Δεκάδες μαθητές από διαφορετικές χώρες κατέθεσαν προτάσεις και λύσεις για ένα ευρύ φάσμα online θεμάτων, από τον κίνδυνο των deep fake έως τις προκλήσεις του cyberbullying.
Οι μαθητές μίλησαν στο πλαίσιο του 12ου Athens Democracy Forum, που πραγματοποιείται στην Αθήνα από την 1η έως τις 3 Οκτωβρίου και διοργανώνεται από το Democracy & Culture Foundation σε συνεργασία με τους The New York Times.
Οι μαθητές Dagur Jónsson, Þórey María Kolbeins, Nahia Sierra Lopez και Marta Männiste εξέφρασαν τις ανησυχίες τους σχετικά με τους κινδύνους που ενέχουν οι νέες τεχνολογίες και πρότειναν λύσεις που θα τους προστατεύσουν, αλλά και θα καθοδηγήσουν γονείς και εκπαιδευτικούς.
Η Þórey María Kolbeins από την Ισλανδία συνοψίζει τις ανησυχίες των παιδιών, αναφέροντας ότι το υπάρχον νομικό σύστημα δεν είναι επαρκές για την αντιμετώπιση των κινδύνων και ότι δεν μπορεί να συμβαδίσει με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας. Όπως τονίζει, το εκπαιδευτικό σύστημα δεν προάγει την κριτική σκέψη και τη συναίσθηση, καθώς η έλλειψη διδασκαλίας κριτικής σκέψης οδηγεί σε εύκολη κατανάλωση fake news, προπαγάνδας και ακατάλληλου περιεχομένου. Υπογραμμίζει επίσης τον εθισμό στο διαδικτυακό περιεχόμενο, ο οποίος μπορεί να αποκόψει τους νέους από την πραγματικότητα, καθώς και την ανάγκη για πολιτικές συμπερίληψης για ευάλωτους ανθρώπους. Αξιοσημείωτο είναι ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας AI αναμένεται να αλλάξει την αγορά εργασίας και τις κοινωνίες, πιθανώς οδηγώντας σε περαιτέρω ανεργία και φτώχεια. Τέλος, αναφέρει ότι οι γονείς χρειάζονται εκπαίδευση και υποστήριξη ώστε να μπορέσουν να καθοδηγήσουν τα παιδιά τους σε αυτούς τους κινδύνους.
Από την πλευρά της, η Nahia Sierra Lopez από τη χώρα των Βάσκων κατέθεσε προτάσεις για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος ώστε να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των παιδιών. Αυτή η αναβάθμιση θα περιλαμβάνει διαδραστικές τεχνολογίες AI στην εκπαίδευση και επιμορφωτικά προγράμματα από μικρές ηλικίες για την προώθηση της κριτικής σκέψης και της ενσυναίσθησης, ώστε τα παιδιά να αποκτούν κριτική προσέγγιση απέναντι στη ρητορική μίσους και να βελτιώνουν την κατανόηση και την επικοινωνία μεταξύ τους. Επιπλέον, η προώθηση περισσότερης συμμετοχής στα κοινά και η ενίσχυση των σχολικών συμβουλίων είναι απαραίτητες, καθώς και τακτικός διάλογος σε ακανθώδη θέματα και ταμπού, προκειμένου να αυξηθεί η ορατότητα και να τονιστούν οι διακρίσεις εις βάρος ευάλωτων μαθητών. Τονίζεται, επίσης, η επιτακτική ανάγκη για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και του σχολικού προσωπικού στις νέες τεχνολογίες και την Τεχνητή Νοημοσύνη.
Το σχολείο πρέπει να εμπνέει σεβασμό απέναντι στα ανθρώπινα δικαιώματα και να προωθεί την ανεκτικότητα και την αποδοχή μέσω καθημερινής πρακτικής και ενεργής συμμετοχής. Είναι σημαντικό να ακούγονται οι φωνές των παιδιών και να τους επιτρέπεται να συμμετέχουν στην ενεργή λήψη αποφάσεων, προκειμένου να γίνουν σταδιακά ενεργοί πολίτες. Παράλληλα, πρέπει να διασφαλιστεί ότι παρακολουθείται η ψυχοσωματική κατάσταση μαθητών και εκπαιδευτικών και ότι είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν. Επιπλέον, απαιτείται η ανάπτυξη προγραμμάτων, όπως το Erasmus, ώστε τα παιδιά να κατανοούν τον κόσμο και τις νέες τεχνολογίες.
Χαρακτήρισε, δε, απαραίτητο να δημιουργηθούν προγράμματα νέων τεχνολογιών και AI για τους γονείς, ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν τους κινδύνους και να προστατεύουν τα παιδιά τους. Τέλος, θα πρέπει να εφαρμοστούν δωρεάν και προσβάσιμα προγράμματα ελέγχου περιεχομένου, διασφαλίζοντας την ιδιωτικότητα των νέων.
Η Marta Männiste πρόσθεσε κάποιες τελευταίες συστάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν την εφαρμογή online υπηρεσιών AI που θα παρέχουν νομικές συμβουλές και αξιόπιστες οδηγίες σε παιδιά και γονείς σχετικά με την παραβίαση των δικαιωμάτων τους. Αυτές οι υπηρεσίες θα τους καθοδηγούν για το πού μπορούν να απευθυνθούν και τι να κάνουν σε τέτοιες περιπτώσεις.
Ακόμη, προτείνεται η εισαγωγή επιλογών περιεχομένου και προτιμήσεων που θα επιτρέπουν στα παιδιά να επιλέγουν τι θέλουν να βλέπουν. Επίσης, απαιτείται υποστήριξη των κοινωνικών υπηρεσιών και της ψυχικής υγείας, καθώς και ρυθμιστικοί κανόνες και έλεγχος της εφαρμογής τους. Αυτά περιλαμβάνουν τη δημιουργία διεθνούς βάσης δεδομένων που θα προωθεί την ασφαλή χρήση της AI, την εισαγωγή εθνικών και διεθνών κωδικών για τον έλεγχο των social media σχετικά με επιβλαβές περιεχόμενο και τη διασφάλιση της πρόσβασης των παιδιών από νεαρή ηλικία χωρίς τη γονική συναίνεση.
Τέλος, συστήνεται η υποχρεωτική χρήση disclaimer σε αναρτήσεις με μη επαληθευμένο περιεχόμενο, έλεγχος της αξιοπιστίας των διαφημιστών και των εμπορικών τους μεθόδων, καθώς και η εισαγωγή συστήματος αναγνώρισης από τις εταιρείες που θα επιβραβεύει τους παρόχους ενημέρωσης και τις υπηρεσίες για τις σωστές μεθόδους επαλήθευσης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη