«Λίφτινγκ» στις κτιριακές υποδομές των ΑΕΙ και τις φοιτητικές εστίες, παράλληλα με αύξηση χρηματοδότησης και επανεξέταση του εύρους διαγραφών «λιμναζόντων» φοιτητών, ζήτησαν μεταξύ άλλων οι Πρυτάνεις από τον Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος παρέστη στην 107η Σύνοδό τους που ολοκληρώθηκε χτες στον Μυστρά.
Για τις διαγραφές «αιωνίων» φοιτητών, η Σύνοδος Πρυτάνεων εξέφρασε την ανησυχία της για τις συνέπειες από την εφαρμογή της διάταξης για την οριζόντια διαγραφή.
«Θεωρεί ότι δεν μπορεί να παραγνωριστεί η κρίσιμη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα σε εκείνους που είναι ανενεργοί και εκείνους που αγωνίζονται για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Προτείνει συνεπώς να ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες και να αντιμετωπιστεί το σοβαρό αυτό ζήτημα με κοινωνική ευαισθησία», ανάφέρουν στην ανακοίνωσή τους οι πρυτάνεις.
Φοιτητές: «Οχι στις διαγραφές»
Νωρίτερα, φοιτητικοί σύλλογοι από όλη την χώρα, Σπάρτη, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλο, Φλώρινα, Κρήτη, είχαν συγκεντρωθεί έξω από τον χώρο που πραγματοποιήθηκε η Σύνοδος, και με πανό και συνθήματα ζήτησαν ενίσχυση της δωρεάν Δημόσιας Παιδείας, αλλαγή του πλαίσιου για τις διαγραφές και αναβάθμιση των σπουδών τους. Αντιπροσωπεία των φοιτητών μετέφεραν τα αιτήματά τους στο προεδρείο της Συνόδου.
«Τα ψέματα της κυβέρνησης δεν πείθουν κανέναν. Μιλάει για «κοστοβόρους αιώνιους», παρόλο που οι φοιτητές που υπερβαίνουν το ν+ν/2 δεν έχουν καμία παροχή σίτισης και στέγασης, και η μόνη δαπάνη του πανεπιστημίου για αυτούς είναι μία κόλλα χαρτί στις εξετάσεις. Την ίδια στιγμή, τα ιδρύματα αιμορραγούν από την υποχρηματοδότηση με ευθύνες της κυβέρνησης. Πως, λοιπόν, το πρόβλημα είναι οι δήθεν «αιώνιοι» φοιτητές που κοστίζουν μόνο μια κόλλα χαρτί στα ιδρύματα, όταν η χρηματοδότηση των πανεπιστημίων όλο και μειώνεται και η υποστελέχωση και η υποβάθμιση του πανεπιστημίου είναι πραγματικότητα; Από την άλλη, τολμά να χαρακτηρίζει τους φοιτητές «τεμπέληδες», ενώ στην πραγματικότητα η κύρια αιτία παράτασης του χρόνου φοίτησης είναι η μεγάλη δυσκολία των προγραμμάτων σπουδών. Οι αλυσίδες, οι πρόοδοι, οι υπέρογκες ύλες, τα υψηλά ποσοστά αποτυχίας των εξετάσεων λόγω αναβαθμισμένης δυσκολίας των θεμάτων κ.ά. οδηγούν τον μέσο όρο αποφοίτησης πολλών τμημάτων πάνω από το ν+ν/2, με αποτέλεσμα πάνω από το 50% των φοιτητών τους να κινδυνεύει να διαγραφεί, ενώ μάλιστα βρίσκεται κοντά στη λήψη πτυχίου. Για παράδειγμα σύμφωνα με την ανακοίνωση των Προέδρων των Μαθηματικών Σχολών, το 50% των αποφοίτων που πήραν πτυχίο μεταξύ του Σεπτεμβρίου του 2023 και του Σεπτεμβρίου του 2024, θα είχε διαγραφεί! Μάλιστα σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ μόλις το 39% των φοιτητών διεθνώς αποφοιτά στον προβλεπόμενο χρόνο σπουδών, ενώ το 70% λαμβάνει πτυχίο μετά από 3 επιπλέον έτη.», αναφέρουν οι φοιτητές.
Λίφτινγκ σε υποδομές των ΑΕΙ και εστίες
Το αίτημα του «λίφτινγ» στα ΑΕΙ είχε θέσει ήδη από προχτές πρώτη η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αθηνών, η οποία με ανακοίνωσή της έστειλε ηχηρό μήνυμα «sos» για την υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ και την απουσία του ουσιαστικού κριτηρίου που αφορά στο πραγματικό κόστος λειτουργίας και συντήρησης του ιδρύματος, το οποίο εξαρτάται κυρίως από το συνολικό εμβαδόν των εγκαταστάσεων και των υποδομών του, αλλά και από τη χρονολογία κατασκευής τους. Στην περίπτωση του ΕΚΠΑ μάλιστα, το το έτος κατασκευής των περισσότερων υποδομών του χρονολογείται πριν από ...50 έως 180 έτη!
Το ΕΚΠΑ επεσήμανε ότι η απουσία του προτεινόμενου νέου κριτηρίου προσδιορισμού των πραγματικών αναγκών του κάθε Α.Ε.Ι. σε συνδυασμό με την υποχρηματοδότηση, οδηγεί το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το πρώτο και μεγαλύτερο Πανεπιστήμιο της νοτιοανατολικής Ευρώπης, σε αδυναμία κάλυψης των ανελαστικών δαπανών του και της συντήρησης των υποδομών του.
Πάγιο αίτημα σαφώς αποτελεί και η αύξηση χρηματοδότησης. Την αύξησή της, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξημένες λειτουργικές ανάγκες και δαπάνες ζήτησε μεταξύάλλων ο πρύτανης του ΑΠΘ κ.Χαράλαμπος Φείδας. Τέθηκε επίσης η ανάγκη βελτίωσης των κτηριακών υποδομών, με έμφαση στις φοιτητικές εστίες .
Η Σύνοδος παρουσίασε τα προβλήματα που αναμένεται να προκύψουν από την εφαρμογή των άρθρων που αφορούν στην εκλογή και εξέλιξη των μελών ΔΕΠ και υπέβαλε προτάσεις για τη βελτίωση της διαδικασίας, ζητώντας παράλληλα εύλογο χρόνο παράτασης για την έναρξη της εφαρμογής του νέου συστήματος.
Επισημάνθηκαν επίσης οι δυσλειτουργίες που έχουν παρατηρηθεί κατά την εφαρμογή διατάξεων του Ν. 4957/2022 σχετικά με τις αρμοδιότητες των οργάνων διοίκησης των πανεπιστημίων και προτάθηκε να διερευνηθεί η δυνατότητα βελτίωσής του σε συνεργασία με τη Σύνοδο Πρυτάνεων.
Πρόταση των πρυτάνεων ήταν να επεκταθεί το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» που αφορά στην αναβάθμιση των κτιριακών υποδομών των σχολείων και στην Τριτοβάθμια Εκπάιδευση. Επιτακτική κρίνει η Σύνοδος την ανάγκη ανεύρεσης χρηματοδότησης για την ανακαίνιση και αναβάθμιση των υποδομών των πανεπιστημίων και ιδιαιτέρως των φοιτητικών εστιών, στις οποίες διαβιούν χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες σε συνθήκες, που κατά κοινή ομολογία, δεν είναι ικανοποιητικές.
«Ξηλώνουν» πάλι το νόμο Κεραμέως!
Ζήτημα που συζητήθηκε ήταν και η αναγκαιότητα να γίνουν και νέες αλλαγές και τροποποιήσεις του νόμου Κεραμέως, (ο οποίος ήδη έχει υποστεί πάνω από 100 «διορθώσεις» και ακόμα δεν μπορεί να λειτουργήσει σωστά...) ώστε να βελτιωθούν αρρυθμίες, με στόχο να υπάρξει ένα λιτό θεσμικό πλαίσιο που θα ενισχύει το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων και να απογραφειοκρατικοποιεί τη λειτουργία τους.
Ο Κ. Πιερρακάκης εμφανίστηκε θετικός σε βελτιώσεις και ζήτησε από τους πρυτάνεις να καταθέσουν μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου τις προτάσεις τους για τον καλύτερο εκσυγχρονισμό και αναδιάρθρωση που έχει ανάγκη το κάθε ακαδημαϊκό ίδρυμα.
Οπως ανέφερε, πέρα από τη διαρκώς αυξανόμενη από το 2019 τακτική χρηματοδότηση, ενισχύουμε τα δημόσια Πανεπιστήμια με μια σειρά από χρηματοδοτικά εργαλεία που βελτιώνουν στοχευμένα τη λειτουργία τους και ενθαρρύνουν την περαιτέρω εξωστρέφειά τους.
«Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πρόγραμμα «Διεθνοποίηση των εκπαιδευτικών υπηρεσιών των ΑΕΙ», αρχικού προϋπολογισμού 62 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε τα δημόσια ΑΕΙ να προσελκύσουν κορυφαία πανεπιστήμια, δημιουργώντας κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα στην Ελλάδα.
Θα στηρίξουμε με κάθε μέσο την προσπάθεια να γίνει η Ελλάδα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης. Για τον λόγο αυτό, πρόκειται να ενισχύσουμε περαιτέρω το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων, απλουστεύοντας διατάξεις και διαδικασίες που επιβραδύνουν τη λειτουργία των ΑΕΙ.
Με τον νόμο 5094/2024 ήδη κάναμε σημαντικά βήματα στην απογραφειοκρατικοποίηση της ακαδημαϊκής καθημερινότητας. Οι διατάξεις που θεσπίσαμε αποτελούσαν προτάσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων ως αποτέλεσμα της γνώσης στο πεδίο, γι' αυτό και αγκαλιάστηκαν από τις διοικήσεις των ΑΕΙ.
Οι πρώτες παρεμβάσεις που συζητήσαμε σήμερα αντανακλούν τη βούλησή μας να βελτιώσουμε περαιτέρω το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο των Πανεπιστημιών. Σε αυτή μας την προσπάθεια θα έχουμε ξανά συμμάχους τις διοικήσεις των Πανεπιστημίων», σημείωσε.
Αποτιμώντας θετικά την πολιτική ενίσχυσης της διεθνοποίησης των Πανεπιστημίων, η Σύνοδος ζήτησε περαιτέρω αύξηση των κονδυλίων ώστε να περιληφθούν όσο το δυνατόν περισσότερες προτάσεις ίδρυσης μεταπτυχιακών προγραμμάτων σε συνεργασία με ιδρύματα του εξωτερικού.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη