Με επίσημη επιστολή που απέστειλε στο Υπουργείο Παιδείας, ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (Σ.Α.Φ.) εκφράζει την αντίθεσή του στις φήμες που κυκλοφορούν περί της εφαρμογής γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ για την επιλογή εκπαιδευτικού προσωπικού. Αν και δεν έχει υπάρξει επίσημη ανακοίνωση από το Υπουργείο, ο Σύλλογος κρίνει απαραίτητο να τοποθετηθεί δημόσια και να θίξει τις επιπτώσεις μιας τέτοιας αλλαγής.
Στην επιστολή τους, οι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν ότι το ισχύον σύστημα προσοντολογίου, το οποίο βασίζεται σε κριτήρια όπως η διδακτική εμπειρία, οι ακαδημαϊκοί τίτλοι και οι επιμορφώσεις, έχει προσφέρει ένα διαφανές και αξιοκρατικό πλαίσιο αξιολόγησης. Το προσοντολόγιο, όπως αναφέρουν, αποτελεί κίνητρο για την ανάπτυξη και αναγνώριση των προσπαθειών των εκπαιδευτικών και προάγει τη συνεχιζόμενη βελτίωση του κλάδου.
Επιπλέον, ο Σ.Α.Φ. προειδοποιεί ότι η εφαρμογή ενός γραπτού διαγωνισμού θα υποτιμήσει τη διδακτική εμπειρία, η οποία θεωρείται από τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ζωτικής σημασίας για την επιτυχή διδασκαλία. Αναφέρεται, επίσης, ότι ένα τέτοιο σύστημα μπορεί να δημιουργήσει κοινωνικές ανισότητες, καθώς οι εκπαιδευτικοί, κυρίως οι αναπληρωτές, δεν διαθέτουν πάντα τους πόρους για την κατάλληλη προετοιμασία για τον διαγωνισμό.
Η επιστολή καταλήγει στην επισήμανση της ανάγκης για έναν σταθερό και προβλέψιμο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο δεν θα υπόκειται σε συνεχείς και αμφιλεγόμενες αλλαγές. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου καλεί το Υπουργείο να διατηρήσει το προσοντολόγιο και να αποφεύγει πρακτικές που ενδέχεται να επιδεινώσουν την κατάσταση στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων δηλώνει ότι είναι διαθέσιμος να συμμετάσχει σε διάλογο για την ανάπτυξη προτάσεων και ιδεών που θα βοηθήσουν στη βελτίωση του συστήματος επιλογής εκπαιδευτικού προσωπικού.
Αναλυτικά
Θέμα: Επιστολή αντίθεσης προς τις φήμες περί εφαρμογής γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ για την επιλογή εκπαιδευτικού προσωπικού
Αξιότιμοι κυρίες και κύριοι,
Με την παρούσα επιστολή, ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (Σ.Α.Φ.) επιθυμεί να τοποθετηθεί δημόσια σχετικά με τις φήμες που κυκλοφορούν για την πιθανή επαναφορά γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ για την επιλογή εκπαιδευτικού προσωπικού. Αν και γνωρίζουμε πως δεν έχει υπάρξει κάποια επίσημη ανακοίνωση από
το Υπουργείο, θεωρούμε απαραίτητο να εκφράσουμε τη θέση μας και να θέσουμε προς συζήτηση τα πιθανά ζητήματα που μπορεί να προκύψουν από μια τέτοια αλλαγή.
1. Ο ρόλος του προσοντολογίου στην αξιοκρατία και την αναβάθμιση του κλάδου: Το υπάρχον σύστημα προσοντολογίου έχει προσφέρει στους εκπαιδευτικούς ένα δίκαιο και διαφανές πλαίσιο αξιολόγησης. Με κριτήρια όπως η διδακτική εμπειρία, οι ακαδημαϊκοί τίτλοι, οι επιμορφώσεις και οι δεξιότητες, προάγει την προσπάθεια για συνεχή βελτίωση και αντανακλά την πολυδιάστατη φύση του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού. Το προσοντολόγιο, άλλωστε, δεν είναι απλώς ένα σύστημα μοριοδότησης, αλλά ένα κίνητρο για την εξέλιξη και την αναγνώριση της προσφοράς των εκπαιδευτικών.
2. Κίνδυνος υποβάθμισης της διδακτικής εμπειρίας: Ένας γραπτός διαγωνισμός, όσο αποτελεσματικός κι αν είναι ως δείκτης μέτρησης των θεωρητικών γνώσεων, δεν μπορεί να αποτυπώσει την αξία της εμπειρίας στην τάξη. Οι χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που έχουν αφιερώσει χρόνια στη στήριξη του δημόσιου σχολείου, πολλές φορές υπό δύσκολες συνθήκες, έχουν αποδείξει την επάρκεια και τη δέσμευσή τους μέσα από την πράξη. Η αποδυνάμωση της σημασίας της εμπειρίας θα προκαλέσει αδικίες και θα πλήξει τη συνοχή του κλάδου.
3. Οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις ενός γραπτού διαγωνισμού: Η διοργάνωση ενός γραπτού διαγωνισμού δημιουργεί νέες κοινωνικές ανισότητες. Δεν είναι αυτονόητο ότι όλοι οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα προετοιμασίας που προϋποθέτει η στοχευμένη φροντιστηριακή υποστήριξη για τη διασφάλιση επιτυχίας. Το μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας που θα ενδιαφερθεί, αποτελείται από εκπαιδευτικούς ορισμένου χρόνου, των οποίων οι αποδοχές δεν καλύπτουν, λόγω των συχνών τοποθετήσεων σε απομακρυσμένες περιοχές μακριά από τον μόνιμο τόπο κατοικίας τους, τα βασικά έξοδα διαβίωσης. Κατά συνέπεια, μια τέτοια αλλαγή θα επιφέρει αυτόματα κοινωνικές ανισότητες.
4. Η σημασία της σταθερότητας και της προβλεψιμότητας στην εκπαίδευση: Η εκπαίδευση χρειάζεται ένα σταθερό και προβλέψιμο σύστημα για να λειτουργήσει εύρυθμα. Συνεχείς αλλαγές στις διαδικασίες προσλήψεων δημιουργούν αβεβαιότητα τόσο στους εκπαιδευτικούς όσο και στο ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα. Η εφαρμογή ενός γραπτού διαγωνισμού, ειδικά αν συνοδευτεί από σύνθετες και χρονοβόρες διαδικασίες, κινδυνεύει να αποτελέσει μια "Σισύφεια πρακτική" που θα οδηγήσει σε αναταραχές και καθυστερήσεις στην πλήρωση θέσεων.
5. Διάλογος και συνεργασία: Εφόσον το Υπουργείο σκοπεύει να εισαγάγει αλλαγές στο υπάρχον σύστημα, θεωρούμε απαραίτητο να υπάρξει διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Η γνώση και η εμπειρία του εκπαιδευτικού δυναμικού, σε συνδυασμό με τη συνεργασία της πολιτείας, μπορούν να εξασφαλίσουν ότι οποιαδήποτε αλλαγή θα είναι επωφελής τόσο για τον κλάδο όσο και για τους μαθητές μας.
Η φημολογία περί γραπτού διαγωνισμού εγείρει ερωτήματα και προκαλεί ανησυχία στην εκπαιδευτική κοινότητα και δη στον κλάδο μας. Έναν κλάδο με χιλιάδες υποψήφιους που έχει επενδύσει στο προσοντολόγιο και στο υπάρχον σύστημα διορισμών και που αισθάνεται εν μέρει δικαιωμένος από τους τελευταίους διορισμούς.
Σας καλούμε να λάβετε υπόψη σας τη σημασία της εμπειρίας, της σταθερότητας και της δικαιοσύνης που προάγει το προσοντολόγιο, και να αποφύγετε πρακτικές που ενδέχεται να επιδεινώσουν τα υπάρχοντα προβλήματα. Είμαστε στη διάθεσή σας για να συμβάλλουμε ενεργά στον διάλογο με προτάσεις και
ιδέες.
Μετά τιμής,
Το Διοικητικό Συμβούλιο
του Συλλόγου Αναπληρωτών Φιλολόγων
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη