Έκθεση ΕΘΑΑΕ: Πληθυσμός με σπουδές Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα και διεθνώς
Ετήσια Έκθεση για την Ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης 2023

Ο Πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), Καθηγητής Περικλής Α. Μήτκας, παρέδωσε την Ετήσια Έκθεση για την Ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης 2023, η οποία υποβλήθηκε στον Πρόεδρο της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της ΒτΕ, Χριστόδουλο Στεφανάδη, στον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη και στον Γενικό Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Νικόλαο Παπαϊωάννου.

Δείτε εδώ αναλυτικά την έκθεση της ΕΘΑΑΕ.

Ηλικιακή ομάδα 25-34

Η διαχρονική εξέλιξη της ηλικιακής ομάδας 25-34 με πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, στις χώρες του ΟΟΣΑ και στα 22 κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης11 σε επίπεδο δεκαετίας (2012-2022) χαρακτηρίζεται από τα εξής: Κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ καταγράφεται αύξηση από έτος σε έτος και συνολική θετική μεταβολή της τάξης των 8,2 ποσοστιαίων μονάδων. Αντίστοιχη σταθερή αυξητική τάση παρατηρείται και στα κράτη της ΕΕ με συνολική βελτίωση 9,68 ποσοστιαίων μονάδων. Στην Ελλάδα το εν λόγω ποσοστό πληθυσμού από 35% το 2012 αυξήθηκε στο 45,2% το 2022 (συνολική αύξηση 10,2 ποσοστιαίων μονάδων) παραμένοντας, όμως, κάτω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ (47,4%) και της ΕΕ22 (46,1%). Σχετικό είναι το Σχήμα 4:

ΕΘΑΑΕ-1

Σύμφωνα με δεδομένα του ΟΟΣΑ για το έτος 2022, στο σύνολο των χωρών του, το μέσο ποσοστό των ατόμων ηλικίας 25-34 που διαθέτουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδο 5-8) ανέρχεται στο 47,4%. Το αντίστοιχο ποσοστό για τις 22 ευρωπαϊκές χώρες μέλη του Οργανισμού, ανέρχεται σε 46,1%. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat,13 στην ΕΕ των 27 κρατών, το 2023, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 25-34 που διαθέτουν πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδα 5-8) υπολογίζεται στο 43,1%, αυξημένο από το 42% του προηγούμενου έτους (2022).

Εστιάζοντας στους νέους πτυχιούχους, ηλικίας 25-34, οι οποίοι αποτελούν τον πυρήνα του εργατικού δυναμικού μιας χώρας για τις επόμενες δεκαετίες, η χώρα μας βρίσκεται πολύ κοντά στον μέσο όρο του ΟΟΣΑ με ποσοστό 45,2%. Η απεικόνιση του συγκεκριμένου μεγέθους ανά χώρα του ΟΟΣΑ βρίσκεται στο παράρτημα (Σχήμα 83).

Στις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά κατόχων πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις ηλικίες 25-34, περιλαμβάνονται η Κορέα με ποσοστό 69,6%, ο Καναδάς 67%, η Ιαπωνία 65,7%, η Ιρλανδία 63,3%, το Λουξεμβούργο με 60%,η Λιθουανία 58,2% και το Ηνωμένο Βασίλειο με 57,7%.

Στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης, με τα χαμηλότερα ποσοστά πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, συγκαταλέγονται η Νότιος Αφρική 13,1%, η Ινδονησία 17,9%, η Ινδία (20,5%), η Βραζιλία (23,2%) και η Ρουμανία 24,7%. Σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά (2021), οι οποιεσδήποτε μεταβολές είναι οριακές. Στις περισσότερες χώρες καταγράφεται βελτίωση. Η Σουηδία είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη θετική μεταβολή (3,08%). Αντίθετα η μεγαλύτερη μείωση σημειώνεται στο Λουξεμβούργο (-3,09%), την Πορτογαλία (-3,02%) και τη Νέα Ζηλανδία (-1,23%).

Ηλικιακή ομάδα 25-34 με βάση το φύλο

Σε επίπεδο δεκαετίας (2012-2022) τόσο στις χώρες του ΟΟΣΑ και στα 22 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και στην Ελλάδα καταγράφεται σταθερά μεγαλύτερο ποσοστό των γυναικών ηλικίας 25- 34, οι οποίες κατέχουν τίτλο σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρά τη διαχρονικά σταδιακή αύξηση των ανδρών πτυχιούχων. Με εξαίρεση τα έτη 2017 και 2018, το σχετικό ποσοστό της Ελλάδας είναι μικρότερο από εκείνο του ΟΟΣΑ και της ΕΕ22 (Σχήμα 5).

ΕΘΑΑΕ-2

 Ειδικότερα, το 2022, τα ποσοστά κατόχων πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην ανάλυσή τους με βάση το φύλο ανά χώρα, παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον (Πίνακας 53). Σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, οι γυναίκες απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (25-34) υπερτερούν των ανδρών. Η μεγαλύτερη διαφορά υπέρ των γυναικών εμφανίζεται στην Ισλανδία +26,3%, τη Σλοβενία +23,8% και ακολουθούν η Σλοβακία με +22,8%, η Λετονία με +21,8%, το Ισραήλ με +21,3% και η Εσθονία με +20,7%. Στην Ελλάδα το ποσοστό των γυναικών ηλικίας 25-34 με πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο των ανδρών κατά 12,7 ποσοστιαίες μονάδες. Οι μικρότερες διαφορές υπέρ των γυναικών εντοπίζονται στο Μεξικό με 0,9%, τη Νότια Αφρική με 3,4%, την Ελβετία με 3,6%, τη Γερμανία με 4,4% και την Τουρκία με 5,4%14. Στο Σχήμα 84 αποτυπώνεται η εξέλιξη, σε ποσοστά μεταξύ των ετών 2012 και 2022, των ατόμων που διαθέτουν πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης στις ηλικίες 25-34. Την τελευταία δεκαετία σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, το ποσοστό του πληθυσμού με ανώτατη εκπαίδευση εξελίχθηκε ανοδικά με εξαίρεση την Πολωνία, στην οποία σημειώθηκε οριακή αρνητική μεταβολή 0,3%. Η μεγαλύτερη αύξηση παρατηρείται στην Τουρκία (+20,3%), από 21% το 2012 σε 41,2% το 2022, στην Πορτογαλία (+16,1%) από 28,3% σε 44,4%, στην Ιρλανδία (+14,1%) από 49,2% σε 63,3%, τις Κάτω Χώρες (+13,4%) από 43% σε 56,4%, τη Σλοβακία (+12,1%) από 27% σε 39,1%, την Ελβετία και τη Σλοβενία (+12%) από 39,3% σε 51,3% και από 35,3% σε 47,3% αντίστοιχα. Στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ, επήλθε αύξηση (+8,2%) από 39,2% το 2012 σε 47,4% το 2022, ενώ αντίστοιχη αύξηση (+8,3%) καταγράφηκε στις 22 χώρες της ΕΕ (EE22) από 37,8% σε 46,1%15. 

Ηλικιακή ομάδα 25-64

Εξετάζοντας στο σύνολο του ενεργού πληθυσμού ηλικίας 25-64, τα ποσοστά των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδα 5-8) στην Ελλάδα, τον ΟΟΣΑ και τις 22 ευρωπαϊκές χώρες μέλη του, είναι εμφανής η σταθερή διαχρονική αύξηση. Πιο συγκεκριμένα, στην Ελλάδα το σχετικό ποσοστό αυξήθηκε κατά 8,4 ποσοστιαίες μονάδες (από 26,7% το 2012 σε 35,1% το 2022), αλλά παραμένει χαμηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό στις χώρες του ΟΟΣΑ και στις 22 χώρες της ΕΕ. Κατά μέσο όρο στις χώρες του ΟΟΣΑ το ποσοστό αυξήθηκε κατά 8,9 ποσοστιαίες μονάδες (από 31,8% το 2012 σε 40,7% το 2022) ενώ σε επίπεδο χωρών της ΕΕ η αύξηση είναι της τάξης των 9,3 ποσοστιαίων μονάδων (από 29,6% το 2012 σε 38,9% το 2022), όπως φαίνεται στο Σχήμα 6.

ΕΘΑΑΕ-3

 Εξετάζοντας το σύνολο του ενεργού πληθυσμού, ηλικίας 25-64, παρατηρούμε ότι τα ποσοστά των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδα 5-8), ανά χώρα, εμφανίζονται συγκριτικά χαμηλότερα (Σχήμα 88) από τα αντίστοιχα για νεότερες ηλικίες. Αυτό, προφανώς, οφείλεται στην παγκόσμια τάση αύξησης του ποσοστού των αποφοίτων της μέσης εκπαίδευσης (επίπεδο 4) που συνεχίζουν για μεταδευτεροβάθμιες σπουδές.

Στις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά αποφοίτων ηλικίας 25-64 περιλαμβάνονται ο Καναδάς (61,7%), η Ιαπωνία (56,1%), η Ιρλανδία (54,4%), η Κορέα (52,8%), η Αυστραλία και το Λουξεμβούργο (51,5%), το Ηνωμένο Βασίλειο (51,3%), το Ισραήλ (50,6%) και οι ΗΠΑ (50%). Η Ελλάδα, με ποσοστό 35,1%, βρίσκεται κάτω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ (40,7%). Στις τελευταίες θέσεις της κατάταξης βρίσκονται η Ινδονησία (13,1%), η Ρουμανία (19,7%), η Ιταλία (20,3%), το Μεξικό (20,6%), η Βραζιλία (21%) και η Τουρκία (25%). Συγκριτικά με το 2021, σε όλες τις χώρες καταγράφεται βελτίωση του ποσοστού με εξαίρεση πέντε χώρες, στις οποίες εμφανίζεται μείωση κάτω του 1%. Η μεγαλύτερη μείωση διαπιστώνεται στη Νέα Ζηλανδία (-0,6%) (Σχήμα 85).

Σχήμα 85

Η ανωτέρω κατάταξη των χωρών διαφοροποιείται σημαντικά, όταν στις σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν λαμβάνονται υπόψη τα προγράμματα σπουδών πανεπιστημιακής εκπαίδευσης βραχείας διάρκειας (επίπεδο 5). Τα τελευταία δεν αποτελούν μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος όλων των χωρών. Υπάρχουν χώρες όπου οι σπουδές βραχείας διάρκειας αντιστοιχούν σε μεγάλο μέρος του συνόλου των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (όπως για παράδειγμα στον Καναδά και την Ιαπωνία). Η επικρατούσα, ωστόσο, τάση δείχνει ότι τα προγράμματα σπουδών βραχείας διάρκειας αντιστοιχούν σε μικρό ποσοστό του συνόλου των αποφοίτων.

Στο Σχήμα 86 εμφανίζονται τα ποσοστά των κατόχων πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (επίπεδα 6- 8) στις ηλικίες 25-64.

Σχήμα 86

Το μεγαλύτερο ποσοστό αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάζεται στο Λουξεμβούργο (46,6%), τη Λιθουανία (46,5%), το Βέλγιο (45%), την Ελβετία (44,7%), την Ιρλανδία (44,3%) και ακολουθούν οι Κάτω Χώρες (42,4%) και το Ηνωμένο Βασίλειο (42,3%). Στις χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά αποφοίτων συγκαταλέγονται η Ινδονησία (10,3%), η Τουρκία (18,3%), και η Κόστα Ρίκα (18,7%), το Μεξικό (20,1%), η Ιταλία (20,2%) και η Αυστρία (20,4%). Συγκρίνοντας τα ποσοστά αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εξαιρουμένων των σπουδών βραχείας διάρκειας, ο μέσος όρος των χωρών μελών του ΟΟΣΑ υποχωρεί από το 40,7% στο 34,4%. Τη μεγαλύτερη διαφορά, συγκριτικά μεταξύ επιπέδων 5-8 και 6-8, εμφανίζει ο Καναδάς (-26,4%) και ακολουθούν η Ιαπωνία (-21,2%), η Αυστρία (-15,2%), η Κορέα (-14,8%), η Γαλλία (-14,4%), η Ισπανία (-12,6%), η Αυστραλία (-12,1%), η Νορβηγία (-11,6%) και το Ισραήλ (-11%). Σε σύγκριση με το 2021, σε όλες τις χώρες καταγράφεται βελτίωση του ποσοστού με εξαίρεση πέντε χώρες, στις οποίες διαπιστώνεται μείωση. Η μεγαλύτερη μείωση εμφανίζεται στην Ιρλανδία (-0,4%).

 

Ακολούθως παρουσιάζονται συνοπτικά οι πιο σημαντικοί διεθνείς δείκτες για τον πληθυσμό με ανώτατη εκπαίδευση (Πίνακας 9).

Πίνακας 9

Από τα στοιχεία του ΟΟΣΑ και της Eurostat17 προκύπτει ότι το επίπεδο εκπαίδευσης του πληθυσμού, διεθνώς, εμφανίζει διαχρονικά ανοδική τάση, τόσο στις ηλικίες 25-34 όσο και στις ηλικίες 25-64. Στο σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ, τα άτομα ηλικίας 25-34 διαθέτουν, κατά μέσο όρο, υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης απ’ ό,τι τα μεγαλύτερης ηλικίας άτομα.

Αναφορικά με το φύλο, οι γυναίκες απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης υπερτερούν αριθμητικά των ανδρών και συγκεκριμένα στην Ελλάδα υπερτερούν κατά 12,7%.

Στην Ελλάδα, το ποσοστό των κατόχων πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις ηλικίες 25-34 (45,2%) πλησιάζει τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ (47,4%), και θα ήταν ακόμη υψηλότερο αν οι φοιτητές και φοιτήτριες της χώρας μας ολοκλήρωναν τις σπουδές τους σε χρόνο πλησιέστερα στην κανονική διάρκεια των σπουδών, σύμφωνα με την έκθεση της ΕΘΑΑΕ. Στις ηλικίες 25-64, το ποσοστό των κατόχων πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα εμφανίζει μεγαλύτερη διαφορά: 35,1% έναντι 40,7% στον ΟΟΣΑ. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ 

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panepistimio aigaiou
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Θεσμοθέτηση ερευνητικής υποτροφίας στη μνήμη της Ελένης Τοπαλούδη
Η υποτροφία έχει εστίαση σε θέματα έμφυλης βίας και διακρίσεων, με στόχο αφενός να αποτίσει φόρο τιμής στο πρόσωπο της φοιτήτριας της Σ.Α.Ε. Ελένης...
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Θεσμοθέτηση ερευνητικής υποτροφίας στη μνήμη της Ελένης Τοπαλούδη
Φοιτητές
Όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών (Πίνακες)
ΕΘΑΑΕ για μεταπτυχιακά: Υπερεξειδικευμένα επιστημονικά αντικείμενα - Επανάληψη όμοιων αντικειμένων εντός του ιδρύματος ή και του Τμήματος
Όλα τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών (Πίνακες)
kathigits
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών για τον καθηγητή Δημήτριο Σταματόπουλο
Βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών ο καθηγητής του Τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών, Δημήτριος Σταματόπουλος
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας: Βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών για τον καθηγητή Δημήτριο Σταματόπουλο