aristoteleio panepistimio thessalonikis
Αντίφαση και προβληματισμοί για τα Ωνάσεια σχολεία από τον Τομέα Παιδαγωγικής του ΑΠΘ

Ζητήματα ανισότητας και ιδιωτικής παρέμβασης στη δημόσια εκπαίδευση αναδεικνύει ο Τομέας Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ, εκφράζοντας τις αντιρρήσεις του για το θεσμικό πλαίσιο των Ωνασείων σχολείων.

Η κεντρική αντίφαση, όπως επισημαίνεται, αφορά στην ανακολουθία μεταξύ της επίσημης πρόθεσης να στηριχθούν μαθητές από περιοχές με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και του τρόπου με τον οποίο ιδρύονται και λειτουργούν τα συγκεκριμένα σχολεία. Ο Νόμος 5174, που τα θεσμοθετεί, όχι μόνο δεν αίρει τις ανισότητες, αλλά τις ενισχύει, διαχωρίζοντας τους μαθητές σε εκείνους που «αξίζουν» μια ποιοτικότερη εκπαίδευση και σε όσους αποκλείονται λόγω αποτυχίας στις εξετάσεις ή αδυναμίας να ενταχθούν με βάση την ποσόστωση.

Παράλληλα, τίθενται ερωτήματα για την ανάληψη υποχρεώσεων της πολιτείας από δωρητές, καθώς η εμπλοκή τους δεν περιορίζεται στη χρηματοδότηση, αλλά επεκτείνεται και στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τη δημόσια εκπαίδευση.

Αναφορά γίνεται και στο επιχείρημα περί «διάχυσης πειραματισμών» σε εκπαιδευτικές πρακτικές. Όπως σημειώνεται, αν το ζητούμενο είναι η αναβάθμιση της διδασκαλίας, αυτό θα πρέπει να γίνεται στο σύνολο των σχολείων, με όλους τους μαθητές και τις υπάρχουσες εκπαιδευτικές ομάδες, λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες της καθημερινής σχολικής πραγματικότητας.

Το κείμενο καταλήγει υπογραμμίζοντας ότι η δημόσια εκπαίδευση μπορεί να βελτιωθεί μέσα από την ενίσχυση όλων των σχολείων, αξιοποιώντας τις ήδη σημαντικές πρωτοβουλίες που λαμβάνουν χώρα σε πολλές σχολικές μονάδες. Με την κατάλληλη θεσμική, υλικοτεχνική και ηθική στήριξη, τα σχολεία μπορούν να προσφέρουν ποιοτική, δημοκρατική και συμπεριληπτική εκπαίδευση προς όφελος όλων των μαθητών, και όχι μόνο όσων έχουν ήδη πλεονέκτημα.

Αναλυτικά

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΟΜΕΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ 
ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ  Α.Π.Θ.
ΓΙΑ ΤΗ ΝΟΜΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΩΝΑΣΕΙΩΝ  ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Ο Τομέας Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.  επισημαίνει σχετικά με τα Ωνάσεια σχολεία ότι υπάρχει βασική αντίφαση ανάμεσα στη δηλωθείσα πρόθεση να ενισχυθεί η εκπαίδευση των παιδιών που διαμένουν σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και στον νομοθετημένο τρόπο ίδρυσης και λειτουργίας των συγκεκριμένων σχολείων. Η αντίφαση αφορά στο γεγονός ότι η ίδρυση των Ωνασείων σχολείων δεν αντιμετωπίζει, αλλά δημιουργεί νέες ανισότητες σε κοινωνικό και εκπαιδευτικό επίπεδο καθώς και μεταξύ των σχολείων. Μέσω του Νόμου 5174 ενισχύονται οι διακρίσεις μεταξύ των μαθητών και μαθητριών σε αυτούς που «αξίζουν» μία ποιοτικότερη εκπαίδευση σε καλύτερες υποδομές λόγω της επιτυχίας τους σε προβλεπόμενες εξετάσεις. Τα υπόλοιπα παιδιά, που δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στις εξετάσεις ή να συμπεριληφθούν στο σχολείο της γειτονιάς με βάση την προβλεπόμενη ποσόστωση, θα αναγκαστούν να μεταβούν σε άλλα σχολεία. 

Επιπροσθέτως, ο Τομέας Παιδαγωγικής εκφράζει τον προβληματισμό του για την ανάληψη των υποχρεώσεων της πολιτείας από δωρητές, οι οποίες, όπως προκύπτει από το περιεχόμενο του νόμου, δεν αφορούν μόνο τη χρηματοδότηση αλλά και τη συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων στο πλαίσιο της δημόσιας εκπαίδευσης.

Τέλος, αν η πρόθεση του Νόμου είναι όντως η διάχυση των πειραματισμών σε ό,τι αφορά εκπαιδευτικές μεθόδους και πρακτικές στο σύνολο των σχολείων, οι πειραματισμοί αυτοί απαιτείται να γίνονται με το σύνολο των μαθητών και μαθητριών της γειτονιάς και με τους υπάρχοντες και τις υπάρχουσες εκπαιδευτικούς των σχολείων, αναγνωρίζοντας τις προκλήσεις μιας διαφοροποιημένης σε πολλά επίπεδα καθημερινής σχολικής πραγματικότητας.

Ζητούμενο είναι η δημόσια, ποιοτική, δημοκρατική και συμπεριληπτική εκπαίδευση η οποία μπορεί να ενισχυθεί μέσα από την υποστήριξη όλων των σχολείων. Τα ελληνικά σχολεία, με βάση τη σχετική έρευνα, επιδεικνύουν σημαντικές πρωτοβουλίες και εφαρμόζουν αξιοσημείωτο αριθμό δράσεων. Με την κατάλληλη υποστήριξη, θεσμική, υλικοτεχνική και ηθική, τα σχολεία μπορούν περαιτέρω να ανθίσουν προς όφελος όλων των μαθητριών και των μαθητών τους και όχι μόνο εκείνων που είναι ήδη ευνοημένοι ως προς τις επιδόσεις τους.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ τον Ιούνιο: Ανακοινώθηκε ΕΠΙΣΗΜΑ η ύλη!

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 28/03

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

βροχη
«Βροχή αίματος» στο Ιράν: Το μαγευτικό φαινόμενο που δημιουργεί κόκκινους καταρράκτες
Πρόκειται για ένα φυσικό φαινόμενο που προκαλείται από έντονες βροχοπτώσεις, οι οποίες δημιουργούν καταρράκτες από πορφυρό νερό, προσφέροντας μια...
«Βροχή αίματος» στο Ιράν: Το μαγευτικό φαινόμενο που δημιουργεί κόκκινους καταρράκτες
σαλα
Σαλάτα με άγριο ρύζι, ρόκα, ντοματίνια και χαλούμι: Ένας ιδανικός συνδυασμός για υγιεινή διατροφή
Ό,τι πρέπει για ένα χορταστικό μεσημεριανό στο γραφείο ή για ένα γρήγορο βραδινό
Σαλάτα με άγριο ρύζι, ρόκα, ντοματίνια και χαλούμι: Ένας ιδανικός συνδυασμός για υγιεινή διατροφή
eap
Διαρροή-Σοκ: Στο Dark Web δεδομένα χιλιάδων φοιτητών του ΕΑΠ - ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, φωτογραφίες και τραπεζικοί λογαριασμοί
ΕΑΠ: Χιλιάδες προσωπικά δεδομένα Φοιτητών στο σκοτεινό διαδίκτυο
Διαρροή-Σοκ: Στο Dark Web δεδομένα χιλιάδων φοιτητών του ΕΑΠ - ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, φωτογραφίες και τραπεζικοί λογαριασμοί
παγε
Σε ποιο μέρος της Ελλάδας βρίσκεται ο νοτιότερος παγετώνας της Ευρώπης

Αν σας ζητούσαν να επιλέξετε τον τόπο όπου βρίσκεται ο νοτιότερος παγετώνας της Ευρώπης, ποια θα ήταν η πρώτη σας σκέψη; Ελβετία,...

Σε ποιο μέρος της Ελλάδας βρίσκεται ο νοτιότερος παγετώνας της Ευρώπης