφαρμογή του ΕΠΕ, τους στόχους και την πορεία υλοποίησής του ενημερώνεται σε τακτική βάση, η οποία ορίζεται από την ομάδα σχεδιασμού, ο/η γονέας/κηδεμόνας του/της μαθητή/μαθήτριας.

ε) Η εκπαίδευση και υποστήριξη των μαθητών/μαθητριών συνολικά, συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν έγκριση παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης, αποτελεί ευθύνη του σχολείου ως φορέα και σε καμία περίπτωση η διατύπωση του εδαφίου 3 του υποκεφαλαίου «Εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης» του κεφαλαίου Α΄ «ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» της υπό στοιχεία Υ.Α. 27922/Γ6/2007 Υ.Α. (Β΄449), δεν σημαίνει ότι ο/η εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-συνεκπαίδευσης έχει ατομικά το σύνολο αυτής της ευθύνης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 2/9

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πολ κρητης
Πολυτεχνείο Κρήτης: Η Formula Student έτοιμη για τη συμμετοχή της στον Διεθνή Διαγωνισμό Formula Student Italy 2024
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί από τις 4 έως τις 8 Σεπτεμβρίου 2024
Πολυτεχνείο Κρήτης: Η Formula Student έτοιμη για τη συμμετοχή της στον Διεθνή Διαγωνισμό Formula Student Italy 2024
ekpaideytikos
Εκπαιδευτικά κενά ΔΕ: «Η Υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου συνεχίζεται»
Θα συνεχίσει το Υπουργείο Παιδείας να υποβαθμίζει το δικαίωμα των μαθητών για δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση;
Εκπαιδευτικά κενά ΔΕ: «Η Υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου συνεχίζεται»
βιασμός
Σοκ στη Θεσσαλονίκη: 81χρονος δελέαζε με σοκολάτες και καραμέλες δυο ανήλικα κορίτσια για να τα θωπεύσει

Ένα τραγικό περιστατικό σημειώθηκε όταν ένας 81χρονος  από την Χαλκιδόνα

Σοκ στη Θεσσαλονίκη: 81χρονος δελέαζε με σοκολάτες και καραμέλες δυο ανήλικα κορίτσια για να τα θωπεύσει