Τρία χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου Κεραμέως για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΕΙ), το θέμα των διαγραφών των «αιωνίων» φοιτητών επιστρέφει δυναμικά στη δημόσια συζήτηση. Με την εφαρμογή της ρύθμισης τον προσεχή Αύγουστο, τα πανεπιστήμια θα κληθούν για πρώτη φορά να προχωρήσουν σε μαζικές διαγραφές φοιτητών που έχουν υπερβεί το όριο φοίτησης.
Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας το σύνολο των εγγεγραμμένων φοιτητών , σύμφωνα με στοιχεία του ακαδημαϊκού έτους 2022-23, στα Προπτυχιακά Προγράμματα είναι 695.678 , ενώ οι ενεργοί φοιτητές είναι 349.888.
Η ανησυχία των πανεπιστημίων και η θέση των πρυτάνεων
Κατά την τελευταία Σύνοδο των Πρυτάνεων τον Δεκέμβριο στον Μυστρά, στην οποία συμμετείχε ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, οι εκπρόσωποι των ΑΕΙ ζήτησαν από το Υπουργείο να υπάρξει μέριμνα για φοιτητές που βρίσκονται κοντά στην ολοκλήρωση των σπουδών τους. Στο σχετικό πόρισμα της Συνόδου εκφράζεται η ανησυχία των πανεπιστημιακών αρχών για τις συνέπειες μιας οριζόντιας διαγραφής φοιτητών, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη ειδικές περιπτώσεις.
Ο πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Βασίλης Βασδέκης, επεσήμανε ότι απαιτείται «μία μεταβατική περίοδος» και όχι μια απότομη εφαρμογή του μέτρου, ενώ ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Παναγιώτης Καλδής, τόνισε πως πρέπει να βρεθούν λύσεις για όσους βρίσκονται κοντά στο πτυχίο ώστε να μη χάσουν τη φοιτητική τους ιδιότητα.
Οι προτάσεις των πανεπιστημίων για εξαιρέσεις
Το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ), μέσω της Συγκλήτου του, προτείνει την εισαγωγή εξαιρέσεων από τη διαδικασία διαγραφής, οι οποίες θα περιλαμβάνουν:
- Σοβαρούς λόγους υγείας
- Βιοποριστική απασχόληση, ακόμη και περιστασιακή
- Δυσκολίες στη δήλωση μαθημάτων ή συμμετοχή σε εξετάσεις για αιτιολογημένους λόγους
- Άλλες εύλογες αιτίες
Οι προτάσεις αυτές δείχνουν την ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία στην εφαρμογή του μέτρου, ώστε να μην αδικηθούν φοιτητές που προσπαθούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους υπό δύσκολες συνθήκες.
Επανεξέταση ζητούν τα ΑΕΙ
Ενδεικτικά, ήδη Διοικήσεις μεγάλων τμημάτων, σχολών και πανεπιστημίων όπως:
του Πανεπιστημίου Πειραιά, της Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, της Σχολής Θετικών Επιστημών του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, των Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, της Σχολής Θετικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών, της Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ, Αρχιτεκτόνων ΑΠΘ, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Πατρών (καθώς και δεκάδων ακόμα σχολών που θα ανακοινωθούν τις επόμενες μέρες),
δεσμεύθηκαν είτε προφορικά είτε γραπτά πως δεν προτίθενται να πραγματοποιήσουν διαγραφές φοιτητών διαφωνώντας με την επιβολή του μέτρου των διαγραφών. Το επόμενο διάστημα είναι προγραμματισμένες Γενικές Συνελεύσεις Τμημάτων και Σύγκλητοι που οι φοιτητές απαιτούν να πάρουν απόφαση εναντίωσης στο μέτρο των διαγραφών. Αλλά δεν είναι μόνο τα Τμήματα. Ηδη από τον Δεκέμβριο του 2024 η Σύνοδος Πρυτάνεων εξέφρασε την ανησυχία της για τις συνέπειες από την εφαρμογή της διάταξης για την οριζόντια διαγραφή.
Ένα διαχρονικό ζήτημα που απαιτεί ομαλή μετάβαση
Το θέμα των «αιωνίων» φοιτητών δεν είναι νέο στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Για δεκαετίες, το πρόβλημα της μεγάλης διάρκειας φοίτησης συνδέεται με ποικίλους παράγοντες, όπως οι δυσκολίες στη διδασκαλία, οι περιορισμένες ευκαιρίες επαγγελματικής αποκατάστασης και οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες των φοιτητών.
Η εφαρμογή του μέτρου αναμένεται να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, καθώς τίθεται το ερώτημα αν η διαγραφή αποτελεί μια δίκαιη και αποτελεσματική λύση ή αν απαιτείται μια πιο σταδιακή προσέγγιση που θα ενισχύσει την έγκαιρη ολοκλήρωση των σπουδών χωρίς κοινωνικές αδικίες.
![foitites.jpg foitites](/sites/default/files/2025-02/foitites.jpg)
H ανακοίνωση των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ)
Σύσσωμη η πανεπιστημιακή κοινότητα, όπως διαφαίνεται μέσα από σωρεία αποφάσεων συλλογικών και ακαδημαϊκών οργάνων, θεωρεί ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί η διάταξη του ν.4957/2022 για διαγραφή φοιτητών/φοιτητριών, μετά την ανώτατη διάρκεια φοίτησης (ν+2 ή ν+3) για τους εισαχθέντες το 2021-22 και έπειτα, ή από τον Σεπτέμβριο 2025 έως και το 2030 για παλαιότερους φοιτητές, διότι:
Είναι άδικη για πολλούς/ές φοιτητές/τριες που παλεύουν, υπό αντίξοες πολλές φορές συνθήκες, για την ολοκλήρωση των σπουδών τους
Αδυνατεί να διαχωρίσει την ήρα από το στάρι, δηλαδή τους ανενεργούς φοιτητές που έχουν εγκαταλείψει τις σπουδές από τους ενεργούς φοιτητές που χρωστούν λίγα ή ελάχιστα μαθήματα
Θέτει ένα απόλυτο χρονικό όριο για τις διαγραφές και ένα οριζόντιο σύστημα διαγραφών για όλα τα προγράμματα σπουδών, μην αναγνωρίζοντας διαφοροποιήσεις και ιδιαιτερότητες
Αδιαφορεί να διερευνήσει και να αντιμετωπίσει και να αντιμετωπίσει τα αίτια της φοιτητικής αποτυχίας και εγκατάλειψης των σπουδών
Ασκεί πίεση στα μέλη ΔΕΠ και στους λοιπούς διδάσκοντες με προφανείς επιπτώσεις στο επίπεδο των σπουδών και στην αξιολόγηση των διδασκομένων
Περιορίζει την ακαδημαϊκή ελευθερία των μελών της Συνέλευσης των Τμημάτων, καθώς και των Διοικήσεων των Τμημάτων / Σχολών / Πανεπιστημίων, επιβάλλοντάς τους τη λήψη αποφάσεων με τις οποίες δεν συμφωνούν στη βάση εκπαιδευτικών κριτηρίω
Ενθαρρύνει αθέμιτες διευθετήσεις μεταξύ «φοιτητικών ομάδων» και μελών ΔΕΠ ή/και ακαδημαϊκών οργάνων για ευνοϊκή μεταχείριση φοιτητών που κινδυνεύουν με διαγραφή
Δεν περιέχει καμία πρόβλεψη για το αντίκρισμα των σπουδών που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι τη διαγραφή
Ούτε όμως μπορεί η κατάσταση να παραμείνει ως έχει, διότι:
Προκαλείται διοικητική επιβάρυνση, καθότι ο ακαδημαϊκός προγραμματισμός πρέπει να περιλαμβάνει έναν υπερβολικά μεγάλο αριθμό φοιτητών και μαθήματα που έχουν αλλάξει ή δεν διδάσκονται πλέον
Επηρεάζεται δυσμενώς η αξιολόγηση των ελληνικών ιδρυμάτων, καθώς εμφανίζονται να έχουν κακές επιδόσεις στους δείκτες φοιτητικής εξέλιξης και αποφοίτησης
Το σημαντικότερο, η παράβλεψη των λιμναζόντων και της φοιτητικής αποτυχίας συγκαλύπτει τα αίτια των κακών επιδόσεων και δεν διευκολύνει στην εξέταση και θεραπεία των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές που μοχθούν για ολοκλήρωση των σπουδών τους άνευ καθυστερήσεων
Ζητάμε την έγκαιρη τροποποίηση του νόμου ώστε:
Ο νόμος να ορίζει μεν ανώτατη διάρκεια σπουδών και να δίνει τη δυνατότητα διαγραφής ανενεργών φοιτητών, αλλά να είναι τα πανεπιστήμια που θα αποφασίζουν, στο πλαίσιο του πανεπιστημιακού αυτοδιοίκητου, για τους όρους συνέχισης της φοίτησης πέραν της ανώτατης διάρκειας, δίνοντας περισσότερες ευκαιρίες στους ενεργούς φοιτητές
Να παρέχεται στις Συγκλήτους των ΑΕΙ δυνατότητα να καθορίσουν όρους και διαδικασίες επανεγγραφής των φοιτητών που θα διαγράφονται
Για τους εγγραφέντες το 2021-22 και μετά η ανώτατη διάρκεια φοίτησης να επεκταθεί σε 2ν ώστε να καλύπτει επαρκώς και τους φοιτητές προγραμμάτων σπουδών που έχουν μέσο χρόνο αποφοίτησης μεγαλύτερο του ν+2 ή ν+3
Για τους εγγραφέντες προ του 2021 ενεργούς φοιτητές (φοιτητές που μετά τη δημοσίευση του νόμου έχουν κάνει ηλεκτρονική εγγραφή και έχουν συμμετάσχει επιτυχώς σε εξετάσεις) να επεκταθούν οι μεταβατικές προθεσμίες αντίστοιχα με τα ανωτέρω κατά δύο / τρία έτη
Οι φοιτητές που από τη δημοσίευση του ν.4957/2022 παραμένουν ανενεργοί να διαγράφονται με τα ισχύοντα μεταβατικά χρονικά όρια (εκκαθάριση μητρώων από ανενεργούς φοιτητές)
Επιπλέον, για την ουσιαστική αντιμετώπιση της φοιτητικής αποτυχίας και εγκατάλειψης των σπουδών είναι σκόπιμο:
Να υπάρξει ουσιαστική λειτουργία του θεσμού του συμβούλου-καθηγητή για άμεση επαφή των διδασκόντων με τους φοιτητές και καλή γνώση των προβλημάτων τους (μαθησιακών, κοινωνικών, προσωπικών), με αποκλειστικό γνώμονα την απρόσκοπτη και επιτυχή πορεία των σπουδών τους
Να δημιουργηθούν παρατηρητήρια σπουδών ανά Τμήμα/Σχολή για τη στενή παρακολούθηση, με αξιολογικούς δείκτες, επιδόσεων ανά μάθημα και ανά φοιτητή
Τα πανεπιστήμια να εκπονήσουν, στη βάση των ευρημάτων των παρατηρητηρίων, μελέτες για τις αιτίες της φοιτητικής αποτυχίας και να φροντίσουν αντιμετωπίσουν εκείνες που τα αφορούν
Να επανεξεταστεί ο τρόπος πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση ώστε να υπάρχει καλύτερη αντιστοίχιση με τις πρώτες προτιμήσεις και το γνωστικό επίπεδο των εισαγομένων
Να θεσμοθετηθεί οριζόντια κινητικότητα των φοιτητών
Για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων απαραίτητη προϋπόθεση είναι η βελτίωση των πανεπιστημιακών υποδομών και της αναλογίας διδασκόντων – φοιτητών.
![amfitheatro.jpg amfitheatro](/sites/default/files/2024-10/20241026%20%CE%91%CE%BC%CF%86%CE%B9%CE%B8%CE%AD%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%BF%20%CE%A0%CE%A1%CE%9F%CE%9A%CE%91%CE%A4.jpg)
Διαγραφές «αιωνίων» φοιτητών: Ξεκίνησαν αψιμαχίες, ο «πόλεμος» έρχεται τον Σεπτέμβριο
Οι φοιτητικοί σύλλογοι σε όλη τη χώρα αναλαμβάνουν δράση για να αντιταχθούν στομέτρο των διαγραφών, που προωθεί η κυβέρνηση. Με συντονισμένες κινητοποιήσεις σε πανεπιστήμια, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες διεκδικούν την κατάργηση της επίμαχης διάταξης και την εφαρμογή μέτρων που θα εξασφαλίσουν την απρόσκοπτη ολοκλήρωση των σπουδών τους, χωρίς επιπλέον εμπόδια. Η αντίδραση αυτή έρχεται σε μια χρονική συγκυρία όπου οι φοιτητές προσέρχονται στις εξετάσεις του χειμερινού εξαμήνου, εν μέσω μιας συνεχώς επιδεινούμενης κατάστασης στα πανεπιστήμια και στην κοινωνία ευρύτερα.
Οι φοιτητικοί σύλλογοι και οι σύλλογοι διδασκόντων εκφράζουν την αντίθεσή τους, επισημαίνοντας ότι το μέτρο δεν αφορά την "εκκαθάριση" των πανεπιστημιακών μητρώων, αλλά δημιουργεί τεράστιες δυσκολίες στους φοιτητές που αντιμετωπίζουν σοβαρά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα.
Η πρόθεση για τις διαγραφές αποτελεί ακόμη μία προκλητική κίνηση για φοιτητές και φοιτήτριες, οι οποίοι παλεύουν με το κόστος σπουδών και τη δυσκολία του να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους υπό τις συνθήκες των σύγχρονων κοινωνικών και οικονομικών πιέσεων. Σύμφωνα με έρευνες, πάνω από το 50% των φοιτητών εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές τους, προκειμένου να καλύψουν τα έξοδα διαβίωσης και σπουδών. Επιπλέον, το 20% των φοιτητών αναγνωρίζει την εργασία τους ως βασική αιτία καθυστέρησης στην ολοκλήρωση των σπουδών τους. Αυτή η πραγματικότητα είναι κοινή και σε άλλες χώρες της Ε.Ε. και των ΗΠΑ, όπου τα δίδακτρα και οι κοινωνικοοικονομικές δυσκολίες επηρεάζουν την πορεία των φοιτητών.
Η αντίθεση των φοιτητών στις διαγραφές δεν είναι τυχαία. Τα μέτρα που προτείνουν οι φοιτητικοί σύλλογοι περιλαμβάνουν την εξασφάλιση εμβόλιμων εξεταστικών περιόδων, την πραγματοποίηση ενισχυτικών μαθημάτων και την παροχή ειδικών υποστηρικτικών μέτρων για τους εργαζόμενους φοιτητές, οι οποίοι αντιμετωπίζουν την πρόκληση του διπλού φορτίου – της δουλειάς και των σπουδών. Ακόμη, ζητούν ουσιαστική ενίσχυση των πανεπιστημιακών υποδομών, όπως δωρεάν και επαρκείς φοιτητικές εστίες, δωρεάν σίτιση, και χρηματοδότηση των πανεπιστημίων για να διασφαλιστεί η ποιότητα των σπουδών.
Η κυβέρνηση, από την πλευρά της, επιχειρεί να δικαιολογήσει την εφαρμογή των διαγραφών με την έννοια της "εκκαθάρισης" των φοιτητικών μητρώων, παρουσιάζοντας τους φοιτητές που καθυστερούν ως "λιμνάζοντες". Ωστόσο, οι φοιτητικοί σύλλογοι απαντούν πως αυτή η πολιτική δεν αναγνωρίζει τα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές και οδηγεί σε περαιτέρω περιθωριοποίηση αυτών που ήδη παλεύουν με την καθημερινότητα. Σύμφωνα με τους συλλόγους, η διαρκής πίεση για εξεύρεση πόρων και εργασία εκτοξεύει το κόστος σπουδών, κάνοντάς το αβίωτο για εκατοντάδες νέους ανθρώπους.
Το αγωνιστικό μέτωπο των φοιτητών δεν αφορά μόνο την κατάργηση των διαγραφών, αλλά και την ανάγκη για ένα πανεπιστήμιο που θα είναι προσβάσιμο σε όλους. Ο αγώνας για δωρεάν σπουδές, για ενίσχυση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, και για υποστήριξη των φοιτητών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες είναι αναγκαίος για να εξασφαλιστεί ότι κανείς φοιτητής δεν θα μένει πίσω λόγω οικονομικών ή κοινωνικών λόγων.
Η αντίσταση κατά των διαγραφών είναι μόνο ένα από τα επεισόδια σε έναν διαρκή αγώνα για ένα καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο θα αναγνωρίζει τις ανάγκες και τις θυσίες των φοιτητών. Οι 120 φοιτητικοί σύλλογοι που υπογράφουν το κοινό ψήφισμα ζητούν από την πολιτεία να σταματήσει να μετακυλεί τα προβλήματα στους φοιτητές και να λάβει ουσιαστικά μέτρα για την υποστήριξή τους. Με αυτή την κινητοποίηση, οι φοιτητές διαμηνύουν ότι οι αγώνες τους θα συνεχιστούν μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματα τους για καλύτερες συνθήκες σπουδών και ζωή.
Ανώτατη διάρκεια φοίτησης σύμφωνα με το Ν.4957/2022 (Α΄ 141)
1. Η ανώτατη διάρκεια φοίτησης σε ένα πρόγραμμα σπουδών πρώτου κύκλου με ελάχιστη διάρκεια οκτώ (8) ακαδημαϊκών εξαμήνων για την απονομή του τίτλου σπουδών, είναι ο χρόνος αυτός, προσαυξημένος κατά τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα. Μετά από τη συμπλήρωση της ανώτατης διάρκειας φοίτησης, με την επιφύλαξη των επόμενων παραγράφων, το Διοικητικό Συμβούλιο του Τμήματος εκδίδει πράξη διαγραφής.
2. Με τον εσωτερικό κανονισμό του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) καθορίζονται οι διαδικαστικές λεπτομέρειες και τα δικαιολογητικά για την κατ’ εξαίρεση υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης της παρ. 1 για σοβαρούς λόγους υγείας που ανάγονται στο πρόσωπο του φοιτητή ή στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης. 3. Η ανώτατη χρονική διάρκεια σπουδών όπως ορίζεται στο άρθρο 76 του ν.4957/2022 καταλαμβάνει τους φοιτητές που εισάγονται στα Α.Ε.Ι. από το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και εξής. Για τους φοιτητές που είναι εγγεγραμμένοι σε προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου των Α.Ε.Ι. κατά την έναρξη ισχύος του ν.4957/2022 και δεν είχαν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης του προγράμματος σπουδών τους κατά τη δημοσίευση του ν. 4777/2021 (Α’ 25), εφαρμόζεται ο υπολογισμός της ανώτατης διάρκειας φοίτησης της παρ. 1 του άρθρου 76 από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022 και έπειτα. Οι φοιτητές που ήταν εγγεγραμμένοι σε προγράμματα σπουδών πρώτου κύκλου των Α.Ε.Ι., κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4777/2021 και είχαν υπερβεί την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης του προγράμματος σπουδών, διαθέτουν για την ολοκλήρωση των σπουδών τους χρόνο ίσο προς την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης, από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022 και εξής, χωρίς δικαίωμα προσαύξησης του χρόνου φοίτησης κατά την παρ. 1 του άρθρου 76.
Ως εκ τούτου, σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 76 και την παρ.3 του άρθρου 454 του ν.4957/2022, για την ανώτατη διάρκεια φοίτησης ισχύουν τα κάτωθι:
1. Για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες που εισάγονται από το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και εξής:
Η ανώτατη διάρκεια φοίτησης σε ένα πρόγραμμα σπουδών πρώτου κύκλου του οποίου ο ελάχιστος χρόνος είναι οκτώ (8) ακαδημαϊκά εξάμηνα, η ανώτατη διάρκεια φοίτησης είναι ο ελάχιστος χρόνος σπουδών, προσαυξημένος κατά τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα (δύο (2) ακαδημαϊκά έτη).
Ως εκ τούτου, οι φοιτητές/τριες που εισήχθησαν το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 οφείλουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2027-2028 (συμπεριλαμβανομένης και της εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου 2028). Οι φοιτητές/τριες που εισήχθησαν το ακαδημαϊκό έτος 2023-2024 οφείλουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2028-2029 (συμπεριλαμβανομένης και της εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου 2029).
2. Για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες: με έτος εισαγωγής το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, αλλά και για φοιτητές/τριες που κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 δεν είχαν υπερβεί τον ελάχιστο χρόνο φοίτησης (αφορά σε φοιτητές/τριες που κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 φοιτούσαν από το 1ο έως και το 4ο έτος): Η ανώτατη διάρκεια φοίτησης σε ένα πρόγραμμα σπουδών πρώτου κύκλου του οποίου ο ελάχιστος χρόνος είναι οκτώ (8) ακαδημαϊκά εξάμηνα, η ανώτατη διάρκεια φοίτησης είναι ο ελάχιστος χρόνος σπουδών, προσαυξημένος κατά τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα (δύο (2) ακαδημαϊκά έτη).
Ο υπολογισμός της ανώτατης διάρκειας φοίτησης εφαρμόζεται από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022 και έπειτα. Ως εκ τούτου, οι ανωτέρω φοιτητές/τριες οφείλουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2026-2027 (συμπεριλαμβανομένης και της εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου 2027).
3. Για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες που κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020 - 2021 είχαν υπερβεί τον ελάχιστο χρόνο φοίτησης (αφορά σε φοιτητές/τριες που κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 φοιτούσαν στο 5ο ή σε μεγαλύτερο έτος φοίτησης) διαθέτουν για την ολοκλήρωση των σπουδών τους χρόνο ίσο προς την ελάχιστη χρονική διάρκεια φοίτησης, δηλαδή οκτώ (8) ακαδημαϊκά εξάμηνα (τέσσερα (4) ακαδημαϊκά έτη) για τα τετραετούς φοίτησης Τμήματα, από την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022 και εξής.
Ως εκ τούτου, οι ανωτέρω φοιτητές/τριες οφείλουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους μέχρι και το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 (συμπεριλαμβανομένης και της εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου 2025)
Αναλυτικά όλα όσα αναφέρει το ΦΕΚ
1. Η ανώτατη διάρκεια φοίτησης, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 76 του ν. 4957/2022, σε ένα πρόγραμμα σπουδών πρώτου κύκλου με ελάχιστη διάρκεια οκτώ (8) ακαδημαϊκών εξαμήνων για την απονομή του τίτλου σπουδών, είναι ο χρόνος αυτός, προσαυξημένος κατά τέσσερα (4) ακαδημαϊκά εξάμηνα.
