sovades
Η απαράδεκτη κατάσταση στα σχολικά κτίρια: Ένα διαχρονικό ζήτημα που απαιτεί άμεση λύση

Σε συνέντευξή του στην εφ. ΛΑΚΩΝΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ, που δημοσιεύθηκε  στις 14 Δεκεμβρίου 2024,  ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης , ο οποίος βρέθηκε στη Σπάρτη, είπε μεταξύ άλλων τη φράση:

«(…) κάθε παιδί να είναι ασφαλές στο σπίτι, στο σχολείο και, ευρύτερα, στην καθημερινότητά του.»

Την ίδια στιγμή στο δημοτικό συμβούλιο Σπάρτης, στη συνεδρίαση της 11ης  Δεκεμβρίου 2024, είχαν έρθει δύο τεράστια θέματα ακαταλληλότητας σχολικών κτηρίων:

1.Η δραματική κατάσταση του Μουσικού Σχολείου Σπάρτης, το οποίο, αν και νεόδμητο κτήριο, «μπάζει και βγάζει νερά» από παντού (ακόμα και από τις πρίζες).

2.Το αιφνίδιο κλείσιμο του 1ου Γυμνασίου Σπάρτης από τον δήμο, επειδή κατά τον Πρωτοβάθμιο Προσεισμικό Έλεγχο που διενεργείται προέκυψαν «ανησυχίες» για την στατική του επάρκεια.

Στα παραπάνω ας προστεθούν και οι καταγγελίες, που δημοσίως έχουν γίνει στο δημοτικό συμβούλιο, ήδη από το 2011, για την έρευνα της στατικής επάρκειας των κτηρίων του 2ου Γυμνασίου/Λυκείου και του  3ου Γυμνασίου Σπάρτης , που ακόμα δεν έχει διενεργηθεί!!!

Αν σε όλα αυτά προσθέσουμε και τη στέγαση των νηπιαγωγείων της Σπάρτης σε ενοικιαζόμενες αίθουσες εκτάκτου ανάγκης, την εκκρεμότητα ανέγερσης του διδακτηρίου του 6ου Δημοτικού Σχολείου/7ου Ν/γείου  Σπάρτης από το 1986 (!!!) καθώς και τα ενδεχόμενα κτηριακά προβλήματα που θα αναδείξει (μακάρι να μην αναδείξει)  ο εν εξελίξει Προσεισμικός Έλεγχος, απορεί κανείς για το γεγονός ότι ο Υπουργός Παιδείας ευρισκόμενος στη Σπάρτη ΔΕΝ αναφέρθηκε στα υπαρκτά, αυτά, σοβαρότατα προβλήματα  των σχολικών κτηρίων και των διδακτηριακών υποδομών της Σπάρτης!!!

Σχολικά κτήρια: Ανασφαλής ασφάλεια

Η εικόνα της φθοράς που παρουσιάζουν πολλά σχολικά κτίρια σε όλη την Ελλάδα δεν είναι απλώς ανησυχητική· είναι επικίνδυνη. Από νερά σε ηλεκτρολογικούς πίνακες και σοβάδες που αποκολλώνται μέχρι σχολικές μονάδες χωρίς θέρμανση, οι συνθήκες αυτές όχι μόνο δυσχεραίνουν τη μαθησιακή διαδικασία αλλά θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών.

Το παράδειγμα του 6ου Δημοτικού Σχολείου Κορυδαλλού

Το πρόσφατο περιστατικό στο 6ο Δημοτικό Σχολείο Κορυδαλλού αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Κατά τη διάρκεια βροχόπτωσης, νερά εισχώρησαν στην οροφή και έφτασαν μέχρι τον ηλεκτρολογικό πίνακα, προκαλώντας διακοπή του μαθήματος. Παρά τις διαβεβαιώσεις της δημοτικής αρχής, οι έλεγχοι που ακολούθησαν αποκάλυψαν σοβαρά προβλήματα στην τοιχοποιία.

Οι γονείς, σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς, πραγματοποίησαν μαζική κινητοποίηση απαιτώντας ουσιαστική παρέμβαση. Όπως αναφέρουν, τα προβλήματα δεν είναι καινούργια: ήδη από το 2023, παρόμοια περιστατικά είχαν σημειωθεί, με τις τότε «λύσεις» να αποδεικνύονται επιφανειακές και προσωρινές.

Το πρόβλημα στα ειδικά σχολεία

Ακόμη πιο δραματική είναι η κατάσταση στα ειδικά σχολεία, όπου οι ανάγκες είναι αυξημένες. Στον Πύργο, το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης λειτουργεί επί 14 χρόνια σε λυόμενες αίθουσες που όχι μόνο στάζουν νερά, αλλά δεν διαθέτουν ούτε θέρμανση. Σε αρκετές αίθουσες, τα κλιματιστικά έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας, αφήνοντας τους μαθητές εκτεθειμένους στις δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Παρόμοια προβλήματα αντιμετωπίζει και το ειδικό σχολείο Θουρίου στην Ορεστιάδα, όπου μαθητές αναγκάστηκαν να παραμείνουν μέσα στο σχολικό λεωφορείο για ώρες λόγω παγετού, καθώς το σχολείο δεν ήταν προσβάσιμο. Ακόμη κι όταν έφτασαν στο κτίριο, διαπίστωσαν ότι η θέρμανση δεν λειτουργούσε, με το πρόβλημα να παραμένει άλυτο.

Με του που άρχισαν οι πρωτοβάθμιοι προσεισμικοί έλεγχοι των σχολικών κτιρίων, ήρθαν ξανά στην επιφάνεια τα σοβαρά προβλήματα των γερασμένων και ασυντήρητων σχολικών υποδομών στον δήμο της Αθήνας.

Με το «καλημέρα» των ελέγχων φάνηκαν τα προβλήματα ακαταλληλότητας

Συγκεκριμένα, ο ΟΑΣΠ από τις 25 Οκτώβρη έκρινε ακατάλληλο το κτίριο του ΕΕΕΕΚ Κωφών στους Αμπελόκηπους, ενώ στις 19 Νοέμβρη αντίστοιχη εκτίμηση έδωσε και για τα 10ο και 11ο Νηπιαγωγεία στο Μετς, δηλώνοντας ότι υπάρχει 100% τρωτότητα σε φέροντα δομικά στοιχεία, ελλιπής συντήρηση, εκτεταμένη υγρασία, αποκολλήσεις επιχρισμάτων στην τοιχοποιία, κακή σκυρόδεση στους κόμβους, διαβρωμένος οπλισμός κ.ά. Και παρά το ότι έχουν περάσει σχεδόν δυο μήνες από αυτά τα ευρήματα του πρωτοβάθμιου ταχέως οπτικού ελέγχου, δεν έχει γίνει ακόμα δευτεροβάθμιος έλεγχος στατικής αντισεισμικής επάρκειας και δεν έχουν προχωρήσει οι απαιτούμενες παρεμβάσεις και εργασίες συντήρησης των σχολείων, παρά το ότι μεσολάβησε και το διάστημα των γιορτών που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί. Τώρα ο δήμος της Αθήνας μιλάει για μεταστεγάσεις των σχολείων προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες, αλλά ακόμα εκπαιδευτικοί και μαθητές φοιτούν εκτεθειμένοι στα επικίνδυνα κτίρια.

Η ευθύνη των αρχών

Η κατάσταση αυτή αναδεικνύει τις ευθύνες τόσο της παρούσας κυβέρνησης όσο και των προηγούμενων, που δεν έχουν επενδύσει επαρκώς στις σχολικές υποδομές. Οι τοπικές αρχές επίσης συχνά περιορίζονται σε ημίμετρα, αφήνοντας τα προβλήματα να διαιωνίζονται.

Η ασφάλεια και η ποιότητα της εκπαίδευσης είναι αδιαπραγμάτευτα δικαιώματα για κάθε μαθητή. Η πολιτεία οφείλει να θέσει ως προτεραιότητα τη δημιουργία σχολικών κτιρίων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες, ιδιαίτερα για ευαίσθητες ομάδες όπως τα παιδιά με αναπηρία.

Είναι καιρός να επενδύσουμε σοβαρά στο μέλλον της εκπαίδευσης, όχι μόνο με λόγια αλλά με πράξεις.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 15/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Έρωτας στην Αρχαία Ελλάδα
Αρχαίοι Έλληνες: Ποια είναι τα «διεγερτικά» που έπαιρναν - Τι υποστηρίζουν οι ιστορικοί
Αυτά είναι τα "διεγερτικά" που έπαιρναν οι αρχαίοι - Τι περιγράφουν οι ιστορικοί!
Αρχαίοι Έλληνες: Ποια είναι τα «διεγερτικά» που έπαιρναν - Τι υποστηρίζουν οι ιστορικοί
pliroforiki
Πανελλήνιες 2025: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Πληροφορική
Πανελλήνιες - πανελλαδικές 2025: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Πληροφορική από τον Όμιλο Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ
Πανελλήνιες 2025: Προτεινόμενα θέματα και απαντήσεις στην Πληροφορική