2. Μετά τη συμπλήρωση της ανώτατης διάρκειας φοίτησης και αφού ολοκληρωθεί η επαναληπτική εξεταστική περίοδος του Σεπτεμβρίου του τελευταίου ακαδημαϊκού έτους φοίτησης, με την επιφύλαξη των παρ. 2-5 του άρθρου 76 του ν. 4957/2022, φοιτητές/τριες οι οποίοι/ες δεν έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο αριθμό των πιστωτικών μονάδων (ECTS) για τη λήψη πτυχίου διαγράφονται με πράξη, που εκδίδεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Τμήματος ή της Συνέλευσης του Τμήματος για τα Τμήματα που δεν έχουν τομείς, η οποία κοινοποιείται στην Κοσμητεία της οικείας Σχολής για την εποπτεία της ορθής εφαρμογής του παρόντος.
3. Η ανώτατη διάρκεια φοίτησης δύναται να παραταθεί κατ’ εξαίρεση για σοβαρούς λόγους υγείας που ανάγονται στο πρόσωπο του/της φοιτητή ή στο πρόσωπο συγγενούς πρώτου βαθμού εξ αίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο/η φοιτητής/τρια έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης.
Κατ’ εξαίρεση υπέρβαση της ανώτατης διάρκειας φοίτησης
1. Ο/Η φοιτητής/τρια δύναται να αιτηθεί την κατ’ εξαίρεση υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης της παρ. 1 του άρθρου 76 του ν. 4957/2022 για σοβαρούς λόγους υγείας του/της ιδίου/ας καθώς και για σοβαρούς λόγους υγείας συγγενούς πρώτου βαθμού εξαίματος ή συζύγου ή προσώπου με το οποίο ο φοιτητής έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης.
2. Η παραπάνω αίτηση κατατίθεται από τον/την φοιτητή/τρια (ηλεκτρονικά/με εξουσιοδοτημένο πρόσωπο/ταχυδρομικά/αυτοπροσώπως), πριν από τη λήξη της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης, στη Γραμματεία του οικείου Τμήματος, συνοδευόμενη από τα δικαιολογητικά τεκμηρίωσης: α) της ύπαρξης θεμάτων υγείας και β) της ύπαρξης συγγένειας ή συμφώνου συμβίωσης, στην περίπτωση κατά την οποία οι λόγοι υγείας δεν ανάγονται στο πρόσωπο του/της φοιτητή. Στην περίπτωση αυτή απαιτείται επιπλέον πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή αντίγραφο συμφώνου συμβίωσης. Οι σοβαροί λόγοι υγείας θα πρέπει να αποδεικνύονται με έγγραφο δημόσιου νοσοκομείου ή αρμόδιας ειδικής επιτροπής δημόσιου νοσοκομείου. Η αρμόδια Υπηρεσία του Ιδρύματος δύναται να ζητήσει συμπληρωματικά κάθε άλλο δικαιολογητικό το οποίο κρίνει απαραίτητο για την εξέταση της αίτησης.
3. Η Συνέλευση του οικείου Τμήματος αποφασίζει για την έγκριση ή την απόρριψη της αίτησης, που υποβάλλεται μέσω της Γραμματείας του Τμήματος, καθώς και για τη χρονική διάρκεια της επιπλέον φοίτησης. Περαιτέρω υπέρβαση της ανώτατης χρονικής διάρκειας φοίτησης μπορεί να εγκριθεί εκ νέου με την περιγραφόμενη στις παρ. 2 και 3 του παρόντος άρθρου διαδικασία, εφόσον εξακολουθούν να συντρέχουν οι τασσόμενοι από τις σχετικές διατάξεις και την παρούσα απόφαση προϋποθέσεις. Η απόφαση της Συνέλευσης με τις συνημμένες αιτήσεις κοινοποιούνται από τη Γραμματεία του Τμήματος στην Κοσμητεία της οικείας Σχολής.
Δείτε το ΦΕΚ εδώ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση